mijn paard is bang voor de poetsplaats

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blanche97
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-07-19

mijn paard is bang voor de poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 16:35

Hii, mijn paard staat nu ongeveer 7 weken op een nieuwe stal, nu poets ik hem eigenlijk altijd buiten maar als het slecht weer is of te warm dan poets ik liever binnen. Nu weigert hij de poetsplaats op te lopen, hij zet zichzelf dan volledig op de rem en ik probeer dan een paar keer naar achter en weer een stukje dichterbij te lopen maar nog steeds weigert hij op de plek te lopen. Voor de rest heb ik een paar keer geprobeerd hem wat rustig aan te belonen op het moment dat hij dichterbij staat.
Heeft iemand tips die ik kan uitproberen om hem op de poetsplaats te zetten?

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: mijn paard is bang voor de poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 16:51

Heb je het idee dat het angst is of gewoon eigenwijs zijn?

Als het eigenwijs is zou ik hem een goede tik verkopen, zodat hij gewoon begrijpt dat hij niet hoeft te spotten met je... Nu zal ik Bokt wel over me heen krijgen, omdat ik mijn pony een tik geef, maar ik vind dat dat opvoeden heet :o Niet doen als je denkt dat het angst is hoor!!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:03

blanche97 schreef:
Hii, mijn paard staat nu ongeveer 7 weken op een nieuwe stal, nu poets ik hem eigenlijk altijd buiten maar als het slecht weer is of te warm dan poets ik liever binnen. Nu weigert hij de poetsplaats op te lopen, hij zet zichzelf dan volledig op de rem en ik probeer dan een paar keer naar achter en weer een stukje dichterbij te lopen maar nog steeds weigert hij op de plek te lopen. Voor de rest heb ik een paar keer geprobeerd hem wat rustig aan te belonen op het moment dat hij dichterbij staat.
Heeft iemand tips die ik kan uitproberen om hem op de poetsplaats te zetten?


Ik heb dit zelfde gehad met mijn paard.. Ga werken aan grondwerk. Dus niet alleen focussen op die poetsplaats. Ga wandelen en t begeleiden of grondwerken. Ik ben ook verhuisd van stalling, had de eerste week even wat problemen, maar nu doordat ik er veel mee geoefend heb werd het al snel minder. Het is nog steeds zn hobby niet, maar het wordt al gemakkelijker.. Mijn paard wilt alles zien en dat lukt op onze poetsplaats niet.

Tip: Kijk wat werkt voor het paard, bij mij bijvoorbeeld kan ik geen druk vanuit achter geven, want dan gaat hij in de achteruit. Ik geef iets druk op het hoofd, daarna als hij 1 pas verzet druk los tot ik bij de plek ben en laat hem vervolgens ruiken.. achteruit is geen optie, altijd voorwaarts oplossen. Ik geef hem hiervoor veel tijd, als hij weer zelf besluit naar achter te lopen vraag ik hem weer mee en doe ik t zelfde tot hij op de poetsplaats staat. Laat m dan geen uren op die poetsplaats staan als hij er zelf voor gekozen heeft erop te staan. Beloon hem door weer weg te gaan van de poetsplaats..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:05

Sophievhouw schreef:
Heb je het idee dat het angst is of gewoon eigenwijs zijn?

Als het eigenwijs is zou ik hem een goede tik verkopen, zodat hij gewoon begrijpt dat hij niet hoeft te spotten met je... Nu zal ik Bokt wel over me heen krijgen, omdat ik mijn pony een tik geef, maar ik vind dat dat opvoeden heet :o Niet doen als je denkt dat het angst is hoor!!


Er is altijd een reden waarom een paard iets niet wilt of doet. Misschien is de situatie veranderd op die plek of kan hij zn maatjes niet zien of heeft hij last van claustrofobie. Ik geloof niet dat een paard t doet om te pesten of eigenwijs te zijn. Die van mij associeert de poetsplaats met iets negatiefs.. Hij is niet bang voor de poetsplaats zelf, maar hij associeert iets.. Als je hem gaat slaan bevestig je het negatieve opnieuw waardoor je de andere keren nog meer druk moet geven hem erop te zetten. Daarnaast kan t ook nog eens gevaarlijk worden. Die van mij haalt uit of komt omhoog.

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:13

Gizeppie schreef:
Sophievhouw schreef:
Heb je het idee dat het angst is of gewoon eigenwijs zijn?

Als het eigenwijs is zou ik hem een goede tik verkopen, zodat hij gewoon begrijpt dat hij niet hoeft te spotten met je... Nu zal ik Bokt wel over me heen krijgen, omdat ik mijn pony een tik geef, maar ik vind dat dat opvoeden heet :o Niet doen als je denkt dat het angst is hoor!!


Er is altijd een reden waarom een paard iets niet wilt of doet. Misschien is de situatie veranderd op die plek of kan hij zn maatjes niet zien of heeft hij last van claustrofobie. Ik geloof niet dat een paard t doet om te pesten of eigenwijs te zijn. Die van mij associeert de poetsplaats met iets negatiefs.. Hij is niet bang voor de poetsplaats zelf, maar hij associeert iets.. Als je hem gaat slaan bevestig je het negatieve opnieuw waardoor je de andere keren nog meer druk moet geven hem erop te zetten. Daarnaast kan t ook nog eens gevaarlijk worden. Die van mij haalt uit of komt omhoog.


Wat ik zeg, dan heb je te maken met angst. Ik heb het niet daar over, ik heb het over eigenwijs zijn. Die van mij heeft het daarna niet meer gedaan, en hij vindt me nog steeds aardig :j ;)

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:16

Vaak komt het ook omdat de poetsplekken donker zijn en ze de overgang eng vinden of niet prettig. Als je de mogelijkheid hebt kunt je proberen met een ander paard op de poetsplaats erop te lopen zo is jou paard niet alleen en vaak lopen ze dan wel mee. Daarnaast als je je paard terug zet en je wil weer vooruit belonen ook al is het maar 1 stap dan komt hij vanzelf stapje voor stapje dichterbij.

De eerste keer dat je paard erop stapt gewoon even blijven staan wat praten en kort belonen daarna gewoon eraf gaan en op die dag niet meteen poetsen. Laten merken dat het ook gewoon zomaar kan zijn dat hij de poetsplaats op moet en niet alleen voor het poetsen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: mijn paard is bang voor de poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:19

Achteruit inparkeren kan soms de oplossing zijn.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:29

Lusitana schreef:
Achteruit inparkeren kan soms de oplossing zijn.

Wilde ik ook zeggen! Gewoon achteruit proberen. Staat hij, belonen met lekkers.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:30

xtessax83 schreef:
Vaak komt het ook omdat de poetsplekken donker zijn en ze de overgang eng vinden of niet prettig. Als je de mogelijkheid hebt kunt je proberen met een ander paard op de poetsplaats erop te lopen zo is jou paard niet alleen en vaak lopen ze dan wel mee. Daarnaast als je je paard terug zet en je wil weer vooruit belonen ook al is het maar 1 stap dan komt hij vanzelf stapje voor stapje dichterbij.

De eerste keer dat je paard erop stapt gewoon even blijven staan wat praten en kort belonen daarna gewoon eraf gaan en op die dag niet meteen poetsen. Laten merken dat het ook gewoon zomaar kan zijn dat hij de poetsplaats op moet en niet alleen voor het poetsen.


Ben het met jou eens! Mijn paard denkt vaak ook dat hij er niet tussen past, omdat de kleurval anders is..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:33

Achteruit inparkeren is sowieso beter. Hoeven ze niet zo'n rare draai te maken.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:37

SusanH schreef:
Achteruit inparkeren is sowieso beter. Hoeven ze niet zo'n rare draai te maken.


Ik parkeer ook achteruit in, want mijn paard is te groot om de draai te maken, maar ik geef hem wel ff tijd om er over na te denken waar hij is..

blanche97
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 17:19

Bedankt allemaal er zitten zeker tips bij die mij aanspreken om op te bouwen. :)

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 17:56

Goede tips worden hier gegeven. Een nieuw paard van ons wilde ook nooit de poetsplaats op. Hij moest altijd even stilstaan op een afstand. Een therapeut die hier op stal was om hem eens lekker los te maken opperde dat er nog een paard stond in de beleving van ons paard. Dat paard moesten we dus eerst wegsturen :') . Daarna ging hij er wel op. Serieus, het werkte! Of in ieder geval werkte het, omdat ons paard eventjes de tijd kreeg... Zo grappig dit soort dingen.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: mijn paard is bang voor de poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 18:46

Idd in z'n achteruit inparkeren of vanuit de leiderspositie de poetsplaats op sturen (van achter het paard ipv naast het hoofd). En ja, bij sommige paarden werkt een goed getimede tik ook gewoon. Maar belonen voor de juiste reactie is het belangrijkst (druk weghalen).