Tinker hengsten veulen samen met Shetlander merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ShetsTI

Berichten: 23
Geregistreerd: 05-11-18

Tinker hengsten veulen samen met Shetlander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 11:46

Hoi allemaal,

Gisteren ben ik wezen kijken bij een Tinker veulen. Het is een hengstje van nog geen 2 maanden oud. Het is echt een super mooi veulen wordt waarschijnlijk 160 hoog. Ik vind hem echt fantastisch en overweeg om hem te kopen, maar het enige wat mij een beetje tegenhoud is dat hij een hengstje is.

Kan hij wel samen met mijn Shetlander merrie straks als hij hier heen mag? Hij is dan 6 maanden ongeveer. Ik heb hier de mogelijkheid om ze apart te zetten, maar een weet zo niet of een hengstenveulen de boel afbreekt om bij de merrie te komen?

Ik wel hem sowieso met een jaar castreren om hengsten gedrag te voorkomen.


Alvast bedankt!!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Tinker hengsten veulen samen met Shetlander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:57

Eerst castreren, dan erbij.
Je zal de eerste niet zijn met verassingen

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Tinker hengsten veulen samen met Shetlander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:14

Wat LukieBradley zegt :j

Maar ik zou een hengstveulen absoluut niet alleen zetten. Deze hoort in een kudde thuis. Voorkeur met leeftijdsgenoten om mee te stoeien en oudere dieren om op te voeden.

ShetsTI

Berichten: 23
Geregistreerd: 05-11-18

Re: Tinker hengsten veulen samen met Shetlander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 13:00

Ik zou hem absoluut niet alleen willen laten. Ik kan misschien de eigenaresse vragen of hij daar kan blijven staan tot hij een jaar is, omdat zij meerdere veulens heeft. Dan kunnen ze samen staan.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:01

Mijn jaarling nrps en 10 maanden oude tinker hengst veulen lopen bij mijn shet merrie en KWPN merrie. Maar dit kan alleen omdat mijn merrie onvruchtbaar. Toch springen ze er ook nooit op oid.
Voor de 9 maanden zijn ze meestal nog niet genoeg hengst om echt door draden te breken ofzo maar zou wel een leeftijds genoot voor hem zoeken

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Tinker hengsten veulen samen met Shetlander merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:14

Los van het dekken is het voor een hengstenveulen niet handig om zonder andere jonge hengsten /ruinen op te groeien. Daar leren ze hun sociale vaardigheden van namelijk. Scheelt je als eigenaar erg veel werk en gedoe!