Miskoop of opgelicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:43

Ik heb mijn vorige antwoord aangepast ;-) Was iets te snel.

Toch klinkt het mij dan meer als iets lichamelijks. Vooral als het paard af en toe stijf loopt. Een veearts kan er niet inkijken! Artrose of kissing spines kan je alleen zien op foto's, een osteopaat of dierenarts kan dat niet voelen of zien aan de buitenkant.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:44

Hoe ervaren is het paard met springen en hoe ervaren ben jezelf? Hoe vaak spring je en hoe hoog? Heb je springles?

Maar belangrijker nog: Heb je dressuurles?

Even uitgesloten dat er iets medisch zou zijn.
Alles valt of staat met dressuur. Als die basis niet in orde is dan kun je aan andere disciplines beter nog niet denken.


Springen zou ik dan zeker enkel onder begeleiding doen. Springen heeft ook niets te maken met hoogtes, maar alles met techniek (lees ook hier weer dressuur). Ben je zelf wat onzeker met het aanrijden op de sprong, gegarandeerd dat je paard er dan ook niet overheen gaat. JIJ moet er overheen willen en je paard het vertrouwen geven.

Als je nog niet zover bent, dan niet springen. Nageven op een martingaal?? Heel apart. Nageven is het logische gevolg van het correct voorwaarts (op gelijke teugels) rijden van het paard met het juiste contact met de mond van het dier. Het is dus geen doel op zich. Er een hulpteugel (ongeacht welke) aanhangen om het paard te laten nageven is al een verkeerde insteek.

Ik zou het dus bij jezelf zoeken en eens starten met een hele goede instructie voor dressuur. Springen komt dan later wel, als je eenmaal een combinatie bent geworden met je paard.

Succes (en zou de koper ook netjes de laatste €1000 betalen) ;)

Horsewoman2
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 18:45

Kinke schreef:
Ik vermoed dat jij nog niet genoeg kennis hebt. En misschien heb je niet de juiste instructeur? Een martingaal gebruiken zodat het paard aan de teugel loopt klopt technisch gesproken al niet.


Ik rij al vanaf mijn zesde jaar dus kennis heb ik genoeg van paarden. Het gaat hier om een getraumatiseerd paard en dat is niet vermeldt bij de koop terwijl de eigenaar wist dat het een moeilijk paard Was, daarom is de andere bijrijder gestopt. Ik wilde haar een kans geven wie weet waar ze anders terecht was gekomen? Maar nu klikt het niet zoals ik gehoopt had en heb dus hulp nodig.

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:47

Horsewoman2 schreef:
Nee het was een mondelinge overeenkomst. Wel naïef achteraf gezien. Had beter iets op papier kunnen zetten. Ze is spring gefokt en als ze niet weigert springt ze ook echt goed en hoog, maar ze durft niet over een hindernis.

Ja, je koopt geen koekje...
Maar nu heb ik juist geleerd dat zelfs je naam niet vermeld staat op het paspoort in NL dus is een verkoopscontract wel dubbel zo handig!
Hoe bewijs je anders dat dit paard van jou is?

Verder lijkt het me ook een goed idee om wat begeleiding te zoeken, want op basis van de paar zinnetjes die je geschreven hebt ziet het er naar uit dat je Toch vast zit.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:48

Horsewoman2 schreef:
Kinke schreef:
Ik vermoed dat jij nog niet genoeg kennis hebt. En misschien heb je niet de juiste instructeur? Een martingaal gebruiken zodat het paard aan de teugel loopt klopt technisch gesproken al niet.


Ik rij al vanaf mijn zesde jaar dus kennis heb ik genoeg van paarden. Het gaat hier om een getraumatiseerd paard en dat is niet vermeldt bij de koop terwijl de eigenaar wist dat het een moeilijk paard Was, daarom is de andere bijrijder gestopt. Ik wilde haar een kans geven wie weet waar ze anders terecht was gekomen? Maar nu klikt het niet zoals ik gehoopt had en heb dus hulp nodig.


Maar dan is het een miskoop, geen oplichting.

Heb je al dressuurles? En grondwerkles?

Horsewoman2
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 18:49

Mirranda schreef:
Hoe ervaren is het paard met springen en hoe ervaren ben jezelf? Hoe vaak spring je en hoe hoog? Heb je springles?

Maar belangrijker nog: Heb je dressuurles?

Even uitgesloten dat er iets medisch zou zijn.
Alles valt of staat met dressuur. Als die basis niet in orde is dan kun je aan andere disciplines beter nog niet denken.


Springen zou ik dan zeker enkel onder begeleiding doen. Springen heeft ook niets te maken met hoogtes, maar alles met techniek (lees ook hier weer dressuur). Ben je zelf wat onzeker met het aanrijden op de sprong, gegarandeerd dat je paard er dan ook niet overheen gaat. JIJ moet er overheen willen en je paard het vertrouwen geven.

Als je nog niet zover bent, dan niet springen. Nageven op een martingaal?? Heel apart. Nageven is het logische gevolg van het correct voorwaarts (op gelijke teugels) rijden van het paard met het juiste contact met de mond van het dier. Het is dus geen doel op zich. Er een hulpteugel (ongeacht welke) aanhangen om het paard te laten nageven is al een verkeerde insteek.

Ik zou het dus bij jezelf zoeken en eens starten met een hele goede instructie voor dressuur. Springen komt dan later wel, als je eenmaal een combinatie bent geworden met je paard.

Succes (en zou de koper ook netjes de laatste €1000 betalen) ;)


Ik spring niet zo hoog. Vroeger wel 1.20 gesprongen. Ze is nog best onervaren met springen dus daarom begin ik vanaf de basis met haar de dressuur doet ze wel goed behalve dat ze soms wat stijf loopt. Alleen het is een echte merrie en heel koppig dus. Als ze geen zin heeft dan stopt ze en doet niks meer.

StalNollie

Berichten: 9193
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:51

JokeRox schreef:
Als de verkoper het paspoort nog in zijn bezit heeft dan staat het paard dus ook nog steeds op zijn naam?
Kan je dan niet beter je geld terugvragen en het paard terugbrengen?


? Natuurlijk niet, zo werkt dat niet. Ts moet geld geven en dan paspoort in ontvangst nemen. Daarna kan ts met paspoort het paard te koop aanbieden.

Je bent niet opgelicht je hebt voor jezelf qua klik een miskoop gedaan dat is het risico

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:54

Horsewoman2 schreef:
Ze is gekeurd en ze is gezond verklaard, wel loopt ze soms wat stijf maar de veearts heeft niks gevonden verder. Toen ik haar leasde sprong ze al niet. Veel weigeren en staken. Achteruit lopen. Bokken.


Maar als ze dat tijdens je leaseperiode al deed wist je toch dat je een paard met een gebruiksaanwijzing kocht en dat je dus niet zomaar op kon stappen en gaan springen?
Ik zie niet waar dit een miskoop is, je wist van haar gedrag en hebt haar toch gekocht en oplichting is het helemaal niet, want je wist van te voren wat je kocht.
Dat je hulp nodig hebt lijkt me overduidelijk, maar mijns inziens kun je de verkoper nergens van betichten.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:55

MairiMacBran schreef:
Horsewoman2 schreef:
Ze is gekeurd en ze is gezond verklaard, wel loopt ze soms wat stijf maar de veearts heeft niks gevonden verder. Toen ik haar leasde sprong ze al niet. Veel weigeren en staken. Achteruit lopen. Bokken.


Maar als ze dat tijdens je leaseperiode al deed wist je toch dat je een paard met een gebruiksaanwijzing kocht en dat je dus niet zomaar op kon stappen en gaan springen?
Ik zie niet waar dit een miskoop is, je wist van haar gedrag en hebt haar toch gekocht en oplichting is het helemaal niet, want je wist van te voren wat je kocht.
Dat je hulp nodig hebt lijkt me overduidelijk, maar mijns inziens kun je de verkoper nergens van betichten.


Dan kan het nog steeds n miskoop zijn. Het 'product' wat ze gekocht heeft is niet geschikt voor het doel wat ze ermee voor ogen heeft. Das n miskoop, net als een te klein shirtje of een saai boek. Jammer dat deze een beetje duur is

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:59

Niet l.ullig bedoeld, maar je bent echt heel erg naïef geweest door een paard te kopen wat je eigenlijk niet echt kent. (anderhalve maand leasen en dan er achter komen wat voor vlees je in de kuip hebt)
Sowieso voor dat bedrag zomaar een paard kopen is echt niet goed doordacht.

Maar goed, om in oplossingen te denken: als je het geld ervoor hebt zou ik gewoon het paard afbetalen en lessen nemen. Je hebt immers afgesproken voor 4000 haar te kopen. Of het paard afbetalen en doorverkopen.

Maar juridisch gezien heb je volgens mij geen poot om op te staan..

zigranta
Berichten: 3256
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:03

Als ze regelmatig stijf loopt zonder reden(training=spierpijn b.v) dan zit er toch iets niet goed? Door niet te springen probeert ze zich dan te ontlasten lijkt mij.

Horsewoman2
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 19:03

Maar als ze dat tijdens je leaseperiode al deed wist je toch dat je een paard met een gebruiksaanwijzing kocht en dat je dus niet zomaar op kon stappen en gaan springen?
Ik zie niet waar dit een miskoop is, je wist van haar gedrag en hebt haar toch gekocht en oplichting is het helemaal niet, want je wist van te voren wat je kocht.
Dat je hulp nodig hebt lijkt me overduidelijk, maar mijns inziens kun je de verkoper nergens van betichten.[/quote]

Dan kan het nog steeds n miskoop zijn. Het 'product' wat ze gekocht heeft is niet geschikt voor het doel wat ze ermee voor ogen heeft. Das n miskoop, net als een te klein shirtje of een saai boek. Jammer dat deze een beetje duur is[/quote]

Ik ga haar nog een x laten nakijken en ga haar door een professioneel laten trainen vanaf de basis, als het dan nog niet goed is dan heb je er alles aan gedaan. En dan is er indd iets medisch aan de hand.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:07

Nee, dan heb je er niet alles aan gedaan. Als jij een paard wilt waarmee je kan springen ga je bij je proefrit als je hem koopt springen. Als jij Z wilt gaan rijden met een paard koop je toch ook niet een paard wat alleen de basis gangen kent? Ik snap niet hoe je zo makkelijk over de aanschaf van een paard kan denken.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:09

Horsewoman2 schreef:
Ik rij al vanaf mijn zesde jaar dus kennis heb ik genoeg van paarden. Het gaat hier om een getraumatiseerd paard en dat is niet vermeldt bij de koop terwijl de eigenaar wist dat het een moeilijk paard Was, daarom is de andere bijrijder gestopt. Ik wilde haar een kans geven wie weet waar ze anders terecht was gekomen? Maar nu klikt het niet zoals ik gehoopt had en heb dus hulp nodig.


En wat heeft dit te maken met dat het paard zogenaamd nageeflijk loopt als je er een martingaal aan knoopt?

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:13

Vjestagirl schreef:
Dan kan het nog steeds n miskoop zijn. Het 'product' wat ze gekocht heeft is niet geschikt voor het doel wat ze ermee voor ogen heeft. Das n miskoop, net als een te klein shirtje of een saai boek. Jammer dat deze een beetje duur is


Als je van je van te voren weet dat dat shirtje te klein is of dat boek saai en het desondanks toch koopt is het geen miskoop. TO wist dat het paard weigerde, bokte en niet over een hindernis te krijgen was.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:14

Laat haar alsjeblieft in een goede kliniek op de foto zetten.. en dan vooral de rug. Volgens mij komt het staken toch echt vanuit iets medisch, vooral omdat je aangeeft dat ze soms stijf is.
Indien het financieel niet makkelijk is om zo'n bedrag neer te leggen zijn er vaak wel betalingsplannen mogelijk.
Heb je in de omgang met haar wel een klik? Want nu lijkt het of het gewoon niet echt klikt tussen jullie, kan natuurlijk ook zo overkomen door je frustratie.
Ik zou haar eerst echt volledig laten onderzoeken voor je ze bij een trainer in training zet. Succes!

Mando

Berichten: 15730
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:14

Eerst medisch uitsluiten dan in training niet andersom.

Horsewoman2
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 19:15

Luca03 schreef:
Laat haar alsjeblieft in een goede kliniek op de foto zetten.. en dan vooral de rug. Volgens mij komt het staken toch echt vanuit iets medisch, vooral omdat je aangeeft dat ze soms stijf is.
Indien het financieel niet makkelijk is om zo'n bedrag neer te leggen zijn er vaak wel betalingsplannen mogelijk.
Heb je in de omgang met haar wel een klik? Want nu lijkt het of het gewoon niet echt klikt tussen jullie, kan natuurlijk ook zo overkomen door je frustratie.
Ik zou haar eerst echt volledig laten onderzoeken voor je ze bij een trainer in training zet. Succes!


Een klik hebben we wel ja. Alleen met rijden niet.

oji

Berichten: 4286
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:17

Ik neem aan dat het paard bij degene waar je haar van gekocht hebt op stal staat? In dat geval is het nl heel logisch dat hij het paspoort houdt. Het paspoort hoort op de locatie van het paard, niet op de locatie van de eigenaar. Sterker, de stalhouder is strafbaar als hij niet het paspoort heeft.

Verder vind ik dit idd totaal geen geval van opgelicht, dus dien je het resterende bedrag gewoon te betalen. Het is gewoon een koop die tegenvalt, en dat gebeurt zo velen van ons wel een keer bij de aanschaf van een paard. Hoe meer ervaring, hoe beter je kunt inschatten of het paard je gaat passen. Maar het is niet de verantwoording van de verkoper of jij een klik krijgt met het paard.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:18

Horsewoman2 schreef:
Luca03 schreef:
Laat haar alsjeblieft in een goede kliniek op de foto zetten.. en dan vooral de rug. Volgens mij komt het staken toch echt vanuit iets medisch, vooral omdat je aangeeft dat ze soms stijf is.
Indien het financieel niet makkelijk is om zo'n bedrag neer te leggen zijn er vaak wel betalingsplannen mogelijk.
Heb je in de omgang met haar wel een klik? Want nu lijkt het of het gewoon niet echt klikt tussen jullie, kan natuurlijk ook zo overkomen door je frustratie.
Ik zou haar eerst echt volledig laten onderzoeken voor je ze bij een trainer in training zet. Succes!


Een klik hebben we wel ja. Alleen met rijden niet.


Waarom heb je d'r dan gekocht. Je koopt dat beest toch om op te rijden...

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:21

Horsewoman2 schreef:
Luca03 schreef:
Laat haar alsjeblieft in een goede kliniek op de foto zetten.. en dan vooral de rug. Volgens mij komt het staken toch echt vanuit iets medisch, vooral omdat je aangeeft dat ze soms stijf is.
Indien het financieel niet makkelijk is om zo'n bedrag neer te leggen zijn er vaak wel betalingsplannen mogelijk.
Heb je in de omgang met haar wel een klik? Want nu lijkt het of het gewoon niet echt klikt tussen jullie, kan natuurlijk ook zo overkomen door je frustratie.
Ik zou haar eerst echt volledig laten onderzoeken voor je ze bij een trainer in training zet. Succes!


Een klik hebben we wel ja. Alleen met rijden niet.


Ik zou een paar maandjes grondwerk gaan doen. En het paard na laten kijken door een osteopaat en zadelpasser. Daarna gedragsmatig aan de gang met een ervaren trainer.

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Miskoop of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:23

Ik denk dat je een miskoop hebt begaan. Maar je hebt het paard van te voren geleased dan weet je toch hoe en wat? Ik heb mijn paard maar een keer of 3/4 bereden voor ik haar kocht?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:24

Ben ik dan de enige die het schokkend vind dat de resterende 1000 euro na acht(!!!) Maanden nog niet is betaald?

Die zul je eerst zal moeten betalen.
Daarna kun je volgens mij kun je 2 dingen doen TS.
1. Je laat haar goed nakijken, rontgen, zadel etc. Als ze goed blijkt, zet je er een ruiter op die haar erdoor kan helpen en jullie kan begeleiden.
2. Je steekt er geen tijd en geld meer in en je verkoopt haar.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:24

Horsewoman2 schreef:
Kinke schreef:
Ik vermoed dat jij nog niet genoeg kennis hebt. En misschien heb je niet de juiste instructeur? Een martingaal gebruiken zodat het paard aan de teugel loopt klopt technisch gesproken al niet.


Ik rij al vanaf mijn zesde jaar dus kennis heb ik genoeg van paarden. Het gaat hier om een getraumatiseerd paard en dat is niet vermeldt bij de koop terwijl de eigenaar wist dat het een moeilijk paard Was, daarom is de andere bijrijder gestopt. Ik wilde haar een kans geven wie weet waar ze anders terecht was gekomen? Maar nu klikt het niet zoals ik gehoopt had en heb dus hulp nodig.


Je hebt kennis en je hebt kennis. Kennis zit 'm niet in jaren.
Ik begrijp de opmerkingen van onvoldoende kennis in huis heel goed en neig hier zelf ook naar.

Er zijn maar enkele paarden die daadwerkelijk getraumatiseerd zijn. Verder zijn het voornamelijk eigenaren die last hebben van een zogenaamd trauma. En daar boeren een hele hoop mensen heel goed op. :)

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:29

Je omschrijft zelf dat je genoeg ervaring hebt MAAR even in je profiel gespiekt naar je leeftijd en dan vallen mij twee dingen op.

Je least een paard, weet in anderhalve maand dan dat hij af en toe stijf loopt. Geen enkel dier loopt zomaar zonder reden regelmatig stijf. Dus ik had hem dan eerst laten keuren.
Springen had ze toen al heel veel moeite mee. Na anderhalve maand wist je dat. Dan koop je toch geen paard met dit specifieke gebruikersdoel?

Ondanks met name mijn eerste vraag, regelmatig stijf, laat je haar eerst in training zetten om dan evt daarna medisch te laten onderzoeken. Lijkt mij de omgekeerde wereld. Eerst medisch onderzoeken. Komt daar niets uit dan in training zetten.

Want met alle respect naar aanleiding van wat je schrijft heb je die mogelijke ruim 20 jaar ervaring maar heb je jouw ervaring niet omgezet in kennis