Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 41 van de 44 [ 1079 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

 
Profiel   

Ach had geen idee dat Nina bekend is :D

@freetorun: jou volg ik sinds kort ook. Toevallig. Kwam geloof ik via zorgzonderdwang op je page :)

Ik volg niet zoveel gelukkig. Moet een beetje behapbaar blijven!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 16:28 



 
Profiel   

Haha Nina is 1 van mijn goeroes, mocht je ooit in de gelegenheid zijn om een live cursus van haar te volgen, zeker doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-21 17:17 



 
Profiel   

Ik meld me hier ook! Ben al een tijd bezig met het clickeren en positieve bekrachtiging in het algemeen. Het baseren van de relatie met je paard op vrijwel uitsluitend druk is niet iets wat me aanspreekt. Echter brengt het clickeren een hele nieuwe manier waarop je kritisch moet kijken naar de huidige staat van je paard en vooral de motivatie en gedachtegang van je paard. Dit brengt natuurlijk meer uitdaging met zich mee dan simpelweg druk toevoegen tot je paard het juiste gedrag vertoond. Door dit topic ben ik bij connection training uitgekomen. Vanavond krijg ik het boek binnen, hopelijk kan ik daar veel van leren! Momenteel is de uitdaging van mijn ruin vooral kalm en denkend blijven, hij wordt snel enthousiast. Van mijn merrie is het vooral dat haar emmer snel overstroomt en ze dan duidelijk aangeeft dat ze niet verder wilt gaan met de oefeningen. Dit respecteer ik dan ook. Ik laat jullie in ieder geval weten wat ik van het boek vind!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-21 13:40 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Ach had geen idee dat Nina bekend is :D

@freetorun: jou volg ik sinds kort ook. Toevallig. Kwam geloof ik via zorgzonderdwang op je page :)

Ik volg niet zoveel gelukkig. Moet een beetje behapbaar blijven!
Oh wat leuk! Hoe heet jij?
Tamira van Zorg Zonder Dwang is ook erg leuk bezig! Train je vooral met honden of ook met paarden?

Maldita schreef
Ik meld me hier ook! Ben al een tijd bezig met het clickeren en positieve bekrachtiging in het algemeen. Het baseren van de relatie met je paard op vrijwel uitsluitend druk is niet iets wat me aanspreekt. Echter brengt het clickeren een hele nieuwe manier waarop je kritisch moet kijken naar de huidige staat van je paard en vooral de motivatie en gedachtegang van je paard. Dit brengt natuurlijk meer uitdaging met zich mee dan simpelweg druk toevoegen tot je paard het juiste gedrag vertoond. Door dit topic ben ik bij connection training uitgekomen. Vanavond krijg ik het boek binnen, hopelijk kan ik daar veel van leren! Momenteel is de uitdaging van mijn ruin vooral kalm en denkend blijven, hij wordt snel enthousiast. Van mijn merrie is het vooral dat haar emmer snel overstroomt en ze dan duidelijk aangeeft dat ze niet verder wilt gaan met de oefeningen. Dit respecteer ik dan ook. Ik laat jullie in ieder geval weten wat ik van het boek vind!
Leuk dat je ook bezig bent met clickeren! Hoe bevalt het boek je? Ik vond het leuke oefeningen meegeven. Ken je het boek Denkwerk van Inge Teblick ook? Dat is echt mijn nr1 aanrader!

Alvast wat kleine tips die je misschien al kent/toepast:

Het relaxt/kalm blijven tijdens een training door zowel overprikkeling, frustratie of enthousiasme is een onderdeel waar heel veel mensen tegenaan lopen. Trainen met voer is zo'n sterke primaire bekrachtiger dat je paard maar wat graag zijn best doet. En dat enthousiasme in goede banen leiden, is soms best een uitdaging.

Wat hier heel goed werkt is beginnen met SSFF (standing still Face Forward) als een default houding. Zodat als ik niks vraag, ik een ontspannen stilstaand paard krijg. Dat voorkomt een stukje frustratie (of overenthousiasme) doordat het paard allerlei gedragen gaat vertonen (of blijft bewegen) om iets te verdienen.

Over dat verdienen, train niet als je paard honger heeft en wissel eens met verschillende beloningswaarde. Misschein is hij wel te enthousiast omdat de brokjes (wortels?) waarmee je traint ZO lekker zijn. Het kan dan echt lonen om eens te trainen met iets minder bijzonders, zoals bijvoorbeeld hooibrok, luzerne of geknipt hooi. En wat mijn instructrice in zo'n geval van - ik wil dit heel graag verdienen - ook aanraad is om ze even 'vol te proppen'. Geef en voer ruim, laat ze kauwen (ook dat ontspant). Zo voer je ze vaak weer wat rustiger. Zo weten ze dat het voer toch wel (ruim) komt en hoeven ze zich er niet zo druk om te maken.

Daarnaast is het ook echt aan te raden veel en regelmatig pauzes te geven aan je paard (en pas de training weer op te pakken als hij echt even zijn eigen ding doet). Vaak moet je paarden dit of vanaf het begin af aan mee geven (direct tijdens de eerste training) of daarna aanleren. Even uit die hyperfocus en even iets voor zichzelf doen. Het kan wel helpen door die pauze voor ze richting te geven door ze te laten snuffelen (met een snuffelmat) bijvoorbeeld. Ken je Zoospensfull? Dat is een adviseur voor dierentuintrainers en die heeft hierover ook echt mooie filmpjes. Daar liepen ze tegen het probleem aan dat een aantal dieren ZO graag wilde trainen, dat ze geen natuurlijk gedrag meer vertoonde wanneer ze de trainer zagen. Ze waren alleen nog maar bezig om zijn aandacht te treken. Door o.a. pauzes en startsignalen, bleven de dieren hun relaxte zelf ook als de trainer langsliep of bijvoorbeeld gedrag wilde observeren.

Daarnaast kwam het net al een beetje naar voren maar snuffelen! Paarden worden ontspannen van snuffelen in een snuffelmat (of voertjes in een gekreukte handdoek bv) verspreiden. Ze zijn dan even niet met jou bezig, maar met een heel ander deel van hun brein. Vaak zie je dat ze dan weer ontspannen. Bij sommige paarden zet ik dat - als ik merk dat ze snel te enthousiast/gefrustreerd raken - echt elke paar minuten in als mini-pauze.

Wellicht heb je er iets aan!

Oh en voor je merrie die aangeeft dat ze wil stoppen is het wellicht heel fijn om te gaan werken met start- en stopsignalen. Dan kan ze zelf aangeven wanneer ze de training wil starten of (tijdelijk) stoppen. Waarschijnlijk krijg je dan veel subtielere signalen en kan ze aangeven wat ze wel/niet heel fijn vindt, zodat ze niet helemaal hoeft weg te lopen/te stoppen. Maar wellicht doe je dat al en heb je het over een subtiel stopsignaal, daarvoor is je stukje tekst niet uitgebreid genoeg haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 10:04 



 
Profiel   

Vindt het zo geweldig dat jonge mensen al zoveel diepgaande kennis en achtergrond informatie bij de hand hebben over het mentaal gedrag van dieren en met name hier op bokkie , de Paarden. _/-\o_

Dat geeft mezelf meer vreugde als welke hoge school dressie of benen zwaai keuring dan ook.


PS: er is een officiele opleiding +r in ontwikkeling. +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 13:11 



 
Profiel   

@freetorun: ik train paarden en katten :D wij zijn aan t orienteren op een eigen hond. Zodoende was ik me ook aan het verdiepen in +r trainen van honden en mensen die zo trainen. Grappig hoeveel overeenkomsten er zijn tussen paard, hond en kat.

Ik train ook altijd met verschillende beloningen. Hooibrokje of biks voor gewoon, biks en wortel voor nieuwe dingen als hoofdprijs.

Goeie tips vwb stop en go en afwisselen doen wij idd ook. Om wat spanning af te vloeien en weer even wat zelfvertrouwen uit iets anders leuks te halen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 16:11 



 
Profiel   

Peetstap schreef
PS: er is een officiele opleiding +r in ontwikkeling. +:)+

Door wie/wat/waar? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 18:55 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
@freetorun: ik train paarden en katten :D wij zijn aan t orienteren op een eigen hond. Zodoende was ik me ook aan het verdiepen in +r trainen van honden en mensen die zo trainen. Grappig hoeveel overeenkomsten er zijn tussen paard, hond en kat.

Ik train ook altijd met verschillende beloningen. Hooibrokje of biks voor gewoon, biks en wortel voor nieuwe dingen als hoofdprijs.

Goeie tips vwb stop en go en afwisselen doen wij idd ook. Om wat spanning af te vloeien en weer even wat zelfvertrouwen uit iets anders leuks te halen :j
leuk! Maar wat voor hond zijn jullie opzoek?

In principe vindt ik het trainen van een hond/paard evenwaardig, vooral qua inzet vh Leer quadrant. Maar ze leren wel op hele andere snelheden (hond is 10 x zo snel en veel makkelijker in beweging te krijgen).

En diepe respect voor iedereen die met katten traint. Dat vind ik toch echt een bijna onmogelijke tasks, waar ik lang niet zoveel plezier (of voldoening haha) uit haal.

Fillis schreef
Peetstap schreef
PS: er is een officiele opleiding +r in ontwikkeling. +:)+

Door wie/wat/waar? :)
volgens mij is de site nog niet live, maar het gaat de clicker academie heten. Wel al te vinden op Insta. Wat ik nu heb gezien bestaat het team oa uit Janneke Koekhoven, Monique Dorst en Ananja en nog een paar die ik niet bij naam ken haha. Ze hopen vooral in 2022 echt iets te kunnen gaan aanbieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 20:26 



 
Profiel   

Hahaha, ja een kat vraagt echt vooral veel geduld. Maar ook mijn katten wil ik op afstand vh aanrecht af kunnen vragen (scheelt mij weer lopen), nagels knippen zonder wurghouding, borstelen en dierenarts-handelingen zo prettig mogelijk laten verlopen. En ik vind het zo handig om gedrag mee te veranderen. Ze hebben zo snel het clickgeluid door.

Maar goed om te weten dat t bij honden nog sneller gaat ;) ik ben vooral ook veel aan inlezen over bijv stress herkennen. Ook daarin veel overeenkomsten met katten.
We willen heel graag een kortharige collie, maar waarschijnlijk wordt het een havanezer. Twee hele verschillende rassen, maar we zitten nogal met uiteenlopende wensen en mogelijkheden vanuit huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 23:22 



 
Profiel   

Mooi dat je zo bezig bent met je katten! Hier is het echt een kleine basis die erin zit. Recall, zitten, 'nee', targetten en ze zijn helemaal ok met aanrakingen etc.

Maar ik train op t moment niet met ze. Al heeft een beetje +R training er wel voor gezorgd dat ze van wat afwachtend naar heel sociaal zijn gegaan. Bij de DA liggen ze er nu zo bij en ze knuffelen met de hele praktijk haha:

[ img ]

Hier bewust gekozen voor een border collie. Maar dat is echt vanuit een trainingsoogpunt. Ik wil lekker trainen met de hond, agility doen en erop uit trekken. En qua leersnelheid is het heerlijk om met zo'n hond te mogen trainen. Ik merk dat het veel vrijheid geeft om vooral veel dingen te shapen ipv hele trainingsplannen voor te bereiden met mini stapjes. Hij leert snel en maakt snel verbindingen in zn hoofd.

Maar collie's zijn niet de enige slimme honden natuurlijk. Ben benieuwd waar jullie straks mee thuis komen! Wordt het een pup of een herplaatsen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 06:32 



 
Profiel   

Wauw, zo relaxed liggen die van mij er niet bij bij de DA! Degene waar ik t meest mee train heeft ook een achterstand, als in een verkeerde start/trauma. Die heeft de stressemmer gauw vol en die leeg krijgen is moeilijk. Alleen al om thuis te laten ontspannen. En juist die moet elk half jaar bloeddruk meten en bloed afnemen. Recall, pootjes geven, liggen etc train ik idd ook op!

Jaaa, ik snap dat je een border collie hebt. Ik bedoelde een schotse collie voor ons :D
Wij zijn gek op herders en hierop uitgekomen vanwege een minder valide persoon bij ons thuis. Enerzijds voor alle trainambities en mee naar de paarden, anderzijds een grote, rustig vloerkleed ;)
Omdat de invalide persoon het meeste thuis is, wordt het dus waarschijnlijk een havanees. Welke ook heel goed te trainen blijken:
https://www.youtube.com/user/suusvanroo ... shelf_id=1

We gaan voor een pup. Ook mijn volgende paard wordt een jong paard.

Wat vind jij makkelijker te trainen jong of (jong)volwassen dier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 08:33 



 
Profiel   

Juist mooi dat je wat coorporative care dingen traint met je katten! Deel je daarvan ook foto's filmpjes op insta bijvoorbeeld? Dat vindt ik wel leuk om te volgen!

En ook een leuk hondje volgens mij! Ik heb eens een cursus gehad waar ze vertelde dat elk dier met minstens 2 hersencellen te trainen is. Zo hebben ze bijvoorbeeld ook een slak leren targettten, te grappig! Dus dat moet met elke hond wel goed gaan. Hoewel, ik vind husky's wel een grote uitdaging. Maar als jij al met katten kan trainen hoef je je nergens zorgen over te maken en gaat bijna elke hond juist heel leuk zijn!

Jond of volwassen dier.. Ligt voor mij aan je verwachtingen?

Ik volg de Animal Emotion course van Karolina Westlund, PhD. Echt een fantastische cursus om echt in de emoties van dieren te duiken gegeven door een wetenschapster. En zij geeft dus ook heel erg duidelijk aan dat eerste ervaringen ZO ontzettend belangrijk voor dieren zijn EN dat hoe een dier als jong dier behandeld wordt uiteindelijk het verschil maakt tussen een meer pessimistisch en optimistisch dier. Een puppy die constant gestraft wordt bijvoorbeeld, zit vaker in de negatievere emotionele staten en zal ook zijn leven steeds meer door die bril gaan zien. Een +R getrainde pup zal juist onderzoekender en positiever in het leven staan.

Wat dat betreft, is een jong dier natuurlijk veel makkelijker. En het scheelt je heel veel counter conditioneren van angsten, negatieve emotionele staten etc etc. Je kan met een schone lei beginnen wat vaak veel sneller en ook effectiever is. Als je nooit hebt geleerd dat je bang moet zijn voor handen, begin je op 0. Met een dier dat kopschuw is begin je op -100 en eindig je na veel CC'en op -10.. En dat blijft dan helaas toch zo, want dat dier zal die associatie nooit 100% vergeten.

Nu vind ik het voor een hond wel makkelijker om een gezonde/happy pup te vinden waarbij je zelf voor positieve eerste ervaringen kiest. Bij paarden is dat een grotere uitdaging, dan zou je eigenlijk zelf het veulen moeten fokken, zorgen dat 'niemand' er slecht mee om gaat (zoals bijvoorbeeld een staleigenaar die het allemaal niet zo nauw neemt, stalhoefsmid die eens een klap uitdeelt of de DA die dwingend de inentingen erin propt onder stresss) en die eerste jaren bouwen aan positieve ervaringen in het leven. En dan ligt het ook nog voor een groot deel aan mama die vanalles meegeeft, want weinig paarden zijn +r opgevoed/opgeleid en laten daarin veel onzekerheden/stressignalen zien etc. Een 3 jarige heeft eigenlijk al veel associaties met mensen en de omgeving en dan ben je al weer meer bezig met het CC'en van dingen.

Dus wat dat betreft heb ik mijn BC als puppy geadopteerd. Maar mijn nieuwe paard is 13 en heeft al wat (negatievere) ervaringen en is verder gewoon traditioneel -R/+P opgeleid. En dus ben ik inderdaad bezig met het neerzetten van een +R basis en het CC'en van bepaalde onderdelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 10:27 



 
Profiel   

Grappig, zo ervaar ik het ook echt! Met een schone lei beginnen, vind ik ook vele malen makkelijker.
We hebben al heel uitgebreid gezocht naar fokkers van honden, omdat wij er ook echt van overtuigd zijn dat zelfs de stress van de moeder al kan zorgen voor effect op de pup.
Bij een paard is dat idd veeeel lastiger, maar als je bij een driejarige gaat kijken en daar mee kan werken krijg je denk ik al best snel een beeld van met welke ‘achterstand’ je begint :j

Sowieso kijk ik nu anders naar de wijze waarop ik een paard zal aankopen. Ik kan zelf niet meer rijden, maar ook door mijn eigen ontwikkeling zal ik veel eerder naar emotie kijken.

En dat is ook de reden waarom ik, zeker met een hond of kat, niet meer zo snel voor een asieldier zou gaan. Komt misschien vooral door de kater die we nu hebben, want het is gewoon hard werken bij dieren met een ’achterstand’ om die stressloos door t leven te laten gaan.
Maar goed, on topic: dankzij +r trainen kan je die wel een veel mooier leven bieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 14:16 



 
Profiel   

freetorun schreef
Door wie/wat/waar? :)
volgens mij is de site nog niet live, maar het gaat de clicker academie heten. Wel al te vinden op Insta. Wat ik nu heb gezien bestaat het team oa uit Janneke Koekhoven, Monique Dorst en Ananja en nog een paar die ik niet bij naam ken haha. Ze hopen vooral in 2022 echt iets te kunnen gaan aanbieden.[/quote]

https://www.clickeracademie.be /.nl
Klopt, je kunt je al aanmelden o.a. via bovenstaande dames, maar ook via Inge natuurlijk.
Op neighbook staat al meer hierover (als je lid bent)

Mooie ontwikkeling +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 14:13 



 
Profiel   

Peetstap schreef
freetorun schreef
Door wie/wat/waar? :)
volgens mij is de site nog niet live, maar het gaat de clicker academie heten. Wel al te vinden op Insta. Wat ik nu heb gezien bestaat het team oa uit Janneke Koekhoven, Monique Dorst en Ananja en nog een paar die ik niet bij naam ken haha. Ze hopen vooral in 2022 echt iets te kunnen gaan aanbieden.


https://www.clickeracademie.be /.nl
Klopt, je kunt je al aanmelden o.a. via bovenstaande dames, maar ook via Inge natuurlijk.
Op neighbook staat al meer hierover (als je lid bent)

Mooie ontwikkeling +:)+[/quote]
Weinig info nog. Ben erg benieuwd wat er behandeld gaat worden en of het iets gaat toevoegen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 14:39 



 

Ik val ook weer even binnen in mijn eigen topic :Y)
Ik lees wel mee, maar heb nooit het idee dat ik wat (nuttigs) toe te voegen heb, dus reageer verder niet.

Zit in het algemeen een beetje met mezelf in de knoop dus heb besloten om niks meer te moeten met de pony's en te zien hoe het loopt. Heb dus het afgelopen jaar (en langer) eigenlijk niks meer gedaan, al helemaal niks wat je training kan noemen. Als ik ga is het gewoon wat klooien, tutten, borstelen, ze lekker laten grazen, stukje wandelen, ... Ze hebben het zwaar :))

Soms kriebelt het wel eens om terug ergens wat mee te doen, maar ik weet dan nooit goed waar te beginnen, er zit wat sleet op alles zeg maar. Dus zolang ik voor mezelf de dingen niet in orde heb kijk ik even van keer tot keer wat ik doe, want aan een onstabiele eigenaar hebben de pony's ook niks.

Wat ik wel merk dat hoe minder dat ik met ze doe, hoe beter mijn band lijkt te zijn. Met [***] is het zo'n beetje hetzelfde, maar [***] lijkt wel 180° gedraaid in zijn gedrag en reacties. Nu kan dit ook natuurlijk te maken hebben met zijn allergieën en de behandeling die toch wel verschil lijkt te maken, dus hij zal ook gewoon beter in z'n vel zitten. Maar toch, het voelt anders .. En hierdoor hebben we soms eens kleine, spontane sessies. Hooguit 5 of 10 minuten, maar zoveel plezier dat we eruit halen, niet te geloven.

Heb van onze laatste spontane speelsessie wat filmpjes. Wilde ze hier toch ook even plaatsen :)



Ik ben mij hier bewust van zijn houding & uitdrukking, maar ik denk toch dat hij het diep vanbinnen best leuk vindt. Ik denk niet dat ik dit nog ga kunnen veranderen na al die jaren dus ik focus mij er gewoon niet meer op. Het feit dat hij meedoet en doet wat ik vraag zegt voor mij alles, want als hij het niet zou willen zou hij het gewoon niet doen, of doorlopen naar het einde van de piste en daar zijn ding gaan doen, of mij gewoon compleet negeren.

En dan nog een filmpje waar ik zo ENORM trots op ben! Helemaal <3 <3 door dit moment.



Je ziet hem gewoon nadenken en zijn stinkende best doen, dat gevoel alleen al doet je smelten als eigenaar <3 En helemaal zonder hulpmiddelen, gewoon puur op stem .. ik denk als ik had gewild dat hij de hele piste rond gegaan was _O-


Oh, trouwens, ik click inderdaad niet maar ik beloon wel, gebruik de laatste tijd eigenlijk geen clickjes meer omdat het geen echte trainingen zijn en ik niet wil dat hij zich ineens weer opnaait door een click te horen (frustratie & over-arousal blijft toch een dingetje bij hem), ook omdat het nu zolang geleden is dat we nog echt wat gedaan hebben. Zoals eerder gezegd: we klooien gewoon wat .. En dit is zo'n kleine klooisessie :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 11:06 



 
Profiel   

Helemaal goed dat je voor jezelf de druk van de ketel hebt gehaald. Ik vind dat je zo een hele goeie instelling hebt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 11:27 



 

Dank je :) Toch kriebelt het soms wel hoor, om weer wat op te zetten of te gaan proberen. Maar dan denk ik: je kan nu met moeite 1 of 2x per week gaan, wat ga je dan allemaal doen. Ik vind dan dat ik niet eens het recht heb om vanalles te willen van de pony's, ookal zijn het 'leuke' sessies (in mijn ogen dan) :+ Dus houden we het voor nu maar bij de simpele dingen, en zie ik het vanzelf wel als de pony's ergens zin in hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 12:02 



 
Profiel   

freetorun schreef
Leuk dat je ook bezig bent met clickeren! Hoe bevalt het boek je? Ik vond het leuke oefeningen meegeven. Ken je het boek Denkwerk van Inge Teblick ook? Dat is echt mijn nr1 aanrader!

Alvast wat kleine tips die je misschien al kent/toepast:

Het relaxt/kalm blijven tijdens een training door zowel overprikkeling, frustratie of enthousiasme is een onderdeel waar heel veel mensen tegenaan lopen. Trainen met voer is zo'n sterke primaire bekrachtiger dat je paard maar wat graag zijn best doet. En dat enthousiasme in goede banen leiden, is soms best een uitdaging.

Wat hier heel goed werkt is beginnen met SSFF (standing still Face Forward) als een default houding. Zodat als ik niks vraag, ik een ontspannen stilstaand paard krijg. Dat voorkomt een stukje frustratie (of overenthousiasme) doordat het paard allerlei gedragen gaat vertonen (of blijft bewegen) om iets te verdienen.

Over dat verdienen, train niet als je paard honger heeft en wissel eens met verschillende beloningswaarde. Misschein is hij wel te enthousiast omdat de brokjes (wortels?) waarmee je traint ZO lekker zijn. Het kan dan echt lonen om eens te trainen met iets minder bijzonders, zoals bijvoorbeeld hooibrok, luzerne of geknipt hooi. En wat mijn instructrice in zo'n geval van - ik wil dit heel graag verdienen - ook aanraad is om ze even 'vol te proppen'. Geef en voer ruim, laat ze kauwen (ook dat ontspant). Zo voer je ze vaak weer wat rustiger. Zo weten ze dat het voer toch wel (ruim) komt en hoeven ze zich er niet zo druk om te maken.

Daarnaast is het ook echt aan te raden veel en regelmatig pauzes te geven aan je paard (en pas de training weer op te pakken als hij echt even zijn eigen ding doet). Vaak moet je paarden dit of vanaf het begin af aan mee geven (direct tijdens de eerste training) of daarna aanleren. Even uit die hyperfocus en even iets voor zichzelf doen. Het kan wel helpen door die pauze voor ze richting te geven door ze te laten snuffelen (met een snuffelmat) bijvoorbeeld. Ken je Zoospensfull? Dat is een adviseur voor dierentuintrainers en die heeft hierover ook echt mooie filmpjes. Daar liepen ze tegen het probleem aan dat een aantal dieren ZO graag wilde trainen, dat ze geen natuurlijk gedrag meer vertoonde wanneer ze de trainer zagen. Ze waren alleen nog maar bezig om zijn aandacht te treken. Door o.a. pauzes en startsignalen, bleven de dieren hun relaxte zelf ook als de trainer langsliep of bijvoorbeeld gedrag wilde observeren.

Daarnaast kwam het net al een beetje naar voren maar snuffelen! Paarden worden ontspannen van snuffelen in een snuffelmat (of voertjes in een gekreukte handdoek bv) verspreiden. Ze zijn dan even niet met jou bezig, maar met een heel ander deel van hun brein. Vaak zie je dat ze dan weer ontspannen. Bij sommige paarden zet ik dat - als ik merk dat ze snel te enthousiast/gefrustreerd raken - echt elke paar minuten in als mini-pauze.

Wellicht heb je er iets aan!

Oh en voor je merrie die aangeeft dat ze wil stoppen is het wellicht heel fijn om te gaan werken met start- en stopsignalen. Dan kan ze zelf aangeven wanneer ze de training wil starten of (tijdelijk) stoppen. Waarschijnlijk krijg je dan veel subtielere signalen en kan ze aangeven wat ze wel/niet heel fijn vindt, zodat ze niet helemaal hoeft weg te lopen/te stoppen. Maar wellicht doe je dat al en heb je het over een subtiel stopsignaal, daarvoor is je stukje tekst niet uitgebreid genoeg haha.


Sorry voor mijn late reactie, ik heb even de tijd genomen om een deel van het boek te lezen uit te proberen. Allereerst harstikke fijn dat je zo de moeite neemt om concrete tips te geven! SSFF heb ik vooral onbewust getraind, maar ik merk dat nu ik er een aantal sessies bewust mee heb getraind en alleen doorga met een cue vragen wanneer het paard aan SSFF voldoet, het echt een default is geworden. Hetzelfde met het rustiger en ontspannen zijn.

De tips om bewust om te gaan met de beloningswaarde van verschillende beloningen zijn super fijn. Ik trainde inderdaad veel met wortels, maar ik wissel nu af met verschillende 'low value' beloningen. En probeer de wortel vooral te geven als jackpot. Maar ook als variatie. De tip om een snuffelmat te gebruiken is ook erg fijn, ik wissel nu af met een snuffelmat of weglopen tot het paard even iets voor zichzelf heeft gedaan. Ik gebruikte al best veel pauzes omdat ik wist dat pauzes net zo belangrijk zijn om iets te leren als de sessies zelf. Maar als ik er kritisch naar keek weet ik niet of de paarden het echt als pauze zagen. Ze bleven veelal toch in de buurt of deels op mijn gefocust. Dit is veel beter dus!

De merrie geeft duidelijk haar grens aan dan door haar voorpoot iets op te tillen. Als ik dan door ga dan gaat ze dreigen met haar been. Ik vind dat op zich prima omdat ze het zo duidelijk aangeeft. Bedoel je met start en stop signalen dat je dus iedere keer hetzelfde doet voor aanvang en bij het stoppen? Of bedoel je dat je het paard gedrag aanleert zodat ze zelf kunnen aangeven of ze willen starten/stoppen?

Ik heb nu 100 bladzijdes van het boek gelezen en ik heb echt een paar concrete dingen geleerd die ik eerst fout deed. En vooral ook waarom ze fout zijn. Dat is mega fijn! Gelukkig kwam ik erachter dat ik ook al heel veel goed deed. Ik heb eergisteren een target gemaakt met een telescopische vlaggenhouder en een balletje. Dat vonden ze echt fantastisch! Ze vinden het beide lastig om gelongeerd te worden omdat ze slechte ervaringen ermee hebben gehad en dus snel spanning opbouwen. Ook is het nooit goed geleerd dus er is ook snel miscommunicatie. Ben benieuwd of het longeren op basis van een target hun gaat helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 12:34 



 
Profiel   

Ik kom ook even binnenvallen want iemand gaf een linkje dat hier ook over R+ gekletst wordt. Ik ga even bijlezen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 21:26 



 
Profiel   

Maldita schreef
freetorun schreef
Leuk dat je ook bezig bent met clickeren! Hoe bevalt het boek je? Ik vond het leuke oefeningen meegeven. Ken je het boek Denkwerk van Inge Teblick ook? Dat is echt mijn nr1 aanrader!

Alvast wat kleine tips die je misschien al kent/toepast:

Het relaxt/kalm blijven tijdens een training door zowel overprikkeling, frustratie of enthousiasme is een onderdeel waar heel veel mensen tegenaan lopen. Trainen met voer is zo'n sterke primaire bekrachtiger dat je paard maar wat graag zijn best doet. En dat enthousiasme in goede banen leiden, is soms best een uitdaging.

Wat hier heel goed werkt is beginnen met SSFF (standing still Face Forward) als een default houding. Zodat als ik niks vraag, ik een ontspannen stilstaand paard krijg. Dat voorkomt een stukje frustratie (of overenthousiasme) doordat het paard allerlei gedragen gaat vertonen (of blijft bewegen) om iets te verdienen.

Over dat verdienen, train niet als je paard honger heeft en wissel eens met verschillende beloningswaarde. Misschein is hij wel te enthousiast omdat de brokjes (wortels?) waarmee je traint ZO lekker zijn. Het kan dan echt lonen om eens te trainen met iets minder bijzonders, zoals bijvoorbeeld hooibrok, luzerne of geknipt hooi. En wat mijn instructrice in zo'n geval van - ik wil dit heel graag verdienen - ook aanraad is om ze even 'vol te proppen'. Geef en voer ruim, laat ze kauwen (ook dat ontspant). Zo voer je ze vaak weer wat rustiger. Zo weten ze dat het voer toch wel (ruim) komt en hoeven ze zich er niet zo druk om te maken.

Daarnaast is het ook echt aan te raden veel en regelmatig pauzes te geven aan je paard (en pas de training weer op te pakken als hij echt even zijn eigen ding doet). Vaak moet je paarden dit of vanaf het begin af aan mee geven (direct tijdens de eerste training) of daarna aanleren. Even uit die hyperfocus en even iets voor zichzelf doen. Het kan wel helpen door die pauze voor ze richting te geven door ze te laten snuffelen (met een snuffelmat) bijvoorbeeld. Ken je Zoospensfull? Dat is een adviseur voor dierentuintrainers en die heeft hierover ook echt mooie filmpjes. Daar liepen ze tegen het probleem aan dat een aantal dieren ZO graag wilde trainen, dat ze geen natuurlijk gedrag meer vertoonde wanneer ze de trainer zagen. Ze waren alleen nog maar bezig om zijn aandacht te treken. Door o.a. pauzes en startsignalen, bleven de dieren hun relaxte zelf ook als de trainer langsliep of bijvoorbeeld gedrag wilde observeren.

Daarnaast kwam het net al een beetje naar voren maar snuffelen! Paarden worden ontspannen van snuffelen in een snuffelmat (of voertjes in een gekreukte handdoek bv) verspreiden. Ze zijn dan even niet met jou bezig, maar met een heel ander deel van hun brein. Vaak zie je dat ze dan weer ontspannen. Bij sommige paarden zet ik dat - als ik merk dat ze snel te enthousiast/gefrustreerd raken - echt elke paar minuten in als mini-pauze.

Wellicht heb je er iets aan!

Oh en voor je merrie die aangeeft dat ze wil stoppen is het wellicht heel fijn om te gaan werken met start- en stopsignalen. Dan kan ze zelf aangeven wanneer ze de training wil starten of (tijdelijk) stoppen. Waarschijnlijk krijg je dan veel subtielere signalen en kan ze aangeven wat ze wel/niet heel fijn vindt, zodat ze niet helemaal hoeft weg te lopen/te stoppen. Maar wellicht doe je dat al en heb je het over een subtiel stopsignaal, daarvoor is je stukje tekst niet uitgebreid genoeg haha.


Sorry voor mijn late reactie, ik heb even de tijd genomen om een deel van het boek te lezen uit te proberen. Allereerst harstikke fijn dat je zo de moeite neemt om concrete tips te geven! SSFF heb ik vooral onbewust getraind, maar ik merk dat nu ik er een aantal sessies bewust mee heb getraind en alleen doorga met een cue vragen wanneer het paard aan SSFF voldoet, het echt een default is geworden. Hetzelfde met het rustiger en ontspannen zijn.

De tips om bewust om te gaan met de beloningswaarde van verschillende beloningen zijn super fijn. Ik trainde inderdaad veel met wortels, maar ik wissel nu af met verschillende 'low value' beloningen. En probeer de wortel vooral te geven als jackpot. Maar ook als variatie. De tip om een snuffelmat te gebruiken is ook erg fijn, ik wissel nu af met een snuffelmat of weglopen tot het paard even iets voor zichzelf heeft gedaan. Ik gebruikte al best veel pauzes omdat ik wist dat pauzes net zo belangrijk zijn om iets te leren als de sessies zelf. Maar als ik er kritisch naar keek weet ik niet of de paarden het echt als pauze zagen. Ze bleven veelal toch in de buurt of deels op mijn gefocust. Dit is veel beter dus!

De merrie geeft duidelijk haar grens aan dan door haar voorpoot iets op te tillen. Als ik dan door ga dan gaat ze dreigen met haar been. Ik vind dat op zich prima omdat ze het zo duidelijk aangeeft. Bedoel je met start en stop signalen dat je dus iedere keer hetzelfde doet voor aanvang en bij het stoppen? Of bedoel je dat je het paard gedrag aanleert zodat ze zelf kunnen aangeven of ze willen starten/stoppen?

Ik heb nu 100 bladzijdes van het boek gelezen en ik heb echt een paar concrete dingen geleerd die ik eerst fout deed. En vooral ook waarom ze fout zijn. Dat is mega fijn! Gelukkig kwam ik erachter dat ik ook al heel veel goed deed. Ik heb eergisteren een target gemaakt met een telescopische vlaggenhouder en een balletje. Dat vonden ze echt fantastisch! Ze vinden het beide lastig om gelongeerd te worden omdat ze slechte ervaringen ermee hebben gehad en dus snel spanning opbouwen. Ook is het nooit goed geleerd dus er is ook snel miscommunicatie. Ben benieuwd of het longeren op basis van een target hun gaat helpen.
Fijn dat de tips hier en daar nog helpen!

Start/stop signalen zijn 'cue's' vanuit je paard af een oefening te starten of te stoppen. Dit geeft extra keuzevrijheid. Zo wacht ik bijvoorbeeld met het poetsen van mijn nieuwe merrie tot ze een stap in mijn richting zet (een soort van inparkeren) en stop ik zodra ze haar gewicht naar achter verplaatst (of echt naar achter stap). Zo kan ze zelf aangeven of ze wel/niet wilt of welke plekken wel/niet fijn zijn.

Bij mijn vorige paard was een start/stop signaal tijdens het behandelen van een ontstoken oog een beetje gelijk. Zodra hij naar de spons ging met zijn hoofd kon ik zijn oogje schoon maken, maar als hij wegkeek stopte ik weer. Zo konden we in vrijheid en stapje voor stapje zijn oog behandelen zonder teveel stress. Want het was natuurlijk wel pijnlijk!

Hierbij het filmpje v/h behandelen v/h oog: https://www.instagram.com/p/CE4Y8_cH1IE/

In zo'n geval is het wel belangrijk om ook voer aan te bieden buiten de brokjes in je hand. Je wilt natuurlijk niet dat ze door teveel grenzen heen gaan voor het voer. Je hebt ook mensen die tijdens het rijden bijvoorbeeld een pion neerzetten. Zodra het paard de pion aanraakt, stopt het rijden. Zo heeft het paard inspraak in wat er gebeurd. In jouw geval kan het dus werken door haar voorbeen op te tillen!

Ik vind het wel interessant: wat heb je geleerd vanuit het boek? Wat deed je eerst fout en doe je nu anders?

En leuk zo'n target! Hier heb ik mijn ruin ook aangeleerd om te 'cirkelen' dmv targettraining en daarna de afstand op te bouwen. Uiteindelijk kon ik daar ook houdingen aan koppelen.

[ img ]

[ img ]

En een filmpje mocht je het interessant vinden:

https://www.instagram.com/tv/CGpxgPaHQgd/

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 11:27 



 
Profiel   

Weer mee-denk-hulp gevraagd :D

Mijn paard moet rontgen van zn gebit laten maken. Ik moet hem daarvoor op onze deel zetten, de ingang is via een normale 1 persoonsdeur. Een aantal weken terug zijn we gestart met oefenen. Het komt erg overeen met oefenen van trailer laden, de stap over de drempel is t spannendste.
We gaan ontzettend goed. Maar ik zoek eigenlijk inspiratie hoe ik hem op de deel het beste kan laten ontspannen. Ik werk met de gewone target en twee stationary targets. Verder beloon ik gewoon het stil staan, ontspan momenten, connectie etc. Hij mag er ten alle tijde weer uit en we houden het nu binnen denk ik een minuut of 2-3 vol.
Wat zijn jullie tips om het staan op de deel uit te bouwen? Want met 2-3 minuten zijn de foto’s niet klaar en dan kan hij er dus niet ten alle tijde uit..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 10:42 



 
Profiel   

Helemaal geen antwoord op je vraag, maar wordt hij niet gesedeerd voor de foto’s? Niet dat het niet goed is om dit te oefenen uiteraard :D

Moeilijk te zeggen zonder het te zien. Ik zou zorgen dat je zelf naar buiten gaat voordat de spanning te hoog wordt. Meestal zit de ontspanning meer in het continu naar binnen en naar buiten gaan, dan in het proberen binnen in stilstand ontspanning te krijgen.
Je wil eigenlijk je paard leren dat hij zelf kan ontspannen, dus ik ga op een gegeven moment over op minder voeren (door continu voeren en dus kauwen krijg je wel ontspanning, maar het is een onspanning die jij veroorzaakt, net als een vinger in de mond om af te kauwen). Ik wacht tot ze zelf afkauwen en voer dan, daarna loop ik naar buiten.
Is er enigszins ruimte binnen? Dan zou ik juist wat overstappen enzo oefenen, tot ontspanning en dan is het stilstaan de rust & ontspanning.

Heeft iemand nog leuke tips voor filmpjes over katten trainen? M’n ene kat leert zo snel, omdat hij zo op voer is, maar de ander interesseert het geen bal :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 11:46 



 
Profiel   

Ik weet eigenlijk niet of hij de vorige keer gesedeerd werd met zn gebit. Nu moet sowieso zn hele gebit behandeld worden, maar ik ging er vanuit dat we dan pas gaan sederen. Dat is ook buiten waar hij de kudde kan zien, dat gaat sowieso beter.

Goeie punten noem je, want ik zat er net zelf over na te denken, wat is effectiever: 3x kort naar binnen of 1x lang naar binnen?
Nu doe ik steeds 3x. De eerste keer is de langste drempelfrees, daarna gaan we veel sneller. Maar we kunnen het geen feestje noemen. Gezonde tegenzin. Wel is de ontspanning steeds beter.

Belonen deed ik eigenlijk zelf ook bij ontspanning of goede besluiten, maar vandaag probeerde ik toch even meer te belonen. Testen of het beter helpt bij de ontspanning. Ik krijg er wel sneller de connectie mee terug.

De ruimte is klein. 2x8 meter schat ik. Niet ideaal, daarom vind ik het des te belangrijker om te oefenen op ontspanning. Want het spannendste komt nog (de foto’s).

Ik zag net op IG nog de tip voor een snuffelmat. Vind ik een heel goed idee. Heb er nu een voor de kat, maar die vind daar weinig aan.

Ik heb geen tips voor een kat die niet gek is op voer, behalve het zoeken naar een beloning waar ze wel motivatie voor vind :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 15:48 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Ik weet eigenlijk niet of hij de vorige keer gesedeerd werd met zn gebit. Nu moet sowieso zn hele gebit behandeld worden, maar ik ging er vanuit dat we dan pas gaan sederen. Dat is ook buiten waar hij de kudde kan zien, dat gaat sowieso beter.

Goeie punten noem je, want ik zat er net zelf over na te denken, wat is effectiever: 3x kort naar binnen of 1x lang naar binnen?
Nu doe ik steeds 3x. De eerste keer is de langste drempelfrees, daarna gaan we veel sneller. Maar we kunnen het geen feestje noemen. Gezonde tegenzin. Wel is de ontspanning steeds beter.

Belonen deed ik eigenlijk zelf ook bij ontspanning of goede besluiten, maar vandaag probeerde ik toch even meer te belonen. Testen of het beter helpt bij de ontspanning. Ik krijg er wel sneller de connectie mee terug.

De ruimte is klein. 2x8 meter schat ik. Niet ideaal, daarom vind ik het des te belangrijker om te oefenen op ontspanning. Want het spannendste komt nog (de foto’s).

Ik zag net op IG nog de tip voor een snuffelmat. Vind ik een heel goed idee. Heb er nu een voor de kat, maar die vind daar weinig aan.

Ik heb geen tips voor een kat die niet gek is op voer, behalve het zoeken naar een beloning waar ze wel motivatie voor vind :+


Ik ga er wel vanuit dat ze voor een röntgenfoto van het gebit sowieso willen verdoven, zelfs met een heel rustig paard krijg je het hoofd niet zo stil voor mooie foto’s.

Ik denk dat het heel erg per paard verschilt, maar bij die van mij werkt een snuffelmat net zoals heel veel voer geven, het leidt heel erg af en maakt ze prima rustig op het moment zelf, maar ze leert er niet van rustig te blijven. Dus voor echte interne ontspanning aanleren (die je nodig hebt voor rustig stil kunnen staan), moet er ontspanning vanuit het paard zelf komen. En die ontspanning kan je dan gewoon belonen, dat doe ik dan wel met grote handen hooibrok.

Over die kat: ze vindt spelen wel leuk, maar ze vindt het niet zoo leuk dat ze daarvoor het reismandje instapt. En voor dingen zoals nagels knippen, wordt ze dan juist veel te wild van spelen, waardoor ze juist gaat bijten met nagels knippen :+ terwijl ik gewoon zonder problemen kan nagels knippen als ik haar gewoon op schoot leg :D
Lijkt me leuk om er meer door te leren, want die andere kat is heel simpel en elke dag is hetzelfde en daardoor heel makkelijk te trainen. Maar deze kat heeft een mega eigen mening, elke dag vind ze iets anders, zit meer uitdaging aan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 16:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 41 van de 44 [ 1079 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen