Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 104 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

 
Profiel   

maria1990, kinderen, lief als ik ze vasthoudt zenuwachtig als ze los lopen. Klinkt oneerbiedig maar hij heeft weinig contact met kinderen en de kinderen die hij ziet zijn nog klein.

MyWishMax , bedankt voor jouw ervaring. Geeft weer extra stof tot nadenken.

Skippy01, jij omschrijft inderdaad precies zoals het zit!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 10:02 



 
Profiel   

Ik zou eens kijken naar een trainer die jouw paard kan leren te ontspannen op het moment dat hij spanning heeft.

Mijn verzorgpaard kon ook ineens ontploffen, omdat ze onbewust heel veel spanning opbouwde. Dan was ze in een keer weg. Zij heeft in training gestaan bij ons op stal, een bedrijf wat samenwerkt met equine.com.
Zij hebben dat paard geleerd hoe ze moet ontspannen in spannende situaties. Het is er nog niet helemaal uit, maar echt al veel verbeterd en ze zal niet meer zomaar gaan rennen, wat ze eerst wel deed!
Als je wil kan ik je een pb sturen waar die trainingsstal is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 10:02 



 
Profiel   

Dat verwachtte ik al dat ie dit soort grapjes van zn moeder heeft. En dat zou ik dan weer achter zijn “papier” zoeken.
Niet perse de oplossing, maar wel duidelijk waar dat het vandaan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 10:03 



 
Profiel   

@Pipodipo; dat soort paarden horen ook niet in de stallen van amateurs thuis vind ik. Ik weet natuurlijk niet of TS alle medische dingen heeft uitgesloten? Tegenwoordig wordt er overal maar een stempel opgeplakt van onhandelbaar. Ik weet uit veel ervaring dat dit soort paarden vaak de beste en liefste paarden kunnen worden en zijn. Uitzonderingen daargelaten maar dat zijn er zeer weinig waar geen land mee te bezeilen valt ;)

Edit: Tegenwoordig ligt het allemaal aan de afstamming, maar wordt er niet meer gekeken naar de persoon zelf die dus de ervaring mist om met dit soort moeilijke paarden om weet te gaan.


Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 07-06-19 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 10:03 



 
Profiel   

maria1990 schreef
@Pipodipo; dat soort paarden horen ook niet in de stallen van amateurs thuis vind ik. Ik weet natuurlijk niet of TS alle medische dingen heeft uitgesloten? Tegenwoordig wordt er overal maar een stempel opgeplakt van onhandelbaar. Ik weet uit veel ervaring dat dit soort paarden vaak de beste en liefste paarden kunnen worden en zijn. Uitzonderingen daargelaten maar dat zijn er zeer weinig waar geen land mee te bezeilen valt ;)

En soms kan het paard er zelf niet eens zoveel aan doen omdat hij gewoon zelf als enige die angst voelt. Angst is anders dan dwars, vervelend of een levendig karakter laten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 10:09 



 
Profiel   

Dat ben ik niet met je eens. Angst kan zekers te weten wel omgezet worden in ontspanning. Ik doe het dagelijks :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 10:15 



 
Profiel   

Hier komen meerdere paarden die 'gevaarlijk' zijn, niet te hanteren etc
We krijgen ze altijd goed.. Maar dit kost tijd, vaak heel veel tijd en heel veel vertrouwen. :) En voor jou betekend dat dus ook (heel) veel geld, dat is iets waar je overna moet denken. Je geeft al aan, je hebt nog 2 prima rijpaarden en dat je twijfelt of je er dan überhaupt mee kan/wil rijden als hij al beleerd is. Ik zou zeggen : Hij staat niet in de weg? Lekker laten staan waar hij staat :) Het is nog maar de vraag hoe hij is als hij beleerd is, als je er dan alsnog niks mee gaat doen is het natuurlijk erg zonde van het geld maar ook van de moeite en het grote risico van de gene waar je hem heen brengt :)
Wij hebben hier wel zulke paarden gehad die daarna prima te rijden waren, maar ook wel waar nu niemand meer op rijd omdat ze gewoon weg het vertrouwen in andere mensen niet hebben..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 10:17 



 
Profiel   

Er zit nogal een verschil in paarden die vluchtgedrag door medische aandoeningen vertonen of door karakter. Eerste is soms met geduld en behandeling te verhelpen, tweede is altijd afwachten .

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 10:30 



 
Profiel   

kiwiwitje, die heb ik vaker gehoord haha. Ik vond zijn moeder ook al zo'n vreselijk gaaf paard. Gelukkig wist ik toen al dat ik die zwarte wilde hengst niet zou temmen ;)

maria1990, waar denk jij medisch aan? Hij heeft nog nooit iets gehad. Behalve foto's, klinische keuring en de nodige paten om ervan verzekerd te zijn dat hij geen blokkades heeft heb ik nog nooit iets laten onderzoeken.

Afstamming wil ik niets op afschuiven. Hij heeft geen idee dat zijn buurman andere voorouders heeft. Wat in zijn geval wel typisch is, is dat zoals kiwiwitje terecht opmerkt zijn moeder dezelfde problemen gaf. Maar dit was een heel erg dominante merrie, hij is dat niet.

Kimley, hij is dus wel te hanteren. Het is een schat. Als je een paard zoekt om te knuffelen urenlang is het de mijne :) Alleen zijn er dus dagen dat het niet goed gaat.
Citaat
Wij hebben hier wel zulke paarden gehad die daarna prima te rijden waren, maar ook wel waar nu niemand meer op rijd omdat ze gewoon weg het vertrouwen in andere mensen niet hebben..
Vanwege zijn eenkennigheid is dat imo een groot risico.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 10:36 



 
Profiel   

Als ik je berichten zo lees zou ik Suzanne hem laten oppakken. Jij hebt vertrouwen in haar en ik heb haar behoorlijk extreme paarden goed zien krijgen. En alles zonder nonsens en in alle rust. Daarbij krijgt je paard bij haar direct een uitgebreide training in allerlei andere basisvaardigheden mee, zoals omgaan met spanning, rare voorwerpen, onverwachte situaties etc. Zelfs als hij na een bootcamp van Suzanne voor jou onder het zadel te onberekenbaar wordt, krijg je waarschijnlijk een paard terug wat een stuk veiliger en relaxter voor hemzelf heeft leren om te gaan met spanning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 10:44 



 
Profiel   

Moeders was ook heel gaaf maar wel een echte. Mama was niet dominant maar mama had wel flink karakter en dat had ze ook tijdens t rijden. En niet geschikt voor ''lekker mee hobbelen''. Dat was flink werken of er niet op gaan zitten. Dominant was ze niet. Vanaf t eerste moment dat ik met haar ben gaan loswerken toen ze op stal stond ging dat zonder moeite, was geen strijd of niks, ze was echt heel makkelijk. In de hand was ze ook niet lastig maar nam wel makkelijk een loopje met je als je t toeliet.
En verder had ze wat bijzondere trekjes zullen we maar zeggen :+

Maar als hij onder het zadel het zelfde gaat hebben, wat ik wel verwacht, als moeders. Dan is het wel erg overwegen waard of je er mee verder wil. Maar one way to find out.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 10:46 



 
Profiel   

Mijn advies: lekker blijven genieten van hem en hem wei paard laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 10:57 



 
Profiel   

TS ik zeg niet dat jouw paard op medisch gebied wat moet mankeren. Maar mocht je een definitief besluit nemen om jouw paard verder te gaan beleren? Dan zou ik je willen adviseren om sowieso de rug en de hals op de röntgenfoto's te laten zetten zodat je kunt uitsluiten dat daar het paniekerige vluchtgedrag niet vandaan komt. Belangrijke dingen die je dan kunt uitsluiten zijn: spondylose, artrose, KS en botwoekering. Er zijn ook genoeg mensen te vinden die aan huis komen beleren zodat jezelf alles nauwlettend in de gaten kunt houden en indien nodig kunt ingrijpen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 11:02 



 
Profiel   

Verder beleren ? Paard heeft nog nooit iets op zijn rug gehad behalve wat longeerlijnen, vluchtgedrag onder het zadel is iets compleet anders. Dan zou iedere ruiter meteen aan pijn moeten denken. Ts , wanneer Suzanne met hem aan de slag zou willen en dat wil doen in zijn eigen omgeving , dus thuis , dan zou ik haar een paar keer laten komen. Iemand die zo’n paard binnen 10 minuten op de trailer heeft is goud waard. Nog los van het eventuele rijden van jou, misschien krijgt je paard zoveel zelfvertrouwen dat zijn paniek minder voorkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 11:14 



 
Profiel   

Ik zou hem zadelmak laten maken door degene waar je vertrouwen in hebt en die met het trailerladen ook zo'n klik met hem had. Misschien wordt het wel een super paard ohz omdat hij dan een ruiter heeft die hem leidt en die hem kan vertrouwen. En wellicht wordt het geen rijpaard voor jou in de toekomst maar wel voor iemand anders. In ieder geval, niet geschoten is altijd mis. En ik heb er genoeg gezien die bij een juiste ruiter en training gewoon braaf werden/ blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 11:15 



 
Profiel   

maria1990, heb een paard met zeer ernstige KS gehad en daarom heb ik al foto's van zijn rug laten maken. Ik beleer geen paard meer zonder. Hij heeft helemaal niks behalve "ruwe" knieën en hij is daarom niet geschikt voor de hogere springsport.

Ik zit nu ook inderdaad op het spoor als ie gaat dan naar Suzanne.

Wel fijn om andere invalshoeken en andere meningen te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 11:37 



 
Profiel   

Misschien een langere periode onder wekelijkse begeleiding van de dame van het laden echt gaan werken (op de grond dan, maar wel serieus aan de dubbele lijnen, desensibiliseren etc.) en kijken of het gedrag dan slijt? Zonder een tijdstip in gedachten te hebben waarop je erop wil, gewoon veel dingen doen zoals misschien handpaardrijden of eens op een krukje staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 11:46 



 
Profiel   

Dat karakter blijft . Is dat veilig om ontspannen het bos in te gaan... Als hij ergens anders beleerd word moet jij er na die tijd ook zelf op het bos in weet niet of je een stuk over de weg moet.

Da's dus net wat je zelf wil.

Zelf beleren heb je weer risico's mee. Als je het laat doen kost het weer geld maar is vaak net wat sneller. En dan moet je een stal ruiter vinden wat bij manier past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 11:55 



 
Profiel   

Ik denk dat ik hem zou laten staan. Ik denk dat een handige trainer dit paard echt wel ingereden krijgt. Hoe erg de paniekaanvallen dan nog zijn, zal ook wel afhangen of de ruiter dit makkelijk doorbroken krijgt door het voor te zijn en eraan te rijden. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om jou. En zo tussen de regels door vind jij hem eigenlijk gewoon te gevaarlijk. Je bent de vorige keer immers ook gestopt met longeren. Daar was een reden voor en of die reden nu is dat het paard een gekke kronkel heeft, of dat jij je niet dapper en handig genoeg voelt maakt niet uit, en is echt geen schande. Maar ik kan me niet voorstellen dat je ooit echt onbevangen op gaat stappen. Altijd zal je toch zijn oude gedrag en dat van zijn moeder voor ogen hebben. En ja ooit zal hij heus schrikken en er vandoor gaan. Doen ze allemaal wel eens. Als jij daar dan van onder de indruk bent, en nog meer met een onbestendig gevoel opstapt, wat is er dan gewonnen. Ik ben van alle paarden wel een keer afgevallen :'). Maar dan was het vertrouwen dat t een pechgeval was er ook weer. En ik heb de indruk dat je bij deze dan het vertrouwen weer helemaal kwijt zou zijn. Stel je de vraag, voor wie doe je het? Heb je zelf vreselijk veel zin om dit paard te rijden? Zo ja dan kun je het een kans geven. Doe je het voor andere redenen dan dat je er zelf echt blij van wordt, laat het dan. Het paard heeft nu een mooi leven ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 11:59 



 
Profiel   

Selka schreef
maria1990, heb een paard met zeer ernstige KS gehad en daarom heb ik al foto's van zijn rug laten maken. Ik beleer geen paard meer zonder. Hij heeft helemaal niks behalve "ruwe" knieën en hij is daarom niet geschikt voor de hogere springsport.

Ik zit nu ook inderdaad op het spoor als ie gaat dan naar Suzanne.

Wel fijn om andere invalshoeken en andere meningen te lezen.


Fijn in ieder geval dat dat is uitgesloten. Ik zou een gedragsdeskundige erbij halen zodat jezelf leert hoe je het beste met zijn gedrag kunt omgaan :) Heeft hij geen last van zijn ruwe knieën bij inspanning? De komende tijd zou ik je grondwerk willen adviseren en als dat soepel en vertrouwd verloopt dan zou ik pas denken aan het beleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 12:01 



 
Profiel   

Vind ik erg ver gezocht maria1990. Sowieso zou hij kreupel moeten gaan tonen aldus de DA. Daarnaast rent hij veel in vrijheid en het gedrag is te onvoorspelbaar om het aan een niet compleet gladde knie te wijten. Het is niet zo dat er iets stuk is he. Het is alleen geen 100% gladde knie maar volgens de DA is een perfect gladde knie een zeldzaamheid. Het gaat trouwens om de achterbenen.

Het is in de omgang m'n beste vriend. Grondwerk gaat dus in 9 van de 10 gevallen prima. Of soms zelfs 99 van de 100. Maar de 100ste keer kan opeens alles eng zijn. Het gedrag is onvoorspelbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 12:15 



 
Profiel   

Lastig Selka.
Je weet dat ik precies zo'n zelfde paard heb (Melle)
Ik heb hem vanaf veulen en ik dacht dat zijn gedrag voortkwam uit het weinige contact met mensen de eerste 4 jaar van zijn leven.
Hij is tot 4 jaar hengst gebleven en al die tijd in de opfok gebleven.
Na de castratie hem weg gebracht om te beleren (in de hoop dat hij wel wat koeler zou worden na castratie en beleren)
De ruiter die hem beleerd heeft, had nog nooit zo'n paard meegemaakt en hij liep toch al 30 jaar mee in dit wereldje.
3 jaar heb ik hem zelf gereden met ups en downs.
Vooral downs, als in complete paniek wegrennen, zoals die van jou ook doet.
Nu staat hij al 4 jaar aan huis gras te maaien.
Inderdaad omdat hij zo onvoorspelbaar is helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 12:38 



 
Profiel   

Citaat
Dat karakter blijft . Is dat veilig om ontspannen het bos in te gaan...


Dat hoeft niet zo te zijn.
Mijn laatste 3 paarden waren ontzettende angsthazen, ieder op een andere manier. Is met alle 3 helemaal goed gekomen.

Simpelweg (al was het niet simpel :Y)), door ze te leren om te ontspannen en veel met ze te doen in plaats van veel uit de weg te gaan.

Mijn huidige merrie kon gewoon haar emmertje niet legen waardoor het leek alsof ze ontplofte om niets.

Is nu nog steeds een bijzondere maar heeft geleerd om zich te uiten en hoe te ontspannen. Ik vertrouw haar voor 100%.

Ik ken Suzanne ook, als je het geld kan missen zou ik het zeker proberen. Niet geschoten is altijd mis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 12:52 



 
Profiel   

Nog los van of je hem als rijpaard wil gaan gebruiken. Ik zou hem wel ergens in training zetten. Als hij in zijn fijne thuis situatie ook al last heeft van dit soort paniek aanvallen zou het voor dit paard sowieso fijn zijn om te leren omgaan met spanning. Vaak helpt, onder goede begeleiding, nieuwe dingen leren daar prima bij.
Dus al zou je hem laten scholen (bij wijze van spreken) als circus paard, dan nog zou het voor het dier zelf beter zijn. Nu heb jij rijden op je lijstje staan dus zou ik hem weg brengen om met zijn probleem te helpen met als mogelijke uitkomst zadelmak thuis komen. Hoe dan ook is hij een ervaring rijker die hem waarschijnlijk in de rest van zijn leven ook kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 12:58 



 
Profiel   

Super dat je paarden eerst op de foto laat zetten, TS! Echt petje af! +:)+
Ik vind dat je al heel veel goede tips hebt gekregen hier.
Kan me ook goed voorstellen dat je zo twijfelt. Zou hij ook magnesium tekort kunnen hebben?
Veel succes in ieder geval!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 13:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 104 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen