Paard 'staakt' tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 00:41

Supervixen schreef:
Ehh dat gaat ze toch ook doen?


Waar lees je dat? Of TS heeft het niet gezegd of ik ben echt zo scheel dat ik na 3 keer haar berichten doorlezen het nog niet gevonden heb :=

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 00:51

prugelpiet schreef:
Supervixen schreef:
Ehh dat gaat ze toch ook doen?


Waar lees je dat? Of TS heeft het niet gezegd of ik ben echt zo scheel dat ik na 3 keer haar berichten doorlezen het nog niet gevonden heb :=


Er komt deze week inderdaad een andere dierenarts :) ben benieuwd...

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 01:21

Lastig hoor. Maar als je veearts slecht advies geeft, zou ik ook wel twijfelen aan de al gedane onderzoeken zoals die van de eierstokken en hb bijvoorbeeld.

Hoe is haar mest sinds ze op de wei staat? Heb je haar ook nog zien plassen en de plas eens bekeken?

Heel fijn dat er nu snel een andere veearts komt en de tandarts. Soms is het echt afstrepen en zoeken.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 02:34

Stap is ook een gang waarbij voorwaarts vragen wat lastiger is.
Als ze bij deze persoon zonder protest aandraaft en galoppeert klinkt het mij als een rijtechnisch probleem. Ik zou het paard dan eens rijden zonder contact op de teugels. Alleen voorwaarts, desnoods wel met een zweepje. Niet om haar erdoor te slaan maar het lijkt erop dat ze de voorwaartse hulp niet begrijpt. En dan dus veel schakelen gaan oefenen op benen en zit. Kijken of het daarmee verbeterd.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 05:24

Prugelpiet: toch maar even naar de opticien dan.
Pagina 2!


neleehx schreef:
Die oefening kent ze al 3 jaar en heeft ze nooit ongevraagd gedaan ;) ze doet ook niets zonder brok te krijgen, en dat heeft ze niet gekregen hier. Als ze het 'al eens zou doen' en ik gaf benen, dan stopte ze met de oefening en kon ik gewoon lekker doorrijden zonder dat ze het opnieuw probeerde.

Het 'afwachtend' rijden iq omdat ik wist dat ze last had. Was om maar even te tonen wat ze deed als ik benen gaf.
Haar 'doorstampen', helpt niet. Ze staakt nog meer dan. Wordt niet stout, maar staat gewoon in deze houding dan.

Morgen bel ik een andere dierenarts, zodat ik een tweede opinie krijg.

Ik zit hier zonder zadel omdat ze MET zadel hetzekfde doet. Maar we dachten dat het misschien aan het zadel lag, waardoor we zonder zadel probeerden. (Dag voor dat DA kwam voor haar rug).

Zwaaien met haar staart doet ze ook normaal niet... Of toch niet in deze mate. En ze loopt écht niet comfortabel.

Fijn dat iedereen meedenkt!! Maar het is sowieso GEEN maagzweer en GEEN hoefbevangenheid, dat is al uitgesloten.

Die PSSM, kan dat zomaar van vandaag op morgen zo slecht worden? Want de dagen en weken ervoor liep ze de sterren van de hemel. En ik train echt niet zwaar met haar, max 4x per week half uurtje, en 1x per twee weken een lesje van een uur.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:32

Dus als ze met een lichter persoon nog steeds dezelfde verschijnselen geeft en in een weiland helemaal niet, dan heeft het toch te maken denk ik, met dat gewicht haar kennelijk pijn bezorgd. Erg vervelend voor haar en voor jou. Ik denk dan toch aan nieren, rugklachten of maag.

En ik zou zeker de opmerking van iemand in je topic onthouden, op het filmpje waar je zonder hoofdstel met haar rijdt, heeft ze inderdaad vaak de oren naar achteren. Jij kent haar beter dan wij, maar dat zou al een teken kunnen zijn geweest van zich niet prettig voelen.

Ik hoop dat de tweede dierenarts vandaag je wat meer kan vertellen. Erg fijn dat je dit met ons wilt delen, zal voor ons ook leerzaam zijn en ik vind het een heel bijzonder probleem. Sterkte

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:45

Supervixen schreef:
Prugelpiet: toch maar even naar de opticien dan.
Pagina 2!


neleehx schreef:
Morgen bel ik een andere dierenarts, zodat ik een tweede opinie krijg.



Ja, dat worden nieuwe lenzen :D


neleehx schreef:
prugelpiet schreef:

Waar lees je dat? Of TS heeft het niet gezegd of ik ben echt zo scheel dat ik na 3 keer haar berichten doorlezen het nog niet gevonden heb :=


Er komt deze week inderdaad een andere dierenarts :) ben benieuwd...


Top. Ik ben benieuwd. Super dat je zo naar een oplossing zoekt en niet klakkeloos naar je andere veearts luisterd!

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:13

Laat niet alleen de rug onderzoeken, maar ook het borstbeen waar de singel aantrekt nakijken.

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 23:14

Oke, vandaag kwam eindelijk dierenarts nummer twee. Eerst heeft hij onderzoeken gedaan van gewoon aan de hand stappen etc. Niks op aan te merken. Rug was iets of wat gevoeliger, maar niets spectaculairs/kissing spines/geknelde zenuw/... Gewoon 'wat gevoelig'.

Toen opgezadeld, want hij wou het zelf eens zien. Deed ze natuurlijk braaf haar rondjes, ipv zo in spagaat te gaan staan, stom paard :+

Stap, draf en galop ging goed (voor zover het 'goed' kan gaan na 4 weken rust :p ) Alleen in stap voelde ik dat ze wel 'wou gaan tegensputteren'. Heb haar laten doen, maar ze is niet in spagaat gaan staan ofzo. Ze stapte gewoon rustig door.

Dierenarts vermoedt dat het GEEN PSSM is. Daarvoor heeft ze het ras, de bouw, en een aantal belangrijke symptomen niet. Hij wil eventueel een spierbiopt nemen als het niet betert, maar hij verwacht van wel.

Waar hij dan WEL aan dacht: ze is al eens zwaar spierbevangen geweest. Hierdoor zijn de spieren in de achterhand geraakt geweest en zullen ze nooit meer 100% zijn zoals ze waren. Ook al is dit al 4 jaar geleden := Ze heeft zich vast op de wei weer verzuurd gelopen toen ze nog alleen stond 4 weken geleden (nu staat ze al 3 weken samen met een vriendje). Heb haar toen idd enkele malen met een opgedroogd-zweet-hals en borstkas in de stal teruggevonden.
Hij dacht dus dat, door de vorige verzuring, ze nu dus zo extreem reageert op die lichte verzuring. Een normaal paard zou een dagje wat stijver lopen daarvan, maar doordat haar spieren dus al voor een deel stuk zijn door de vorige verzuring, valt dat allemaal zwaarder voor haar.

Ze krijgt nu Tye-Guard en Aspirine voor de doorbloeding in de spieren te bevorderen, zodat ze weer 'adem' kunnen halen.

Ook moet ik haar wat meer beginnen aan het werk te zetten (ze is 1.63m en weegt ongeveer 613 kg := ). Maar als ze toont dat het haar écht niet gaat, mag ik niet verder, aangezien verzuring echt pijn kan doen voor het paard. Voor de rest opbouwend aan het werk zodat ze gewicht kwijt raakt.

Dankjewel alvast voor het meedenken allemaal!!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:47

Verzuren zou ik ook begrijpen, maar dan zou ik ook heel goed naar de voeding en beweging gaan kijken. Zorg dat je geen pieken en dalen krijgt, voer bewust etc

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 00:30

Zo te horen is je dierenarts niet geheel op de hoogte over PSSM1 (zoals heel dierenartsen). Een spierbiopt is best een heftige ingreep en is alleen nodig voor PSSM2, die weer hele andere symptomen geeft trouwens. PSSM2 is tegenwoordig ook in het bloed aan te tonen en kan je ook zelf laten testen net als PSSM1. PSSM1 is heel simpel te testen met DNA, dus met een paar staartharen.
De symptomen van PSSM1 zijn heel divers en jou paard heeft zeker de symptomen hiervan. Het is inderdaad zo dat het veel voorkomt bij Quarters, Paints en Tinkers, maar het wordt ook steeds vaker geconstateerd bij andere rassen. Meestal niet door de dierenarts, maar door de eigenaar zelf via testen van de haren. Ik zeg niet dat het PSSM is, maar elk paard wat ooit spierbevangen is geweest zou ik altijd laten testen op PSSM1, ongeacht ras en verdere symptomen. Testen is heel simpel en niet duur, daar hoef je het niet voor te laten. Als het wel PSSM1 blijkt te zijn kan je voeding en management aanpassen van je paard en zal het een heel stuk verbeteren.
Ik denk dat je paard sowieso baat zal hebben bij de voeding en het management zoals van een PSSM1 paard ivm de spieren, hier kan je daar meer over lezen:
http://www.pssm.eu/nl/management.html?showall=&start=1

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:32

Fijn dat je een tweede advies hebt gekregen. En eigenlijk ook fijn dat ze het nu niet meer doet. Misschien blijft het weg en is haar lichaam aan de beterende hand van hetgeen, dat ze had de afgelopen week, wat dat dan ook mag zijn. Nu ze het dan gisterenavond niet deed, zou ik inderdaad ook voorzichtig gaan trainen. Wel fijn dat je het op film hebt kunnen vastleggen anders zou je het gewoon niet geloven, zo vreemd.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:01

Oh jemig.. dierenartsen mogen zich er wel eens wat meer in gaan verdiepen, het komt veel voor en bij veel rassen! En een spierbiopt is idd geeneens meer nodig!
Maargoed ik ben blij dat hij het wel in de spierbevangen-hoek zoekt, zo zag het er ook echt uit op de filmpjes.
Je bent in elk geval een topper dat je doorzoekt i.p.v. haar ‘aan te pakken’ +:)+

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 13:59

Vandaag nog een tikje meer info verkregen.

De dierenarts die we hadden, zei dat de bloeduitslag '100% in orde' was. De dierenarts van gister dacht aan lichte spierbevangenheid, maar vond het vreemd dat de bloedwaardes dan oke waren... Aangezien je een bevangenheid na weken nog kan terugvinden in het bloed.

Hebben we naar het labo gebeld waar de staal naar toe is gegaan. Zij hebben ons de uitslag gemaild.
De waardes die een spierbevangenheid aanduiden, mogen max 400 zijn. Cheyenne had er 1220 op dat ogenblik....

Arts van gister belde terug na het zien van die uitslag en zei dat het dus idd een lichte bevanging is geweest door de stresssituatie van alleen staan en het zich in het zweet lopen tijdens de eerste dagen op de weide.

Een PSSM test wordt sowieso afgelegd dmv haren op te sturen, maar DA weet 99% zeker dat het dat niet is, doordat haar spieren al eens een aanval hebben moeten overleven, reageerde ze nu dus extreem op deze lichte bevangenheid.

Ook zei de eerste DA dat ik haar, toen ze zo begon te doen, '45 minuten per dag goed aan de longe aan het werk moest zetten' En wat moet je nu juist NIET doen met een spierbevangen paard?
Spoiler:
Juist ja, niet aan het werk zetten en laten rusten :+


Nu maar hopen dat het snel betert dus :D

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:04

Zo dat is een flinke flater van die eerste DA... Gelukkig heb je je eigen gevoel gevolgd, anders was je paard nu naar de vaantjes gereden. Hopelijk zie je snel beterschap!

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:18

Wat een blunder van die eerste dierenarts zeg! Hoe kan ze zulke waardes nu verkeerd interpreteren.

Hoop dat het snel beter gaat met die slimme dame van je

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:47

heb je al eens aan insuline resistentie gedacht?

Paarden die dit hebben reageren ook erg slecht op suikers en kunnen hetzelfde beeld geven (soms gaat het ookwel samen) als een paard met PSSM1, maar zijn 'eenvoudiger' te managen dan PSSM paarden, ook is het minder 'erg' mits correct gehandeld

Ze lijkt kwa symptomen nl nogal op mijn 13 jarige merrie, deze is enkele jaren geleden ook erg spierbevangen geweest, bleek insulineresistent EN negatief getest op PSSM1 aangezien ik ook alles wilde uitsluiten

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:37

Welke bloedwaarden duiden er precies op spierbevangenheid? Toevallig LDH en CK? Ik ben wel nieuwsgierig omdat mijne ook zulke klachten had en toen deze waardes zo hoog waren!

neleehx

Berichten: 62
Geregistreerd: 26-01-14

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 16:29

Over die insuline: heeft de DA van gister ook aangehaald. Ze gaat nu meer aan t werk gezet worden komende weken (indien dit lukt voor haar) en als ze niet afvalt (hebben zo een meetlint gekregen waar we wekelijks mee moeten meten) dan wordt dat ook getest.

De waarden:
Ldh: moet tussen 100 en 500 liggen. Cheyenne heeft er 740.
Ck: moet <250, Cheyenne 413...
Monocyten: tussen 0-400, cheyenne 1220...

Dus de LDH en CK liggen niet extreem hoog zoals een zwaar bevangen paard, maar ze plaste ook niet donker ect. Dus een zware bevangenheid was het sowieso al niet... Maar t feit dat ze wel duidelijk een stuk te hoog liggen, zegt me genoeg...

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:34

Maar alsnog zou ik echt kijken naar huisvesting en voeding om haar stabiel te houden en dit te voorkomen.
Wandelen is echt super voor paarden die weer moeten opbouwen, echt lekker languit door bos wandelen.
Als je werkt aan de longe of onder het zadel, is het ook heel goed om je paard daarna nog buiten te houden en vrij te laten bewegen.
Nu even niet teveel hardvoer in gooien. Ook niet laten verleiden tot allerlei supplementen. Het heeft ook tijd nodig en als je de basis aanpakt, komt het echt wel goed.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:24

Zeker licht laten bewegen en wat superpony zegt.
Die eerste dierenarts rekening zou ik mooi niet betalen en hij kon de wind van voren krijgen van mij!

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:29

Echt pssm laten testen hoor! Kost weinig geld en weinig moeite en geeft veel info!!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:48

Wat slecht van die eerste DA. Fijn dat je nu weet wat het is! Beterschap voor je paard!

Lathira
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-09-13

Re: Paard 'staakt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:52

Flinke blunder van die eerste DA... Die zou ik dus nooit meer vertrouwen met mijn dieren.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:31

superpony schreef:
Maar alsnog zou ik echt kijken naar huisvesting en voeding om haar stabiel te houden en dit te voorkomen.
Wandelen is echt super voor paarden die weer moeten opbouwen, echt lekker languit door bos wandelen.
Als je werkt aan de longe of onder het zadel, is het ook heel goed om je paard daarna nog buiten te houden en vrij te laten bewegen.
Nu even niet teveel hardvoer in gooien. Ook niet laten verleiden tot allerlei supplementen. Het heeft ook tijd nodig en als je de basis aanpakt, komt het echt wel goed.

Dit is een goed advies !