Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:08

@[***]: nee, dat was die van mij ook niet. Hb was een gevolg vd afvalstoffen die hij niet kwijt raakte. Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:20

Dank je, voorlopig weet ik het nog niet goed. Het lijkt beter zonder de pulp maar nog niet 100%, al kan het natuurlijk dat het wat langer tijd nodig heeft. De ene keer geen gas, de andere keer wel weer. Nog een behoorlijke buik maar lijkt minder hard/gevoelig en ik vind hem vooral makkelijker & vlotter bewegen.

Even iets anders.. heeft iemand hier het nieuwe CT boek? Ik ben er helemaal niet mee bezig geweest de laatste tijd maar toch nieuwsgierig wat jullie ervan vinden :)

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:40

Toevallig is mijn paard en zn voer net gemeten en bietenpulp kwam er negatief uit. Begreep van Eric Laatakker dat dit vaak het geval is, dus bietenpulp weglaten is een goeie.
Ik ga ook weer met Fir carbon clay beginnen, dit helpt de darmen met het afvoeren van oa verkeerde stoffen en ontlast de lever ook. Begreep toevallig van Henny van bokt (haar paarden zijn vergiftigd) dat dit bij gassige paarden ook goed helpt. Het bindt zich alleen aan de negatieve stoffen, behoudt de goede mineralen en zorgt dat voedingsstoffen beter wordt opgenomen. Voor een supplement is het niet super duur voor wat je krijgt, incl verzending 22,- krijg je 4 kilo en je voert 10gr per 100 kilo.

Ik heb het boek. Voor zover ik kan lezen met mn letsel heb ik al hele nuttige dingen eruit gehaald. Het begint vooral met het waarom en ik ben nu bij de eerste ‘opdracht’, dat snuffelen.
Als ik er aan toe kom om die voor mezelf op te schrijven mag ik pas weer verder (ik kan niets onthouden). Boek kan ik dus aanbevelen.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:00

Boek vandaag ontvangen, snel doorgebladerd. Tot mijn verrassing staan Spikkel en ik in het boek *\%/* .
Na de lancering van het boek geven ze elke dag een video vrij van sprekers, erg leerzaam. Wat mij betreft een aanrader om te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:10

Bedankt Slmt9, ik hou het in gedachte. Ga nu niet teveel tegelijk proberen maar moest het in de toekomst interessant zijn zal ik dat zeker doen.

Fijn dat het boek interessant is. En leuk dat jullie erin staan Odi! Ik heb toen niks met de oproep gedaan dus wij niet :+ Haha. Ben inderdaad op de hoogte van de videos en hoewel het heel interessant lijkt schrikt het ook af. Heb dit vaker... wil graag zoveel mogelijk leren en lezen en videos kijken en dingen proberen maar het is zoveel en overweldigend en er komt steeds maar bij dat ik niet weet waar te beginnen en dan blokkeer ik. Ben bv ook geen persoon voor facebook, ik word wild van die constante stroom van berichten en informatie. Heb dat dus ook bij dingen als CT of vroeger Parelli en uiteindelijk doe ik niks meer en geraak ik nergens := Moet ik nog even een oplossing voor vinden...

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:22

Wist helemaal niet dat er een oproep was gedaan voor foto's in het boek?

Dat is inderdaad wel lastig als de hoeveelheid aan video's je afschrikt. Je kunt natuurlijk ook alleen met het boek beginnen?

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 01:09

@[***]: dat herken ik wel. Hoe om te gaan met een overload aan informatie. Daarom moet ik voor mezelf eerst even een notitie maken met de stappen erin. En dan kan ik die of oefenen. Of verder gaan en dan later toepassen.
Vind CT juist wel heel stapsgewijs en opbouwend werken, je kan stap 5 eigenlijk niet doen zonder de vier ervoor gedaan te hebben.

En snap het hoor, zou ook niet alles te gelijk proberen qua voeding. Dan weet je ook niet wat werkt.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:39

Slmt9 schreef:
Nee, zover zijn we nog niet :+ travers staat wel op mn lijstje. Maar als je de grondwerk training volgt, kom je daar ook wel uit. Maar dan moeten eerst deze goed zijn.
cross: voorbenen kruizen
Over: achterbenen kruizen
Wijken: Cross en over combineren vanaf 2m vd hoefslag
Schouderbinnen: Doorgaan met over op de hoefslag en voorhand naar binnen vragen



Ik werk normaliter met kaptoom, maar had nu alleen halster omdat ik t per toeval ging proberen. Maar de cue’s gaan op stem icm aanraking.


Dank voor je antwoord, is net effe anders wat ik dacht, maar wel duidelijk zo.

Citaat:
Bovenstaande zijn allemaal van je af, voor travers wil je naar je toe. Dus achterhand naar binnen vragen wordt een volgende oefenung als voorbereiding op travers.


Ik heb er geen moeite mee om de achterhand naar binnen te vragen door niet ervoor maar van me af te vragen.
Loop dus zelf naast bakrand op hoefslag rond schouderhoogte met paard voor me uit.
Is geen zuivere dressie oefening, maar het gaat me daarin ook niet om een oefening correct te doen, maar puur om het losmakende effect van deze gangen op het lijf.
Onze CR instructie heeft me dit geleerd.
Gebruik daarbij in aanleerfase kort rijzweepje die ik boven de achterhand kan houden om die naar buiten te vragen, zonder aanraking uiteraard (is ook totaal niet nodig, elk paard snap dit blijkbaar vlot)
Met dubbele lijn werk je ook zo.

Fase hoger kun je dit samen zonder bakrand steun, maar het moeilijkste van deze oefening is te voorkomen dat ze steeds vol op buitenschouder gaan als een plankje , ipv in te buigen en mooi te crossen.
Dan is het nuttige losmaak effect weg.


In deze positie is er echter wel sprake van zekere druk ipv vragen aan voorzijde, zeker in aanleerfase.
Maar voor mijzelf is het gebied van +r en vlak eronder niet zo zwart-wit maar muisgrijs.


Fijn dat topic weer wat loopt dames !, doe er veel inspiratie aan op en goed om te kunnen sparren over dingen die we doen. :)*

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:42

Slmt9 schreef:
Maar snuffelen ze daar echt alleen aan? Ik heb een ruin, dus die zal waars een flapje pakken en de hele mat omgooien :D


Ha das weer heel herkenbaar hier: eerst je tanden erin , en dan zien wat er gebeurd met dat "ding"
Doen ze bij voorwerpen maar ook bij elkaar.

Merries neuzelen veel meer , of gillen direct "blijf van me lijf" :D

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:23

Peetstap schreef:
Slmt9 schreef:
Nee, zover zijn we nog niet :+ travers staat wel op mn lijstje. Maar als je de grondwerk training volgt, kom je daar ook wel uit. Maar dan moeten eerst deze goed zijn.
cross: voorbenen kruizen
Over: achterbenen kruizen
Wijken: Cross en over combineren vanaf 2m vd hoefslag
Schouderbinnen: Doorgaan met over op de hoefslag en voorhand naar binnen vragen



Ik werk normaliter met kaptoom, maar had nu alleen halster omdat ik t per toeval ging proberen. Maar de cue’s gaan op stem icm aanraking.


Dank voor je antwoord, is net effe anders wat ik dacht, maar wel duidelijk zo.

Citaat:
Bovenstaande zijn allemaal van je af, voor travers wil je naar je toe. Dus achterhand naar binnen vragen wordt een volgende oefenung als voorbereiding op travers.


Ik heb er geen moeite mee om de achterhand naar binnen te vragen door niet ervoor maar van me af te vragen.
Loop dus zelf naast bakrand op hoefslag rond schouderhoogte met paard voor me uit.
Is geen zuivere dressie oefening, maar het gaat me daarin ook niet om een oefening correct te doen, maar puur om het losmakende effect van deze gangen op het lijf.
Onze CR instructie heeft me dit geleerd.
Gebruik daarbij in aanleerfase kort rijzweepje die ik boven de achterhand kan houden om die naar buiten te vragen, zonder aanraking uiteraard (is ook totaal niet nodig, elk paard snap dit blijkbaar vlot)
Met dubbele lijn werk je ook zo.

Fase hoger kun je dit samen zonder bakrand steun, maar het moeilijkste van deze oefening is te voorkomen dat ze steeds vol op buitenschouder gaan als een plankje , ipv in te buigen en mooi te crossen.
Dan is het nuttige losmaak effect weg.


In deze positie is er echter wel sprake van zekere druk ipv vragen aan voorzijde, zeker in aanleerfase.
Maar voor mijzelf is het gebied van +r en vlak eronder niet zo zwart-wit maar muisgrijs.



Fijn dat topic weer wat loopt dames !, doe er veel inspiratie aan op en goed om te kunnen sparren over dingen die we doen. :)*


Thanks for sharing :j ik deel helemaal wat je zegt. Mooi dat ik nog een tweede manier zie om de travers aan de hand te leren, die me goed te doen lijkt en zelfs makkelijker dan de weg die ct tipt.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:38

De heup target hebben ze meestal snel door, dan kun je de achterhand naar je toe daarmee vragen. Hier vinden ze het een hele leuke oefening.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:04


Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:36

Hip target was idd de volgende op mijn lijstje.

Echter is er even iets anders tussendoor gekomen. Ik ga mijn paard over twee weken verhuizen en ga dus op zn CT voorbereiden.
Gister klein parcours gemaakt met een knisperende yogamat en een ‘trailer’ nagemaakt dmv pionnen met stokken omhoog 2m vd wand afzetten in een hoek.
Ik vond het fijn om uit het boek alle stappen te kunnen halen, vond ik toch fijner dan het filmpje erover.
Het ging werkelijk fantastisch, terwijl hij zelf ook nog wat schrikkerig was. Bleef goed verbinding houden, zn aandacht en hij nam alle juiste besluiten. Wederom verbaas ik me erover hoe snel mijn paard met deze training vertrouwen heeft en er geen dwang aan te pas komt. Ik ga er met nul verwachting in en maak kleine stapjes en bedenk ter plekke hoe of wat we gaan doen, dat werkt heel goed.

Heeft iemand nog tips om het moeilijker te maken? :+
Reden dat ik dit vraag is omdat ik niet met een trailer zelf kan oefenen, dus eigenlijk zoek ik ideeën om het spannender te maken, omdat op de dag zelf het vrachtwagentje ook spanning zal geven. Dus ik wil hem nu zoveel mogelijk aan spannende dingen blootstellen, zodat hij dan vertrouwt op de routine die we kunnen bouwen bij spannende dingen. Als jullie me nog volgen :D nu kan ik zeg maar zonder verwachting oefenen, maar ja, met verhuizen moet hij er wrl op.

Overigens hebben we vaker met vrachtwagen vervoerd hoor. Bevalt heel goed, laad veel makkelijker en deden dit hiervoor op de eddy modde manier. Wel r-, maar nog steeds met keuze of het paard erin of eruit wil, belonen en ontspannen als hij de goede kant op gaat. Dus daar kan ik altijd op terugvallen. Maar CT is toch prettiger.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:47

met touch - target werken is altijd positief voor dit soort dingen die je vooruit nooit helemaal kunt nabootsen.
Maar dat deed je al vermoed ik :P _/-\o_

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:48

:D juist! Ik zoek meer ideeën voor hoe ik de trailer na kan bootsen :+

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:33

Heb je een groot paard? Weet niet wat je aan materiaal hebt maar wat ik met mijn pony zou kunnen doen is een aantal springstaanders nemen (1.60m, pony is 1.40m) en dan de zijkanten en eventueel de bovenkant dicht maken met bv. zeil, zodat ze echt ergens in moeten lopen (en het misschien ook wel eens kraakt ed)... Maar als je een groot paard hebt en geen mega-springstaanders gaat de bovenkant wat moeilijk zijn.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:29

Jaa, [***], goed ideee!! Dank je wel!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:32

Peetstap schreef:
zoals jullie het kennen: https://vimeo.com/364844134?mc_cid=59f9 ... 59218f3bf2
als keurige oefening. :P


Heb je een filmpje van de andere methode die je beschreef? Ik zie het niet echt voor me.
Ik vraag het zelf zoals op dit filmpje. Achterhand naar me toe, voorhand recht houden. Tis alleen niet echt travers wat ze vraagt op het filmpje, maar ik zal niet zeuren over details :+ belangrijkste is dat paard relaxt is en snapt wat ze vraagt. Perfectionering van de beweging komt later!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:03

@ Slmt9 : graag gedaan. Hou je ons op de hoogte van de vorderingen? :)


Heeft iemand hier ervaring met het compleet de connectie kwijt zijn doordat er een dag eerder iets gebeurd is waar jij eigenlijk weinig mee te maken had? Beetje rare vraag misschien maar ik had het volgende aan de hand:

Gisteren heeft iemand een testrit gedaan met ponybeest om te kijken of het iets voor haar was om te gaan bijrijden. Dit ging niet zo geweldig, achteraf gezien heb ik ze misschien wat lang laten doordoen (maarja, onder het motto iemand een kans geven) en we hebben samen besloten dat het niet ging lukken om diverse redenen. Verder helemaal prima, gisteren na de testrit pony terug in de paddock gezet, daarna nog slobber gaan brengen (gewoon normale reactie) en naar huis.

Vandaag kwam ik op stal en kwam er van ponylief totaal geen reactie. Normaal begroet hij mij ALTIJD. Meestal al als ik om de hoek kom, anders wel als hij mijn stem hoort of in het slechtste geval zodra hij mij ziet. Maar altijd komt er een begroeting. Vandaag kwam er niks, complete stilte. Hij had mij gezien maar hij keek niet eens op, stond gewoon hooi te knabbelen. Ben naar hem toe gegaan en zelfs toen kreeg ik geen reactie van hem, hij bleef gewoon stoïcijns door-eten. Naja, prima dacht ik, komt seffens wel. Dus weer weggegaan om wat andere dingen te doen en daarna weer terug om het halster te nemen. Normaal is dit het 2e moment van reactie/begroeting, hetzelfde gemurmel en 99% van de tijd komt hij dan ook naar de poort om daar het halster aan te doen. Ook nu weer niks... niet eens opkijken. Heb dan even aan de poort gewacht om te zien of hij zich zou bedenken maar niet. Dus hem gaan halen, in de stal nog even de tijd gegeven om zelf zijn neus in het halster te duwen etc. maar dat ging ook niet gebeuren. Dus zelf het halster aan gedaan en hem meegenomen, even naar de poetsplaats deken af en dan naar de piste om even lekker te laten rollen etc.

Het was heel raar, maar ik had dus de gehele tijd totaal geen connectie met de pony, hij zat compleet in zijn eigen wereld en ging wel mee aan het halster enzo maar daar was ook alles mee gezegd. Hij is in de piste gaan rollen en dan wat gaan wandelen om aan het einde van de piste te blijven staan en compleet in de verte te gaan staren. Hij zocht totaal geen contact met mij (doet hij normaal dus wel) en als ik iets tegen hem zei kwam er totaal geen reactie. Hij zat echt helemaal in zijn eigen wereld ....

Gelukkig is er dan geduld en een handtarget en zo kreeg ik hem (uiteindelijk best snel) er stapje voor stapje weer uit. We hebben nog fijn samen wat kunnen wandelen in de piste, maar draven was geen optie. Dan ging hij wel maar een paar passen en dan ging hij weer stilstaan en in zichzelf zitten. Dus dat maar even gelaten en gekeken om verder gewoon connectie te houden. Na eventjes in de piste hem gaan poetsen en daarna nog een wandeling in het veld en toen was hij gelukkig weer helemaal zichzelf.

Hebben jullie ervaring met zo'n dingen? Ik heb het gevoel dat de testrit van gisteren hem niet bekomen is, hij liep ook niet 100%. Maar zou dat echt kunnen? Of zou ik mij dat inbeelden en is het gewoon toeval?

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:19

Geen ervaring mee, sorry.
Het enige dat ik erin herken is als mijn paard geen connectie maakt en niet reageert op voer, er meestal iets medisch is. Maar goed, n=1.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:28

Hmmja, die van mij wordt doorgaans enorm aanhankelijk als hij zich niet goed voelt. Normaal is hij meer op zichzelf en hoeft het allemaal niet zo nodig, maar sinds connection training zocht hij wel actief contact als ik met hem bezig was. Het in zichzelf keren is iets wat ik herken van vroeger, toen we nog zoekende waren en het nog regelmatig botste ... Dus vandaar dat het mij nu zo op viel, heb dit gedrag al héél lang niet meer gezien...

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:45

sanne83 schreef:
Peetstap schreef:
zoals jullie het kennen: https://vimeo.com/364844134?mc_cid=59f9 ... 59218f3bf2
als keurige oefening. :P


Heb je een filmpje van de andere methode die je beschreef? Ik zie het niet echt voor me.
Ik vraag het zelf zoals op dit filmpje. Achterhand naar me toe, voorhand recht houden. Tis alleen niet echt travers wat ze vraagt op het filmpje, maar ik zal niet zeuren over details :+ belangrijkste is dat paard relaxt is en snapt wat ze vraagt. Perfectionering van de beweging komt later!


Is variatie op dit hier: https://youtu.be/2p5U1nNav6M. Vanaf 0:13 en daarna.
Sterk Wijken in video maar dus van je af ipv naar je toe.., volg je het nog ? <:)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:03

[***] : wees maar apetrots op je pony dat ie dit zo aan jou specifiek toont, morgen is het wel over.
De Wil to please heeft ie dus voor een vreemde , bij jou toont ie lekker zichzelf.

Ik wist precies in de avond wie mijn paard van de paddock had gehaald die middag, niet omdat ze dat melde, maar aan zijn ander gedrag naar mij toe.
Of nog erger als er bij het binnenzetten weer es hardhandig was opgetreden.
Had em vrij vlot weer down to earth, door em vaste patronen aan te bieden en lekker de normale omgang.
Dus in die zin heb je perfect gehandeld, en zeker door em lekker in zijn eigen wereldje te laten.

En wees ook maar trots op jezelf, want juist door deze manier van connectie merk je dit soort dingen haarfijn op bij je pony,s.
Ik weet wel zeker dat een paard het fijn vindt als je rekening houdt met zijn stemming en niet doordramt zoals vrijwel iedereen doet helaas.

Ook bij het trainen van bv stilstaan en leren wachten hou ik rekening met stemming paard en dram niet door , maar neem regelmatig pauze , doe dan juist effe wat actief anders , of laat paard eigen gang gaan en ga dan weer sessie verder, mits paard zelf connectie aanbied.
Het opknippen van trainen is ook connectie maken op emotie maar is dus ook durven de connectie los te laten, terwijl wij zelf dat niet altijd willen of snappen waarom.

Dat laatste wordt dan weer volop gebruikt in andere vorm van paarden spiegel gedoe. :P

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:17

Dank je :) Vroeg me af of zo'n dingen konden of dat ik mij zat in te beelden... Maar als jij het al merkte met het binnenzetten van je paard zal het ook wel kunnen als iemand er op gereden heeft ... Verwacht inderdaad morgen ook weer gewoon het normale, indien niet moet ik toch even verder kijken.

Is het overigens iets om rekening mee te houden? Of moet ik er niet teveel achter zoeken en teveel mee doen? Ik bedoel, als hij elke keer zo van de leg is als er iemand anders op rijdt ... Of zou ik er teveel van maken? Heb soms wel het idee dat ik overdrijf met dat soort dingen, en misschien daardoor ook juist bepaalde dingen en reacties veroorzaak ..

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:28

Ik weet niet of je er teveel achter zoekt, maar je kan eens proberen iets minder na te denken en te analyseren en meer te voelen ;)
Precies hoe je het vandaag hebt opgelost, je probeert wat en je merkt vanzelf wat je paard aanbiedt. Dan kan je dan bepalen ik ga rijden, wandelen, alleen wat voeren, ontspannen, leiden oid.
En soms heb je een goeie dag en soms een mindere.