Hengsten alleen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Hengsten alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 07:57

Hoi allemaal,

Even een onderwerp waar ik nog nooit iets van gesnapt heb. Hengsten die alleen staan. Heel vaak is het puur status. "Ik heb een hengst , kijk mij" . Castreren willen zulke mensen niks van weten. En volgens hun is hun dier zo gelukkig. Ondertussen staat de hengst neurotisch heen en weer te lopen , te schreeuwen en vervelend gedrag te vertonen omdat ze zoveel hormonen hebben en de grootste oorzaak : eenzaamheid.

Heel veel smoesjes worden om je oren gegooid zoals : Hij is gelukkig zo , het hoeft niet want hij heeft geen hengstengedrag , hij kan niet samen dan gaat ie vechten , dan krijgt hij een blessure , dan krijgt hij wondjes.

Sorry maar waar zijn we mee bezig? Een paard is een kudde dier, een hengst dus ook.

Ik vind dat een hengst samen MOET staan. Ik weet ook dat er hengsten zijn die echt gaan vechten , maar naar mijn opinie moeten de ballen er af en zet je ze daarna lekker samen. Ik snap dat niet dat je als eigenaar je gefrustreerde eenzame hengst alleen laat staan puur om je eigen belangen...

Wat vind bokt? Ik heb het idee dat bij het woord "hengst" alleen staan altijd goedgekeurd word

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengsten alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:04

Ik had een 3 jarige hengst gekocht die geleerd had te dekken in de kudde nou ga die maar is ergens bij zetten :)
Na 2 jaar dekken is hij gecastreerd en toen dekte die nog toen die in de koppel mocht!
Nu heb ik 2 hengsten die bij de vorige eigenaar altijd alleen liepen ik kocht ze als 4 jarige en ze zijn bij elkaar in gegaan en op wat ruig spelen na zijn het de beste vrienden geworden!
Maar die ga ik ook niet leren dat dekken in een koppel kan! ;)

Ik ben van mening dat sommige dieren gewoon echt niet met andere kunnen of het nou merries, Ruinen of hengsten zijn!
En niet bij iedere hengst kunnen de ballen eraf als je ze wilt gebruiken voor de fokkerij is dat een beetje zonde ;)

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 08:10

Dekken is nou eenmaal natuurlijk gedrag. Die kunnen ook gewoon bij ruinen. Zeg ook niet dat hengsten bij merries in moeten :P

Als je weiland groot genoeg is kan elk paard bij elkaar. Postzegel gaat moeilijk inderdaad

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:13

Blijft mooi dat veel van de hengsten eerst 3 jaar in de opfok gelopen hebben in grote groepen en wanneer ze dan oud genoeg zijn om beleerd te worden kunnen ze abrupt bij geen enkel ander dier meer samen staan. :+

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:14

Sociaal contact is belangrijk voor elk paard. Voor hengsten helemaal want die zijn ook nog eens heel speels en fysiek ingesteld. Die zijn het liefst de hele dag met andere paarden bezig.

Maar helaas kan er niet altijd aan voldaan worden bij onze gehouden paarden. Niet iedereen kan een hengst samen zetten met merries, hengsten of ruinen. Dan zou castreren inderdaad de beste optie zijn. Maar we willen toch ook graag fokken. En daarvoor moet het paard dan wel intact blijven.

Gelukkig heeft een dekhengst uit de warmbloed sportpaarden fokkerij het al een stuk beter dan vroeger. Ze worden niet meer weggestopt in de achterste stal. Hebben vaak wel een buiten en in elk geval zicht op andere paarden, soms ook contact via een luikje of met een hek ertussen.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:15

Kabayo schreef:
Dekken is nou eenmaal natuurlijk gedrag. Die kunnen ook gewoon bij ruinen. Zeg ook niet dat hengsten bij merries in moeten :P

Als je weiland groot genoeg is kan elk paard bij elkaar. Postzegel gaat moeilijk inderdaad


Realiseer je dat een ruin in de natuur niet bestaat. Voor een hengst is een ruin vooral "geen hengst" en dus een merrie en dus mogelijk om te dekken. Hengsten die alles dekken dekken daardoor ook ruinen. Je hebt ook hengsten die beleefd zijn en enkel dekken bij een hengstigheid. Zulke hengsten zullen een ruin niet dekken want deze is natuurlijk nooit hengstig.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:16

Ik vind het ook triest om een hengst, hengst te houden zonder dat ie ggk is en hem een eenzaam leven te geven. Of zet er idd een maatje bij, een andere hengst of ruin of castreer hem.

Maar goed, zoals bovenstaand al gezegd is niet iedere hengst kan met andere hengsten en ik ken ook ruinen die niet met andere paarden kunnen. Maar meestal zijn het uitzonderingen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:18

Een hengst ergens in pension zetten waar hij ook naar buiten kan is vaak al een ding, laat staan ergens in pension zetten waar hij met een maatje naar buiten kan...

Dat is ook de reden dat ik mijn lusitano vrij snel heb laten castreren toen hij hier in de buurt in pension ging.
Ik heb er geen dag spijt van gehad, hij is gek op al zijn maatjes waar hij mee samen loopt.

Voor mensen die hun paarden thuis houden is het samen houden van hengsten of een hengst met een maatje makkelijker.
Ik kan me goed voorstellen dat je ze dan lekker hengst laat als je aan hun behoefte kunt voldoen.
Maar kun je dat niet gaat wat mij betreft welzijn voor het hengst zijn.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:19

cobiie schreef:
Blijft mooi dat veel van de hengsten eerst 3 jaar in de opfok gelopen hebben in grote groepen en wanneer ze dan oud genoeg zijn om beleerd te worden kunnen ze abrupt bij geen enkel ander dier meer samen staan. :+

In de natuur leeft een paard zelden solitair. Ook oudere harem hengsten zullen zich weer aansluiten in een bachelor groep. Alleen hebben ze in het wild alle keus om zelf de groep of het paard uit te kiezen. Wij bieden ze hooguit een paar opties en als dat niet lukt houdt het op.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:21

Mijn hengst heeft inderdaad de eerste jaren in een opfok koppel van 20 hengsten gelopen, daarna is hij gecastreerd, dus hij heeft nooit alleen moeten staan en dat waardeert hij nog steeds want hij is niet graag alleen...

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 08:21

Amable schreef:
Kabayo schreef:
Dekken is nou eenmaal natuurlijk gedrag. Die kunnen ook gewoon bij ruinen. Zeg ook niet dat hengsten bij merries in moeten :P

Als je weiland groot genoeg is kan elk paard bij elkaar. Postzegel gaat moeilijk inderdaad


Realiseer je dat een ruin in de natuur niet bestaat. Voor een hengst is een ruin vooral "geen hengst" en dus een merrie en dus mogelijk om te dekken. Hengsten die alles dekken dekken daardoor ook ruinen. Je hebt ook hengsten die beleefd zijn en enkel dekken bij een hengstigheid. Zulke hengsten zullen een ruin niet dekken want deze is natuurlijk nooit hengstig.

Wat is er precies erg aan dekken? Voor een merrie misschien wel want die word drachtig. Het is een natuurlijk iets

Ik heb het trouwens niet over dekhengsten castreren , dat is inderdaad wel zonde. Maar ik ken wel mensen die het doen. Die zetten het paard voorop dan de fokkerij.

Er zal vast ergens een uitzondering zijn die echt niet samen kan. Maar helaas zie ik elke hengst alleen staan (ouder dan 3 jaar. Opfok kan alles wel samen)

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:23

Amable schreef:
Kabayo schreef:
Dekken is nou eenmaal natuurlijk gedrag. Die kunnen ook gewoon bij ruinen. Zeg ook niet dat hengsten bij merries in moeten :P

Als je weiland groot genoeg is kan elk paard bij elkaar. Postzegel gaat moeilijk inderdaad


Realiseer je dat een ruin in de natuur niet bestaat. Voor een hengst is een ruin vooral "geen hengst" en dus een merrie en dus mogelijk om te dekken. Hengsten die alles dekken dekken daardoor ook ruinen. Je hebt ook hengsten die beleefd zijn en enkel dekken bij een hengstigheid. Zulke hengsten zullen een ruin niet dekken want deze is natuurlijk nooit hengstig.

Dit klopt. Een ruin is maar vreemd. Mijn hengsten zijn vriendelijk, sociaal en beleefd, en waren dat ook naar mijn ruin toe. Maar hij is geen merrie en speelt niet zoals een hengst. :+

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:26

Nouvel schreef:
Mijn hengst heeft inderdaad de eerste jaren in een opfok koppel van 20 hengsten gelopen, daarna is hij gecastreerd, dus hij heeft nooit alleen moeten staan en dat waardeert hij nog steeds want hij is niet graag alleen...

Daarom schaar ik ze het liefste in als 2 jarige. Dat is beetje de tijd dat ze de groep/familie gaan verlaten. Ze zijn dan oud genoeg om tegen een stootje te kunnen en jong genoeg om zich makkelijk aan te passen. :D

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:28

Ja die van mij is ook al 2 jarige over gegaan naar zijn nieuwe plekje en een paar maanden daarna gecastreerd.
Prima zo voor onze situatie en in deze omgeving.
Hij heeft trouwens als ruin ook nog heel veel gespeeld met zijn nieuwe maatjes.
Vast niet zo als hengsten spelen, maar vaak nog behoorlijk pittig, echt leuk om te zien.
En hij speelt nog steeds wel met de shet die net gecastreerd is. :D

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:36

Nouvel schreef:
Ja die van mij is ook al 2 jarige over gegaan naar zijn nieuwe plekje en een paar maanden daarna gecastreerd.
Prima zo voor onze situatie en in deze omgeving.
Hij heeft trouwens als ruin ook nog heel veel gespeeld met zijn nieuwe maatjes.
Vast niet zo als hengsten spelen, maar vaak nog behoorlijk pittig, echt leuk om te zien.
En hij speelt nog steeds wel met de shet die net gecastreerd is. :D

Ik zeg ook niet dat ruinen niet spelen. Die van mij heeft tot zijn 30ste gespeeld. :) Heeft ook niet met hard of pittig te maken, maar zijn andere spelletjes.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:44

Nouvel schreef:
Voor mensen die hun paarden thuis houden is het samen houden van hengsten of een hengst met een maatje makkelijker.
Ik kan me goed voorstellen dat je ze dan lekker hengst laat als je aan hun behoefte kunt voldoen.
Maar kun je dat niet gaat wat mij betreft welzijn voor het hengst zijn.


Ik had een tijdje een jonge hengst lopen in een ruinenkudde, ging goed en ze speelden lekker samen. Totdat die jonge hengst ineens zo'n last kreeg van z'n hormonen dat het spelen aggresief werd en hij 1 van de ruinen zo hard beet dat deze doodsbang was en zelfs van angst moest plassen. Die had echt een nare wond daarna en ik heb ze uiteraard direct apart gezet en de hengst is de week daarna gecastreerd. Maar het gaat dus niet altijd goed... :(

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:44

Kabayo schreef:
Dekken is nou eenmaal natuurlijk gedrag. Die kunnen ook gewoon bij ruinen. Zeg ook niet dat hengsten bij merries in moeten :P

Als je weiland groot genoeg is kan elk paard bij elkaar. Postzegel gaat moeilijk inderdaad



Nou ik hoef mijn ruin niet bij een dekkende hengst hoor.

Veel te groot risico op blessures.

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:46

Hengsten alleen is voor mij een no go en dan zal ik eerst alles geprobeerrd hebben om hem samen met iemand anders te zetten voor ik het opgeef.

Heb dan ook het geluk dat de kudde die ik verzorg (waar mijn ruin in staat) bestaat uit een hengst, mijn ruin, twee merries en een 3 maand oud veulen. Dat gaat prima. Natuurlijk word er af en toe wel even gerend/gespeeld, maar ze staan 24/7 buiten te knuffelen, grazen en slapen. Mijn ruin heb ik al eens over de hengst zien waken terwijl hij lag te slapen.
Dit zijn Shetlanders, maar een hengst blijft een hengst. Nu mijn pony aan het puberen is word hij ook echt opgevoed door de hengst. De hengst is daar heel eerlijk in en zet hem alleen op zijn plek als het nodig is, daarna is er weer rust en word er verder gegraast.
En een ruin dekken? Deze hengst dekt alleen de merries. Heb hem nog nooit mijn ruin zien dekken :) .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:10

Ik snap sowieso niet dat je een paard hengst laat als het geen dekhengst is, en ook nooit zal worden. Haal dan meteen de ballen er af. Kan hij op elke stal fijn mee de kudde in, of in een klein groepje buiten staan.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hengsten alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:26

Ik heb lang op een stal gestaan met meerdere dekhengsten en die wil je echt niet bij een ander paard in hebben. Risico op schade aan de andere paarden is veel te groot.
Hengsten hadden ieder hun eigen wei met meestal uitzicht op andere paarden en stonden op stal naast een rustige ruin waarmee ze door de tralies contact hadden.

Nu hebben ze daar nog één hengst en die loopt samen met enkele muildieren. Die zijn steriel en voor hem echt maatjes zonder seksuele aantrekkingskracht.

Eens met het idee dat een niet dekkende hengst beter af is als ruin.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:30

Mijn eerste pony stond als hengst ook gewoon in de groep. Jaar later wel 3 veulentjes maar ach... Nadat hij gecastreerd was bleef hij hetzelfde: vechten met de andere ruinen en hengstige merries dekken. Nooit ruinen, snap ook niet helemaal waar dat idee vandaan komt.
Ik ken ook een veulen dat met een zeer zwakke achterhand geboren werd en dus zo snel mogelijk gecastreerd werd zodat hij in de opfok bij de merries kon.
Ik denk dat het een beetje hetzelfde verhaal is als die dure sportpaarden die alleen staan zodat de kans op blessures wordt geminimaliseerd. Daarnaast zijn naar mijn idee veel stalhouders huiverig voor het mogelijke machogedrag van hengsten. Daarmee vind ik het alleen zetten van hengsten om die reden niet gerechtvaardigd.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hengsten alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:37

Inderdaad castreren die hap!! En inderdaad er zijn veel mensen die het nogal mooi vinden te kunnen zeggen dat ze een hengst rijden.
In mijn discipline zie ik dat ook echter als de hengsten geshowd worden gaat er altijd wel iets niet goed waardoor ze veel penalty’s krijgen. En wat er niet goed gaat gebeurt puur omdat het een hengst is en het niet helemaal 100% mee werkt.
Ik roep dan ook altijd ,,ballen er af,,
Veel hengsten zijn of neurotisch, macho of volledig in hun zelf gekeerd en staan triest met hun hoofd in de hoek zwaar ongelukkig te wezen....

Hengsten moet je overlaten aan ervaren proffesionals en alleen hengst laten als ze daadwerkelijk interessant Zijn om mee voort te planten.
En ook daar gaat het vaak mis, namelijk dat iedereen denkt dat zijn hengst de mooiste en de beste is.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:38

Kabayo schreef:
Wat is er precies erg aan dekken? Voor een merrie misschien wel want die word drachtig. Het is een natuurlijk iets


Een hengst die een ruin probeert te dekken is dus geen natuurlijk iets, tenslotte bestaat een ruin in de natuur niet. Deze is door de mens gecreëerd. En wat er erg is aan dekken, heb je het wel eens gezien? De kans op blessures is behoorlijk groot, vooral als het paard dat gedekt wordt er niet op zit te wachten. Ik pleit overigens niet voor hengsten alleen zetten, wel voor begrijpen waarom je niet iedere hengst zomaar in een kudde kan zetten.


SusanH schreef:
Ik snap sowieso niet dat je een paard hengst laat als het geen dekhengst is, en ook nooit zal worden. Haal dan meteen de ballen er af. Kan hij op elke stal fijn mee de kudde in, of in een klein groepje buiten staan.


Omdat je een hengst wel degelijk iets ontneemt als je hem castreert. Tenslotte heeft testosteron ook gewoon een functie. Ik had mijn Spanjaard heel erg graag hengst willen houden, maar kreeg het niet voor elkaar om een fatsoenlijke en betaalbare pensionstal te vinden. Hij was super sociaal samen met mijn friese ruin, goed te hanteren en gewoon een fijn paard. Maar na 3 stallen in een jaar waar het management niet oke was toch maar gecastreerd. De stallen die niet zo nauw kijken wat betreft wel of geen hengst kijken blijkbaar ook niet zo nauw wat betreft wel of geen voer/water/buiten. En alles wat je verder belt roept al direct nee als je over een hengst begint. Zonde, want ik merk dat mijn super brave hengst echt wel wat kwijt geraakt is door te castreren.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:41

Oh en het is zeker niet onnatuurlijk dat dit testosteron hem in de weg zit en hij gefrustreerd raakt omdat hij niet mag dekken?
Daar komt bij ik wel degelijk snap dat een pension stal niet op een hengst zit te wachten. Je moet tenslotte altijd op je hoede zijn bij een hengst in de stal of aan de hand. Ook bij de volgens eigenaren braafste hengsten.

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:48

Popstra schreef:
Oh en het is zeker niet onnatuurlijk dat dit testosteron hem in de weg zit en hij gefrustreerd raakt omdat hij niet mag dekken?


Ho ho, ik heb een hengst en die is verre van gefrustreerd. Hij reageert echt nergens op en kan prima naast merries staan. Hij is het meest blije ei wat ik ooit heb gehad en nog makkelijker dan de gemiddelde ruin/merrie.

Ik ben het er mee eens dat je een hengst moet castreren als hij er last van heeft. Dat zou ik bij die van mij ook doen. Alleen hij kijkt echt nergens naar, brult ook nooit (ook niet op vreemd terrein). Moet ik dan een dure operatie laten uitvoeren met de nodige risico's? Als hij hengstengedrag gaat vertonen is hij volgende week nog gecastreerd, die afspraak is zo gemaakt...