mini paard, ineens bijterig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mona2008
Berichten: 300
Geregistreerd: 14-07-10
Woonplaats: Hof van Twente

mini paard, ineens bijterig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 00:53

Hallo allemaal!
Wij zitten met het volgende:
Onze mini paard is erg bijterig geworden,eerst dacht ik dat het lag aan dat ze misschien hengstig was, maar dan zou ze nu wel erg lang hengstig moeten zijn, iemand misschien tips om het af te leren? Of een idee waarom ze ineens bijt?
Ze is deze maand 10 jaar geworden, wij hebben haar al vanaf dat ze 1,5 jaar oud is, en dit gedrag is deze maand 'ontstaan' ze is opgegroeid met kinderen, of meer de kinderen met haar (5 &7 jaar) Ze bijt over het algemeen de kinderen, ( die onder toezicht met de pony's mogen knuffelen/borstelen/rondjes lopen in de wei) bijten doet ze gewoon uit het niks, oortjes mooi naar voren,staat er ontspannen bij.
Ik neem aan dat een kleine pony met 10 jaar niet meer in de puberteit zit? En dat 10 jaar geen leeftijd om bepaald oud te noemen is? Er is niks veranderd qua structuur/voeding. Iemand een idee waarom ze dit gedrag vertoond?

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: mini paard, ineens bijterig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:05

Misschien is ze dominant naar de.kinderen toe. Ze zijn nog jong en zijn natuurlijk niet zo streng als jou. Blijf er bij en als ze bijt haar op haar plek zetten. Niet toelaten dat ze de kinderen bijt.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: mini paard, ineens bijterig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:09


Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: mini paard, ineens bijterig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:17

Als je haar al zo lang hebt en ze ineens dit gedrag vertoont zou ik haar laten onderzoeken door de dierenarts om een medische oorzaak uit te kunnen sluiten.

Daarnaast is niet elke pony een kinderpony. Doen de kinderen nu meer met haar dan voorheen? Mijn pony's vinden het prima dat kinderen even komen aaien of een appel brengen, maar dat is wat anders dan dat ze er mee gaan wandelen, poetsen, rijden, etc. Kinderpony's moeten veel geduld hebben en heel vergevingsgezind zijn, die van mij zijn dat gewoon niet.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: mini paard, ineens bijterig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:14

Voeren de kinderen vaak uit de hand tijdens het wandelen?

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: mini paard, ineens bijterig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:42

En sommige pony's zijn het soms gewoon zat, met de kinderen. Pony's uit de opvang hier uit de buurt, gaan ook soms naar een stal waar ze door kinderen geborsteld en vertroeteld worden. Sommige pony's zijn het na een aantal jaar zat en komen dan weer terug naar de opvang. Misschien heeft ze er geen plezier meer in en wil ze met rust gelaten worden.

Lukasje
Berichten: 11248
Geregistreerd: 06-01-15

Re: mini paard, ineens bijterig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:04

Goh, wanneer je haar al zo lang hebt, ze met kinderen is opgegroeid en ze dit gedrag plots vertoont, denk ik spontaan aan iets medisch en dat ze op deze manier duidelijk maakt dat ze zich niet helemaal top in haar vel voelt.