Paard 'staakt' tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:59

neleehx schreef:
Ja... Omdat ze drie weken rust heeft gehad, haar knieën en rug zijn in orde, ze loopt klinisch correct zonder zadel... Dus "ze doet flauw"...


De reden waarom dat aangeraden wordt doet er niet toe.
Een dierenarts hoort niet zo'n advies te geven.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:59

neleehx schreef:
Duivelsklauw zorgt voor soepele gewrichten en spieren... We zijn daar onmiddellijk mee gestopt toen ze zo gedrag vertoonde, maar is dit blijven doen... Zijn nu sinds paar dagen weer begonnen met de duivelsklauw bij te voeren. Is een natuurlijk product... Maar staat niet veel info op de zak.

Ik weet dat bij mensen duivelsklauw de aanmaak van maagzuur kan stimuleren. Als je paard gevoelig was voor maagzweren(of een lichte maagzweer had) kan dit wel de druppel geweest zijn natuurlijk.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:03

Lon schreef:
Een kanttekening; in de oudere youtubefilmpjes zie ik je bij verschillende grondwerkoefeningen een soort plashouding aan haar vragen. Kan het zijn dat ze dat nu ongevraagd doet en jij het bekrachtigt door alle druk eraf te halen? Dan zie je nu namelijk keurig aangeleerd gedrag.


Zo! Heel scherp gezien Lon! Tjeetje zou het dat kunnen zijn? Is niet onlogisch, ik heb mijn paard ook diverse kunstjes geleerd en soms lijkt het out of the blue te komen dat ze ineens buigt terwijl ik er op zit, maar dan heb ik toch echt een hulp gegeven die zij interpreteert als buig.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:04

Ik neig ook naar hoefbevangen, zeker door het niet meer willen lopen etc. Anders maagzweer of iets dergelijks?. Ik ben geen arts, maar top dat je zo goed naar je paard luistert en ik ben erg benieuwd wat het nou is.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:28

AstridJ schreef:
Ik zou laten testen op PSSM1. Vooral omdat ze spierbevangen is geweest. Symptomen passen er wel bij.... Hier kan je alles lezen over PSSM: http://www.pssm.eu

Trouwens, sorry maar ik vind het echt schandalig dat de dierenarts zegt dat je haar er doorheen moet slaan! Als een dierenarts dat tegen mij zou zeggen dan zou ik 'm direct de deur wijzen. :n



Dit!!! Mijn eerste gedachte: pssm.

Staan alsof ze moet plassen, schrapen met de voeten, staken. Typisch spierbevangenheid wat zou kunnen komen door pssm (pf gewoon door verkeerd management)


Zeker laten testen! Kan bij Vhl genetics in Wageningen. Je stuurt een aantal haren op en je krijgt de uitslag.

Jouw paard loopt typisch als een spierbevangen paard.
Vraag de dierenarts eens hoe de CL en ASAT waarden zijn. En of hij daar naar gekeken heeft!

Hoefbevangenheid zie ik hier niet in. Dan loopt het paard met beide voorvoeten kreupel, en wil het gewicht naar achteren verplaatsen.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:42


AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:57

Helemaal met jou eens WesternWay, symptomen passen erg bij PSSM1.... is in mijn ogen zeker geen hoefbevangenheid inderdaad. Paarden met PSSM1 en/of spierbevangenheid reageren ook erg op suikers in het gras, dus is ook weer te verklaren...

Heb je de uitslag sneller in Wageningen WesternWay?

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:05

Loopt dit paard los wel gewoon? Zonder ruiter? Aan de longe? Aan de hand rechtuit?

Zij zwaait erg met haar staart. Duidelijk teken van ongemak.

Urine al laten testen? Hartslagmeter omdoen en dan trainen zou ook al duidelijk kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:20

Monique1963 schreef:
Lon schreef:
Een kanttekening; in de oudere youtubefilmpjes zie ik je bij verschillende grondwerkoefeningen een soort plashouding aan haar vragen. Kan het zijn dat ze dat nu ongevraagd doet en jij het bekrachtigt door alle druk eraf te halen? Dan zie je nu namelijk keurig aangeleerd gedrag.


Zo! Heel scherp gezien Lon! Tjeetje zou het dat kunnen zijn? Is niet onlogisch, ik heb mijn paard ook diverse kunstjes geleerd en soms lijkt het out of the blue te komen dat ze ineens buigt terwijl ik er op zit, maar dan heb ik toch echt een hulp gegeven die zij interpreteert als buig.


Wat doet ie als je hem gewoon een schop geeft en zegt nu lopen? En is er een reden dat je nu zonder zadel rijdt? Geeft vaak meer last dan met zadel namelijk... Heb je ook een filmpje rechtop aan de longe of los?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:27

Monique1963 schreef:
Lon schreef:
Een kanttekening; in de oudere youtubefilmpjes zie ik je bij verschillende grondwerkoefeningen een soort plashouding aan haar vragen. Kan het zijn dat ze dat nu ongevraagd doet en jij het bekrachtigt door alle druk eraf te halen? Dan zie je nu namelijk keurig aangeleerd gedrag.


Zo! Heel scherp gezien Lon! Tjeetje zou het dat kunnen zijn? Is niet onlogisch, ik heb mijn paard ook diverse kunstjes geleerd en soms lijkt het out of the blue te komen dat ze ineens buigt terwijl ik er op zit, maar dan heb ik toch echt een hulp gegeven die zij interpreteert als buig.

Je kan een paard inderdaad zoiets onbewust triggeren/ bekrachtigen of zelfs aanleren, maar in dit geval lijkt me dat sterk. Ik vind haar namelijk gewoon niet comfortabel lopen. Het is echt alsof het lopen niet lukt..

PSSM zou ook heel goed kunnen! Heb er niet onwijs veel verstand van, maar weet lichtelijk wat het inhoudt. Zou dat als eerste testen (is ook relatief makkelijk te testen) en als daar een negatieve uitslag uitkomt, dan zou ik neurologische tests gaan doen..

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 17:39

Lon schreef:
Dit filmpje zegt mij niets, je zit heel afwachtend op je paard, dan kun je weinig activiteit van haar verwachten.
Als jij als baasje het gevoel hebt dat er iets aan de hand is, dan moet je dat gevoel niet negeren. Omdat er nu geen duidelijke aanknopingspunten zijn zou ik beginnen met bloedonderzoek, gericht op het uitsluiten van ontstekingen of vreemde hormoonwaarden.
Een kanttekening; in de oudere youtubefilmpjes zie ik je bij verschillende grondwerkoefening een een soort plashouding aan haar vragen. Kan het zijn dat ze dat nu ongevraagd doet en jij het bekrachtigt door alle druk eraf te halen? Dan zie je nu namelijk keurig aangeleerd gedrag.


Die oefening kent ze al 3 jaar en heeft ze nooit ongevraagd gedaan ;) ze doet ook niets zonder brok te krijgen, en dat heeft ze niet gekregen hier. Als ze het 'al eens zou doen' en ik gaf benen, dan stopte ze met de oefening en kon ik gewoon lekker doorrijden zonder dat ze het opnieuw probeerde.

Het 'afwachtend' rijden iq omdat ik wist dat ze last had. Was om maar even te tonen wat ze deed als ik benen gaf.
Haar 'doorstampen', helpt niet. Ze staakt nog meer dan. Wordt niet stout, maar staat gewoon in deze houding dan.

Morgen bel ik een andere dierenarts, zodat ik een tweede opinie krijg.

Ik zit hier zonder zadel omdat ze MET zadel hetzekfde doet. Maar we dachten dat het misschien aan het zadel lag, waardoor we zonder zadel probeerden. (Dag voor dat DA kwam voor haar rug).

Zwaaien met haar staart doet ze ook normaal niet... Of toch niet in deze mate. En ze loopt écht niet comfortabel.

Fijn dat iedereen meedenkt!! Maar het is sowieso GEEN maagzweer en GEEN hoefbevangenheid, dat is al uitgesloten.

Die PSSM, kan dat zomaar van vandaag op morgen zo slecht worden? Want de dagen en weken ervoor liep ze de sterren van de hemel. En ik train echt niet zwaar met haar, max 4x per week half uurtje, en 1x per twee weken een lesje van een uur.
Laatst bijgewerkt door neleehx op 03-06-18 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:42

En hoe loopt ze aan de longeerlijn?

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 17:43

Diddykong schreef:
En hoe loopt ze aan de longeerlijn?


Iets of wat stijver met de achterbenen maar niet opmerkelijk ernstig. Loopt braaf haar rondjes.

Ook: ze is véél te dik en dat weet ik. Ze stond en staat op dieet :p maar de DA zegt ook dat ae stijf loopt omdat ae te dik is... Maar ze is al zo lang ik ze ken veel te dik... Ze is nu op haar slankst sinds ik ze heb :=

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:50

Hoe is die maagzweer uitgesloten dan? Ik meen dat dit enkel met gastroscopie of een aantal weken omeprazol te geven uitgesloten kan worden ;)

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:51

Ik vraag me af hoe ze in de wei beweegt. Niet gehinderd door iets...

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:52

Ik zou zelf zo snel mogelijk testen op pssm, dan kun je die uit sluiten of iets aan gaan doen.
Pssm komt opzetten in aanvallen dus kan heel goed zijn dat ze nooit echt zichtbaar last heeft maar toch in kleine dingen uit.
Stuikeld ze veel tijdens het lopen, of trilt ze in haar spieren.

Goed is een maagzweer uitgesloten? Is er een endoscopie gedaan?
En plast ze wel normaal? Is er gekeken naar de blaas en eventueel de nieren.
En hoe is ze aan de longe of op de wei in vrije beweging.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:53

Hoe heb je een maagzweer uitgesloten?
Dat kan alleen met een maagscopie of minimaal 6 weken voeren van een maagbeschermer. Een dierenarts kan van buiten niet zien of er een zweer zit of niet.

Als het iets is wat ze alleen onder het zadel doet is de trigger in elk geval daar.
Dus of ze krijgt pijn, of rijtechnisch gaat er iets fout.

Zadel had je al na laten kijken zei je? Heeft er nog iemand met verstand van zadels nagekeken of alleen de da?

How longeer je? Gewoon wat rondjes laten lopen of vraag je daar ook wat meer van haar?
Wat doet ze als je aan de voorkant met rijden van haar afblijft? Ik zou geen contact vragen bij een paard die niet wilt lopen maar eerst zou ik voorwaarts willen, dan komt de nagevelijkheid vanzelf wel weer.

Tandarts kwam ook al zei je. Misschien zit daar nog een probleem als je gewoon met halster longeert zit je niet in de mond. Heb je een filmpje van het longeren?

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 17:58

Ik rij sowieso bitloos, dus 'in de mond zitten' doe ik niet :) en aan de longe is het altijd met halster.

Ik heb nu zo een longeerhulp van FRA over de rug heen, moest van de DA. loopt zo lekker lang en laag.

Als ik geen contact opneem vooraan, doet ze exact hetzelfde. Ook al geprobeerd...

Zadelmaker is erbij geweest EN da heeft het nagekeken.

Maagzweer zei de DA, geen idee hoe

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:06

Maagzweer is alleen uit te sluiten met gericht onderzoek zou een maagzweer nog niet uitsluiten. Zou hem eerder een paar maand op medicijn er voor zetten.

Maar ze is aan de longe niet kreupel of iets.

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:07

Het lijkt mij wel duidelijk op een paard dat ergens last van heeft, goed dat je niet gaat slaan of haar op een andere manier probeert te dwingen! Ik zou in ieder geval een andere dierenarts laten komen, want het komt op mij over als of dit geen beste is, die je er nu bij had..

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:15

Elk paard hier op bokt dat wat heeft, heeft een maagzweer volgens Bokkers. :+

Tja, je kunt een poosje medicatie proberen, dan Kun je weer wat van je lijstje wegstrepen..

Als er bloedonderzoek is gedaan, neem ik ook aan dat er gecontroleerd is op de waarde van pssm.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:19

Kun je eens een filmpje maken aan de longe, ik twijfel of het aangeleerd gedrag is of dat er echt iets mis is.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:24

Quebelle schreef:
Zijn er foto's van haar rug gemaakt? Mede door die eerdere gevoelige plek kan daar iets aan de hand zijn.

Hier denk ik ook aan, aangezien je met bevoelen en bekijken van buitenaf niet veel kunt. Hiervoor zijn echte röntgenfoto's nodig. Eventueel de heupen ook laten bekijken, maar een staart scheef dragen is vaak een teken dat het uit de rug komt.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:31

Hoe kan je hier nou over twijfelen? Dit paard heeft zo duidelijk ergens last van, en probeert het toch nog voor het baasje.
Een maagulcer kan je zelf makkelijk ontdekken door de triggerpoints aan te raken. Filmpjes op YouTube.
Ik denk daar zelf niet aan bij dit filmpje. Meer de rug en of bekken.
Ik zou naar de kliniek gaan met het paard en dit filmpje tonen.

Rizette
Berichten: 4374
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:37

Heb je filmpjes van het lopen van haar aan de longe of aan de hand of los in de bak? Rent ze wel door het weiland of in de bak?