Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Stilstaan tijdens opstappen

 
Profiel   

Hallo iedereen,

Welke tips hebben jullie om mijn pony (opnieuw) te leren stilstaan tijdens het opstappen?

Een paar maanden geleden is mijn pony geschrokken van iets (op het erf naast ons waren ze aan het verbouwen , dus was er af en toe wel lawaai) en ben ik gevallen, helaas heb ik mij bezeerd waardoor ik niet direct terug kon opstappen.
De eerstvolgende keer was hij schrikkerig en zette het op een spurten toen ik wou opstappen en heeft een stalgenoot hem vastgehouden. Éénmaal erop was alles goed en kon ik ontspannen rijden.

De volgende keer helaas terug, spande hij zich op en wou terug spurten, toen was er niemand anders op stal, en geraakte ik er gewoon niet op.

Ik heb dan een keer of 4 les genomen (waarbij de lesgever me hielp opstappen) en het rijden verliep super én ontspannen!

Nu is het zo dat ik vaak pas laat op stal geraak, na 20h. Dan is er meestal niemand en kan niemand me dan ook helpen opstappen. Lessen zijn ook moeilijk in te plannen omdat ik een lesgever moet laten komen, na 20h.

Hoe kan ik het best aanpakken om op mn eentje veilig op te stappen zonder dat pony gaat spurten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 19:51 



 
Profiel   

Lesje niets anders doen dan op en af stappen. Afhankelijk van hoeveel energie pony heeft na werk of als enig werk.

Pony moet weer leren dat er niks engs gebeurt en dat bereik je niet door het te vermijden. Ivm vallen valt sneller (afspringen) en raar afstappen ook onder die les.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 20:00 



 
Profiel   

Waar sta je met je paard? Groetjes Sandra

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 07:58 



 
Profiel   

Mijn paard vond opstappen ook spannend en vertrok dan. Nu geef ik elke keer als ik opstap een snoepje en hij staat keurig stil :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 08:08 



 
Profiel   

Na het rijden een paar keer op/afstappen oefenen en als dat goed gaat lekker op stal/in de wei zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 08:15 



 
Profiel   

Herkenbaar probleem! Ik heb een vergelijkbare situatie gehad in april. Inmiddels gaat het opstappen weer heel goed.

Ik ben echt terug gegaan naar de basis. 1 voet in de beugel, staat ze stil? Voet naar beneden en belonen. Staat ze niet stil? Meehupsen tot ze weer stilstaat en dan er meteen af.
Dit heb ik herhaald met alle stapjes, voet in de beugel, springen met voet in de beugel, hangen, hangen en zwaaien met m'n armen, hangen en zwaaien met m'n benen. En uiteindelijk opstappen. Kost even tijd maar het werkt wel.

En dan niet denken "oh yes ik zit er op ik rijd snel door" maar juist een paar keer per rit op en afstappen.

Let op dat je de teugels niet te strak pakt. Dat geeft vaak meer spanning en ze moet echt zelf stilstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 08:22 



 
Profiel   

Jennyxx schreef
Mijn paard vond opstappen ook spannend en vertrok dan. Nu geef ik elke keer als ik opstap een snoepje en hij staat keurig stil :D



Dat werkt zeker!
Die van mij kon nog wel eens afgaan na het opstappen en naast het krukje.
Nu blijft hij keurig naast krukje en met opstappen wachten. Ook met wegstappen wacht hij tot hij snoepje heeft gehad en ik ja zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 08:22 



 
Profiel   

Belonen werkt en dan een paar keer op en afstappen en dan iets lekkers geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 08:25 



 
Profiel   

Dit! En niet vergeten als je op bent gestapt moet hij ook stil blijven staan. Gaat hij lopen stap je opnieuw af en herhaal je het opstappen. Net zolang tot hij gewoon rustig stil kan blijven staan.

xSannee schreef
Herkenbaar probleem! Ik heb een vergelijkbare situatie gehad in april. Inmiddels gaat het opstappen weer heel goed.

Ik ben echt terug gegaan naar de basis. 1 voet in de beugel, staat ze stil? Voet naar beneden en belonen. Staat ze niet stil? Meehupsen tot ze weer stilstaat en dan er meteen af.
Dit heb ik herhaald met alle stapjes, voet in de beugel, springen met voet in de beugel, hangen, hangen en zwaaien met m'n armen, hangen en zwaaien met m'n benen. En uiteindelijk opstappen. Kost even tijd maar het werkt wel.

En dan niet denken "oh yes ik zit er op ik rijd snel door" maar juist een paar keer per rit op en afstappen.

Let op dat je de teugels niet te strak pakt. Dat geeft vaak meer spanning en ze moet echt zelf stilstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 08:36 



 
Profiel   

xSannee schreef
Herkenbaar probleem! Ik heb een vergelijkbare situatie gehad in april. Inmiddels gaat het opstappen weer heel goed.

Ik ben echt terug gegaan naar de basis. 1 voet in de beugel, staat ze stil? Voet naar beneden en belonen. Staat ze niet stil? Meehupsen tot ze weer stilstaat en dan er meteen af.
Dit heb ik herhaald met alle stapjes, voet in de beugel, springen met voet in de beugel, hangen, hangen en zwaaien met m'n armen, hangen en zwaaien met m'n benen. En uiteindelijk opstappen. Kost even tijd maar het werkt wel.

En dan niet denken "oh yes ik zit er op ik rijd snel door" maar juist een paar keer per rit op en afstappen.

Let op dat je de teugels niet te strak pakt. Dat geeft vaak meer spanning en ze moet echt zelf stilstaan.


Je tip werkt super!!
Na 3 'sessies' ben ik in het zadel geraakt! En dit alles zéér ontspannen *\o/* Vandaag 3x opstappen en terug afstappen, ik heb niet gereden, maar positief afgesloten.

Ik ben superblij!!!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 20:11 



 
Profiel   

Super !! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 20:13 



 
Profiel   

Kijk aan, wat goed om te lezen *D
Super bezig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 20:34 



 

Wat leuk dat je dit gelukt is! En die blije foto, geweldig!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 20:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen