Paard 'staakt' tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:50

Het lijkt wel pijn, het is niet normaal dat ze zo gestrekt staat.
Hopelijk heeft de DA die je gaat vragen een idee.

Aan de andere kant zit je zelf heel afwachtend, op deze manier zou mijn paard ook niet meer lopen denk ik ;) leiding geven hoeft niet te betekenen dat je boos moet worden. Wel duidelijk aangeven wat je wilt.

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 18:56

Ik maak vanavond even een filmpje van haar los in de bak en aan de longe. In de wei rent ze rond alsof er niets aan de hand is.

Kan dat dan pssm aijn?

Ik ben ook gister gaan wandelen (zoals eerder te lezen viel) en toen ik afstapte, liep ze weer even netjes en goed als normaal...

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:00

Heel herkenbaar! Mijn Shetlander van toentertijd van 30 staakte ook zo van de 1 op de andere dag! Ik lange lijn veel en dan ging ze ook in plashouding staan, zwaaien met haar staart en dan weer een paar passen ‘in verzet stappen” Ik heb de dierenarts bloed laten trekken, omdat mijn Fly normaal wel loopt. Haar CK en LDH waren verschrikkelijk hoog! Dit heeft betrekking op haar spieren. Ik heb toen gevraagd aan de dierenarts of ze HYPP of PSSM had, vanwege deze hoge waardes. De dierenarts dacht toen van niet, maar dat het echt door haar Cushing/PPID kwam, maar als tip kreeg ik om olie te voeren. Dat doe ik nu ook al weer een jaar! Ik geef zonnebloemolie, elke dag een klein beetje. Toch bleef het staken op buitenring aanwezig. Vandaar dat ik ook geen zin meer had om het gevecht elke keer aan te gaan. Longeren wilde ze wel en lange lijnen in de bak ook! Dan ging ze niet in plashouding staan en zwaaien met de staart! Zodoende heb ik besloten het gevecht niet aan te gaan meer, maar dat er iets mis was, was mij duidelijk. Even later begon ze te hoesten en weer dierenarts erbij en was ze licht dampig verklaard! De eerste kuur Ventipulmin hielp eventjes maar kwam later het hoesten weer terug! Weer een kuur van een week! Toen dacht ik misschien heeft dat staken op buitenrit wel te maken dat ze toch minder adem krijgt en het misschien ook wel spannend vindt van het erf af (hoewel het nooit een probleem is geweest) Toen kreeg ze een aanval van hoesten en heeft de dierenarts haar ingespoten met anti allergie middel haar geadviseerd op vlas te zetten, heb ik haar op stofarm Duits Kruidenhooi gezet en met dagelijkse Ventipulmin in het begin s ochtends en s avonds ging het goed. Het gaat nu zelfs zo goed dat Fly nu 32 jaar wel weer van het erf afgaat zonder staken! Maar wat het nou geweest is? Combinatie van Cushing en dampigheid denk ik! Maar het gaat nu goed, maar Fly heeft dus een jaar zowat niet van het erf geweest, vanwege dat staakgedrag. Het is mijn inziens 100% medisch! Nu is mijn shet ook bang van mannen, dus als de dierenarts kwam om naar het staken te kijken, rende ze zo het erf af! Dus heel naar. En vreemd ook omdat longeren wel gaat! (Ik heb haar wel altijd daarom gelongeert heel rustig is stap en gaven toe een drafje toen ze in haar staak periode was) daar staakte ze nooit mee! Dus ik ben heel nieuwsgierig wat het bij jou is! Ik weet het nog steeds niet wat het nou was...

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:01

Ik twijfel omdat ik tot nu toe voornamelijk paarden de achterbenen heb zien strekken bij pijn, dit zijn heel duidelijk de voorbenen. Wat is je commando voor de buiging?

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:05

Ik zou de hals/schoft na laten kijken. Een paard die ik getraind heb gaf een nog ernstiger beeld dan dit, hij had een blessure in de hals. Met heel goed op achterhand rijden en dus de schoft omhoog kan hij nu gereden worden zonder dat hij problemen heeft.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:57

AstridJ schreef:
Helemaal met jou eens WesternWay, symptomen passen erg bij PSSM1.... is in mijn ogen zeker geen hoefbevangenheid inderdaad. Paarden met PSSM1 en/of spierbevangenheid reageren ook erg op suikers in het gras, dus is ook weer te verklaren...

Heb je de uitslag sneller in Wageningen WesternWay?



Ik binnen 3 weken!

Ts ja dat kan zeker, het zijn nl aanvallen en geen constant beeld. Ook de stijfheid klopt hierbij.
Het hoeft overigens geen pssm te zijn maar kan ook ’gewoon’ spierbevangenheid zijn, dit is een symptoom van pssm.
Spier bevangenheid heeft ze al een keer gehad volgens jou dus dit lijkt mij daardoor nóg logischer.
Dit kan ook komen doordat de hoeveelheid energie in je voer niet overeenkomt met het werk. Bv het land op gegaan maar een paar dagen niet gewerkt (doordat je moest wachten op je supplement bijv!) en hoppa spierbevangen.

Maar aangezien ze er dan vatbaar is zou ik zeker ook pssm1 testen.

Voor nu zou ik je adviseren een kliniek te bellen en t filmpje te laten zien, en vragen om de bloedwaarden te testen. Ze kunnen daarin tot weken terug zien of je paard spierbevangen is geweest.
Op het filmpje zie je duidelijk dat je paard naar zichzelf kijkt ook, ze geeft duidelijk aan dat er iets mis is. Alle bewegingen stralen pijn uit.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:36

Ik zou dit zoeken in de hormoonhuishouding van je paard. Zeker gezien het feit dat de hengstigheid niet meer zichtbaar was. Mijn merrie ging ook in de staak (letterlijk) en bleek een cyste aan de eierstokken te hebben.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:06

Eerste wat ik dacht is, doe je ook wel eens vrijheidsdressuur en kent ze de 'spagaat'? Want zo ziet het uit en jij bekrachtigt het (wellicht ongemerkt) door te stoppen met hulpen geven als ze het doet. Het kan zijn dat ze denkt dat jij dit wil. Als je de teugels lang hebt en geen been geeft doet ze het niet. Dus wellicht dat ze dat wat je doet (teugel en been?) begrijpt als het commando voor de spagaat.
Als je heel zeker weet dat dat dat het niet is, dan zou ik zeggen hup naar de kliniek en voeten, hals en rug en wat nog meer laten bekijken want ze doet het alleen als je de teugels aanneemt, wellicht probeert ze iets te ontwijken.

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 13:38

Ik heb enkele filmpjes geupload van enkele maanden geleden. Zowel zonder hoofdstel aan een galopje, met hoofdstel een slowmotion draf en een filmpje met hoofdstel lekker dressuren..


Buiging op commando kent ze niet onder het zadel. Ik heb bewust mijn oefeningen nooit onder het zadel geleerd :)





Maagzweer kan het bijna niet zijn. DA sloot het al uit, maar ze heeft ook altijd al, sinds ik ze heb (4.5 jaar ondertussen) onbeperkt droog hooi ter beschikking.
Laatst bijgewerkt door neleehx op 04-06-18 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:41

De video's zijn niet te bekijken

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 13:41

Heleennn schreef:
De video's zijn niet te bekijken


Heb de linken aangepast, nu wel :)

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:46

gaaf overigens dat laatste filmpje zonder hoofdstel. Ze loopt wel heel erg diep, mét en ook zonder hoofdstel.

Deed ze dat strekken ook in het land?

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 13:59

Dankjewel! Heb ze nooit anders weten lopen :p Als je haar iets of wat teugelruimte geeft, duikt ze met haar neus t zand in, alsof ze een stofzuiger is :')

En met 'strekken', bedoel je zo in spagaat gaan staan?
Want op het land en als ze los is, loopt ze normaal. Alleen wanneer ik er op zit niet... Toen ik ben gaan wandelen stapte ze extreem traag en blokkeerde ze na een 200 tal meter. Ik stapte af (na even kijken of ze écht niet door wou lopen) en toen liep ze weer normaal, met achterste voet in spoor van voorste voet en lekker vlot...

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:15

Ik zie in dat laatste filmpje zonder zadel een heel erg boos paard zodra je aangaloppeerd. Dat zou mij zeggen dat er toch echt iets niet goed zit wat pijn doet. Een paard zonder last hoort niet zo zuur te worden zodra er wat gevraagd word.

Ook de manier van lopen in voornamelijk de draf vind ik opvallend. Het is ontzettend vlak en er zit geen zweefmoment in. Heb je filmpjes van los, aan de longe of in de wei?


Heb je een en dezelfde dierenarts erbij gehad? Misschien komt eruit een second-opinion nog wat.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 04-06-18 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:16

Dus als ze het zonder gewicht erop niet doet, dan móét het iets te maken hebben met gewicht op haar lichaam.

Dus óf dan zit er toch wel degelijk een probleem in haar lijf óf er is met jullie beiden samen iets veranderd.

Dan moet je dingen gaan uitsluiten. Doet ze het met jou wel maar met iemand anders erop niet bijvoorbeeld. Dat zou ik nu als eerste willen weten om uit te sluiten dat het met jou te maken heeft.

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:18

En als ze het met gewicht van een ander erop ook doet, dan heeft ze dus echt ergens een heel serieus lichamelijk probleem.

Kunnen het nog haar nieren zijn? En hoe is ze met aansingelen?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:19

Ik vind haar in het derde filmpje ook erg boos ogen. Daar geeft ze ook al aan dat er niets niet lekker zit/gaat. Kan het niet zijn dat er al langere tijd iets speelt?

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:20

Misschien kun je een filmpje voor ons maken met dat iemand anders erop zit. Met hetzelfde harnachement als het op zijn kop filmpje van je moeder. Dan kun je goed vergelijken en dan geen zware dressuur doen, maar hetzelfde als wat jij deed.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:54

Het is wel een superbraaf paard zeg. Die verdient het echt niet om met de zweep door een blokkade heengeslagen te worden.Zoek een lieve veearts. Beterschap ermee!

Xritt
Berichten: 607
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:11

Oeee, dat ziet er niet goed uit. Wat vervelend voor je paardje. En voor jou dat je niet weet wat er is.

Ik lees dat je een paar x zegt dat je denk dat het geen maagzweer is. Dat zou het ook heel goed niet kunnen zijn. Maar hou het wel in je achterhoofd. Mijn paard heeft het ook gehad. Terwijl twee da's zeiden dat het geen maagzweer was. Ik was toen zelf zwanger. Een paar weken later kreeg ik heel erg last van maagzuur en daardoor maagpijn. Het doet echt pijn en is niet leuk. Je zal dit maar als paard hebben en dan aan het werk moeten. Op een of andere manier begon ik toch te twijfelen. Ik ben naar een bekende kliniek gegaan om dit te laten onderzoeken. ( kan echt alleen worden onderzocht door een endoscopie) Maar ook voor verder onderzoek.
Conclusie, toch een maagzweer (kleintje) en geïrriteerd maagslijmvlies. Daarnaast waren de bloedwaarden niet goed( uitgebreidste bloedtest laten doen) Dus toch iets met een ontsteking. Pijn in de maag zorgde voor een andere manier van lopen.
Bij mijn paard hebben ze voor langere tijd ontstekingsremmers gegeven. En iets voor de maag. Wel erg prijzig. Uiteindelijk is het goed gekomen.

Wat je miss zou kunnen doen en niet duur is. Is iets geven voor de maag. Het werkt wel niet gelijk, kwaad kan het ook niet
Via de paardendrogist heb je maagsupport. Wat super goed hielp bij mijn paard is Gastro+ van Havens. Dit was echt wonder spul.

Ben benieuwd hoe het verder afloopt. Hier kunnen we allemaal van leren. Hou he ons op de hoogte?!

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:35

neleehx ik vind het een goed idee om een filmpje te maken als iemand anders haar rijdt. Daar ben ik ook nieuwsgierig naar en ik hoop dat het een rijtechnisch probleem is waardoor je paard staakt want dat is op te lossen.
Het valt me namelijk op dat je haar met een "valse" knik rijdt. Veel mensen doen dat en veel paarden krijgen daar niets van. MAAR er zijn paarden die daar niet goed op reageren en dus vol in staking gaan. Als het een rijtechnisch probleem is, iets dat ik hoop voor jou, en als het paarden lichaam daar nog geen echte schade door heeft op gelopen, dan is mijn advies neem een andere instructrice die je leert zo te rijden dat je paard correct zijn lichaam leert te gebruiken. Je paard zal dan ook minder zuur worden.

Het is echter niet gezegd dat dit het probleem is. Dat kunnen wij niet van achter de computer bekijken. Want zo heel raar staan met de voorbenen lijkt eerder op iets van verzuring spieren (spier→ hoefbevangenheid?), of nieren problemen of anderszins. Alles wat daar over gezegd wordt is in mijn ogen zo van achter de computer koffie dikkijkerij.

Ik vind het kranig van je dat je dit topic opent en heel goed dat je het advies van je dierenarts om het paard er maar door heen te slaan, naast je neerlegt. Dat is zonder meer een slecht advies. Alleen daarom vind ik een second opinion gerechtvaardigd. Ieder paard heeft recht om een happy atlete te zijn. Dat je daarvoor wilt gaan siert je! Sterkte.

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:39

Zou het een optie zijn om een second opinion te laten doen door een andere dierenarts?

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:24

Ehh dat gaat ze toch ook doen?

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:04

Supervixen schreef:
Ehh dat gaat ze toch ook doen?


Sorry! Overheen gelezen.

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 22:45

Vandaag er eens een lichter en kleiner persoon op gezet. Draf en galop waren geen enkel probleem, alleen in stap vocht ze echt tegen het been en wilde ze, zoals op het filmpje, niet vooruit. Als je haar naar draf vroeg, deed ze dit zonder tegensputteren.

Zelfs na een tiental minuten rijden van draf en galop bleef ze bij deze persoon moeilijk gedrag vertonen tijdens het stappen.