Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:31

Zijn er wat sites of Facebook pagina rondom dit “ werk”?
Gewoon clickeren vind ik net iets te snel naar een kunstje aanleren neigen...

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:58

Ze hebben een eigen forum, er is een boek en af en toe een nieuwsbrief waar je mee vooruit kan.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:11


Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:04

Het topic ligt een beetje stil, maar ik ben benieuwd hoe jullie over rijden denken.
Sinds ik met clickeren begonnen ben merk ik dat mijn ruin geen plezier aan rijden beleeft. Hij loopt heel duidelijk weg van het zadel. Hij heeft in het verleden pijn gehad door het zadel wat natuurlijk zeker een rol speelt. Maar daarnaast twijfel ik of ik wel weer wil rijden, omdat dat toch veelal met negatieve bekrachtiging gaat (been geven bv).

Hoe denken jullie hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:21

Ik ben al een tijdje niet meer op de site geweest, maar bij connectiontraining zelf rijden ze en zijn ze er heel bewust mee bezig. Hebben ook hele modules over het zadelmak maken en rijden (gymnastiseren) van je paard enzo. Ik vind het wel heel interessant, doe er zelf niks mee omdat ik met mijn oudjes eigenlijk niks meer doe. Maar als ik een rijpaard had zou ik daar wel actiever mee aan de slag zijn.

Ik weet dat er ook ergens een gedeelte is over een paard (naja, volgens mij was het 1 van die donkey-kruisngen, of een zebra-kruising of iets in die richting) die hele slechte ervaringen had met het zadel, en daar ook echt extreem op reageerde als je met het zadel aan kwam. Die hebben ze helemaal goed gekregen om het zo te noemen.

Hier zie je wat stukjes, maar denk dat er wel uitgebreidere info staat op de website, maar zoals gezegd al een tijd niet meer geweest.


Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:21

Bedoel je dat je het signaleert omdat je nu meer naar je paard kijkt? Of heeft je paard door het clickeren geen zin meer in rijden?

Ik kan zelf niet meer rijden, maar ik merk het met wandelen. Daarin herken ik wat je zegt over het rijden en ik snap die twijfel heel goed. Herkenbaar.

Zelf loop ik wat vast met wandelen.
De eerste 150m gaat mijn paard elke pas stil staan. Van alles geprobeerd, ander paard mee, target en elke pas naar wordt beloond. Maar daarna gaat hij gelijk weer op de rem.
Staan we weer minuten stil en dan weer 1 pas en stilstaan.
Ik weet niet hoe ik die cirkel moet doorbreken. R- lukt dat wel, druk op touw tot hij loopt en dan los. Maar ik voel me daar helemaal niet happy bij. Iemand suggesties?

Eenmaal in het bos gaat hij ontspannen en wil hij ook lekker draven. Maar elke keer die eerste 150 meter :(

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:52

ik wil het rijden weer gaan oppakken. afgelopen weekend er weer sinds tijden opgezeten. alle knopjes zaten er nog op.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:23

Slmt9 schreef:
Bedoel je dat je het signaleert omdat je nu meer naar je paard kijkt? Of heeft je paard door het clickeren geen zin meer in rijden?

Ik kan zelf niet meer rijden, maar ik merk het met wandelen. Daarin herken ik wat je zegt over het rijden en ik snap die twijfel heel goed. Herkenbaar.

Zelf loop ik wat vast met wandelen.
De eerste 150m gaat mijn paard elke pas stil staan. Van alles geprobeerd, ander paard mee, target en elke pas naar wordt beloond. Maar daarna gaat hij gelijk weer op de rem.
Staan we weer minuten stil en dan weer 1 pas en stilstaan.
Ik weet niet hoe ik die cirkel moet doorbreken. R- lukt dat wel, druk op touw tot hij loopt en dan los. Maar ik voel me daar helemaal niet happy bij. Iemand suggesties?

Eenmaal in het bos gaat hij ontspannen en wil hij ook lekker draven. Maar elke keer die eerste 150 meter :(


Verhoog je je criteria wel?

Dus 1 pas click, dan 2 passen click, dan 3 passen enz. (Of 1 pas, 3 passen, 1 pas, 2 passen, naja je snapt het, ik ben even vergeten wat de technische term daarvoor is.) Zoals je het beschrijft leest het namelijk dat je alleen per pas beloont, en dan kom je inderdaad niet verder (vriendelijk bedoeld! :) )

En ook opbouwen? Eerst een meter, terug naar stal, 2 meter, terug, enz enz.

Irene793 schreef:
Het topic ligt een beetje stil, maar ik ben benieuwd hoe jullie over rijden denken.
Sinds ik met clickeren begonnen ben merk ik dat mijn ruin geen plezier aan rijden beleeft. Hij loopt heel duidelijk weg van het zadel. Hij heeft in het verleden pijn gehad door het zadel wat natuurlijk zeker een rol speelt. Maar daarnaast twijfel ik of ik wel weer wil rijden, omdat dat toch veelal met negatieve bekrachtiging gaat (been geven bv).

Hoe denken jullie hierover?


Ik zou idd zoals [***] zegt het harnachement opnieuw introduceren, evenals de hulpen. De knopjes zitten er nog op, dus je moet de associatie veranderen (ipv de knopjes er vanaf het begin op zetten - in mijn ervaring gaat de associatie veranderen sneller dan iets nieuws aanleren, maar dat hangt natuurlijk ook van de mate van ""trauma"" af).

Ik heb er zelf geen probleem mee dat iets -R is of niet (ik gebruik +R waar mogelijk, maar waar niet mogelijk, of inherent -R zoals (rij)hulpen maak ik er geen issue van)... ik streef er gewoon naar het zo zacht mogelijk te doen en ben dan ook constant op zoek naar verbetering hierin. Dit gaat prima, naar mijn mening. Ik ben heel erg bezig met lichaamstaal, en ik merk vanuit die observaties niet dat mijn eigen paard noch mijn bijrijdpaard het zo problematisch vinden om -R te 'ondergaan' - mits het afdoende zacht is. Been geven is inderdaad -R, maar er zit nogal een verschil tussen een aai met je kuit en tot bloedens toe sporen erin rammen natuurlijk, even gechargeerd uitgedrukt. Als jouw paard meer richting het laatste gewend is (of nouja, zoals gezegd dat was gechargeerd, maar als je bijvoorbeeld een ruiter bent die iedere pas been geeft oid) dan zou ik het als taak zien om jezelf als ruiter te verbeteren dat je veel zachter je hulp kunt geven, en je paard d.m.v. +R te helpen deze zachte hulp te begrijpen/erop te reageren zonder dat je de hulp hoeft te escaleren.


Zo maar wat gedachtes in de gauwigheid :) Het is nogal een groot onderwerp natuurlijk, en om het helemaal goed uit te pluizen kun je er boeken vol over schrijven.

Het verschilt per trainer hoe OK men is met het ethische/morele aspect denk ik. Ik probeer alles zo zacht mogelijk te doen maar ik blijf er zelf ook praktisch in dat 1. ik op halfpension sta en iemand anders dus mijn paard buitenzet bijvoorbeeld, en 2. het wel mijn hobby is met mijn paard bezig te zijn, ik heb hem niet als weideornament... en werk op de grond en onder het zadel hoort daarbij, voor mij. Als jij het voor jezelf niet kan rijmen, zul je een andere oplossing moeten zoeken, zoals een plek aan huis waar je de boel zo kan inrichten dat je in principe geen -R meer nodig hebt. Maar dat zijn best drastische opties die niet veel mensen kunnen realiseren...

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:56

@fillis: criteria verhogen lukt nog niet, het id 1 stap en dan minutenlang stil staan. Hij zit ook niet echt in een treshold, maar echt connectie hebben we ook niet. Na een paar minuten staren zakt zijn hoofd en hebben we weer contact. Maar naar voren liever niet.
Ik vind het echt een moeilijk te doorbreken patroon.
Het klopt wat je zegt dat ik te snel wil, over het erf naar het pad stonden we eerst veel vaker stil, nu gaan we in 3x. Ik denk dat ik dat voor moet zijn (het stilstaan) en misschien gewoon weer even per meter, weer terug etc. Ook op eigen erf.
Dank voor je inspiratie (en daarmee ook motivatie!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:07

Heb je al eens omgekeerde psychologie geprobeerd?
Zelf meteen vragen om stil te staan, dit uitgebreid belonen, weer een stapje, zelf halthouden vragen, dit uitgebreid belonen. Het klinkt heel raar, maar op die manier wordt stilstaan hetgeen dat leuk is en belonend, waardoor ze graag vooruit willen zodat ze weer een kans hebben om stil te staan (maar dan dus wel actief op commando halthouden natuurlijk, daar draait het om).

Het is erg lang geleden maar ik dacht dat Rachel daar eens uitgebreid over gepraat heeft na een vraag van mij over mijn pony die niet vooruit wilde. Kan zien of ik het nog ergens kan vinden maar weet niet meer goed waar. Ik weet wel dat het toen erg goed werkte, omdat ik toen zelf meer met het halthouden bezig was dan met vooruit gaan waar eerst de nadruk op lag.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:16

Yup, ook al geprobeerd. Maar het is een hardnekkig kwartje om te laten vallen.

Ik dacht dat de motivatie om bij zijn kudde te blijven (of die beloning) de reden was vh stilstaan.
Maar laatst ging zijn beste vriend mee, toen was het t zelfde. Weliswaar veel minder vaak, maar ik had verwacht dat het helemaal niet zou gebeuren.

Overigens als mijn man mee gaat hebben we het ook veel minder..
Wat voor hem ook verschil maakt is of ik er naast loop of op mn elektrische scootertje zit. Ik ben zelf minder valide en kan niet ver lopen, ik ben daardoor gebonden aan die scooter. Hij is er niet bang voor en eenmaal die 150m voorbij verdwijnen alle stil-staan-momenten ook als sneeuw voor de zon. Maar als ik er dus naast loop, volgt hij ook makkelijker.

Edit: bedenk me net ook dat stationary targets ook goed bij hem werken om te motiveren. Op eigen terrein kan dat met pionnen en onderweg zijn er vast ook paaltjes etc te vinden.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:41

Slmt9 schreef:
@fillis: criteria verhogen lukt nog niet, het id 1 stap en dan minutenlang stil staan. Hij zit ook niet echt in een treshold, maar echt connectie hebben we ook niet. Na een paar minuten staren zakt zijn hoofd en hebben we weer contact. Maar naar voren liever niet.
Ik vind het echt een moeilijk te doorbreken patroon.
Het klopt wat je zegt dat ik te snel wil, over het erf naar het pad stonden we eerst veel vaker stil, nu gaan we in 3x. Ik denk dat ik dat voor moet zijn (het stilstaan) en misschien gewoon weer even per meter, weer terug etc. Ook op eigen erf.
Dank voor je inspiratie (en daarmee ook motivatie!)

Wanneer click je? Zodra hij de pas gaat zetten, of als hij stilstaat? Bij dat laatste zal hij natuurlijk denken dat stilstaan de bedoeling is.

Beloon je hem terwijl je stilstaat of als hij loopt?

"Officieel" moet hij stilstaan voor de beloning (tenminste, dat zie je altijd, ik weet eigenlijk niet of dat een "regel" is of niet :+ ), maar ik ben begonnen met mijn jonge ruin de basisbeginselen van het longeren aan te leren, en dat vind hij erg lastig. Vaak gaat hij in de achteruit, of blijft hij weifelend staan. In het begin beloon ik de weifeling, en later 1 pas voorwaarts, maar als hij daarna vast lijkt te zitten beloon ik heel af en toe wel eens in de beweging - en dan blijft de beweging er ook in, en kan ik meerdere passen belonen. Wel op je vingers passen :D

Heb je eventueel een filmpje van het gedrag? Misschien kunnen we dan meer gericht tips geven, ik vind het lastig om te beoordelen wat er precies gebeurd zo via tekst!

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:57

Slmt9: ik denk dan aan twee dingen. Ten eerste spiegelen paarden gewoon heel makkelijk de beweging van het lopen. Soms denkt een paard daar niet eens over na, dat is gewoon een instinctieve reactie: iemand anders loopt, paard loopt ook.
En die fysiek van het lopen, je benen optillen en bewegen, wat een deel is van wat het oproept, die mis je, en het kan zoiets kleins zijn dat net het verschil maakt in de aarzeling of niet.

Het tweede is dat daar misschien ook wel de truc zit, in dat je bewust zou kunnen targetten op je scooter, en hij dat ook echt gaat zien als iets op zichzelf dat hij kan volgen. Hoe dat precies gaat weet ik niet, ik heb dat niet uitgeprobeerd, maar ik denk wel dat daar wat mee te experimenteren valt.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:20

@fillis: ik click zodra hij in beweging komt. Soms lukt het om t moment te rekken wanneer hij ziet dat ik naar mn zak ga en zet hij wat extra passen om er te zijn :+
Ik werk in de bak eraan dat hij lopend eet, maar dat lukt onderweg nog niet.
Als ik hulp mee heb zal ik het eens filmen, meestal ben ik alleen!
We clickeren al best een tijd en vrijwel alles kan ik oplossen en de ergste angsten mee overwinnen. Hij weet precies hoe het werkt, dus ik vind het zo lastig om er zelf uit te komen.

@shadow: logische verklaring vh spiegelen, zo had ik er nog niet naar gekeken. Toch snap ik niet waarom alles over is na die 150 meter..

De scooter als target vind ik een hele goed bedacht. Ik gebruik nu vaak mn hand, maar dat is toch lastig. Een hand houdt een touw vast, de andere hand geeft gas en een hand te weinig om te belonen :+
Het idee van de stationary target is dat hij de vaste punten gaat herkennen en er uit zichzelf naar toe loopt. In de bak kan ik vanaf een afstandje naar een kruk wijzen en touch roepen en hij ‘gaat’. Dat zit er zo ingebakken.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:34

Afbeelding

Kunnen jullie zien hoe ver de 4 felgroene bloempotten al gaan? :D

Jullie weten met hoeveel m ik elke keer vooruit ging :+ Na twee trainingen komen we tot de laatste bloempot zonder dwang en getrek :D Heer-lijk!
Dit is dus nog eigen terrein, maar ook daar gingen we per m. Nu zitten we op de helft en we lopen (ik scooter) m in 1x.
Per keer vergroot ik de afstand. Denk ik dat we het niet redden dan mag hij een pot eerder touchen, ga ik terug of ik vraag 1x en hij loopt elke keer weer keurig mee om de pot te touchen.
Maar dus helemaal per meter heen en terug opgebouwd. De eerste trainingsdag de potten ook tot de helft van deze afstand gezet.

We konden prima verder, maar ik maak er bewust elke keer haalbare stappen van zodat we stoppen als het goed gaat.

Wat fijn dat jullie me uit de cirkel hebben gekregen!

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:41

Wat leuk om te horen dat het zo goed gaat! En ik vind het ook echt een superslim idee om meerdere targets achter elkaar te plaatsen - het klinkt zo logisch en tegelijkertijd denk ik dat ik er nooit aan gedacht zou hebben. Ik berg het op in mijn hoofd, want wie weet is er ook wel iets waar het mij eens van pas komt.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:17

Goed bezig Slmt9! Creatief aangepakt :)

Shadow0 schreef:
Wat leuk om te horen dat het zo goed gaat! En ik vind het ook echt een superslim idee om meerdere targets achter elkaar te plaatsen - het klinkt zo logisch en tegelijkertijd denk ik dat ik er nooit aan gedacht zou hebben. Ik berg het op in mijn hoofd, want wie weet is er ook wel iets waar het mij eens van pas komt.

Volgens mij heb ik het ooit gelezen als oplossing voor paarden die weinig voorwaarts zijn in de bak. Uit mijn hoofd in dat boekje van Shawna Karrasch.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:14

Het idee ontstond uit gemak :D
Zo heb ik ooit het trailer laden aangeleerd. Bij connection training sturen ze aan op terug gaan naar wat ze kennen, daar halen ze zelfvertrouwen uit. Hij weet de bedoeling van stationary targets, dus dat motiveert hem merkbaar.
Ipv elke keer een target te verplaatsen kijken we spelenderwijs waar we terecht komen. Kijkend naar wat hij aanbiedt, de optie (en begrenzing) te hebben om een stapje verder te kunnen en dat is fijn werken.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:42

Slimme oplossing Slmt9!

Zo heb ik het hier een paar jaar geleden precies hetzelfde getraind door te werken met stationary targets. Nog voor de eerste target (die duidelijk nog in de comfortzone viel) heb ik toen een bak met hooi weggezet om te voorkomen dat hij voor de voertjes toch iets te ver ging en spanning zou opbouwen.

Misschien doe je het al, maar wat hier ook heel erg hielp was om de oefening niet linear op te bouwen maar vaak stapjes terug te zetten en te wisselen hoe ver we liepen. Eerst naar pion 1, dan naar 2 en 3, dan weer naar 1, dan naar 2, dan naar 4 etc. Juist door stappen terug te zetten gaf het paard opeens aan dat dit VEEL te makkelijk was en liep hij alle pionnen voorbij. Was echt mooi om te zien toen!

Succes samen! Je hebt je paard mooi opgezet voor succes <3

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:05

Thanks voor je tips! Toevallig doe ik het ook zo :D ik heb ook de emmer slobber bewust niet aan t einde gezet om dezelfde reden.
Ik wissel inderdaad af naar welke bloempot we gaan en bekijk eigenlijk elke keer hoe hij er bij staat voor welke we gaan :j

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:24

Voor wie het leuk vind en IG heeft. Ik volg een Duitse dame, heel creatief en inspirerend. Niet perse vernieuwend, maar zet mij wel aan om bepaalde dingen weer eens te gaan oefenen.

Nu met filmpjes over medische training. Leuk om haar pagina eens door te scrollen. Die wip-wip wil ik ook!
https://instagram.com/nina.steigerwald. ... f6i28klumz

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:56

Slmt9 schreef:
Voor wie het leuk vind en IG heeft. Ik volg een Duitse dame, heel creatief en inspirerend. Niet perse vernieuwend, maar zet mij wel aan om bepaalde dingen weer eens te gaan oefenen.

Nu met filmpjes over medische training. Leuk om haar pagina eens door te scrollen. Die wip-wip wil ik ook!
https://instagram.com/nina.steigerwald. ... f6i28klumz



Nina is heel leuk en inspirerend om te volgen, en uiteraard een bekende +:)+ in de +R.
Maar ik maak er dus geen IG account voor aan, heb al teveel "zooi" om te volgen. :=

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:55

Wie en wat volg jij graag Peetstap?

Ik vind instagram een heerlijk medium om +R combinaties te volgen & zelf vanalles te delen. Heerlijk in m'n +R bubbeltje haha

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:10

freetorun schreef:
Wie en wat volg jij graag Peetstap?

Ik vind instagram een heerlijk medium om +R combinaties te volgen & zelf vanalles te delen. Heerlijk in m'n +R bubbeltje haha


Ja een bubbel kom je vanzelf in als je met +r bezig gaat _/-\o_
Je weet, ik zit in de +r groep op Facebook , en daar krijg ik meer dan genoeg ruwvoer, nog meer en wordt hb. :Y)
En zit verder in hoef onderhoud omdat ik dat boeiend vindt, en zoveel mogelijk zelf doe, en hou me bezig met enrichment e.d.

Weet je meteen waarom ik vrijwel niks meer doe op bokkie... :')

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:27

Peetstap schreef:
freetorun schreef:
Wie en wat volg jij graag Peetstap?

Ik vind instagram een heerlijk medium om +R combinaties te volgen & zelf vanalles te delen. Heerlijk in m'n +R bubbeltje haha


Ja een bubbel kom je vanzelf in als je met +r bezig gaat _/-\o_
Je weet, ik zit in de +r groep op Facebook , en daar krijg ik meer dan genoeg ruwvoer, nog meer en wordt hb. :Y)
En zit verder in hoef onderhoud omdat ik dat boeiend vindt, en zoveel mogelijk zelf doe, en hou me bezig met enrichment e.d.

Weet je meteen waarom ik vrijwel niks meer doe op bokkie... :')
Haha ja de +R groep zorgt voor voldoende kennis/filmpjes/ervaringen.

Sowieso sinds ik met +R train voel ik me soms overweldigd door alle beschikbare kennis die ik niet in 1 x op me kan nemen, haha. En leuke bij interesses!