Paard 'staakt' tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 14:29

Hey allemaal!

Ik plaats niet vaak wat op bokt, maar ben wel een stille meelezer. Daarom dat ik nu ook met mijn vraag naar buiten kom... VIDEO VAN HET PROBLEEM ONDERAAN DE LANGE LANGE TEKST

Ik heb mijn merrie nu al vier en een half jaar. Ze heeft er nooit problemen van gemaakt als we gingen rijden. Ze is altijd braaf geweest en protesteerde nooit. Na een uur intensief lessen kon ze wel al eens wat vervelender gaan doen, maar nooit echt moeilijk of stout.

Eind april 2018 kwam de dierenarts, aangezien ze niet meer hengstig werd. En voor een merrie van bijna
tien jaar oud, was dat vreemd. Hij heeft haar onderzocht, echo gemaakt, niks aan de hand, ze doet haar cyclus gewoon netjes verder inwendig. Ook haar rug en benen zijn gecontroleerd. Ze was tip top in orde. Enkel dat ze, door enkele jaren geleden spierbevangenheid, stijf was in de achterhand wanneer ze wou gaan liggen, raadde hij aan duivelsklauw bij te voeren.

Een halve week later kwam de bestelde duivelsklauw aan, samen met een nieuwe singel. Deze keer had ik een fancy singel gekocht, leer en gel, anatomisch... Alles voor mijn meisje haar comfort. Woensdag de duivelsklauw voor de eerste keer gegeven.
Donderdag voor de eerste keer willen rijden met de nieuwe singel. Ze ging in protest en blokkeerde helemaal. Ze ging in plasstand staan of ging gekke bewegingen doen met haar voorbenen. Benen geven, zeggen dat ze door moest lopen, ... Niks hielp. Ze wou echt niet meer.

Paar dagen op rij opnieuw geprobeerd. Ook met de 'oude' singel opnieuw geprobeerd. Zonder zadel geprobeerd. Gestopt met de duivelsklauw. Eerst gelongeerd. Niets hielp. Ze bleef zo stijf lopen en wou absoluut geen pas meer vooruit zetten.

Dierenarts kwam opnieuw (1.5e week na controle van hengstigheid) en die merkte op dat haar rug extreem gevoelig was op een bepaalde plek. Hij zei dat het vast was van een uitschuiver in de wei (wat ik toen aannam, aangezien ze die dag dat ze begon met moeilijk doen, voor de eerste keer weer de wei op geweest waren). 10 dagen longeren en pijnstillers geven. Dan moest het beter zijn. Het zadel en de singel werd nagekeken, was niets aan op te merken en pasten beiden zeer goed.
Bloed werd genomen: was 100% in orde.

Tien dagen waren voorbij, maar enkele dagen later zou ik, met school, op reis vertrekken. Daarom heb ik Cheyenne in handen gegeven van mijn mama, die haar nog rustig verder zouden longeren terwijl ik op reis was. Ik dacht: 'ik kan haar beter nog een week extra 'rust' gunnen, dan is het zeker beter.'

En helaas... Ze liep na mijn reis nog altijd even slecht onder het zadel. Ook liep ze echt stijf in de achterbenen. Osteopaat erbij gehaald. Die vond niks wat fout aan haar was, enkel haar knie die wat geïrriteerd was. (Ze heeft al 4 jaar last van "knie op slot", maar met de juiste bekapping merk je er niets van)

Opnieuw de dierenarts erbij, aangezien het nu al drie weken aan de gang was... Die heeft een echo genomen van beide knieën. Helemaal in orde en gezond... Toen moest ik rijden van de dierenarts. Ze blokkeerde weer, ging in plasstand staan etc. Dierenatts gaf me een zweep en 'ik moet haar maar vooruit slaan tot ze loopt, want ze speelt met mijn voeten en ze is 100% in orde". Maar ik ken mijn paard... Ze vindt rijden echt geen probleem, waarom zou ze dat nu ineens, zomaar, wel vinden...?

Nu vraag ik jullie mening... Wat kan ik nog doen?
- Bloed genomen: is in orde
- echo van de knie: in orde
- osteopaat: in orde

Haar 'doorslaan met een zweep' wil ik niet doen, sowieso omdat ik al 4.5 jaar zonder zweep en sporen rij en ze heeft dat ook niet nodig... En aangezien ik het ook niet erger wil maken... Er scheelt écht wat met mijn merrie, maar ik weet niet wat...


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:33

laat de tanden eens nakijken, ze trekt de teugels uit je handen en vindt het naar mijn idee duidelijk onaangenaam

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 14:36

Tandarts komt over een tweetal weken opnieuw op controle. Maar ze eet goed etc. En ook aan lange teugel gaat ze zo staken.

Eef_Bam

Berichten: 4099
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:37

Hoe loopt ze aan de longe?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:40

neleehx schreef:
Tandarts komt over een tweetal weken opnieuw op controle. Maar ze eet goed etc. En ook aan lange teugel gaat ze zo staken.

Onze pony at ook gewoon normaal en staakte zelfs niet, maar bleek echt reuze haken, en zelfs wondjes te hebben door achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar... goed dat de TA komt, hoelang is het geleden?

Mylady_E
Berichten: 533
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:43

Kan je ook een filmpje van voor de problemen uploaden?

Wat ik op dit moment zie:
- Ook op de momenten dat ze stapt, zit jij precies te wachten tot ze weer gaat stilstaan (Je zit scheef naar haar hoofd te kijken? Verkrampt, je 'rijdt' niet maar lift wat mee.)
- Wanneer je de teugels aanneemt, loopt ze véél te diep. Het lijkt dat ze beter loopt zolang je de teugels los laat.
- Je rommelt nogal veel met je handen?

Wat ik denk:
- Misschien inderdaad een rijtechnisch probleem.
- Is ze al gecheckt / behandeld voor een maagzweer?

MAAR:
Wij zien enkel een mini filmpje, ondersteboven, van een momentopname ...

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:51

Hebben ze al een echo van haar eierstokken genomen?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:53

Ik vind dit er niet echt als staken uitzien moet ik zeggen. Ik zie geen paard die dwars is en niet wil, het lijkt juist bijna alsof ze niet weet hóe.

Het ziet er bijna uit als een neurologisch probleem.. Het is net alsof hij vergeet z'n achterbenen mee te nemen wanneer hij z'n hoofd omlaag heeft. Ik zou dus eens checken of er niet iets in de hersenen zit (cushing?) of dat ze bijvoorbeeld misschien een hersenbloeding/bloedprop heeft gehad oid.


Wat doet ze wanneer je haar flink actief rijdt zonder ook maar enige druk op de teugels? Dus dat ze haar hoofd gewoon kan houden hoe ze het zelf wilt?
Ik zie namelijk dat je nog vrij veel 'druk' geeft op de teugels voor een paard dat bijna niet vooruit gaat. Ik zou eens proberen helemaal van die teugels af te blijven en kijken wat ze doet als je haar vooruit rijdt.
En hoe is ze op de wei?

Wel heel apart hoor!

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:57

Ik zou laten testen op PSSM1. Vooral omdat ze spierbevangen is geweest. Symptomen passen er wel bij.... Hier kan je alles lezen over PSSM: http://www.pssm.eu

Trouwens, sorry maar ik vind het echt schandalig dat de dierenarts zegt dat je haar er doorheen moet slaan! Als een dierenarts dat tegen mij zou zeggen dan zou ik 'm direct de deur wijzen. :n
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 03-06-18 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 15:01

Ben ik er vergeten bij te vermelden: ik trek ECHT niet aan de teugels. Ik heb ze gewoon op contact, maar ze kruipt zo diep sinds enkele weken. Deed ze voorheen niet.

Ik geef benen, maar OF ze reageert niet OF ze gaat in plasstand staan.

Als ik actief wil rijden, gaat ze dus staken. Maar als ik zweep erbij neem en paar keer een tik verkoop, dan loopt zeklinisch correct volgens de DA... Zweep weg = stakend paard opnieuw...

Echo van eierstokken is genomen.. Niks op aan te merken...
Maagzweer heeft ze volgens DA ook niet. Cushing ook niet, is getest toen ze het bloed namen...

Tandarts is 1.5 jaar geleden geweest, dus wordt weer tijd. Maar hij komt eraan :D

Op de wei loopt ze normaal tot iets of wat stijver met de achterbenen.

PSSM1 ga ik eens lezen! Dankjewel voor de tip alvast.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:04

Ben ik de enige waarbij filmpje op zijn kop staat?

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:05

Zeer duidelijk dat je paardje ergens last van heeft. Heel goed dat je verder gaat zoeken en niet naar je dierenarts luistert. Echt schandalig dat hij zegt dat je je paard er doorheen moet slaan. :n Ik zou meteen een andere dierenarts zoeken....

PSSM1 is overigens vrij makkelijk te testen door een aantal haren (met wortel) op te sturen naar animal genetics in USA. Binnen 2 weken heb je de uitslag per mail. Een test kost rond de 40 dollar.

Mocht het dit niet zijn dan zou ik toch de rug en nek eens op de foto laten zetten....

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:07

Nee hoor..ik zie het ook op zijn kop.

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 15:11

SandravdB schreef:
Ben ik de enige waarbij filmpje op zijn kop staat?


Sorry, mama moest filmen met mijn telefoon, en dan krijg je zo iets :')

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:11

neleehx schreef:
Toen moest ik rijden van de dierenarts. Ze blokkeerde weer, ging in plasstand staan etc. Dierenatts gaf me een zweep en 'ik moet haar maar vooruit slaan tot ze loopt, want ze speelt met mijn voeten en ze is 100% in orde". Maar


Een dierenarts die adviseert om een paard te slaan?

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 15:17

Wolkje schreef:
neleehx schreef:
Toen moest ik rijden van de dierenarts. Ze blokkeerde weer, ging in plasstand staan etc. Dierenatts gaf me een zweep en 'ik moet haar maar vooruit slaan tot ze loopt, want ze speelt met mijn voeten en ze is 100% in orde". Maar


Een dierenarts die adviseert om een paard te slaan?



Ja... Omdat ze drie weken rust heeft gehad, haar knieën en rug zijn in orde, ze loopt klinisch correct zonder zadel... Dus "ze doet flauw"...

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:19

Mij valt op dat ze van tijd tot tijd haar voorbenen ver weg zet.

In je verhaal dacht ik bij 'plashouding' aan achterbenen wijd en breed, maar de voorbenen zo ver uit de massa - typisch!

Mijn associatie: hoefbevangenheid....

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 15:23

Janneke2 schreef:
Mij valt op dat ze van tijd tot tijd haar voorbenen ver weg zet.

In je verhaal dacht ik bij 'plashouding' aan achterbenen wijd en breed, maar de voorbenen zo ver uit de massa - typisch!

Mijn associatie: hoefbevangenheid....



Hoefbevangenheid is ook al uitgesloten door zowel DA als smid...
En die voorbenen onder haar uit zetten bedoelde ik met plasstand ja :p Maar dat doet ze ENKEL onder het zadel, en niet aan de longe ofzo.

Ook ben ik gisteren proberen te gaan wandelen met haar. Doet ze extreem graag en ik dacht 'ja oke, als ze het hier niet doet, zal ze wel flauw doen in de bak'. Maar was nog geen 500m ver ze ze flipte helemaal en wou weer naar stal draaien (wat ze NOOIT doet...) stapte ook supertraag en ging met de voorbenen klauwen. Ben afgestapt en te voet terug naar stal gegaan...

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:24

Ja hoefbevangenheid dacht ik ook aan, zeker aangezien het begonnen is sinds ze de eerste keer op de weide is gegaan... Maar dat is een ontsteking en het bloed was in orde dus zou vreemd zijn, hoelang zijn ze er op gegaan de eerste keer? Hoelang is dat geleden?

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 15:28

Heleennn schreef:
Ja hoefbevangenheid dacht ik ook aan, zeker aangezien het begonnen is sinds ze de eerste keer op de weide is gegaan... Maar dat is een ontsteking en het bloed was in orde dus zou vreemd zijn, hoelang zijn ze er op gegaan de eerste keer? Hoelang is dat geleden?


De eerste keer zijn ze er een uurtje op gegaan. Dag erna 2 uurtjes, dan vier uurtjes, dan 5, dan 8 en toen ene hele dag of hele nacht, afhankelijk tot welke kudde ze behoren. Is nu drie en halve week geleden, de dag dat ze begon met moeilijk doen onder het zadel.

Dierenarts zei ook dat het geen bevangenheid kon zijn. Hoeven/pezen zijn ook niet warm en loopt voor de rest normaal... Pulsatie is ook niet opvallend. En idd, bloed was 100% in orde, geen enkele waarde te hoog of te laag...

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:42

ik zie geen plasstand. Ze zet haar voorbenen weg naar voren alsof ze zich wil uitrekken. Ik zou zelf denken aan pijn in haar buik. Ze lijkt te willen strekken en rekken, iets wat ik zag bij mijn paard met koliek. Nu heeft jouw paard mogelijk geen koliek, maar misschien wel een maagzweer.

Ik zie ook pullen, dus misschien een teken dat inderdaad haar mond niet goed is. Kan de tandarts niet eerder komen?

En natuurlijk loopt ze beter met een zweep, dat zou ik ook doen als ik pijn had maar iemand me nog meer pijn zou gaan doen met een zweep, ja dan zou ik wel door mijn andere pijn heen gaan lopen. Dus ik vind het heel goed dat je niet gaat slaan. Dat lijkt me totaal nergens toe leiden.

Vind het een heel raar probleem en dit heeft niets te maken met stout doen. Een paard kan dit niet verzinnen om onder het rijden uit te komen.

Wat ik wel apart vind, is dat ze zonder contact wel goed loopt en niet dit gedrag vertoont, althans niet op het filmpje, maar je schreef dat ze het dan ook doet. Wat kunnen eigenlijk de bijwerkingen zijn van duivelsklauw?

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 15:49

Inderdaad, dat met de zweep dacht ik ook al.. Zou dan zelf ook door mn pijn heen rennen als iemand me slaat met een zweep..

Duivelsklauw zorgt voor soepele gewrichten en spieren... We zijn daar onmiddellijk mee gestopt toen ze zo gedrag vertoonde, maar is dit blijven doen... Zijn nu sinds paar dagen weer begonnen met de duivelsklauw bij te voeren. Is een natuurlijk product... Maar staat niet veel info op de zak.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:51

Even los van het probleem, op enkele dagen tijd van geen gras naar een volledige dag/nacht gras is echt wel heel snel. Dat vormt echt wel een risico, ongeacht of ze er nu hoefbevangen van staat of niet. Daar zou ik volgende keer toch wat beter mee opletten. Ik bouw hier per 10min op en doe er een maand over om mijn paard 4-5 uur op de wei te laten.

Duivelsklauw kan de ontwikkeling van maagzweren stimuleren, misschien ook de moeite om daar even verder op te gaan onderzoeken. Ik zou echt niet opnieuw begonnen zijn met de duivelsklauw zonder duidelijkheid te hebben waar deze symptomen vandaan komen. En ja het is een natuurlijk product, maar dat is JKK ook, als je snapt wat ik probeer te zeggen. Natuurlijk staat niet gelijk aan ongevaarlijk en geschikt voor elk paard.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 03-06-18 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:53

Zijn er foto's van haar rug gemaakt? Mede door die eerdere gevoelige plek kan daar iets aan de hand zijn.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:58

Dit filmpje zegt mij niets, je zit heel afwachtend op je paard, dan kun je weinig activiteit van haar verwachten.
Als jij als baasje het gevoel hebt dat er iets aan de hand is, dan moet je dat gevoel niet negeren. Omdat er nu geen duidelijke aanknopingspunten zijn zou ik beginnen met bloedonderzoek, gericht op het uitsluiten van ontstekingen of vreemde hormoonwaarden.
Een kanttekening; in de oudere youtubefilmpjes zie ik je bij verschillende grondwerkoefeningen een soort plashouding aan haar vragen. Kan het zijn dat ze dat nu ongevraagd doet en jij het bekrachtigt door alle druk eraf te halen? Dan zie je nu namelijk keurig aangeleerd gedrag.