Ex-manegepaard 'alerter' maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Ex-manegepaard 'alerter' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 14:00

Hoihoi,

Sinds ongeveer een jaar rijd en verzorg ik een mooie Friese merrie, een ex-manegepaard. Nu weet ik niet precies wat voor manege het geweest is waar zij heeft gestaan, maar wat natuurlijk zeker is is dat ze daar veel verschillende mensen op haar rug en om haar heen heeft gehad. En ik denk dat dit dan ook te merken is in haar gedrag, vergeleken met een andere half-Friese merrie die ik verzorg en rijd. De volle Fries is zowel kwalitatief erg goed, als in de omgang. En dat is natuurlijk ideaal! Echter, denk ik dat dat komt doordat ze door de jaren heen geleerd heeft zich voor prikkels af te sluiten. Als je naast haar staat, haar kriebelt, haar achteruit zet... ze blijft eigenlijk in alle situaties hetzelfde paard, totdat ze iets spannend vindt. Met rijden kan ze dan ook heerlijk en actief rijden, mits je de juiste knopjes weet te vinden en haar echt stimuleert. Buiten dat om is ze heel makkelijk en laat ze alles over zich heen komen. Ze geeft niet echt reactie op wat jij als mens vraagt of doet. En dat kan wel lekker makkelijk zijn, maar ik vind het soms zorgelijk. Dan vraag ik me af hoe dat zo gelopen is. Als ik dan kijk naar de kruising Fries: zij reflecteert veel meer jouw gedrag en uit echt haar (on)genoegen.

Denken jullie dat dit gedrag inderdaad te maken kan hebben met een manege-verleden? Hebben jullie ervaring met ex-manegepaarden? Hoe zouden jullie een paard als deze alerter willen maken, en haar meer 'paard' laten zijn, in plaats van een dier dat zo weinig mogelijk van haar 'paardenaard' ;) laat zien, omdat dat voor haar de makkelijkste weg is?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Ex-manegepaard 'alerter' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:03

geduld.
hier een paard wat 2 jaar heeft geduurd voordat hij zich open begon te stellen. een erg introvert paard, dus hij zal nooit super uitgelaten worden.

blijf jezelf, houd je grenzen hetzelfde en zorg dat ze weet wat je van haar verwacht. ze opent vanzelf

Rizette
Berichten: 4363
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:07

Denk dat ze inderdaad het meeste wel gezien heeft en van alles heeft meegemaakt dus ze is gewend om weinig te reageren en dat werd ook van haar verwacht. Zal ook wel een beetje in haar aard zitten anders had ze geen manegepaard kunnen zijn. Geef haar zoveel mogelijk vrijheid in de wei met minstens 1 maatje en zorg dat ze zo weinig mogelijk tussen afstompende en saaie muren moet staan en rij haar niet te vaak zodat ze er zelf ook wat meer zin in heeft en misschien wel een keer even laat zien dat ze zich goed voelt. Haar lijf heeft veel te verwerken gehad als ze nog wel gezond is zal ze vanzelf door alle vrijheid en veel vrije beweging en sociaal plezier weer bijkomen.

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:08

Wat doen jullie zowel met het paard? Misschien zou je eens vrijheidsdressuur kunnen proberen? Ik heb geen ervaring met een ex manegepaard, maar ik denk dat het soms ook fijn is als ze iets anders doen en daardoor wat frisser worden in het hoofd. Ik heb gemerkt bij mijn eigen paard dat hij vrijheidsdressuur heel leuk vindt, omdat hij iets anders doet dan dressuur/springen/buitenrijden. Het houdt hem levendig :)

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Ex-manegepaard 'alerter' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 14:22

Thanks voor de reacties!

@rizette, wat jij beschrijft, dat is precies de situatie zoals het bij ons op stal is! Haha, dat is wel fijn dus;)

@Ballard_L, ze wordt zo'n 2-4 keer gereden per week, en vaak wisselen we af met grondwerk. Ik ben van mening dat dat inderdaad erg goed zal zijn voor haar! Ik hoop dan ook dat dat een beetje doorslaggevend zal zijn op den duur voor haar gedrag.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Ex-manegepaard 'alerter' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:56

Het kan ook gewoon een heel gesloten paard zijn. Als ik kijk naar het paard van mijn vriend, die is nooit bij een andere eifenaar geweest(ja bij defokker maar hij kent hem vanaf geboorte.
Dat is zo'n gesloten paard, daar zie of lees je niks aan als buitenstaander. Alleen bij mijn vriend toont hij soms wat.

Ik denk wel dat je je paard de tijd moet geven, maar niet elk paard is enorm uitbundig natuurlijk.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Re: Ex-manegepaard 'alerter' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:30

Ik heb zelf ook een ex manegepaard gehad. En begrijp volledig wat je wil zeggen. Bij mijne was het pas na een jaar of 3 dat hij uit zijn schulp kwam. Het leek echt alsof hij zich afsloot. Hij deed alles wel, maar nooit ten volle precies. Na ong 3 jaar kon hij al eens oprecht blij zijn, of zelf een knuffel komen vragen.
Denk dat zoiets gewoon tijd nodig heeft.

lola01234
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:14

Hallo, ik weet niet of het al opgelost is maar zo niet heb ik wel nog een tip die misschien kan helpen.

Mijn paard was niet echt een manege paard, maar ze is wel 2j lang gebruikt door een manege.
( ik heb haar leren kennen in het begin van die 2j)
daar heb ik haar ook leren kennen. 6maand na het sluiten van die manege is ze uiteindelijk bij mij belandt.
Door het manege leven was ze extreem sloom en ongeïnteresseerd geworden, lessen rijden was extreem vermoeiend omdat ze zo moeilijk van gang veranderden.

eens ze dus bij ons was merkte ik dat ze anders was dan in het begin van haar menege tijd. ze genoot nietmeer van een borstelbeurt of van spelen. ze kwam niet naar me toe in de wei ect (terwijl het eeecht wel het liefste paard is dat ik me kan inbeelden)

Ik heb dan besloten om even het rijden aan de kant te zetten, en haar voorop te stellen. ik heb een plek gevonden waar ze 24/7 op de weide stond met een maatje. ze is terug paard geworden, en vooral terug zichzelf.
Daarna ging het ook veel beter tijdens de lessen om overgangen te rijden.

Het duurt soms even voor je het effect ziet van wat je doet, maar als je het juiste doet en vooral met veel liefde en exclusieve aandacht, zal je zien hoe dankbaar je paard zal zijn.
(Als ik nu toekom kan er zelf een gallopje en een hinnikje vanaf *\o/* )

veel succes nog!

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Ex-manegepaard 'alerter' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:51

Mijn paard heeft nog geen jaar in de manegelessen gelopen voor ik hem kocht, maar was toch al dusdanig afgesloten dat hij nergens meer wat om gaf.

Heb hem van stal gehaald, in een Paddock Paradise gezet (wel de overgang geleidelijk gemaakt) en ik denk dat het een half jaar geduurd heeft voor hij zich een klein beetje meer openstelde. Inmiddels zijn we 7,5 jaar verder, en hij maakt nog steeds progressie in zijn ''openstellen''. Sinds een jaar komt hij pas naar me toe als hij me ziet.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Ex-manegepaard 'alerter' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:12

Is er iets veranderd aan haar weidegang en/of stalling? Ik merkte een positieve verandering op mijn ex manegepaard toen ik hem weghaalde uit de manege en hem particulier bij een boertje stalde. Hij kreeg veel meer weidegang, en stond in een veel rustigere omgeving wat hem echt goed deed.

lola01234
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-07-19

Re: Ex-manegepaard 'alerter' maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:17

@brittS wow dan ging het bij mijn paard wel erg snel.
Zal ook afhangen van paard tot paard natuurlijk.