Miskoop of opgelicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:00

Als je het paard geleasd hebt weet je toch wat je in huis haalt? Ik heb mijn bijrijd paard ook gekocht die ik rijd vanaf november. Hij is niet heel anders geworden in gedrag in de tijd dat ik hem bij reed en geen eigenaar was. Hoe kan je hier nu tegen aan lopen? Dat snap ik niet..

Ik zou wel je afspraken na komen.. En eerst kijken of er medisch iets aan de hand is (van lichamelijk onderzoek tot zadelmaker) en opzoek gaan naar een goede instructeur.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:14

ik zou oprecht niet heel blij zijn als ik voor een schappelijk bedrag van €4000,- een paard verkoop aan iemand die het paard al 1,5 maand heeft uit kunnen proberen, die vervolgens maar €3000,- heeft betaald en mij nu gaat lopen afschilderen als oplichter.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:18

Horsewoman2 schreef:
Janine1990 schreef:
Jeetje TS, de reactie van Ruitje snijdt anders wel degelijk hout. In elk opzicht...


Vind je? Dan snap je er dus helemaal niks van {:} ik vind het wel degelijk oplichting als iemand je met mooie praatjes een ziek of getraumatiseerd paard verkoopt terwijl je van te voren al weet dat het paard een verleden heeft. Dus logisch dat ik dan een stapje terug doe. Eerst moet ze onderzocht worden. Het is alleen triest dat mensen niet meer normaal op een topic kunnen reageren zonder beledigend te worden. Terwijl je de situatie niet eens kent. Fijne dag verder.


...ik ben vanmorgen aan dit topic begonnen en snap er weinig van.

In de OP was trauma een eventuele mogelijkheid, van verkooppraatjes en beloften van de verkoper hoorden wij niets.
'Ze moest weg' en de andere bijrijder stopte.

Jij reed haar al en wist van haar "gedrag".
(Ik zet gedrag vaak tussen aanhalingstekens, gedrag is enkelmhet buitenste schilletje. - de oorzaak van het gedrag is vele malen interessanter. Dus niet wat doet ze wel en jiet, maar waarom, wat steekt daar allemaal achter.)

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:26

Ts, ik weet maar één ding, op het moment dat een eigenaar komt met woorden als "zielig" wanneer er het voorstel komt om voor het paard een andere eigenaar te zoeken dan weet ik meestal genoeg. Een paard verkopen aan iemand die het dier wel de juiste kant op kan krijgen of desnoods alleen maar bosritten wil maken , wanneer een dier daar terecht komt is het niet zielig. Vasthouden aan je eigen pennygevoel en hopen dat je met wat voor kunstgrepen dan ook het dier daar krijgt waar je hem wil hebben is pas zielig.

Heb jij het budget om het paard helemaal door te laten lichten en kun je dan ook de gevolgen van het onderzoek betalen zoals bvb een goed passend zadel dan is het oke maar heb je de centen niet dan kan een goede nieuwe eigenaar met het eerlijke verhaal erbij vele malen beter zijn voor het dier. Maar dat jij er dan misschien 2000 euro bij in schiet moet je dan maar accepteren.

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:41

Bijzonder topic Horsewoman2.

Het is niet echt een duidelijk verhaal. Je koopt een paard voor € 4000. Je spreekt af € 1000 na een halfjaar te betalen. In dat half jaar zorgt oude eigenaar ervoor dat het paard getraind zou worden? Waar staat het paard nu gestald? Hoe zou de oude eigenaar daarvoor zorgen? Heb je daar nog contact mee? Vraag het wat hij verwacht van de verdere afhandeling.

Daarnaast lease je het paard 1,5 maand en besluit het dan al te kopen. Geen handige keuze. Je geeft aan dan al aan het paard gehecht te zijn. Begin dan nu opnieuw met het paard en lesgeefster en kijk waar het fout gaat. Waarschijnlijk is er een rijtechnisch probleem bij ruiter. En misschien heeft het paard een ongemak.

Overigens vind ik € 4000 niet veel. Wat ia de leeftijd? Waar is prijs op gebaseerd?

Mijn advies, los het op met oude eigenaar en ga rustig beginnen met een fijne lesgeefster / lesgever. Een goede lesgeefster / lesgever ziet al gauw of het lichamelijke ongemakken zijn of dat de ruiter nog niet zo gevorderd is.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:47

Janine1990 schreef:
Binnen 2 weken terug is nog wat... Logisch dat hij dat na 8 maand niet meer wil.

Zou het trainen echt aan een ander overlaten die onbevooroordeeld met het paard omgaat. Scheelt een hoop voor het paard. Zoals gezegd, trauma's liggen meer bij de ruiter dan bij het paard.


Er vanuit gaande dat er geen medische noodzaak is, dan heeft in training zetten niet zoveel nut volgens mij. Het probleem is de ruiter die niet met het karakter van het paard om kan gaan. Wil je daar iets aan doen, dan moet je de ruiter in training zetten. 26 jaar paardrijervaring zegt niet zoveel als die jaren vooral bestaan hebben uit het rijden op makke manegepaarden en het narijden van bijrijdpaarden, die regelmatig ook een consequente ruiter op de rug krijgen. Nu heeft TS opeens een eigen paard, is helemaal alleen verantwoordelijk voor het rijden van het paard en dat paard is niet alleen een merrie, maar ook nog een merrie met een eigenzinnig karakter. TS moet gewoon lekker met zichzelf aan de gang gaan. En het mooie daarvan is, dat je daardoor alleen maar een betere ruiter en paardeneigenaar van wordt. Maar dan moet je als TS wel stoppen met naar anderen wijzen, het ligt niet aan de vorige eigenaar en het ligt ook niet aan het paard. Nee het ligt aan TS en ze dat niet wil zien, dan kan ze beter het paard verkopen. Je doet het paard namelijk veel meer plezier met een eigenaar die wel met het paard kan omgaan.

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:58

Je heb een paard op proef maar hij neemt hem niet terug.
Waarom wordt er dan afgesproken dat je het paard op proef neemt.

Het verhaal wordt steeds gekker.
Iedere keer komen er nieuwe feiten omhoog.

Ga eens voor jezelf alles op een rijtje zetten en kijk er eens eerlijk naar.

Dan ben jij in gebreke gebleven, impuls aankoop gedaan omdat hij met een pistool op je voorhoofd stond en je niet met dit probleem geval kan omgaan.

Hou jezelf een spiegel voor dat doet het paard ook bij je en betaal de 1000 en verkoop die knol.
Die verdiend blijkbaar iemand die er wel mee om kan gaan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:03

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het paard weigert. Heeft er al eens een goede springruiter op gezeten? Misschien kan het paard niet correct de afstanden inschatten en heeft het hulp nodig. Of ze heeft er gewoon geen zin in. Springgefokt wil nog niet zeggen dat het een springpaard is.
Je zegt dat ze dressuur wel goed doet, misschien is dat haar toekomst wel.
En het buitenrijden, doe je dat samen met anderen of alleen?
Stap 1 zou voor mij zijn haar eens te laten testen door een goede springruiter. Iemand met ervaring kan echt wel voelen of er medisch iets niet goed zit en een goede inschatting maken van de capaciteiten van het paard.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:11

ik vind het verhaal steeds gekker worden.. TS spreekt zich zelf telkens tegen en als er dan goede tips gegeven worden dan wordt er ook nog eens asociaal gereageerd..

ten eerste: TS, super vervelend dat het paard net niet aan je wensenlijstje voldoet. ik vind het echter wel zorgelijk dat je de vorige eigenaar in dit topic een oplichter noemt. ik ken maar weinig mensen, die op goed vertrouwen, iemand een paard mee laten nemen met de afspraak 'betaal later die 1000 euro maar'. ik vind het daarom echt schandalig dat je van deze goede deal een beetje misbruik maakt. je had die 1000 euro al lang moeten terug betalen, niet alleen voor je zelf zodat je geen 'schuld' meer hebt bij iemand, maar ook om de vorige eigenaar te bedanken voor deze kans.

je hebt notabene ook nog eens 1,5 maand de kans gekregen om het paard uit te proberen.... de meeste onder ons krijgen die kans niet.

Dat de vorige eigenaar niet mee wil betalen aan de training snap ik. ik zou zelf ook echt niet mee betalen aan een training zo lang jij mij niet hebt terug betaald. Het paard is nog niet 100 procent van jou dus pas alsjeblieft een beetje op met mensen een oplichter noemen, of een zaak aan te spannen.

TS, betaal die 1000 euro, bedank de vorige eigenaar voor deze geweldige kans, neem je verlies, stel een plan van aanpak op wat je met het paard ga doen, en handel eerlijk: niet alleen naar je zelf toe maar ook naar het beestje...

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:21

Het is een paard, geen fiets met automatische versnellingen...

Ik zou in de eerste plaats je schuld vereffenen met de oude eigenaar. Dat deze jou met niets meer wilt helpen snap ik best. Je houdt geld achter maar verwacht wel dat hij/zij het paard compleet traint en dat als het niet loopt zoals je wilt al je geld weer terug geeft en weer met het paard kan leuren?

Kijk eens naar je eigen kunde en hoe je ten opzichte van het paard staat. De bewoordingen die je hier gebruikt klinken alsof je het over een machine hebt die het niet doet. 'Even resetten' 'Hij doet het niet'...

Schuld vereffenen, verkopen die hap en als je dan nog wilt eens kijken naar een paard dat wel geschikt is voor jou

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:25

Schuur_ schreef:
Het is een paard, geen fiets met automatische versnellingen...

Ik zou in de eerste plaats je schuld vereffenen met de oude eigenaar. Dat deze jou met niets meer wilt helpen snap ik best. Je houdt geld achter maar verwacht wel dat hij/zij het paard compleet traint en dat als het niet loopt zoals je wilt al je geld weer terug geeft en weer met het paard kan leuren?

Kijk eens naar je eigen kunde en hoe je ten opzichte van het paard staat. De bewoordingen die je hier gebruikt klinken alsof je het over een machine hebt die het niet doet. 'Even resetten' 'Hij doet het niet'...

Schuld vereffenen, verkopen die hap en als je dan nog wilt eens kijken naar een paard dat wel geschikt is voor jou

Je spelt "fiets" verkeerd

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:32

Persoonlijk denk ik dat TS nogal naïef en goedgelovig is..... in een eerder topic zou ze ook met een vreemde een stal gaan uitbaten,want bij zelfde visie en goeie afspraken komt zoiets gewoon goed.
Ook dat is een uitspraak die licht gezegd nogal naïef en wereldvreemd is....

En idd, volgens mij is er idd ook wat geldnood, anders koop je een paard gewoon, zonder na 8 maand nog 25% van het aankoopbedrag te moeten betalen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:40

TS is wss gewoon een penny die zich verveelt.
Ik geloof iig niet dat ze 32 is..

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:53

Shaggy09 schreef:
TS is wss gewoon een penny die zich verveelt.
Ik geloof iig niet dat ze 32 is..

Dat zou ook nog eens heel goed kunnen. Lekker een rel op Bokt maken.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:58

Ik denk dat je je nog kunt verbazen over de hoeveelheid verstandsloze met paarden ... :')

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:03

Zo, nu kan die wel weer. Of is er een kampioenschap 'ts de grond in trappen' waar ik niet vanaf weet? Volgens mij heeft ts al aangegeven het paard te houden en er flink mee aan de slag te gaan. Klaar toch?

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:06

Dan hoop ik dat ze de oude eigenaar ook snel betaald waar die recht op heeft. Is toch wat als je zo op je geld moet wachten.

En dan menen dat ze nog ergens recht op heeft terwijl ze zelf in gebreke blijft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:10

Maar als de vorige eigenaar zijnde zou ik dit paard niet eens meer terug nemen.
TS is er al 8 maanden mee aan het 'rommelen'. Weet jij veel hoe vast dat dier inmiddels in zijn spieren zit en wat er allemaal mee is uitgespookt?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:20

Half off topic,
als fan van Franke Sloothaak en Alwin Schockemöhle:
...een paard kan bij dressuur stijf en braaf zijn, maar niet 'goed maar stijf'.
Een goed gegymnastiseerd (spring)paard laat allerlei overbodige spanning los, veert en swingt.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:22

Grin als ik als eigenaar dit topic vond dan belde 'k dezelfde dag nog een handelaar.
Zou toch een mooie wereld zijn, dat je overal waar je maar zin in hebt maar 75% betaalt en vervolgens de verkoper willen neerzetten als oplichter.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:25

__Sannne schreef:
Zo, nu kan die wel weer. Of is er een kampioenschap 'ts de grond in trappen' waar ik niet vanaf weet? Volgens mij heeft ts al aangegeven het paard te houden en er flink mee aan de slag te gaan. Klaar toch?


Ik vind dit verhaal zo ontzettend onwaarschijnlijk en stom klinken dat ik gewoon mijn twijfels erbij heb of het wel allemaal echt waar is.
Ik vond het in eerste instantie al ontzettend ondoordacht en dom, maar met al die nieuwe wendingen klinkt het voor mij nog minder geloofwaardig.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:32

Ts hoe realistisch vind je het zelf dat iemand 6 maanden lang de helft van trainingskosten betaald terwijl jij die persoon 3.000 euro voor een paard betaald hebt?

Ik zit nog laag als ik zeg dat ergens in training zetten 750 euro per maand kost. Dat x 6 maanden is al 4500, daar de helft van is 2250. Dan zou de verkoper maar 750 euro voor het paard gekregen hebben van jou (aangezien je de laatste 1.000 nog steeds niet betaald hebt).

Dat hij heeft kunnen regelen voor je dat die ergens in training kwam te staan wil ik wel geloven, dat hij dat ging betalen kunnen de meeste wel bedenken dat dat minder realistisch is.

Betaal de verkoper het laatste deel en maak een goed en realistisch plan voor het paard en voor jou. Als blijkt dat het paard nog steeds niet bij jouw huidige doelen past, dan kan jij je doelen aanpassen of het paard verkopen en een passend paard terugkopen.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:44

Horsewoman2 schreef:
ruitje schreef:
Dit paard is mogelijk juridisch nog niet van jou, dat kon bij een zaak wel eens een mooi verhaal worden.

Jij kan nog niet nadenken over het verkopen van dit dier voordat je 1000 euro betaald hebt. Je moet je schamen dat je dat nog niet gedaan hebt, zeker nadat je 1.5 maand dit dier hebt kunnen uitproberen.

Mensen zoals jij zijn de reden dat verkopers niks meer op proef of op afbetaling willen meegeven.

Echt.... ik kan er niet bij dat jij denkt dat je opgelicht bent, terwijl jij degene bent die iemand oplicht :+


Knap zeg dat je dat weet. Was jij erbij toen ik het paard kocht? En ken je mij? Getuigd beetje van domheid en kortzichtigheid dit. Maar goed zegt meer over jou dan over mij, er staan altijd domme reacties tussen ben het gewend. :D Fijne dag verder

:') TS, wat een ontzettend kinderachtige reactie. Aan je antwoord is te zien dat je dondersgoed weet dat ruitje gelijk heeft. Dat jij dat niet wilt accepteren, is jouw probleem. Maar gedraag je eens naar je leeftijd en niet als een vervelende puber.

Er worden heel veel adviezen gegeven in dit topic en het kan zijn dat sommige adviezen niet in jouw straatje passen, maar het is wel een idee om de adviezen goed te lezen en een afweging te maken. En de verkoper beschuldigen van oplichting? Mijn God, hou op zeg.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:12

Er gaat helaas heel vaak iets mis bij het aan-of verkopen van paarden. Na 8 maanden kun je in elk geval niets meer. Binnen 6 maanden soms nog wel volgens mij. Maar ts moet het paard nog wel afbetalen.Ze had er toch een klik mee, dan is er een kans dat het met de juiste begeleiding verder ook nog goed komt.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:14

Moderatoropmerking:
Ik wil iedereen vragen om vooral ontopic te blijven :-) Voor de topicstarter: de adviezen hier gegeven komen vaak uit ervaring en kennis en worden niet zomaar hier neergezet om jou als topicstarter naar beneden te halen. Op Bokt is het de bedoeling dat je respectvol met elkaar om gaat.