Help! Mijn paard eet onze houten wei omheining op.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FemkeUni
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-06-19

Help! Mijn paard eet onze houten wei omheining op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 16:27

Ik zit met mijn handen in het haar....
Mijn paard eet heel onze houten omheining op. Er staat heel veel gras en hij heeft ruimte zat.
Ik heb alle soorten anti bijt op de hekken en poorten gesmeerd, sambal geprobeerd, stroom op het draadje voor de palen ( dan eet hij aan de hogere palen ), liksteen geprobeerd en zelfs een graasmasker op gedaan zo dat hij er niet meer in kan bijten. Deze heeft hij binnen een half uur stuk.
Hij eet alleen het hout van de wei en in zijn stal komt hij er niet aan.

Heeft iemand voor mij de gouden tip? Mijn ideeen zijn namelijk op en kan en wil hem ook niet overdag de hele tijd op stal moeten zetten.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Help! Mijn paard eet onze houten wei omheining op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:30

Wij deden de houten omheining altijd carboleumen. Dan houdt dat geknaag wel op.

Joanne_
Berichten: 193
Geregistreerd: 23-11-06

Re: Help! Mijn paard eet onze houten wei omheining op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:34


ladyroxy

Berichten: 108
Geregistreerd: 27-07-05

Re: Help! Mijn paard eet onze houten wei omheining op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:43

Leg eens een paar wilgentakken in de wei, dan kan hij daar aan knagen. Een soort van bezigheidstherapie en paarden mogen aan wilgentakken knagen.
En echt overal een stroomdraadje langs.

FemkeUni
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 16:47


speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:05

carboleum is enige wat helpt. wilgentakken erbij.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Help! Mijn paard eet onze houten wei omheining op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:18

Staat hij alleen? Misschien verveelt hij zich?
Wilgentakken zijn inderdaad een goede aanvulling.

FemkeUni
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 17:19

lissisanne schreef:
Staat hij alleen? Misschien verveelt hij zich?
Wilgentakken zijn inderdaad een goede aanvulling.


Nee hij staat samen met onze shet. Wilgentakken ga ik zeker aanschaffen!

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Help! Mijn paard eet onze houten wei omheining op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:49

Schrikdraadje verplaatsen of nog een extra randje spannen. Maar dat is symptoombestrijding. Je zou moeten uitzoeken waarom hij het doet. Mineralentekort? Zoutliksteen hoeft niet voldoende te zijn. Aanvullende likstenen misschien. Of heeft hij pijn in zijn maag? Maagzweer bijvoorbeeld?

FemkeUni
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 20:51

Monique1963 schreef:
Schrikdraadje verplaatsen of nog een extra randje spannen. Maar dat is symptoombestrijding. Je zou moeten uitzoeken waarom hij het doet. Mineralentekort? Zoutliksteen hoeft niet voldoende te zijn. Aanvullende likstenen misschien. Of heeft hij pijn in zijn maag? Maagzweer bijvoorbeeld?


Ook aan gedacht, maar dan zou hij het in de stal toch ook moeten doen? Daar staat hij de hele nacht in en daar bijt hij niks kapot?

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Help! Mijn paard eet onze houten wei omheining op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 21:01

hm. Daar heb jij een punt. Dan zou ik een schrikdraadje extra spannen

Anoniem

Re: Help! Mijn paard eet onze houten wei omheining op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 21:05

Insmeren met carboleum, dat helpt zeker. Daarnaast zou ik hem lekker takken geven, wilgentakken zijn zeer geschikt maar andere takken kunnen ook prima. Een rondje googelen levert je heel veel info op over welk snoeiafval je aan je paard kan geven. :)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Help! Mijn paard eet onze houten wei omheining op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 21:33

Heeft hij stro of stengelig hooi ter beschikking op de wei? Hier raakten ze het stengelige hooi (ze krijgen 2 soorten hooi) in de winter nauwelijks aan. Sinds ze op het gras staan eten ze dat hooi vaak eerder op dan het fijnere, voedzame hooi en ze komen vaak van het gras om tussendoor even hooi te eten, ondanks dat er zat gras op het land staat (dus niet een kwestie van buik vullen om daarna weer kruimels te maaien).

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Re: Help! Mijn paard eet onze houten wei omheining op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:00

Cribox al geprobeerd ?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:23

FemkeUni schreef:
Ook aan gedacht, maar dan zou hij het in de stal toch ook moeten doen? Daar staat hij de hele nacht in en daar bijt hij niks kapot?


Dat hangt er van af. Als het hout in de stal niet bevat waar je paard behoefte aan heeft, en het hout van de omheining wel, dan zal hij de stal met rust laten. En aangezien omheiningen meestal van heel ander hout gemaakt zijn dan stallen, zou ik toch eerst eens een goed vitamine/mineralenmengsel proberen.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:25

Ibbel schreef:
FemkeUni schreef:
Ook aan gedacht, maar dan zou hij het in de stal toch ook moeten doen? Daar staat hij de hele nacht in en daar bijt hij niks kapot?


Dat hangt er van af. Als het hout in de stal niet bevat waar je paard behoefte aan heeft, en het hout van de omheining wel, dan zal hij de stal met rust laten. En aangezien omheiningen meestal van heel ander hout gemaakt zijn dan stallen, zou ik toch eerst eens een goed vitamine/mineralenmengsel proberen.


Dat sluit idd aan bij wat ik dacht. Niet aan gedacht dat het hout van de stal weer een andere soort kan zijn natuurlijk.

Ik zou dan ook eerder denken aan mineralentekort en niet aan een maagzweer, want dan zou hij het sowieso in zijn box ook doen.

En kan het nog zijn dat hij zich verveelt?

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:43

hoeft niet perse een tekort zijn, paarden kunnen best wel bepaald hout lekker vinden en als eten zien. Dus knagen ze voor het lekkere en niet omdat ze iets te kort hebben.

FemkeUni
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 10:53

Ibbel schreef:
FemkeUni schreef:
Ook aan gedacht, maar dan zou hij het in de stal toch ook moeten doen? Daar staat hij de hele nacht in en daar bijt hij niks kapot?


Dat hangt er van af. Als het hout in de stal niet bevat waar je paard behoefte aan heeft, en het hout van de omheining wel, dan zal hij de stal met rust laten. En aangezien omheiningen meestal van heel ander hout gemaakt zijn dan stallen, zou ik toch eerst eens een goed vitamine/mineralenmengsel proberen.


Weet je ook welke vitamines/mineralen? Heb het al opgezocht, maar kan niet vinden wat ze dan tekort zouden kunnen komen.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:22

Schrikdraadjes spannen waardoor de nergens aan het hout kunnen komen is het enige wat werkt. Heeft niks te maken met tekorten; paarden knagen gewoon vaak en graag aan hout. Daarom hebben wij dus kunststof maar ook daar met een schrikdraadje ervoor tegen hangen op het hek, schuren en evt. een keer de tanden er in zetten.
Zo'n net is levensgevaarlijk, daar past een hoef precies in.

Ons kunststof op de achtergrond ( in dit geval van de rijbak) wat ook nog een leven lang mee gaat en vrijwel geen onderhoud nodig heeft Afbeelding

Newlander
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:40

We doen altijd carboleum om het hout dit helpt echt daarbij langen paarden ook minder op geïmpregneerd hout mijn tip is dus met de kwast er over heen te gaan!!