Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard trekt zich steeds los!

 
Profiel   

Hoi!
Als mijn fjord (2) naar de wei mag trekt die zich steeds los en galoppeert die naar de wei. We hebben vanalles al geprobeerd om hem dat niet te laten doen. Maar het lukt gewoon niet. In de wei en op andere plekken loopt die heel fijn mee, maar zodra hij naar het weiland mag dan word het een probleem. Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen? Want anders moet die echt weg van mijn vader.
Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 17:14 



 
Profiel   

Staat hij met leeftijdsgenootjes op de wei?
Hij zou nu toch niet op stal hoeven?

Dan kun je in de tussen tijd oefenen, lieft met iemand die ervaring heeft hoe om te gaan met jonge paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 17:32 



 
Profiel   

Touwhalster om?
Hoofdstel in?
Hengstenketting over de neus?

Mocht je dit nog niet hebben gebruikt, probeer eerst dus deze mogelijkheden.

Bovenste is het ‘zachtst’ onderste het heftigst.
Als dit werkt, manieren bij brengen. Dus achter je blijven als je hem weg brengt en zo nee, een paar passen achterwaarts.

Maar eerst maar eens zien of hij zich niet losrukt met bovenstaande hulpmiddelen.

(Hengstenketting kan ook eerst nog een halstertouw zijn, hoef je nog niet te investeren. Mocht dat niet werken toch een eenvoudige aanschaffen. Kost de wereld niet).


Laatst bijgewerkt door Nienkje_H op 31-05-19 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 17:36 



 
Profiel   

trainen

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 17:36 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Staat hij met leeftijdsgenootjes op de wei?
Hij zou nu toch niet op stal hoeven?

Dan kun je in de tussen tijd oefenen, lieft met iemand die ervaring heeft hoe om te gaan met jonge paarden.

Niet elk paard gaat naar de opfok ;) mijn 2 jarige stond ook gewoon elke nacht binnen


Mijn fries deed dit ook. Uiteindelijk zweep voor het hoofd, en als die doordramt een tets geven. Dit heeft het beste gewerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 17:38 



 
Profiel   

Hoofdstel of hengstenketting om zodat je wat meer te zeggen hebt?
Of als hij respect heeft voor een zweepje kun je die meenemen naar de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 17:42 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ineke2 schreef
Staat hij met leeftijdsgenootjes op de wei?
Hij zou nu toch niet op stal hoeven?

Dan kun je in de tussen tijd oefenen, lieft met iemand die ervaring heeft hoe om te gaan met jonge paarden.

Niet elk paard gaat naar de opfok ;) mijn 2 jarige stond ook gewoon elke nacht binnen


Mijn fries deed dit ook. Uiteindelijk zweep voor het hoofd, en als die doordramt een tets geven. Dit heeft het beste gewerkt.

En zulk soort advies geven naar onkundige handen kan dramatisch aflopen voor het paard :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 17:44 



 
Profiel   

Ik zeg alleen wat ik heb gedaan ;) Dramatisch is wel heel... dramatisch

Als ik ts was zou ik gewoon hengstenketting en bit inhangen en bezig gaan met respect en grondwerk ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 17:47 



 
Profiel   

In je profiel staat 19 maar daar twijfel ik aan. Wat is je echte leeftijd?

Fjorden kunnen zeer eigenwijs zijn en, als het een paar keer is gelukt, zal je stevig in je schoenen moeten staan om dit weer af te leren, bit en hengstenketting kunnen werken maar ik zou hem eerst een tijd samen met iemand anders naar de wei brengen. Samen sta je sterker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 17:53 



 
Profiel   

Nee ik ben 14. Mijn vader helpt me erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 17:54 



 
Profiel   

Touwhalster om en doorlopen, eventueel bij stal oefenen dat hij je niet voorbij gaat. Terug zetten en weer voorwaarts, halthouden, terugzetten en weer voorwaarts. En niet naar de wei brengen maar doorlopen en weer terug naar stal net zolang dat hij het grapje is afgeleerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 17:55 



 
Profiel   

Bedankt! Bij stal doet die alles perfect. Maar echt naar de weide brengen lukt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 17:56 



 
Profiel   

Misschien eens grondwerk les nemen? Hier leer je ook hoe je paard je kan volgen en hoe jij hem beter kan begeleiden. Ik zal dit wandelen wel gaan oppakken. Als ze dit eenmaal doorhebben is het lastig af te leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 17:57 



 
Profiel   

Als hij echt dramatisch sterk is, longeertouw als een hengstenketting over zijn neus (of aan de hengstenketting die over zijn neus hangt. Dus aan het handvat van de hengstenketting, gewoon dat je meer ’touw’ daaraan hebt) en dan als hij weg schiet, heb je meer touw om hem tegen te houden. Wegbrengen altijd met handschoenen aan he!
Je kunt hem dan (hopelijk) tegen houden en om je heen laten cirkelen.

Ik krijg het idee dat het niet een gemeen paard is, maar gewoon niet opgevoed. Dus eerst dit zien te voorkomen, dan opvoeden.

Succes he!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 18:17 



 
Profiel   

Bedankt!
Nee het is totaal geen gemeen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 18:21 



 
Profiel   

Twee of drie touwen aan het stevige ! halster. Twee of drie man die m vasthouden, iedereen handschoenen aan. Trekt hij zich los bij nr 1? Dan kunnen nr 2 en 3 hem omdraaien. Is hij omgedraaid en staat hij stil? Snoepje er in.
Hij heeft geleerd dat trekken beloond wordt: namelijk met loslopen. De beloning van het loslopen moet er af.
Dus even een week tijden moeite insteken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 18:27 



 
Profiel   

Je kunt ook steeds een snoepje geven voordat hij los mag. Paarden zijn gewoontedieren. Dan is het wachten voor hem meteen een oefening die beloond wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 18:31 



 
Profiel   

dems75 schreef
Je kunt ook steeds een snoepje geven voordat hij los mag. Paarden zijn gewoontedieren. Dan is het wachten voor hem meteen een oefening die beloond wordt

Ja. Dat is een goede tip. Meelopen. Halthouden-snoepje. Meelopen. Halthouden-snoepje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 18:34 



 
Profiel   

dems75 schreef
Je kunt ook steeds een snoepje geven voordat hij los mag. Paarden zijn gewoontedieren. Dan is het wachten voor hem meteen een oefening die beloond wordt


Grondwerk is absoluut belangrijk, zou het zeker doen, maar als de situatie zo dringend is, neem inderdaad iets mee dat hij heel lekker vindt en geef hem dat voor je hem loslaat. Probeer hem voor te zijn, als je merkt dat hij zich wil losrukken, laat hem dan een rondje om je heen lopen. geef hem het lekkers voor je hem loslaat, ga steeds verder en draai hem naar je toe als je dat doet.

Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 18:35 



 
Profiel   

Pas daarmee wel op dat hij je niet gaat bijten, omdat het snoepje niet snel genoeg komt. Het blijft een Fjord he, lekkere tanks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 18:37 



 
Profiel   

Snoepjes lijkt mij nou niet de manier. Al helemaal niet voor een sobere fjord. Dan moet ts straks een topic maken van "help mijn twenter bijt"

Pak dit bij het probleem aan en niet omkoping met snoep. Dier moet gewoon respect voor jou en het touwtje hebben waar die aan loopt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 18:39 



 
Profiel   

Ook meegemaakt met mijn toen ongemanierde fjord, hoe sterker de man , hoe sneller die zich lostrok. Heb hem dan een tijd met hoofdstel naar de wei gedaan en dat ging wel. Zeker geen longe aanhangen, wel touw met paniekhaak en handschoenen. Ook Parelli grondwerk gedaan, die leraar werd gek van de 2 fjorden in de les, was enkel gevoelige warmbloeden gewoon (is al meer dan 15 jaar geleden hoor).

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 18:41 



 
Profiel   

Laat alle hulpmiddelen maar voor wat ze zijn, die gaan je even helpen, maar niet op de lange termijn.

Een fjord die zich lostrekt is per definitie verhard in het contact en op dat moment niet meer bereikbaar. Zaak is dus om hem voor dat moment al zacht te hebben en te houden door samen in contact met elkaar te blijven. Vraag telkens opnieuw zijn aandacht zodat jullie kunnen blijven communiceren.

Check of je vooruit, achteruit, en zijwaarts van zowel voor- als achterhand het doen voordat je überhaupt richting de wei loopt. Als die het doen zijn jullie al aan het communiceren, dat houd je onderweg gewoon vast. Dreig je de communicatie kwijt te raken doe je een stapje terug en ga je gewoon weer wat oefeningen doen totdat je weer op een zachte manier met elkaar kunt communiceren. De route naar de wei wordt zo een vraag en antwoordspel vanuit rust. Neem daar de tijd voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 19:19 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Snoepjes lijkt mij nou niet de manier. Al helemaal niet voor een sobere fjord. Dan moet ts straks een topic maken van "help mijn twenter bijt"

Pak dit bij het probleem aan en niet omkoping met snoep. Dier moet gewoon respect voor jou en het touwtje hebben waar die aan loopt


Snoep is voor mij ook niet de manier, dan leert toe t nooit af..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 19:45 



 
Profiel   

Gewoon het halstertouw met een lus om de neus doen. Dus aan het onderste oog, dan over de neus en door het oog naar jou hand. Beetje langer touw is wel handig en niet bang zijn dat je hem pijn doet want dat is juist de bedoeling. Hij moet wel respect voor je krijgen. Werkt dit niet dan een kettinkje bv hondenriem of zo'n slipketting voor de hond nemen. Direct bij de eerste versnelde pas stilzetten. Pas als je op een normale manier in de wei bent gekomen, hem bij het loslaten een snoepje geven.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 19:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen