Gedragsproblemen bij mijn merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noorolivie
Berichten: 1
Geregistreerd: 27-06-19

Gedragsproblemen bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 14:17

Beste Bokkers,

Mijn merrie heeft de laatste weken heel erg last van vervelend doen. Dan heb ik het erover dat iedere keer als ik met haar het bos in wil gaan, dat ze dan gewoon NIET verder wil lopen en alleen maar gaat dreigen met achteruit lopen/steigeren, terwijl we voorheen zelfs altijd met neckrope het bos in gingen. Ze staat ook vaak gewoon stil als zij daar zin in heeft en dan, wat je ook doet, blijft ze stilstaan. Ook zonder zadel en met neckrope gewoon in de bak word ze de laatste tijd heel shaggie. We sprongen voorheen makkelijk 80/90 cm, en nu weigert ze voor steiltjes van 40 cm. Met vrijspringen doet ze dit ook. Ze heeft het ooit anderhalf jaar geleden eerder gehad, maar dat was toen niet zo erg als nu. We gaan haar sowieso binnenkort naar de osteopaat sturen om te kijken of er niks mis is met haar rug. :(

Weet iemand waardoor dit komt en weet iemand hoe ik dit zou moeten oplossen?
(Oja, hieronder wat leuke foto’s als bewijs dat ze altijd onwijs braaf was. <3 )
Groetjes

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Gedragsproblemen bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:39

Doet ze dit ook als je ernaast loopt? Zo nee, zou ik kijken naar het zadel/rug. Misschien heeft je paard ergens pijn.

Als ze het ook doet als je naast haar loopt is het misschien hormonaal? Heb je iets veranderd qua stal-managment? Voer? Andere groep in de wei? Is ze misschien hengstig?

Als je het zadel/rug hebt uitgesloten en ze doet het enkel als je erop zit, zou ik toch overleggen met de dierenarts. Mijn ervaring is dat een paard die zich "plots" zo uit, ergens flink last van heeft.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Gedragsproblemen bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:36

Ik verplaats je topic naar het subforum : Omgang en paardengedrag" daar past het beter

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:39

Als ze wel normaal kan draven en galopperen in de wei en niet met een mens erbij, dan ligt het voor de hand dat ze verwacht dat een mens pijn betekent. Om wat voor reden dan ook.

Aangezien ze het ook al heeft met longeren etc. betwijfel ik dat het (puur) aan het zadel ligt, maar wellicht zit het in een bepaalde houding die je vraagt, of een plek op de neus of achter de oren waar het hoofdstel en halster op komt?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Gedragsproblemen bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:49

Ik mis in dit verhaal een instructeur of instructrice.. ga je enkel op jezelf naar buiten en springen? Of neem je regelmatig les?

Behalve dan fysieke redenen om zo te doen die uiteraard eerst uitgesloten moeten worden (lees rugproblemen of harnachement dat niet past, enz... ) zijn er tal van mentale problemen die ervoor zorgen dat een paard zich gaat verzetten. Dat kan je enkel voorkomen door goede (!) begeleiding te hebben die je kan helpen op een consequente en verstaanbare manier met je paard om te gaan. Dat houdt in dat je niet enkel op stap kan buiten of andere leuke dingen, maar dagelijks moet werken aan de communicatie met je paard en ontwikkeling van het lichaam.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Gedragsproblemen bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:19

Dit klinkt voor mij eerder als een fysiek probleem met je paard dan een opvoedings/gedragsprobleem. Ik zou daarom eerder een dierenarts erbij halen dan een osteopaat, want het klinkt alsof je paard zich echt heel raar gedraagt voor haar doen.

Valt je verder ook dingen op aan haar? Hoe is haar vacht? Wordt ze ook boos als je op een bepaalde plek poetst? Eet ze goed? Is ze goed op gewicht?