Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 8 [ 193 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Plaats een nieuw onderwerp

Miskoop of opgelicht?

 
Profiel   

TS, als je alle info die je tussendoor hebt gegeven aan de OP toevoegd krijg je denk ik beter antwoord op je vraag.

Miskoop of opgelicht?
Miskoop eerder dan opgelicht.
Ik zou de laatste 1000 euro als de duvel overmaken, welke afspraken er ook staan, je moet je wel aan jouw kant van het verhaal houden, ook als de andere kant dit niet doet. Dus betalen. Dan ben je daar iig vanaf en kan je zelf verder beslissen.

Als je doel is wedstrijden rijden in het springen dan zou ik het dier lekker verkopen als dressuurpaard en er bij zetten dat ondanks het springgefokte ze hier lijkt te voldoen als springpaard. En netjes vermelden dat het ook geen buitenrijpaard is.

Misschien dat er iemand op komt die er wel wat in ziet en er meer uit kan rijden. Dat is altijd gokken, maar dan verkoop je onder nette vermelding je paard en laat je dat aan een ander over.

Mocht je wel zelf door willen, uitbesteden of deftige instructie regelen. Vanaf de basis weer beginnen, soeplesse, braaf, loslijvig de baan rond en dan pas beginnen met balkjes, cavaletti, springen enz.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 12:23 



 
Profiel   

Is er al eens een osteopaat, tandarts bij geweest? Ligt er een passend zadel op? Dit paard schreeuwt in mijn ogen voor hulp. Ook gezonde paarden kunnen pijn hebben door verkeerd rijden etc..

Hopelijk krijgt dit paardje een mooie kans om jou te leren vertrouwen (mits het geen pijn heeft!) en zo te ontpoppen tot het springpaard wat je graag had willen hebben. Maar je gaat er vast en zeker veel tijd en geduld voor moeten hebben. Heel veel succes TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 12:40 



 
Profiel   

Even kijken of ik er wat van snap:
- Je hebt 8 maanden geleden een paard gekocht dat je al een paar maanden leaste
- het paard is 8 maanden geleden klinisch gekeurd
- Het paard is nog niet helemaal betaald
- In de periode dat je leaste was het paard al lastig met springen
- Je wil graag springen met het paard en je hebt met de oude eigenaar (mondeling) afspraken gemaakt voor extra begeleiding
- Daar heeft de oude eigenaar zich niet aan gehouden.

Omdat de afspraken niet op schrift staan, kun je daar weinig mee.
Omdat je al wist dat het paard lastig was met springen, kun je dat nu ook niet meer zien als verborgen gebrek.
Het kan best zijn, dat het paard een gebrek heeft, waardoor het moeite heeft met springen. Maar dat is er bij de klinische keuring niet uit gekomen. Als er rontgenologische gebreken zijn, dan kun je daar nu ook niets meer mee want de meeste gebreken zijn niet verder te dateren dan een maand of 3.
Als het paard met springen echt een trauma heeft opgelopen en de oude eigenaar wist ervan en heeft je dat niet verteld. Dan kun je daar wel wat mee. Want zo'n trauma kan er idd voor zorgen dat zo'n paard nooit meer gaat springen ook al ga je weer van voren af beginnen. Maar dat moet je dan wel ook wel echt kunnen aantonen. Maar ook in dat geval wordt het erg lastig om een paard te laten terugnemen als de oude eigenaar hem niet terug wil hebben. Daarvoor moet je dan naar de (kanton)rechter. Zo'n gerechtelijke procedure kost ook zomaar € 5000. Vandaar dat veel paarden met gebreken in deze prijsklasse 4 a 5000 worden aangeboden; vrijwel niemand stapt naar de rechter.
Het advies is dus de 1000 maar te betalen en het paard te koop zetten als het je niet past.
Als je toch wil kijken of dat nog gaat lukken, opnieuw door een veearts laten bekijken (een andere dan de vorige) en een professional laten uitvogelen of het met springen nog gaat lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 12:42 



 
Profiel   

Horsewoman2 schreef
Hoi Hoi,

Ik wil best moeite erin steken om haar te trainen

Wat heb jij de afgelopen maanden dat je deels eigenaar bent en het paard hebt geleased geprobeerd om het dier van het trauma af te helpen?
Hoe train je en wat voor een lessen volg je?
Waarom springt zij niet? Hoe beweegt zij aan de longe? Is de rug soepel en pijn vrij, past je zadel goed?

Echt heel zuur dat het dier niet aan je verwachtingen voldoet maar betaal het overige bedrag en ipv je energie te steken in wraak, steek je energie in het paard.
Als je dat niet wil zet het dan te koop of breng het naar een trainingsstal voor iemand die kan werken met paarden met een trauma

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 13:27 



 
Profiel   

Jammer dat je de eigenaar als een oplichter aanziet terwijl je zelf het paard hebt kunnen leasen en laten keuren.
Volgens mij past dit paard op dit moment niet bij je. Naar wat ik begrijk zoek je eigenlijk een ongecompliceerd paard waarmee je meteen kunt wegrijden en springen. Dan heb je duidelijk een miskoop gedaan.
Je kunt investeren in instructie en er het beste van maken of bij een handelaar omruilen voor een paard die beter bij je past.
Maar vanzelf gaat ze niet plots wel alles doen wat je verlangt. Daar gaat tijd en geld over gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 14:33 



 
Profiel   

Ik heb met moeite dit topic door geworsteld.
Ik begrijp je teleurstelling ts, maar daar kan niemand echt wat aan doen denk ik.
Je hebt nu het paard, je zegt dat ze goed kan springen, alleen weigert ze veel.
Voordat je allerlei dure medische onderzoeken laat doen, waarvan ik niet denk dat er medisch veel aan de hand is ze is immers net gekeurd, zou ik eens kijken of je in je omgeving een echt goede springruiter kunt vinden.
En dan bedoel ik dus een professioneel iemand.
Die kan nl heel snel inschatten of het probleem
-bij de ruiter ligt;
-in het gedrag van het paard ligt (en wat dan en wat er aan te doen)
-waarschijnlijk een medische/fysieke grondslag heeft.
Als je zo iemand kan vinden die het paard voor je wil beoordelen heb je snel en relatief goedkoop een antwoord.
Van daaruit kun je beslissen wat je verder gaat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 19:36 



 
Profiel   

Wat een vervelende situatie voor jou. Sommige mensen reageren hier ook niet erg aardig vind ik. Tuurlijk is het niet helemaal handig gegaan maar gebeurd is gebeurd en daar kan je niets meer aan veranderen. Iedereen doet weleens iets wat niet handig is, daar leren we weer van. Jij zal in elk geval in het vervolg nooit meer een paard kopen zonder schriftelijke overeenkomst en uitgebreide proefperiode :)

Voor nu is het volgende denk ik handig om te doen:

Het paard nogmaals medisch laten nakijken om lichamelijke problemen uit te sluiten. Ook het gebit laten checken en het zadel. Past het wel goed?

Het paard heeft zoals je zegt niet een erg fijn verleden en moet jou dus ook leren vertrouwen. Stress bij jou werkt averechts op het paard. Ga de komende tijd dus lekker aan de slag met dingen die jullie allebei weinig stress geven en vooral ontspanning. Lekker poetsen, grondwerkles nemen, wandelen en longeren. Als dat goed gaat misschien je paard los laten springen in de bak, als je haar losgooit. Als het paard vroeger geslagen is met springen, moet het paard het springen weer leuk gaan vinden. Wellicht is het makkelijker voor haar om het springen zonder ruiter eerst op te pakken.

Daarna het rijden weer opbouwen. Hoeft niet gelijk gesprongen te worden. Eerst gewoon lekker figuren rijden, losmaken en werken aan de ontspanning onder leiding van een instructeur. Daarna kan je weer een sprongetje proberen. Niet gelijk te hoge verwachtingen hebben. Begin in kleine stapjes. Eerst een balkje of een laag sprongetje. Liever te langzaam dan te snel opbouwen.

Wat betreft staken met buitenrijden. Misschien gaat het beter als er een ander paard mee gaat. Dat kan misschien ook in de bak met springen. Wellicht helpt het als ze ziet dat het andere paard wel over de hindernis gaat. Ze moet ook even door krijgen dat jij haar niet gaat slaan. Niet straffen bij weigering.

Zorg ook voor voldoende afwisseling zodat het allemaal leuk blijft voor haar.

Mocht het allemaal toch niet lukken kan je altijd nog besluiten haar te verkopen, maar het is het proberen waard. Zeker als er behalve bij het rijden wel een klik is nu. Gewoon eerst samen dingen doen die wel lukken!


Laatst bijgewerkt door blacksheep op 23-04-19 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 20:22 



 
Profiel   

Over het miskoop zijn is denk ik al genoeg gezegd, wat het springen betreft kan ik je mijn ervaring met mijn vorige paard meegeven.

Op papier heel goed springgefokt, tot op internationaal niveau liep er familie van haar en bij mij met moeite 80 cm.
Dier sprong of de sterren van de hemel of weigerde pertinent. Nooit heb ik haar toen gedwongen, als ze weigerde weigerde ze zelfs over een balkje wat op de grond lag te stappen.
Enige wat ik op dat moment kon doen was haar vertrouwen terug geven wat ze kwijt was.
Instructeur die eerst aangaf harder aan te pakken snapte later wel mijn beslissing om het zo te doen.
Het was een schat van een paard die juist altijd heel goed reageerde, haar weigeren kwam absoluut niet door geen zin hebben of eigenwijsheid. Had ik haar gedwongen had ze nooit meer gesprongen.

Later kwamen we erachter dat ze zware nekartrose had, in hoeverre dit mee heeft gespeeld met het weigeren met springen durf ik niet te zeggen maar dat zou goed mogelijk kunnen zijn.
Dus eerst je paard echt goed laten nakijken, en nekartrose komt niet naar voren bij een klinische keuring. Dan ook zadel, tanden e.d en dan pas een plan van aanpak qua springen of accepteren dat ze het gewoon niet wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 20:27 



 
Profiel   

Nou nou, sommige mensen reageren hier wel heel bijzonder. Natuurlijk is dit, zacht uitgedrukt, niet handig, maar sommigen doen net alsof ze dit voor d'r lol doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 21:00 



 
Profiel   

Zo, ik heb m'n zak popcorn ook op

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 21:00 



 
Profiel   

Brigitte_D schreef
Zo, ik heb m'n zak popcorn ook op


Het is meivakantie dus op zich kun je wel een nieuwe zak halen denk ik, komen nog wel meer topics. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 21:03 



 
Profiel   

Ten eerste ben ik benieuwd hoe het inmiddels gaat met de combinatie??

En mijn advies zou zijn...
Ik denk namelijk niet dat je een miskoop hebt gedaan of bent opgelicht..

Ga met het paard terug naar de basis naar de start van een paard inrijden..

Het zadel is bekent.
Is het paard voorwaards onder de man..
been is naar voren. Zit dit er op? Is er een rem? ( nou ja reageerd hij als je hem terug vraagt. Niet trekkend aan de teugels maar vragen. Het hoeft niet pats vorm stil te staan.

Vertrouwd het paard de hand?

Ga daarna als dit er is gewoon eens rustig dressuur rijden en pas later balkjes neer leggen als de basis er weer is in rust.

In mijn ogen wordt dit paard te snel aan nieuwe dingen voorgesteld voor deze daar aan toe is.
Je zegt ze( ga er vanuit dat het een merrie ja haha) is getraumatiseerd.. ga de angst in eerste instantie dan niet opzoeken.

Dit kan je allemaal pas gaan nagaan en opnieuw leren als je het zadel enz hebt laten na kijken.
Laat ook eens de tandarts komen. Heb niet kunnen vinden hoe oud het paard is. Misschien zijn de wolfkiesjes er nog niet uit en drukt daar het bit op?

Elk paard kan een leuk sprongetje maken... daar hoeven ze niet springgefokt voor te zijn...

Maar echt ga terug naar de basis het voorwaardes en contact met de teugel. ( en niet de rem er op houden durf los te laten en het paard steeds het voordeel van de twijfel te geven. Alleen corrigeren als nodig is anders kunnen ze niet leren)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 15:47 



 
Profiel   

Horsewoman2 schreef
Nee geen rontgen dat vond hij niet nodig de veearts.


Bijzonder....
Was dat je eigen veearts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-19 12:13 



 
Profiel   

Heb jij het paard in die 8 maanden niet gewoon zelf verpest? Ik zit dit allemaal te lezen en ik vind je eerder overkomen als iemand die op een manege rijd en er goedkoop een paard te koop staat en jij die dan even koopt.
Of jij krijgt heel fout les. Of je heb het geld niet om goede trainingen te volgen/ krijgen!
Ik ben van mening dat je in een priveles meer leert als in een rijtjesles van een manege.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-19 13:43 



 
Profiel   

Ging die om je eigen veearts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-19 13:46 



 
Profiel   

Want zover ik weet ben je wel een klein beetje opgelicht......

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-19 13:46 



 
Profiel   

Nathalie98 schreef
Want zover ik weet ben je wel een klein beetje opgelicht......


Hoe dat zo? Ken je het paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-19 14:27 



 
Profiel   

https://youtu.be/OoxdqCDJXSI?fbclid=IwA ... Tj7oyVkFHg Misschien niet van toepassing maar wel een eye opener.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 22:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 8 [ 193 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen