Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 104 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wel of niet zadelmak laten maken? - lastig paard

 
Profiel   

Bij Grant ben je voornamelijk bezig met paarden met dit soort problemen.

Ik zou er zelf ook voor kiezen naar suus te brengen, maar dat heeft meer te maken met het feit dat zij ook bezig is met balans en rechtrichten en dat ze ook andere methodes toepast die ik fijn vind. Plus dat alleen zij de paarden traint met Denylinn. In Gouda komt je paard ook in handen van studenten. Dat heb ik zelf liever niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 21:49 



 
Profiel   

Om je gerust te stellen...
Mijn 5 jarige is met longeren ook vaak volledig van god los.
Ook op het land of in de paddock kan hij opeens raar gaan doen en eruit willen springen.
Maar zodra je erop zit of met hem aan de hand loopt is het echt een van de liefste paarden ooit.
Dus ja, het kan best anders zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 21:52 



 
Profiel   

Ik heb inderdaad ook wel eens een pony zadelmak gemaakt die in de omgang niet te vertrouwen was, maar onder het zadel poeslief.
Daarna ook in de omgang grote sprongen vooruit gemaakt trouwens.

Maar, zoals sommigen hierboven zeggen, er zijn paarden waar je het niet uit krijgt.
Dat geeft niet, als je het maar leert herkennen.

Toevallig had mijn merrie afgelopen dinsdag weer een off day. Ze schrok heel even van een hond en kon het niet los laten.
Vervolgens schrikt ze van iedere zandkorrel en heeft ze ogen als schotels.

We vlogen 2x360 graden in de rondte met een rotgang...
Maar!!!
Ik voelde het aankomen, ik wist dat ik er niet af ging vallen, en het is me uiteindelijk gelukt haar emmer leeg te laten lopen.

Ook fijn voor haar, dat ze leert hoe dat moet, want zelfs in de wei kan ze hier wel eens last van hebben.

Dus wat er ook gaat gebeuren, jullie zullen er vast wat van leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 22:09 



 
Profiel   

Een van de twee Lottes heeft mij jaren geleden al geholpen bij de stappen voor het zadelmakmaken van mijn pony (en trailerlaadtraining) en deed dat uitstekend, ik zou zo weer naar haar toe durven gaan. :)

En verder, Featherlight en Irene Smeets zijn beide fantastisch, en denk ik wel kundiger in het lezen van de spanningssignalen van het paard en die problemen oplossen. Dat is bij hen beide wel hetgeen waar ze heel erg sterk in zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 23:06 



 
Profiel   

Ik zou zelf eerst zo iemand laten meekijken om toch nog iets fysiek uit te sluiten.

Irene Smeets zou zeker een grote voorkeur hebben. Ik volg haar werk al een tijd en zie vooral dat ze tijd neemt en per paard kijkt.

Wij hadden een 4jr gekocht die half half ingereden was. Eerst met 2/3 en toen hadden ze hem nog laten staan, vanwege jeugdigheid. Met 4 was het weer opgepakt en leek goed te gaan.

Een stap verder liepen wij ook tegen dingen aan, maar hij was pas goedgekeurd en dan zal het fysiek wel goed zijn denk je.

Later dus gecastreerd, zodat hij ook met andere paarden kon staan en langer buiten kon blijven.

Het ene moment was hij super sociaal en het andere moment viel hij andere paarden aan. Mijn man heeft een keer vreselijke rodeo onder het zadel gehad, terwijl alles goed ging.
Daarna weer rustig opgebouwd en leek alles goed. Zelfs mee geweest naar het bos meerdere keren, maar zijn oren spel gaf wel wat aan.

Tussendoor echt laten nakijken en mensen laten meekiijken etc. Maar beestje stond te glimmen en was naar mij echt super lief.

Omdat ik echt dingen begon te zien die niet klopte zoals slechte coordinatie bij over takken stappen en het aanvallen tot bloedens aan toe, wilde ik doorpakken en nog een keer alles doorlichten. We waren al duizenden verder, hadden hem ook te koop gehad, omdat we het echt bij onszelf begonnen te zoeken etc.

We hebben toen zijn nek en hals uitgebreid op de foto gehad. ( rug was al eens gedaan ) Hij had enorm veel afwijkingen in zijn hals en hoogst waarschijnlijk was dan de ene houding prima en een andere houding pijnlijk waardoor hij dan aanviel of een storing in zijn hoofd kreeg.

Zelfs de dag dat onze veearts hem kwam laten inslapen, kon hij er moeilijk bij in de buurt komen, terwijl ik hem gewoon kon vasthouden.

Persoonlijk zou ik dus verder kijken dan wat standaard is zoals rug en benen. En ook zeker bloed laten afnemen als dat nog niet gedaan is.

We hebben ook andere paarden waar andere mensen meer moeite mee hadden, maar dat was dan gewoon moeilijk en niet dat enge omslaan.
Bij het omslaan, zou ik dan liever zo iemand er even bij hebben die dan begint met grondwerk en beoordeelt of je wel of niet verder kan naar rijden.
Dat ze aan de longe gek doen zegt me niks. Zelfs mijn merrie van 26 gaat af en toe echt helemaal uit haar plaat en die is goed te rijden ( maar ook niet voor iedereen.......)

En in de paddock is er ook wel eentje die niet zoveel respect heeft en je omver zou lopen. Maar ook dat komt zeker weten goed.

Het kan verschillende kanten op; een trainer zegt ook, daar moet je niet op willen rijden en dan weet je dat
Of de trainer krijgt hem zover, maar jij houdt angst
Of het valt allemaal reuze mee en je krijgt vertrouwen en daarmee kan je dit afsluiten en verder.

Volgens mij heeft Irene ook weleens een paardje dat ze dan een tijdje beleerd en dan weer een periode rust krijgt thuis om alles te verwerken en ze hem later weer oppakt. Dat kan voor sommige paarden echt heel fijn zijn.

Persoonlijk vind ik veel commerciele bedrijven weleens teveel geld en tijd kwestie krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 00:57 



 
Profiel   

Ik zou de investering niet doen.
Het is echt een hoop geld en de uitkomst is zeer twijfelachtig. Zeker omdat je aan geeft dat de moeder dit gedrag ook heeft en niemand daar op wil stappen.

Maar de kosten voor een heel traject zijn hoog. (Daar rust ik mijn keuze op)
Misschien kun je het wel proberen en na een paar x, samen met de trainer een beslissing nemen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 05:32 



 
Profiel   

Iedereen spreekt hier, terecht, van het effect op het paard.
Maar daarnaast is er ook het effect van het paard op de ruiter.

Mijn verhaal (ik ben geen profi, maar een oudere amateur)
Ik heb in de loop der jaren er meerdere zadelmak gemaakt, hun fouten bijgewerkt, hun talent gezocht en als betrouwbaar paard weer verkocht. Met elk paard groeide mijn zelfvertrouwen.
Tot ik een talentknaap op stal had die af en toe, totaal onverwacht, een totale rodeo inzette en er mij afkieperde. Ik heb al mijn geduld en ervaring ingezet en ben er helemaal voor gegaan. Wat hield ik van dat paard, wat een fijn afgesteld powergevoel gaf hij.
Maar hij werd 7 en om de 4 maanden smakte ik nog altijd keihard op de grond. Ondertussen hield ik alle details in het oog, stapte ik niet meer op zonder hulp, dierf ik nooit een kindje in het zadel zette, stapte ik af om beugels of singel aan te passen enz., enz.
Ik liet het uiterlijk niet merken, stapte altijd weer op maar diep in mijn hart was ik een bange ruiter geworden. Met pijn in het hart heb ik hem op een eerlijke manier verkocht.
Ik heb nu een lief, meewerkend, normaal paard gekocht dat zelfs een beetje bloed tekort heeft. En ik had er zo eentje nodig!
Ik sta er zelf van te kijken hoe lang het duurt om weer helemaal die zorgeloze, 100% vertrouwvolle ruiter van vroeger te worden.
Toegegeven, dit verhaal zal ook wel met leeftijd te maken hebben, maar ik zie een parallel met TS.

Wat ik wil aantonen. Soms moet je een paard laten gaan, voor het goed van het paard EN van de ruiter. Wacht niet te lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 06:34 



 
Profiel   

c_alsemgeest, kijk dat is natuurlijk de meest gewenste uitkomst. Fijn te lezen.
ClauH, vooral dat je het voelt aankomen lijkt mij prettig. Dan kun je er ook wat mee.
Superpony, vooralsnog wil ik medisch niet verder kijken tenzij Suzanne daarom vraagt bijv. Hij heeft hele goede gangen, is extreem flexibel en reageert nergens op. Ik ben heel erg voorzichtig met mijn paarden en zodra hij ook maar iets laat zien dan staat de dierenarts op de stoep. Hij is erg kleinzerig dus ik geloof wel dat hij wat zou tonen.
Sneeuwpop, als ik hem zou willen verkopen ofzo zou ik er ook geen geld in willen stoppen. Maar hij blijft ongeacht de uitkomst toch bij ons staan. Het is al een hele dure grasmaaier.
koend, interessante post. Ik ben inderdaad geen bange ruiter. Als ik er iedere keer vanaf vlieg zou dat zeker kunnen veranderen. Daarom wil ik ook onder begeleiding rijden als hij zadelmak is en als de trainer dan ook het vertrouwen uitspreekt dat dit een paard voor mij is. Hem dan pas thuis verder rijden. Ik wil er niet koste wat het kost op.

Ik heb gister Suzanne gesproken. Ze wist zich het paard nog te herinneren. Heel fijn gesprek gehad en wij zitten duidelijk op 1 lijn. Ik heb bij haar ook het gevoel dat zij heel eerlijk zal zeggen of wij wel of geen combinatie zijn. Binnenkort komt ze langs bij ons thuis om eens te kijken en een plan van aanpak te maken. Ze heeft een wachtlijst en wellicht kunnen we zo in de tussentijd al wat dingetjes oefenen. Als hij naar haar toegaat gaat zijn beste vriend mee. Dat is thuis zijn rots in de branding en ik denk dat dit hem op een vreemde locatie echt helpt. Die kunnen ze dan meteen even goed doorrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 06:59 



 
Profiel   

Hihi, ik zou juist eerder investeren wanneer ik hem wel zou willen verkopen. Juist om makkelijker de juiste eigenaar te vinden..
Vroeger dacht ik minder na over de eventuele gevolgen van het vallen. Juist met de achtergrond van het paard zou ik hem dus eerder als dure grasmaaier houden.

Maar goed dat je hier om meningen vraagt en zo meer duidelijkheid krijgt over wat je zelf wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 08:03 



 
Profiel   

Ik ken Suzanne niet, maar ik zou wel altijd heel kritisch blijven en mee kijken.

Een paard laat echt niet altijd pijn en ongemak zien. Ook de gevoelige paarden niet. Gedrag wat je beschrijft is vaak wel al voldoende tonen, maar het is voor mensen te moeilijk om de oorzaak te vinden.

Ik zelf zou niet zijn vriend mee laten gaan, hoe hard dat ook voor jou als eigenaar is. Ik zou echt willen dat iemand hem blanco beoordeelt en ook zo met hem aan de slag gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 10:51 



 
Profiel   

Mijn paard kan ook zo raar uit de hoek komen soms. Die heeft net zoals die van superpony flink wat afwijkingen in zijn hals/nek. Zijn we overigens pas achter gekomen toen hij al Z2 liep en hij loopt nu PSG dus het kan wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 14:33 



 
Profiel   

Het is mij ook geheel onduidelijk of TS nu wel of niet de hals op de röntgenfoto's heeft gezet? Mijn ervaring is ook dat paarden nogal raar uit de hoek kunnen komen bij halsproblemen. De rug is wel op de foto's gezet volgens TS en daar was niks op aan te merken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 16:00 



 
Profiel   

Breng het dier een week naar Gert van t Hof, die kan je direct zeggen of het wel of niet gaat lukken. Kost je ook geen bak met geld en dan heb je iemand die echt kundig is en al duizenden paarden in handen heeft gehad die de rest van de wereld niet voor elkaar kreeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 16:11 



 
Profiel   

Veel paarden bij Gert vandaan hebben een opstapprobleem. Zeer kundige man. Maar daar zou ik m'n paard pas heen brengen als het het opstappen en hangen kent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 16:43 



 
Profiel   

Naar Gert gaat mijn paard niet. Prima als dat voor een ander de oplossing is. Niet voor mij :) Hij gaat of naar Suzanne of nergens heen. Zo ver ben ik inmiddels wel. Ik blijf niet zoeken/zeulen met een paard waarvan het geen vereiste is dat je er op kan. Deze kans wil ik mijzelf gunnen en als zij zegt “dit wordt m niet”. Dan houdt het op. Ga ik mij concentreren op de andere 2.

Als zij ook maar iets op of aanmerkt dan gaat hij verder op de foto. Voor nu zie ik daar gaan aanleiding toe. Ik ken hem al sinds hij in de buik van zijn moeder zat. Trauma heeft hij nog nooit meegemaakt. Zijn gedrag is minder geworden i.p.v. erger dus aangeboren lijkt mij onwaarschijnlijk.

Stel dat hij toch op de foto moet dan is dat omdat hij te extreem is. Als hij zo extreem is ga ik er niet op dus als dan de uitslag slecht is, blijft het eindresultaat hetzelfde: ik ga er niet op. Zeker gezien de kleine kans is dat voor mij nu stap 2.

Hij is nog nooit opgepakt, aan hem gehangen of wat dan ook. Eerst maar eens de reactie peilen en dan verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 18:39 



 
Profiel   

Ik vind dat je het prima aanpakt Selka. Je weet wat je wilt en waarom je dat wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 18:49 



 
Profiel   

ook ooit zo'n paard gehad. ook mee begonnen en tem 'longeren met zadel op' geraakt.

nooit verdergegaan,idem,ze kon zo mooi en perfect lopen en uit het niets ontploffen dat het niet normaal was. op meerdere vlakken was ze ook zo(bv hoefsmid,de ene keer alles prima,de andere keer bij bv voet 2,totale paniek en niets meer mee aan te vangen).

ik heb toen beslist om ze gewoon als lieve grasmaaier te houden omdat ook ik met ouder worden,minder zeker werd(en ben) en ik ging er nooit op kunnen kruipen zonder voor mijn ogen te houden hoe ze kon ontploffen....en zo op een paard kruipen is nooit de bedoeling.

het kan waarschijnlijk wel goed gaan,maar ik ken mezelf daar ook in,en de combinatie ging nooit goed komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 18:54 



 
Profiel   

Ik snap je keus.

Toch wil ik wel aangeven dat het allemaal niks zegt hoelang je een paard kent etc. Schade kunnen ze overal oplopen, al tijdens de bevalling bijv.
Ook is niet alle schade altijd te zien.

Onze hengst had niemand iets aan gezien. Het gedrag was het enige waarom ik steeds verder ben blijven kijken. En nee, dat was niet altijd slecht. Er verbeterde ook dingen door trainen en herhalen. Hij is zelfs wel ingereden geweest, ook naar het bos geweest etc etc.

Gedrag is je enige aanknooppunt, maar wel een teken dat er iets is. Soms kom je erachter, soms niet en dan blijven paarden staan of moeten op den duur ingeslapen. Dat komt omdat het bij hele vage klachten echt een moeilijke zoektocht is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 11:34 



 
Profiel   

Het kan echt: van een paniek-vluchter een fijn rijpaard maken.
Die van mij schoot ook in de blinde paniek, het kon vijf keer goed gaan en de zesde keer was er weer blinde en stuurloze paniek. Geen bokken, niet stijgeren, alleen rennen. Medisch volledig in orde maar gewoon geen notie hoe hij het juiste antwoord moest geven onder de man en daardoor zeer snel overprikkeld en dit niet meer af kunnen laten vloeien. Type binnenvetter.

Dit moest hij leren, door iemand met ervaring. Bij mij is mijn instructrice hem gaan rijden onder begeleiding van Karel Bauer. Met heel veel rust, veel geduld, geen straffen en dus negatief bevestigen van het gedrag maar juist heel positief bevestigen heeft hij geleerd wat het juiste antwoord is, hoe hij zijn spanning kan laten afvloeien en heeft hij zelfs plezier in het rijden en werkt hij zo graag voor je. Hij is ook gewoon een trotse rijpony geworden.

Natuurlijk blijft de grens naar overprikkeling lastig en heb ik nog momenten waarbij ik door mijn fout een schrikreactie teweeg breng, maar hij is nu altijd te corrigeren en gewoon door te rijden. Spanningsmomenten zijn steeds zeldzamer.

Maar, we zijn wel twee jaar verder. Als het je waard is, krijg je die investering absoluut terug.

Ik heb als je interesse hebt een filmpje van hoe hij was en hoe hij werd van de eerste 9 maanden van deze begeleiding. Mocht je het interessant vinden of leuk vinden deze te zien, stuur me dan even een PB. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 12:31 



 
Profiel   

Wat ik merkte bij onze hengst is dat we alles veel vaker moesten herhalen en zodoende alles veel langzamer ging. Toen wisten we nog niet wat hij mankeerde en hij deed duidelijk wel echt zijn best. Hebben hem ook niet gestraft, maar wel elke keer veel tijd gegeven zodat het kwartje kon vallen.

We hebben nu ook een paard dat enorm gevoelig is. Kan erg schrikken van een klein dingetje, maar is wel goed doorgereden en ok op wedstrijd geweest bijv. Gaat nu mee bos in en was enom onder de indruk.
Het verschil is; trainen door dingen aan te leren en af te dwingen. Of een paard zelfvertrouwen geven. Aan de ene kant krijgt hij dat nu, maar kleine dingen is hij nog erg gevoelig op. Dat kost vooral tijd.

Het belangrijkste blijf ik altijd herhalen, omdat iedereen altijd zegt; maar die van jullie zijn braaf, terwijl ze bijna allemaal een best verhaal hebben; Ik vertrouw hun, maar zij vertrouwen mij en dat is nog veel belangrijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 17:46 



 
Profiel   

Je klinkt als iemand aan wie ik graag mijn paard zou toevertrouwen. Dit paard heeft misschien baat bij veel grondwerk. Ik kan me echter voorstellen dat je daar geen zin in hebt, omdat je ook nog twee andere paarden hebt. Sommige paarden zijn gewoon niet geschikt als rijpaard. Wij hadden zo'n welshje. Met veel werk, veel les en hulp werd ze rijdbaar, maar echt een succes is het nooit geworden. Ze was aan de ene kant bang en aan de andere enorm koppig. De angst hebben we grotendeels weten weg te krijgen, maar de koppigheid was moeilijk, omdat ze maar 1,21 m was en er dus nauwelijks een ervaren ruiter op kon. We hebben haar 18 jaar gehad, maar achteraf gezien, hadden we beter een andere pony kunnen kopen, als het rijden ging. Ze heeft overigens een fijn leven gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 17:56 



 
Profiel   

tengeltje11, dat begrijp ik heel goed. Ik hoop inderdaad tijdens het proces erachter te komen of wij een combi zijn. Fijn dat het paard bij je mocht blijven.

Mooi te lezen Leo. Ik ga je een pb sturen.

Superpony, straffen geloof ik inderdaad niet in. Zelfvertrouwen opbouwen zou heel fijn zijn.

Veel grondwerk is geen probleem Hevonen. Alleen iedereen doet/wil wat anders. Vandaar dat ik het nu even laat rusten en wacht op een plan van aanpak :)

Zo’n kleine welsh is helemaal lastig natuurlijk omdat daar niemand op kan. 18 jaar is een mooie tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 18:13 



 
Profiel   

Selka schreef
tengeltje11, dat begrijp ik heel goed. Ik hoop inderdaad tijdens het proces erachter te komen of wij een combi zijn. Fijn dat het paard bij je mocht blijven.

Mooi te lezen Leo. Ik ga je een pb sturen.

Superpony, straffen geloof ik inderdaad niet in. Zelfvertrouwen opbouwen zou heel fijn zijn.

Veel grondwerk is geen probleem Hevonen. Alleen iedereen doet/wil wat anders. Vandaar dat ik het nu even laat rusten en wacht op een plan van aanpak :)

Zo’n kleine welsh is helemaal lastig natuurlijk omdat daar niemand op kan. 18 jaar is een mooie tijd.

Ik heb de methode van Klaus Hempfling gevolgd. Aanrader!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 18:10 



 
Profiel   

Weet je inmiddels al meer, TS? Ik heb zelf een hele fijne ervaring met Suzanne. Als iemand je kan helpen, is zij het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 19:55 



 
Profiel   

Kijk toch naar Featherlight Horsemanship! Zij doet wonderen met paarden. Geen een paard is een probleem voor haar
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 20:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 104 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen