Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:23

Dat laatste (dat er geen trauma is) gaan we maar even vanuit, haha :+
Heb ook eens een balletje opgegooid op de CT-website, of het kan dat het seeking-systeem bij een paard kapot is (niet letterlijk kapot natuurlijk, maar dat het niet zo werkt zoals bij andere paarden). Of dit iets met de leeftijd kan te maken hebben bv.

Wat bij hem natuurlijk wel kan is dat zijn allergieën een grotere invloed hebben dan gedacht. Ik bedoel: ja, ik weet dat hij er last van heeft, en dat het hem irriteert, maar misschien speelt er nog veel meer wat je zo niet kan zien. Waardoor hij niet zo ok in zijn vel zit en dat soort dingen hem helemaal niet interesseren.

Vind het dan wel moeilijk te rijmen met de laatste sessie waar ik dan duidelijk veel meer van hem vraag, en wat dan wel ok is. Maar dat is misschien omdat die sessie heel simpel, rechtlijnig en met dingen die hij kende was. Hij moest gewoon volgen zeg maar, niet nadenken over wat hij moest doen. Maakt misschien ook nog uit?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:33

[***] schreef:
Die paarden zijn daar echt niet blij mee en ik ben niet van het principe dat een paard maar moet luisteren en moet doen wat je wil omdat jij toevallig een mens bent en dat voor hem/haar beslist.


Dat is niet precies wat ik schreef. Maar bovendien is het wel de situatie, hoe dan ook. JIJ belt de hoefsmid. De hoefsmid gaat aan de gang. Zeggenschap over die gang van zaken door de pony: 0.

Het lijkt me helemaal prima om te zoeken naar manieren om paarden vertrouwd te maken met hoefsmidwerk, om het zo te doen dat het zo min mogelijk vervelend is, zo min mogelijk pijn geeft, zoveel mogelijk leuk is, natuurlijk.

Maar als het zoeken naar manieren om dat te doen meer frustratie geeft, en het paard de hoefsmid welliswaar niet leuk vindt maar wel gewoon doorstaat... dan is het misschien goed om te aanvaarden dat dat het voor de nabije toekomst (en misschien wel altijd) gewoon is. Dan vindt 'ie het maar niet leuk: dat mag toch?


Citaat:
Natuurlijk zijn er grenzen en basisregels, om gevaarlijke situaties te vermijden, maar dat is anders dan dat je alles bepaald wat moet en je paard zich daar maar bij moet neerleggen.


Je hoeft ook niet alles te bepalen wat mij betreft. En een paard hoeft zich niet bij alles neer te leggen. Maar ook daar: als het zoveel frustratie geeft om te zoeken naar de uitweg van heel gewikkelde emotionele verwachtingen: doe het dan niet en maak het simpeler.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:24

Ok, op die manier volg ik het wel inderdaad :j
Op dat punt zit ik nu ook, of het wel zin heeft om te blijven proberen, of dat ik beter gewoon kan aanvaarden dat het niet gaat zoals ik zou willen en de dingen gewoon doen zoals we ze altijd deden, ookal heeft hij dan niet altijd de houding die ik het liefst zou zien (ontspannen en blij). Misschien moet ik dat ook maar gewoon aanvaarden.

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:24

Na eventjes na gedacht te hebben of dit wel nuttige info is kruip ik toch even onder de meeleessteen vandaan. Een tijdje terug noemde iemand de pain science course van Intrinzen en ik denk toch dat je daar ontzettend veel aan kan hebben [***]. Het gaat namelijk niet per se om grote, wilde ‘gevaarlijke’ bewegingen maar om ‘making the horse fall in love with movement again’. Van nature willen paarden graag bewegen en spelen en rondrennen, kijk bijvoorbeeld naar veulens in de wei. Ze kunnen allerlei ingewikkelde oefeningen die met ruiterhulpen pas na tijden oefenen lukkenden dan mist er vaak nog een soort van spark in de uitvoering.

Mijn paardje wilde ook niet meer bewegen uit zich zelf. Stap oké, omdat het moest van mij, maar draf of galop... echt niet. Nu met Intrinzen wil hij zelf bewegen en speelt hij soms zelfs in de wei met de andere paarden. Je kan inderdaad met je paard mee rennen en springen en doen (ik vind dit leuk) maar ook in stilstand kan je heel veel oefeningen doen en opeens gaan ze dan zelf lopen en kost het voor je zelf heel weinig energie. Het is echt fantastisch om mee te maken.

Ook leer je heel veel over pijn, motivatie en hoe beweging werkt in het brein en zenuwstelsel. Alleen al door meer begrip te hebben voor het niet bewegen ga ik met een heel ander gevoel ‘trainen’.

Bij Intrinzen heeft het paard ook een zekere autonomie, hij mag altijd nee zeggen tegen een vraag. Hoe beter ze weten dat hun nee accepteert, hoe vaker ze juist ja zeggen tegen vanalles.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:38

Interessant dat ook intrinzen hier de revue passeert!

Ik heb er zelf weinig kennis en geen ervaring mee. Maar ik vind het wel eej interessant onderdeel die zover ik begrijp uitgaat vd intrinsieke motivatie vh paard. Ienand die het eens wil toelichten? Vooral het verschil tusseb typisch +R (emotie) clickeren en intrinzen?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 00:32

Intrinzen ook tijden terug ebook van gedownload. Maar ik kon mn aandacht er zelf niet lang genoeg bij houden of mijn paard motiveren. Wellicht moet ik het nog een kans geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:09

Ik heb hetzelfde inderdaad, toen het e-book gedownload en ik vind de theorie en het idee erachter helemaal ok, maar ik kon er zelf niks mee. Ik vond het moeilijk om een start te maken, had wel wat ideetjes (oa met een target werken) maar als je een paard hebt die het niet interesseert.. :+ Verder had ik geen andere opties, geen idee hoe ik ermee moest beginnen of wat ik kon proberen, dat vond ik ook nergens terug, dus ik heb het weer aan de kant gelegd. Wil het nog wel eens terug bekijken.

Wat ik heel vaak heb met dat soort dingen (heb hen ook nog een tijdje op instagram gevolgd, maar het is niet bij hun alleen) is dat ze eigenlijk altijd werken met paarden die willen. Paarden die energie hebben, van nature al een goede houding, paarden die iets willen doen, paarden die dingen willen proberen, ... Dat zie je heel vaak terug bij allerlei accounts en trainers. Dat is allemaal heel leuk en levert prachtige plaatjes op, maar ik in mijn situatie kan er totaal niks mee.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:35

Dat klopt niet, ik heb de complete cursus gekocht en er zijn een aantal paarden waarbij ze het hele traject laten zien, en sommigen zijn in het begin echt totaal niet gemotiveerd en lopen echt weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:48

Dat zou best kunnen, maar dat zie je aan de buitenkant niet. Van wat ik gezien heb (e-book en instagram) zijn het allemaal paarden die willen en interesse hebben om iets te doen en te leren. Dat er ergens in een cursus waar je voor betaalt misschien wel een paar paarden zitten die het niet 'vanzelf' doen zie je er zo niet aan. Vandaar dat ik er nog niks mee gedaan heb. Ga het wel eens bekijken, en eens zien wat het kost.

Overigens .. paarden die weglopen die lopen tenminste nog :+ Daar kan je nog wat mee. Paarden die zich afsluiten en compleet op niks of niemand reageren is toch nog wat anders. Zitten die er ook bij?

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:35

Haar paard Draumer was echt een ‘energy saver’ en deed in het begin ook helemaal niets. Dit zie je niet zo zeer terug in de filmpjes maar wel in haar uitleg. Zij komt echt van heel ver met sommige paarden.

Ik ben nu zelf ook zoekende naar de intrinsieke motivatie en dat is echt wel heel lastig. Als de oefening een echte ‘challenge’ is (niet te moeilijk maar ook niet te makkelijk) komt de intrinsieke motivatie en doen paarden het echt voor een goed gevoel. Dan komen er ook allerlei stofjes vrij die weer zorgen dat alles makkelijker gaat.

Een beetje de galop die paarden vanzelf doen als ze een berg opgaan, als ze op het strand zijn, als ze weer op de terugweg naar stal zijn... Dan lopen ze vaak net met dat beetje extra inzet.

De ebooks en de crunch is echt maar een heel klein stukje van alles. Haar courses kosten best wat maar ik vind het het zeker waard. Wil niet al te veel reclame maken (en dat is ook echt niet mijn bedoeling) maar eind september geeft Steiner een clinic in Arnhem en daarna in Heiloo. Ik denk dat er voor toeschouwers nog wel plek is

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:40

Ik begin me steeds meer af te vragen bij wie het motivatie probleem vandaan komt, bij jou of bij je paard? Ik snap dat het frustrerend is, maar je hebt werkelijk op alles een reactie die niet heel positief is. Probeer zelf eens met wat andere paarden te werken om zo weer wat energie op te doen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:01

Ik heb idd die drie ebook’s, die begint met de crunch. Daar kon ik ook helemaal niets mee. Werd ik zelf heel gefrustreerd van, hoe iets minimaal te vragen aan een paard die best moeilijk te motiveren is.
Zo’n soort oefening zit ook bij CT, dan gebeurd er wel meer, maar leuk vind hij die niet :+

Wij hebben ons vandaag beperkt tot wat slalommetjes en stationary targets.
Hij is licht HB geweest en dat sluimert altijd best lang, dus wij doen minimaal aan ‘gedwongen’ lopen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:06

Caira schreef:
Ik begin me steeds meer af te vragen bij wie het motivatie probleem vandaan komt, bij jou of bij je paard? Ik snap dat het frustrerend is, maar je hebt werkelijk op alles een reactie die niet heel positief is. Probeer zelf eens met wat andere paarden te werken om zo weer wat energie op te doen.


Caira: zou het waarderen als je ook es je gedachten laat gaan over wat ik inhoudelijk over Cobe denk.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:11

@Caira: daar is TS mee bezig. TS werkt op de stal waar haar ponies staan momenteel regelmatig met een ander paard met een heel andere natuur dan haar 2 ponies, en ja, daar krijgt ze energie van maar het is ook reuze verwarrend.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:16

Peetstap schreef:
Caira schreef:
Ik begin me steeds meer af te vragen bij wie het motivatie probleem vandaan komt, bij jou of bij je paard? Ik snap dat het frustrerend is, maar je hebt werkelijk op alles een reactie die niet heel positief is. Probeer zelf eens met wat andere paarden te werken om zo weer wat energie op te doen.


Caira: zou het waarderen als je ook es je gedachten laat gaan over wat ik inhoudelijk over Cobe denk.


Interessant, om dat te testen zou ik wat kleine testjes doen met verschillende soorten voedsel: bijvoorbeeld verschillende stapeltjes maken en kijken of het paard een voorkeur heeft en of hij de tijd neemt om de stapeltjes af te gaan. Alsook eens brokjes in het rond strooien en kijken hoe het paard daarmee omgaat. Gaat hij de grond af speuren naar de brokjes of is hij echt zo afgestompt dat hij zelfs dan niet gaat zoeken. Is dat laatste het geval dan zou dat voor mij een echte red flag zijn om hem lichamelijk te laten onderzoeken.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:17

Maflinger_S schreef:
@Caira: daar is TS mee bezig. TS werkt op de stal waar haar ponies staan momenteel regelmatig met een ander paard met een heel andere natuur dan haar 2 ponies, en ja, daar krijgt ze energie van maar het is ook reuze verwarrend.


Alles is verwarrend, maar je leert er ook mega veel van. Ik heb 4 paarden en ze zijn alle 4 verschillend, juist daar leer je van schakelen. Dan zou het ook interessant zijn als een ander eens met haar pony werkt. Ik weet niet waar je staat? Maar als dat te doen is wil ik best wel eens langskomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:07







Dat doet hij gelukkig wel nog ;)
Ik zou trouwens ook niet meteen weten wat ik nog fysiek of medisch zou kunnen onderzoeken, alles is de voorbije jaren wel al gepasseerd denk ik.

Qua verschillende soorten voer heb ik eerder al dingen geprobeerd, maar dat is wel al even geleden. En met zijn allergieën mag hij toch maar beperkt dus ik weet niet of ik daar nog iets mee kan.

Hij staat in Belgisch Limburg, vlakbij de grens. Je bent altijd welkom om eens te komen kijken en zelf wat te proberen ;) En ja, mijn motivatie zit momenteel ver onder 0, dat klopt volledig. Maar dat komt door de andere paarden, door daar mee te werken heb ik pas gemerkt hoe moeilijk het met [***] is :+ En doordat ik zelf medisch niet ok ben kan ik dat de ene dag beter hebben dan de andere, maar de laatste tijd word ik er vooral moe van, gewoon omdat ik zo weinig vraag, zoveel wil geven en niks terug krijg. Puur over de 'trainingen' heb ik het dan, daarbuiten kunnen we gewoon goed met elkaar om ;) En de laatste sessie ging dus ook goed, maar daar kwam geen click bij kijken.

(Mijn reacties komen ook door er al 14 jaar mee bezig te zijn, ik denk niet dat er iets is wat ik in die tijd nog niet geprobeerd heb, dus vandaar dat ik overal een antwoord op heb ;) ).

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:16

O dit is al een heel ander paard! Nu stapt hij wel op het object uit eigen beweging. Dus er is wel degelijk een seeking system actief. Kun je hem een target aan laten raken?

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:35

Ja, op zich is het er wel :j Maar het lijkt alsof het uit gaat zodra ik iets vraag of een bepaalde richting uit wil...

Target aanraken kan, maar daar zitten al beperkingen aan. Stationary gaat nog, bewegend is al moeilijker (dan komt er frustratie en gaat hij jagen). Maar soms ook gewoon na een paar keer al geen interesse meer.

Bij het zeil liggen de snoepjes er gewoon voor het oprapen, bij een target moet hij er al wat voor doen. Is meteen een verschil, hoe klein het ook is.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:58

Wat ik in elk geval zie: hij rolt om, rolt uitgebreid beide zijden, en geniet daar erg van! Dat lijkt me al een heel goed begin.
Grappig is ook dat hij de situatie genoeg vertrouwt om het blauwe zeil lekker te laten voor wat het is en eerst te gaan rollen, terwijl hij ook wel degelijk nieuwsgierig is. Ik zie hier in elk geval een paard dat kan genieten van simpele paardendingen: rollen en snuffelen naar voer.

Het uitschudden is wat kort en niet z'n hele lichaam doet mee, en z'n vacht is een beetje dof (en als dit een jong paard zou zijn zou dat iets zijn om verder naar te kijken maar ik geloof dat 'ie 24 is toch?) maar hij lijkt me mooi op gewicht en in model dus ik zou zeggen: in de basis lijken mij geen grote dingen fysiek aan de orde.
Aanvaard dat ook als het positieve wat het is, dat is 1 van de manieren waarop Cobe toont dat je alvast een heleboel dingen goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:15

Klopt helemaal wat je zegt :j Rollen is wel een dingetje van hem, een dag niet gerold is een dag niet geleefd, haha. Hij heeft een paddock, maar ander zand is toch altijd beter :P Ik probeer hem dat ook altijd te gunnen, maar soms kan het gewoon niet (als het heel nat is, en in de binnenbak mag het niet) en dat speelt dan ook wel mee.

Die reactie wat je zegt vond ik ook speciaal. Eerst uitgebreid rollen en dan gaan we wel eens verder kijken. Is ook typisch. En ja, doe maar gewoon, dat is al gek genoeg, dat is zijn motto denk ik ;)

Hij is nu 24 inderdaad. Filmpje is ook van zo'n 2 maanden geleden dus er speelt ook nog een stukje verharing mee. Op mijn instagram staan wat recente foto's, daar is zijn vacht wel anders (al zit daar weer een puntje waar ik over twijfel maar het lijkt een beetje van dag tot dag te wisselen dus ik weet het nog niet goed).

En bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:39

Voor wie ook eens iets wil zien waar ik blij mee ben, een filmpje van gisteren:



Beetje context: Ik besef dat hij in 2 delen loopt en dat het allemaal actiever kan, maar dit was nog in de opwarmfase en hij is een dieseltje. Daarnaast zal hij altijd proberen om te kijken hoe weinig hij kan doen om er toch voordeel uit te halen, dus hij zal niet uit zichzelf heel actief beginnen. Ook heeft hij in het verleden problemen gehad met rug/achterbenen en heb ik altijd het idee gehad dat hij vergeet dat hij nog achterbenen heeft, wat je ook terug ziet in het filmpje. Maar zoals gezegd is dit opwarming, en dan ben ik daar nog niet zo mee bezig, even later ging het een heel stuk beter maar dat heb ik niet meer gefilmd (want als je filmt verlies je ook altijd wat interactie/lichaamstaal dus dan gaat het nooit zo goed :+ ).

Dit gezegd zijnde ben ik erg trots op hem, dat hij dit toch even gewoon doet, ondanks onze 'problemen' en struggles. Nog trotser ben ik dat dit buiten is, in de longeerbak, en toch op deze manier gaat. Neen, het is niet perfect, maar hij loopt, en hij ziet er niet uit alsof hij het de grootste ramp ter wereld vindt. Voor hem is de longeerbak best een dingetje (je loopt maar een beetje in een kleine cirkel.. is lichamelijk ook niet makkelijk voor hem) en het is dan ook nog buiten, wat met zijn allergieën en headshaking ook niet altijd evident is. Het was dan ook nog eens veel warmer dan verwacht (zo met dat zand in de zon was het toch een beetje bakken) dus dat is ook niet zo handig met allergieën en daardoor 'luchtwegproblemen'. Alles samen dus vond ik het geweldig gaan, en ik heb ook het idee dat de behandeling iets doet met hem en daar ben ik ook heel blij om!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:09

Die Cobe, lekker aan het sjouwen voor zijn doen.

Ik zie vooral een heel stijf paard aan de achterkant en het valt me op dat het zware zand wat meer aan de buitenkant zorgvuldig vermeden wordt. Allebei helemaal logisch gezien zijn leeftijd en verleden. Hij doet zijn onderschrift eer aan (en jij ook).

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:49

Denk niet dat hij ooit 'niet stijf' is geweest ... En natuurlijk is dat nu heel normaal, aangezien hij de laatste jaren eigenlijk niks meer heeft gedaan, en al zeker geen echte training ofzo. Weet ook niet of dat nog beter gaat worden, maar voorlopig ben ik al blij als hij loopt en probeert ;) De rest zien we wel.

En ja, dat zand aan de buitenkant is niet ons ding :+ Moet ook helemaal niet, het gaat zo ook prima. We maken onze eigen cirkel wel, hahaha.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:54

Wat dingen die me opvallen in de filmpjes en ik heb geen idee of je daar al eens wat mee gedaan hebt.
Voertjes van het plastic eten. Dat doet hij lekker op zijn gemakje, plastic waait wat op en dat is allemaal prima. Zijn er dingen die hij spannend vindt? Iets waar je mee aan de slag kunt gaan wat hij spannend vindt en het een uitdaging voor hem wordt.

Het lopen op de cirkel, dat doet hij maar wel allemaal. Stap, draf, galop. Ik weet weinig van beweging dus hecht niet teveel waarde aan wat ik typ. Maar het ziet er niet heel lekker uit. Ik zou eigenlijk gewoon even geen galop meer vragen.
De draf zou je misschien een andere houding wat meer kunnen clicken. Hals wat langer, neus een eindje voor de loodlijn. De kans is groot dat hij dan de rug wat meer gaat gebruiken en zijn achterbenen verder onder zijn lichaam gaat zetten.

Targetten. Dat doet hij soms wel direct en soms niet en soms raakt hij er gefrustreerd door? Heb ik dat goed begrepen? Bij mij is targetten, bal ergens houden aanraken en belonen. Indien geen interesse in de target haal ik deze uit het gezichtsveld van het paard en vraag het nogmaals. Eigenlijk dat ze leren om direct te reageren.
Met de target lopen, als ik mijn paarden vraag om mee te lopen. Gebruik ik de target alleen even om ze aan de gang te krijgen en dan haal ik de target uit het gezichtsveld. Ik zie wel eens dat paarden gefrustreerd raken als er met een target wordt gewekt. Target wordt voor de neus gehouden en je loopt vervolgens weg. Dit kan onduidelijk zijn.

Zijn er oefeningen waar je paard echt van kan genieten, die hij echt leuk vindt om te doen. Of is hij met alles wat vlak.


Clickertrainen is niet altijd even eenvoudig.