Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard staakt bij heel veel

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Sinds een paar maanden zit ik met een probleem wat voor mijn paard en ik best wel vervelend is. Ik zal beginnen bij het begin:
Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik mijn paard gekocht (Tiamo, draverruin). Hij heeft toen ongeveer één jaar op een kleinschalige stal gestaan. Hier was hij altijd heel erg braaf, alleen als we op buitenrit gingen staakte hij erg vaak of draaide hij om en rende hij terug naar de stal. (Ook als er andere paarden bij waren). Hier hebben we veel op geoefend, maar echt beter werd het nooit.

In oktober 2018 zijn we verhuisd naar een andere stal, waar Tiamo 24/7 buiten kan staan met onbeperkt ruwvoer. Sinds oktober ga ik ongeveer 2-3x per week naar hem toe. In de eerste maand was hij braaf en konden we lange buitenritten maken. De maanden daarna is het eigenlijk steeds slechter gegaan. Hij staakte steeds vaker en langer. Op een gegeven moment kreeg ik hem vanaf zijn rug niet meer vooruit, maar aan de hand nog wel. Maar sinds 2 a 3 maanden krijg ik hem ook niet meer met de hand vooruit. Ik heb heel veel geprobeerd: in het begin een slag met de zweep, maar ik ben voor de NHS/parelli methode dus de zweep heb ik ook heel snel laten varen. Hij reageerde er overigens ook niet op. Ik ben afgestapt en ernaast gaan lopen. Ernaast lopen en een touw spannen achter de billen (dit gaat opzich wel goed). Positief stimuleren met woorden om door te gaan. Met mijn gewicht aan het halstertouw hangen (dan loopt hij uiteindelijk ook mee). Ik heb wekenlang grondwerk in de wei gedaan, wat geen resultaat leek te hebben. Ik ben sinds een paar weken op NHS cursus gegaan. Hier heb ik ontdekt dat ik niet echt de 'leiding' durf te nemen.


Dit zou natuurlijk een grote reden kunnen zijn waarom Tiamo niet meeloopt, of hebben jullie nog andere ideeën?


Vanaf de wei moeten we ongeveer 1 kilometer door het bos lopen naar stal, maar zodra hij doorheeft dat we naar stal gaan staakt hij en wil hij ABSOLUUT niet verder. Ook niet met een touwtje/trekken. Op stal is het erg druk, er staan zo'n 60 paarden die hij allemaal niet kent. Er zijn heel veel mensen en paarden. We zijn hier beiden erg gevoelig voor, ik vind het namelijk op stal ook niet prettig. Overigens heeft hij boven nooit een nare ervaring oid gehad. Alles is altijd wel heel spannend maar er is nooit wat gebeurd. We hebben pas 2 x gereden boven in 5 maanden, dus het kan ook niet zijn dat hij geen zin heeft om te werken.

Een rondje wandelen door het bos gaat nu opzich wel, maar zodra ik een andere route neem dan normaal staakt hij, als ik erop ga zitten staakt hij sowieso (ik heb al maanden niet meer gereden, als ik hem eenmaal bij de stal krijg staakt hij ook in de bak).


Ik ben gewoon echt radeloos omdat ik al heel veel heb geprobeerd. Nu ben ik begonnen in het boek van Pat Parelli, maar ik hoop dat er mensen zijn die nog tips voor mij hebben om de leider te zijn, of om hem mee te krijgen. -O-

Groetjes,

Lisa
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-19 15:28 



 
Profiel   

Doet hij het ook bij iemand anders? Heb je een instructeur die eens met je mee kan kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-19 15:43 



 
Profiel   

Hoi Sim,
dankjewel voor je reactie. Hij doet het ook bij andere mensen. Er komt binnen een paar weken een instructeur kijken. Welke instructeur lijkt jou het beste om uit te nodigen? Ik zat zelf te denken aan iemand die met de parelli methode werkt. Geen traditionele instructeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-19 15:44 



 
Profiel   

Hey Lisa, wat een vervelend probleem. Het is moeilijk om een situatie over een verhaal te beoordelen maar wat ik nu opmaak uit je verhaal is dat je paard toch misschien een beetje onzeker, wat een reden kan zijn voor dit gedrag. Ik zou aanraden om les in grondwerk/naturalhorsemanship te nemen. Ik denk dat op het moment dat er een duidelijke communicatie vanaf de grond is dat dit probleem absoluut op te lossen is, maar ik zou dat zeker met behulp doen van een kundige instructrice/instructeur die jou en je paard door dit proces heen kan begeleiden. Ook geef je aan dat jij en je paard misschien niet helemaal op je plek zijn op deze stal. 60 paarden met eigenaren is ook niet niks en zou ook een rol kunnen spelen. 24/7 met ruwvoer is overigens top op het moment dat je paard genoeg rust heeft in de kudde! je geeft zelf al aan dat slaan met de zweep niet fijn voelt. Daar ben ik het mee eens, escalerende druk bij onzekere paarden zorgt vaak voor alleen nog maar meer onzekerheid dus ik denk ook niet dat dit uitkomst zal bieden, hetzelfde geld eigenlijk voor touw achter de billen. op dat moment is het eigenlijk gewoon kijken wie "wint' en vind er weinig communicatie plaats en dus zal dit op de lange termijn denk ik niet helpen. Rustig praten tegen je paard is altijd goed! let er wel op dat je niet perongeluk het ongewenste gedrag gaat belonen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en hopelijk vinden jij en je paard een passende oplossing! :) Ps: ik weet niet in welke omgeving je zit maar je zou eventueel op de site van horseconnect kunnen kijken, op deze site hebben ze een kaart met paarden professionals waaronder (nh) trainers!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-19 20:14 



 
Profiel   

Ook bij parelli zet je grotere hulpen in als het paard niet reageert. Je paard lijkt te staken als hij bang of onzeker is en heeft verder ook geleerd dat hij hiermee weg komt.
Ik zou eerst eens gaan oefenen in de bak met hem, voordat je gaat buiten rijden. Begin gewoon eens met longeren. Als hij gaat staken zet je een drijvende hulp in met je longeer zweep. Als lobferen goed lukt zou ik het daarba onder het zadel eens proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 15:41 



 
Profiel   

Dankjulliewel voor jullie reactie. Aan beiden heb ik zeker wat. Swanzie, het enige jammere is dat ik hem nieteens naar de bak toe krijg. Ik zou dan in de wei moeten oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 16:03 



 
Profiel   

Terug verhuizen? Misschien voelde je paard zich daar meer op zijn gemak/veiliger.

24x7 is niet voor alle paarden fijn. Al helemaal als je hem daaraan laat wennen als je naar de winter toe gaat lijkt me dat niet ideaal. Misschien heeft ie het gewoon koud en zit ie helemaal niet lekker in zijn vel daardoor.

En hoe uit zich het staken. Bevriest ie? Gaat ie rennnen? Gaat ie vechten? Waarom durf jij geen leiderschap te nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 16:29 



 
Profiel   

Ik vind dit een interessant topic en ga je proces volgen. Ik vind het heel fijn dat je voor een goede oplossing will kiezen, dus niet slaan. Het lijkt mij zo te horen inderdaad een vertrouwenskwestie. Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om voor nu het grondwerken in de weide te doen. De stap om naar een ander stuk te gaan, is nu gewoon nog te groot voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 16:36 



 
Profiel   

Mijn paard deed dit ook maar in mindere maten en zei was meer bang en schrikachtig dan dat ze wou omdraaien.

Ik heb hierbij les genomen en daaruit bleek dat de oorzaak grotendeels vanaf mij kwam. Natuurlik zit het ook deels in het paard maar door combinatie van beide kon ik amper het terrein verlaten.

Nu een half jaar verder en ik rijd zo weg. Dit had ik nooit verwacht.

Begin vooral weer helemaal opnieuw. Ik ben begonnen aan de hand de oprit op en af stappen. Letterlijk 1 meter en steeds op en neer. Af en toe een pas terug zetten en weer voorwaarts. Dit breid je steeds uit ook al is het maar met 2 stappen. Dit zijn er toch weer 2. Doe niet te veel vaak is 1 meter steeds oefenen al genoeg.

Wanneer je paard vlot wordt of vervelend. Draai je om loop je 2 stappen en draai je direct weer om zo blijf je doorgaan. Wie niet luisteren wil die moet maar werken. Hoe erger ze jou als baas negeren hoe vaker ze terug moeten bij mij. Ik hoef dit vaak maar 2 keer te doen en het is klaar.

Ik weet niet in welke omgeving je zit. Anders kan ik mijn trainster aanraden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 16:52 



 
Profiel   

Hier ongeveer hetzelfde gehad met mijn draver merrie. Ze bleek hartstikke vast te zitten in haar rug en gaf dus enorm duidelijk aan dat ze NIET wilde rijden. Ik had haar toen nog niet zo lang, het was m'n eerste eigen paard en iedereen om me heen had het over pubergedrag of eigenwijsheid dus ik dacht er helemaal niet bij na dat het van pijn kon zijn. Na een reeks osteopaat behandelingen heeft ze het nooit meer gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 16:59 



 
Profiel   

Is dit Tiamo Red?

Tip 1: Niet alle dravers houden can 24/7 buiten en hebben hun stal nodig om op te laden.

Tip 2: Als jij al richting de stal met 60 paarden loopt met het idee dat je je er niet prettig voelt, dan voelt hij dat :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 22:03 



 
Profiel   

Een verhuizing kan een grote impact hebben op paarden. Het paard wordt in ene keer uit zijn vertrouwde kudde gehaald en ook nog uit zijn vertrouwde omgeving. Dit kan een emotionele trauma veroorzaken, waardoor je paard dit allemaal gaat doen. Daarbij ben jij waarschijnlijk, zoals je zelf aangaf geen stabiele leider en dit levert extra stress op. Het is dan ook absoluut geen goed idee om dit paard met dwang vooruit te krijgen, dit werkt absoluut averechts. Misschien is Cranio Sacraal therapie iets voor jouw paard. Cranio Sacraal therapie is een uitverdiept gedeelte van de osteopathie. Het lijkt er op dat je paard bevriest en daarna vlucht. Door het sympathische zenuwstelsel weer tot rust te brengen, is het goed mogelijk dat je paard weer zichzelf wordt. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 22:15 



 
Profiel   

Ik weet niet of je er heel veel aan hebt, en of jouw paard om dezelfde reden staakt als die van mij.
Die van mij staakt ook zo nu en dan bij te veel spanning (van hem of van mij), ik ben begonnen met het hoofd laag vragen en clickeren+beloning als hij zijn hoofd braaf naar beneden deed, daarna moest hij weer meelopen. Mijn paard stak bij het staken ook zijn hoofd in de lucht, door het laag vragen van het hoofd (en dan ontspannen laag, niet omlaag doen en meteen weer opkijken) laat hij een deel van de spanning los en was hij weer klaar om verder mee te wandelen.
Dit is natuurlijk ook uit te bouwen naar het rijden, bij mij is het commando laaaag plus een hand op de nek het signaal om het hoofd omlaag te brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 22:51 



 
Profiel   

Als je hem niet de wei uitkrijgt dan gewoon begibhen in de weide idd.
Lekker longereh eh laten reageren op een voorwaartse hulp. Waarschijnlijk vindt hij het eng om weg te gaan bij zijn kudde?
Als longeren in de weide goed gaat..
Eens een paar meter van de wei weg gaan en daarna weer terug... en zo langzaam opbouwen. Wel met hoofdsrel in en longeertouw erbij. Zo heb je wat meer te vertellen. Wil hij niet voorwaarts, dan gewoon ook blijven staan. Iedere stap voorwaarts is belonen... stilstaan mag ook, alleen omdraaien niet.. dan zet je hem gelijk op de volte. Pas weer voorwaarts vrageh als je ziet dat hij ontspant

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-19 14:56 



 
Profiel   

Ps; hier moet je wel ecgt veeel tijd voor uittrekken.. kan zijj dat je in het begin zelfs 45 minuten stil staat... dat mag allemaal... alleen omdraaien mag niet... bij wel voorwaarts gaan daarna belonen en terug lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-19 14:57 



 
Profiel   

Hoi allemaal,

Wauw ik had niet door dat er nog zoveel reacties geplaatst zijn!

Nee dit is niet Tiamo Red.

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Ik ben een cursus gaan volgen bij NH, en hier heb ik geleerd sterker in mijn schoenen te staan en mijn paard veiligheid te bieden. Sinds die cursus gaat het 9/10 keer goed.

De osteo was al 1 maand eerder langsgeweest, (eind december), die gaf aan dat hij heel goed in zijn rug zat juist vanwege 24/7 buiten staan. Er was dan ook vrij weinig te bemerken.

Nog hartstikke bedankt voor jullie reacties!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 10:45 



 
Profiel   

Zo te lezen heb je niet alleen een draver maar ook een hele grote spiegel gekocht.

Misschien iets waar je niet direct op zit te wachten als je voor je ontspanning met een paard bezig wil zijn, maar wel een uitgelezen kans om jezelf onder ogen te zien en aan jezelf te werken :)

Fijn dat je aan de slag bent gegaan en dat er al zo'n verbetering is +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 10:59 



 
Profiel   

Hoi Tiaampje,

Ik denk dat jullie eerst moeten werken aan het onderlinge vertrouwen. Laat alle dwang varen. Hij is gespannen, wil niet verder (laat dit blijken door staken en zelfs omdraaien en wegrennen), dit geeft aan dat je je paard over een grens gepusht hebt.

Je geeft aan dat je met Parelli bezig bent gegaan, heel goed!! Parelli heeft voor dit type paarden een hele fijne methode, die helpt om de comfort zone van je paard steeds ietsje verder uit te breiden: Approach & Retreat. Volgende keer dat je iets met je paard gaat doen, ga je een klein stukje richting de stal lopen. Op het moment dat je merkt dat hij gespannener wordt (hoofd hoog, strakke mond, niet meer met zijn ogen knippert etc.) draai je om en loop je een stukje terug. Zodra hij weer ontspannen is, kun je het opnieuw proberen.

Je hoeft niet op dag 1 al tot de stal te kunnen komen. Het kan ook heel goed zijn dat je een paar weken bezig bent tot jullie dat stuk kunnen lopen. Het belangrijkste is dat je in de gaten houdt dat je paard ontspannen is. Zolang je paard spanning opbouwt op weg naar stal, zal hij zich hier nooit prettig bij gaan voelen. Jouw nieuwe doel moet worden: op ontspannen wijze richting stal wandelen.

Dit kan natuurlijk even duren, maar als het dan gelukt is dan heb je ook echt wat :) en wordt het daar naar verwachting ook veel makkelijker om samen aan de slag te gaan in de bak. Hij heeft dan vertrouwen in je dat jij hem niet over zijn grenzen zult pushen.

Heel veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 11:43 



 
Profiel   

Ah ik had jouw laatste bericht over het hoofd gezien. Fijn dat het al veel beter gaat, wie weet heb je toch nog wat aan mijn reactie :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 11:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen