Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 43 van de 44 [ 1079 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 40, 41, 42, 43, 44  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

 
Profiel   

VogeltjeM schreef
Wat tof dat het zo goed loopt!


Jazeker tof. Zit al ontzettend veel werk in en dan is het altijd afwachten of en hoe mensen reageren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 19:01 



 
Profiel   

[***] schreef
Zeker hoor :j Het is ook gewoon zo als je éénmaal eigen bent met de manier van werken dat je eigenlijk alles wat je wil bereiken gewoon zelf kan aanleren, omdat je weet hoe je dingen kan indelen en hoe je ergens naartoe kan werken. Maar voor degene die wat meer begeleiding nodig hebben, of hier en daar wat inspiratie, vind het wel fijne cursussen. Ook kijk ik graag eens om te zien wat de veelgemaakte fouten zijn en hoe je ergens mee om moet gaan als het niet helemaal gaat zoals je in je hoofd had enzo.

Dit ja, het geeft mij wat inspiratie en met de study group op dit moment met name iets meer zelfdiscipline om wat gerichter/langduriger een probleempje aan te pakken, terwijl ik normaal een beetje door mijn doelen heen zwalk en dan dit, dan weer dat aan het trainen ben :+

Ik ben nu een week en drie sessies verder (waarvan de eerste eigenlijk geen training, maar een check om te bepalen waar de comfortzone van mijn paard ligt). Ik zie nu zeker al goed resultaat, dat is erg leuk. Ik hoop aan het eind van de maand een relaxed kort wandelingetje door de buurt te kunnen maken.

De eerste comfortzone kaart die ik gemaakt heb aan de hand van de eerste sessie:
[ img ]
De kaart die ik vandaag gemaakt heb aan de hand van de derde sessie:
[ img ]
Heb de kaart maar groter gemaakt zodat ik verdere vorderingen kan bijhouden. Als verschil zie je nu al dat de parkeerplaats en het stukje straat van oranjerood naar geeloranje zijn gegaan. Kon vandaag dus al een stuk verder zonder veel spanning dan aan het begin van de week. Leuk om eens zo uitgebreid bij stil te staan :)

Begin volgende week pak ik denk ik een stukje straat mee naar de andere parkeerplaats aan de voorkant van het pand. Kan daar dan nog wat meer oefenen zonder dat we direct op straat bezig zijn, wel zo veilig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 16:17 



 

Oh, interessant zeg om dat zo te doen! Geeft wel een beter inzicht in hoe de situatie in elkaar zit en fijn om je vordering bij te houden, wat meer visueels .. Heel benieuwd hoe het de komende weken zich gaat ontwikkelen :)

Hebben jullie ervaring met binnenpistes, of plaatsen waar (plotse) geluiden zijn die je niet kan zien en dus moeilijker kan plaatsen?
Ik ben met [***] een beetje meer aan het spelen, heel simpel de basis van de Gymnastic Groundwerk cursus, gewoon stappen op de hoefslag, eens halthouden, pasje achterwaarts, een klein stukje draf, .. Heel basis allemaal maar het gaat heel fijn op deze manier. Het was lang geleden maar hij kent alles nog :) Alleen 'werken' we dus in de binnenpiste vanwege zijn allergieën en buiten wil het momenteel niet zo, binnen voelt hij zich wel prima dus doen we dat maar. Echter is het probleem met de binnenpiste dat het binnen is, maar geluiden van buiten wel door komen. Er is aan 1 lange zijde het pad waar iedereen passeert (met of zonder paard) en dat is dus af en toe eens een probleem. [***] kan er namelijk niks mee als hij iets hoort en niet kan zien wat het is of waar het zich bevindt :Y)

Ik probeer dan tijdens de sessies mij vooral te richten op ontspanning & connectie (uiteraard) en ik ben helemaal niet ontevreden over hoe het gaat, maar er zijn altijd van die momentjes .. Soms is het gewoon een rilling, soms gaat hij stilstaan en luisteren maar soms is het te plots en springt hij weg. Als de bron van het probleem voorbij is is de ontspanning gelukkig wel weer snel terug, hij blijft er niet in hangen. Maar de onverwachte springmomentjes zijn niet altijd zo handig. Ik merk ook dat ik zelf heel alert rondloop of ik iets hoor waar hij misschien van zou kunnen schrikken als we het passeren ... Helpt ook niet natuurlijk, maar ik ben ermee aan het werk.

Nu was ik een beetje zoekende naar tips. Op de site hebben ze wel videos over de-spooking in de arena, maar dan gaat het echt over buitenpistes waar vanalles gebeurd. Kan ook eng zijn natuurlijk, maar dan kan je de tijd nemen om ernaar te gaan kijken en noem het maar. Is heel anders dan in een binnenpiste. Ik ga nu de De-spooking-cursus even doorspitten in de hoop daar wat tips & tricks te vinden, maar misschien hebben jullie ook wel ervaring?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:16 



 
Profiel   

Lastig probleem... ik werk zelf eigenlijk altijd in een binnenbak en hoewel ik het wel herken heb ik er met mijn eigen paard geen last van.

Mijn bijrijdpaard heeft het wel, maar bij haar gaat het altijd wel goed als je haar even rustig laat kijken en luisteren tijdens het instappen. Als ze schrikt click en beloon ik (in het kader van: ze schrikt maar blijft wel bij me, dat is goed, dus c/r). Als we daarna aan het werk gaan heeft ze er meestal geen last meer van. Soms springt ze wel eens maar dan opnieuw c/r want ze gaat niet rennen.

Dat gaat eigenlijk altijd prima... heb het dus nooit heel bewust/gestructureerd aangepakt. Hopelijk kan je er iets mee :o Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:43 



 

Dank je, ik doe het inderdaad ook op die manier.
Een rilling? C/r. Stil gaan staan om te luisteren? C/r. Wegspringen = geen probleem, geef het een paar seconden, vraag iets wat hij kent -> c/r en we gaan weer verder.

Op zich is het ook geen groot probleem, alleen soms vervelend als je niet alleen in de piste bent. En soms ben ik zelf ook "bang" als ik vrij dicht bij hem loop. Hij probeert mij wel niet omver te springen, maar een ongelukje is snel gebeurd .. Ik merk dan ook dingen als dat ik vrij dicht bij hem loop en ik hoor iets dat ik automatisch afstand neem om hem ruimte te geven :+

Het is een beetje een tweeledig probleem, waarbij ikzelf dus zeker ook een deel van het probleem ben (door ervaringen in het verleden). Maar ik denk wel dat we op de goede manier bezig zijn, en het zal vast ook steeds beter gaan als we het vaker doen. Het is ook niet altijd even druk op stal of een even groot probleem, dus ook wel genoeg momenten om het positieve te belonen zeg maar. Maar misschien zijn er nog dingetjes waar ik op kan letten of aan kan werken waar ik niet meteen aan denk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:52 



 
Profiel   

Dat de ruimte geven vind ik alleen maar slim.
Mijn paard kan er ook slecht tegen als hij iets wel hoort, maar niet ziet. Ik probeer dan te voorkomen dat jij in treshold komt door af te leiden met basisoefeningen en afstand te nemen van de ‘enge’ plek, tot je weer goed contact hebt. Dan weer bezig met basisoefeningen en zo elke keer wat dichterbij komen, maar treshold voorkomen en elke weer terug haan naar de veilige plek. Ik kan het moeilijk verwoorden. Maar zeg maar weer een sandwich effect (niet eng - eng - niet eng). Kom je toch in treshold, dan laat ik een paard altijd kijken, ruiken etc en vraag ik af en toe contact. Tot hij zelf de conclusie heeft getrokken dat het niet eng is en weer contact maakt.

Moeilijk te verwoorden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:49 



 

Dank je.

Op zich is dat niet dom natuurlijk, maar het geeft wel een signaal van "let op, er is misschien wat". Ik zou soms meer moeten bezig zijn met de pony en mezelf en minder met de omgeving zeg maar.

Het probleem wat wij in de binnenbak ervaren is de onverwachtheid van geluiden. Het is niet dat een bepaalde plek op zich eng is, het is gewoon die hele lange zijde, en ook alleen maar als er iets gebeurd wat zo'n geluid maakt dat hij het niet meteen kan plaatsen, of wat groot is (paard bv., en al helemaal als die niet netjes rustig meestapt met de begeleider) dan is er soms een schrikreactie. Ik moet daarvoor overigens niet persé op die zijde bezig zijn, maar vaak is dat wel omdat het dan gewoon zo dichtbij is.

Dus ik denk niet dat ik dat echt op zich op kan lossen, maar dat het meer moet voortkomen om vanalles met hem te doen en de connectie te proberen behouden, belonen voor goede reacties en op die manier proberen te bekomen dat het vanzelf afzwakt. Het is ook allemaal te begrijpen waarom hij op zo'n dingen reageert, hij is daar gewoon niet zo goed in. En zolang het allemaal redelijk onder controle blijft heb ik er ook geen problemen mee en mag hij zich best uiten. Alleen als er gevaarlijke situaties door ontstaan is dat minder natuurlijk, ik kan ook niet altijd zeggen hoe andere paarden gaan reageren als die van mij ineens een manoeuvre maakt bv. Sommige paarden denken "huh, is er wat?" en andere springen meteen mee. Zou het dan jammer vinden als iemand van zijn/haar paard/pony kukelt omdat die van mij schrikt .. Naast natuurlijk dat het toch spanning met zich meebrengt voor pony zelf, maar uiteindelijk leren we daar alleen maar van.

Moesten jullie wel nog andere tips hebben: zeker welkom natuurlijk ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 13:50 



 
Profiel   

Ik snap hem wel. Mijn eigen paard is erg braaf, een sprongetje van 3cm in de lucht is wel het spannendste wat ons gebeurt :+
Ik heb daardoor juist angsten buiten overwonnen. Dingen waarvan je bang bent dat ze gebeuren (bij een tractor, vrachtwagen, motor etc) en zelf dus ook spanning van hebt.
Door te doen leer je er denk ik beter mee om gaan. Zo lang het niet gevaarlijk is idd.
Ik heb heel erg een mantra dat paarden sowieso veel meer zien en horen dan wij, dus ik kan er niet op anticiperen. Schrikt hij, oke, dan laten we de spanning daarna weer afvloeien en kunnen we door. Ik wil dus ook nooit dat mensen zeggen: er komt dit aan of dat aan, want dan kan ik bij voorbaat al in spanning gaan zitten. Als hij schrikt, schrikt hij toch wel.

Maar dat is jarenlang doen, doen, doen en opzoeken van. Schrikken mag ook, als het maar niet gevaarlijk wordt en je een manier vind om t te laten afvloeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 16:07 



 
Profiel   

Ik trap dit topic weer even omhoog! Ik ben inmiddels een hele tijd bezig met connection training met mijn verzorgpaard. Ik merk dat het haar erg goed heeft gedaan. Ze vertrouwt me echt een stuk beter, en vraagt zelf actief om iets te gaan doen. Ze biedt uit haarzelf goed gedrag aan (tenzij dat haar emmertje even vol zit door spanning, maar dat is dan mijn fout). Ik longeer haar nu door zelf in een afgezette volte te staan en haar dan langs de buitenzijde te laten lopen. Ze vind alles waarbij ze het gevoel heeft dat ze ‘nee’ mag zeggen fantastisch! Maar eigenlijk doet ze altijd mee, tenzij ze haar merrie-momentjes heeft. Zodra ze het gevoel heeft dat dat niet meer het geval is, vervalt ze in haar oude gewoontes merk ik. Ik ben nu op het punt dat lange teugelen, longeren en dergelijke gewoon goed gaat. En ze denkt heel erg met me mee. Nu ben ik vooral bezig met het stukje opstappen zonder spanning en ik merk dat ze toch wel een hoop negatieve associaties heeft opgedaan. Met bijbehorende spanning. Erg lastig dus om daar nieuw gedrag overheen aan te leren. Maar ik weet zeker dat met veel oefenen dat goed komt! Ik ben super trots op onze samenwerking!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 18:56 



 
Profiel   

De ClickerAcademie geeft over 20 minuten een
All you can Ask!
Meest gestelde vraag tot nu toe: Waar? Hoe?
Antwoord: straks om 19:30u op deze link klikken voor een kwebbelgesprek rond paardvriendelijk trainen:
https://us06web.zoom.us/j/82285221937
Voor wie het nog op tijd leest, misschien leuk om deel te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 19:10 



 
Profiel   

Er loopt op dit moment een ontzettende leuke win actie.
Wil je mee doen kijk dan op:
https://www.bokt.nl/markt/ad/514347/tek ... en-je-dier

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 10:29 



 
Profiel   

Odi schreef
Er loopt op dit moment een ontzettende leuke win actie.
Wil je mee doen kijk dan op:
https://www.bokt.nl/markt/ad/514347/tek ... en-je-dier


Deze is echt zo vet! Ik heb weinig volks te melden maar ik zag Maaike met katcho horseborden op (tenminste, zij zijn het toch?) de tekening. :D super cool

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 10:32 



 
Profiel   

Filmpje komt van Sanne af samen met haar paard Sjors.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 11:40 



 
Profiel   

Odi schreef
Filmpje komt van Sanne af samen met haar paard Sjors.


Oh misgegokt. Ik dacht dat het Maaike was. Blijft erg leuk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 17:03 



 
Profiel   

Weer een tijdje geleden dat ik hier iets gepost heb. Ik ben nu ongeveer een jaartje bezig met mijn verzorgpaardje. In het begin merkte ik dat haar buien erg wisselend waren en ze niet echt meewerkend was. Ze kon ook echt heel druk worden van voerbeloningen. Met de tijd ben ik erachter gekomen dat sommige dingen die al spannend zijn voor haar, maar beter niet bekrachtigt kunnen worden met een voerbeloning.

Ik merk dat ze me inmiddels écht vertrouwd en graag samen met me wilt werken. Ze probeert tegenwoordig ook op verschillende manieren initiatief te nemen. Soms vraagt ze zelfs specifiek om een bepaalde oefening te doen, erg leuk! Haar grootste puntje was dat ze gewoon een negatieve associatie had met alles wat met rijden te maken had. Momenteel komt ze zelfs aangelopen, en draait ze haar zijkant naar me toe, als ik met het zadel of bbp kom aangelopen. Ook denkt ze tijdens het opstappen goed mee hoe ze mij het gemakkelijk kan maken. Ze blijft ook super rustig de hele tijd. Onder de man hebben we nog geen oefeningen gedaan. Ik vind het vooral belangrijk dat ze voor nu rust en verbinding blijft houden tijdens het opstappen. We vermaken ons op de grond wel op een hoop andere manieren

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 16:26 



 
Profiel   

Sparringspartner gezocht :D

Ik loop eigenlijk nooit vast en wordt al helemaal niet gefrustreerd. Maar nu zit ik mezelf in de weg en zou ik graag tips van jullie willen.

Mijn paard heeft een rugzakje met trailer laden/lijden. We hadden nu twee weken een trailer tot onze beschikking, dus ik dacht mooi zonder druk te kunnen oefenen.
We doen dit dmv target en stationary target. Alleen al op de eerste dag kon ik mijn geluk niet op hoe ver we kwamen in ontspanning en met los touw. Mijn doel was twee voorvoetjes op de klep, we eindigden bijna volledig in de trailer, alleen nog twee achtervoetjes op de klep.

Sinds die dag gaat het minder. Mijn volgende doel was vier voetjes en ontspannen blijven, doel daarna stang erachter, daarna klep dicht en daarna een paar meter rijden.

Hoewel we in kwaliteit veel stappen hebben gezet in ontspanning en op eigen keuze naar achter stappen en weer terug komen in de trailer, kom ik met moeite nog maar bij het punt waar we op dag een zijn geëindigd. Ik merk dat me dat frustreert en dat ik baal omdat mijn tijd op raakt met de trailer. Ik had zo graag nog dat stukje willen rijden, maar daar zijn we nog lang niet.

Ik denk dat mijn probleem is dat 1. Mijn paard spiegelt. Hij voelt mijn frustratie en druk en dat geeft hem spanning. 2. Ik kan niet goed rekening houden met zijn emotie. Het waait hard en alleen dat al geeft hem spanning, maarja die trailer staat er nu dus ik wil die kostbare tijd gebruiken. Daardoor beginnen we al eigenlijk in hogere spanning dan de voorkeur heeft.

Hoe gaan jullie daar mee om? Welke tips kunnen jullie mij geven vwb het stuk loslaten en niet gefrustreerd raken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-22 13:10 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Ik denk dat mijn probleem is dat 1. Mijn paard spiegelt. Hij voelt mijn frustratie en druk en dat geeft hem spanning. 2. Ik kan niet goed rekening houden met zijn emotie. Het waait hard en alleen dat al geeft hem spanning, maarja die trailer staat er nu dus ik wil die kostbare tijd gebruiken. Daardoor beginnen we al eigenlijk in hogere spanning dan de voorkeur heeft.


Misschien door de oefening te veranderen van 'omgaan met de trailer' naar 'omgaan met hogere spanning en verwachtingen'? Want ook dat is een ontzettend belangrijke oefening die altijd van pas komt, en de trailer biedt nu een prima gelegenheid voor jullie allebei. Voor het paard om z'n weg te vinden in een situatie met 2 spanningverhogende omstandigheden: de trailer en de wind tegelijk. En voor jou door dicht bij de situatie te blijven zoals die nu is, en minder bij de situatie hoe je vindt dat die zou moeten zijn.

Zeker omdat je als doel vooral hebt om positieve blootstelling te geven (een paar meter rijden) denk ik dat het prima is om hier de tijd te nemen. Als jullie hier samen een weg in kunnen vinden, de spanning loopt op door allerlei omstandigheden MAAR je weet hoe je de tijd kunt nemen en het op kunt delen in kleinere ontspannen stukken... dan bouw je volgens mij zoveel vertrouwen dat de volgende stap makkelijk gaat.

Terwijl als je nu teveel op het doel richt, je dat vertrouwen misschien deels overslaat en dan wellicht langer bezig bent met de volgende stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-22 13:39 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Misschien door de oefening te veranderen van 'omgaan met de trailer' naar 'omgaan met hogere spanning en verwachtingen'? Want ook dat is een ontzettend belangrijke oefening die altijd van pas komt, en de trailer biedt nu een prima gelegenheid voor jullie allebei. Voor het paard om z'n weg te vinden in een situatie met 2 spanningverhogende omstandigheden: de trailer en de wind tegelijk. En voor jou door dicht bij de situatie te blijven zoals die nu is, en minder bij de situatie hoe je vindt dat die zou moeten zijn.

Zeker omdat je als doel vooral hebt om positieve blootstelling te geven (een paar meter rijden) denk ik dat het prima is om hier de tijd te nemen. Als jullie hier samen een weg in kunnen vinden, de spanning loopt op door allerlei omstandigheden MAAR je weet hoe je de tijd kunt nemen en het op kunt delen in kleinere ontspannen stukken... dan bouw je volgens mij zoveel vertrouwen dat de volgende stap makkelijk gaat.

Terwijl als je nu teveel op het doel richt, je dat vertrouwen misschien deels overslaat en dan wellicht langer bezig bent met de volgende stappen.


Ik denk dat je hier inderdaad twee goeie punten noemt. Wat ik met connection training juist zo mooi vind is dat ik mn stappen zo klein maak, dat ze haalbaar zijn en 9 van de 10 keer ik door mn paard wordt verrast doordat hij op eigen initiatief al grotere stappen zet. Zeg maar, zoals de eerste dag.

De trailer is echter mijn kryptonite :+
We hebben al zoveel stappen winst geboekt, maar daar kan ik niet blij mee zijn omdat ik niet zo ‘ver’ ben gekomen als de eerste dag.

Mijn ervaring is juist dat wanneer mijn paard iets nieuws leert wat hij spannend vindt, hij het daarna leuk vindt en ook zelf op gaat zoeken door er naar toe te gaan. We hebben eigenlijk niet eerder gehad dat dingen niet lukken.
Ik heb daardoor moeite om te begrijpen waarom het nu niet zo gaat en te kijken wat ik aan moet passen.

On uit te sluiten dat ik mijn paard zn trigger ben, gaat morgen een stalgenoot eens met hem aan de slag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-22 14:05 



 
Profiel   

Wat mij in zulke situaties vaak helpt is om mijn doel en trainingsplan (en historie) los te laten en het warm/koud spelletje te gaan spelen rondom de trailer. Zoals je dat van vroeger kent.

In dit geval is het vooral een warm-warmer-HEET, spelletje waarbij elke beweging richting het gewenste gedrag iets oplevert. Juist ook al bewegingen die al bekend zijn. Bij mij voorkomt dit spelletje frustratie, neem ik nóg kleinere stappen (ik beloon immers elke gewenste beweging, ook al herhaalt dat zich soms of is het enkel een gewichtsverschuiving). Vaak zie je dat je dan je paard zo goed (en in kleine stappen) begeleid, dat je vooruit schiet.

En dan dus op tijd stoppen, merk je iets van spanning? Zet stappen terug, minimaal 3 x een perfecte uitvoering voordat je weer meer verwacht. Blijft die spanning? 5 stappen terug enzo.

Daarnaast hielp het bij mijn veulen - die ik ook voor moest bereiden op trailerladen toen hij afgespeend werd - om andere trainingsmomenten te zoeken. Bijvoorbeeld op een verhoging komen staan, stukje over hout lopen (voor het geluid) of een smallere doorgang maken. Zo hou je het speels zonder constant met die trailer bezig te zijn.

Hoop dat je wat hebt aan mijn hersenspinsels haha :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 11:51 



 
Profiel   

Wij hadden dezelfde hersenspinsels :D
Elke kleinste beweging en besluit beloonde ik al. Ook bij het terug gaan, dat stimuleerde hem ook op de plek te blijven staan en uit zichzelf naar voren te bewegen.
De andere trainingsmomenten heb ik ook gedaan, dat ging zó fantastisch dat ik dacht dat het laden appeltje-eitje zou zijn.

Ik ben er in elk geval wel achter waar het mis ging. En dat ben ik zelf en nog een creatieve ingeving van mijn vriendin :+

Toen ik het uit handen gaf gebeurde er in eerste instantie hetzelfde. Ze is er toen met hem uit gegaan, voordeurtje open gedaan en targetten op de stationary target van buiten naar binnen (pion).
Daarna liep hij er zo op, alsof hij toen doorhad, he er is nog ruimte om verder door te lopen.
Dat is waar het bij mij mis ging. Fysiek kan ik niet onder de stang door, dus ik blokkeer letterlijk als ik bij de stang ben en dat geeft me mega veel spanning. En daardoor wilde hij eigenlijk ook niet verder.

Vandaag voor ‘t laatst geoefend. De eerste keer alleen tot de laadklep, toen weer vanaf t voordeurtje getarget en toen opnieuw. Ik moest letterlijk een mantra in mn hoofd opzeggen: we kunnen naar voren, er is nog ruimte! Toen liep hij weer zo door en mee. Ik kwam er met bonkend hart vanaf. De trailer is dus vooral mijn zwakke plek.

Voor nu ben ik hartstikke tevreden. Ontspannen erop en erop gebleven.
De volgende stappen (stang, deur, stukje rijden) bewaren we voor de volgende keer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 16:29 



 
Profiel   

Goed gedaan. En hoewel het frustrerend is, is het ook wel iets moois hoe je paard die aarzeling om naar voren te gaan dus feilloos oppikt. De connectie is er dan in elk geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 16:36 



 
Profiel   

Mooi gezegd en dank je wel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-22 17:17 



 
Profiel   

Hi, ik kom dit topic weer even een schopje geven. :wave:

Ik heb sinds afgelopen zaterdag een nieuw paard; een vierjarige cruzado genaamd Santos. Ik ben een paar weken voor zijn komst begonnen met het lezen/bestuderen van het boek van Hannah Weston en Rachel Beddingfield, en er gaat een wereld voor me open terwijl ik toch al best het één en ander dacht te weten omtrend clickertraining/werken volgens de leerprincipes. De emotionele systemen van Panksepp kende ik ook al, maar ik heb er op de één of andere manier nooit bij stilgestaan dat die zo'n enorme rol speelden tijdens het leerproces. Nu begrijp ik ook waarom het met mijn vorige paard zo moeizaam ging; met hem heb ik eigenlijk nooit zijn emotionele 'status' in de gaten gehouden, beloonde ik altijd met snoepjes, en dan ook nog één per keer. Niet heel gek dat hij vaak boos werd tijdens het clickeren. Uiteindelijk heb ik het met hem een beetje laten verwateren.

Maar goed, nieuw paard, schone lei, zullen we maar zeggen. Van fouten leert men. Vanmiddag ben ik voor het eerst echt aan de slag gegaan met Santos. Het is even zoeken, want we zijn nog heel nieuw met elkaar, en ik heb gemerkt dat hij toch vrij snel gefrustreerd kan raken. De bridge had hij met vier keer klikken (ik gebruik een tongklik) feilloos door, dus in combinatie met de snelle opbouw van frustratie vermoed ik dat de luzerne die ik gebruik als beloning misschien nog een te hoge waarde heeft. Hij probeerde bijna constant mijn heuptasje leeg te vreten, dus beschermd contact is de volgende keer wellicht geen overbodige luxe.
Het enige waar we deze keer op hebben geoefend, was ontspannen naast mij staan en stukjes meelopen. Eigenlijk een beetje de eerste sessie die in het boek beschreven stond en wat ik zag op filmpjes.
Ondanks de frustratie liet Santos een paar keer een mooi stukje ontspanning zien, en uiteindelijk konden we op een zakken van zijn hoofd en een zucht afsluiten, daar was ik enorm blij mee. Ik hoop dat hij het op die manier ook meeneemt in de volgende oefensessie, en dan sneller tot die ontspanning kan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 15:11 



 
Profiel   

Wat leuk. Connection Training is echt een aanrader.
De clickeracademie heeft een instapcursus waar je de basis leert. de valkuilen, voorkomen van frustratie en het oplossen daarvan.
In januari wordt er in Moerstraten gestart met de instapcursus, eventueel ook mogelijk op locatie.
mocht je er meer over willen weten? www.clickeracademie.be

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 16:57 



 
Profiel   

Dat is helaas te ver voor mij, ik woon in Noord Holland. Binnenkort ga ik wel een lidmaatschap bij CT aanschaffen, en eens rondneuzen of er fijne instructeurs hier in de buurt zitten.
Jaren terug heb ik de eerste twee modules van de opleiding tot diertrainer bij de DTA/Aeres gevolgd, maar ik kan me niet herinneren dat we destijds heel diep op Panksepp zijn ingegaan. Hij is voorbij gekomen, maar het stukje ontspanning werd toch niet zo meegenomen in de praktijk. Misschien wel in de derde module, maar die heb ik wegens omstandigheden nog niet kunnen doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 05:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 43 van de 44 [ 1079 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 40, 41, 42, 43, 44  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen