Merrieveulen ligt regelmatig vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Merrieveulen ligt regelmatig vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 15:53

Goedendag Bokkers,

Mijn merrieveulen van 2,5 maand rolt zich regelmatig vast in de box.
Ze is goed gezond, eet en drinkt goed, speelt met haar weidemaatje, is goed ontwormd en groeit heel prima.
Ze staat van 10.00 tot 19.30 en van 20.30 tot 06.00 uur in de weide, tussendoor
staat ze met haar moeder binnen voor hooi, krachtvoer, uitrusten en verzorging.

Wat kan ik doen, behalve een dikke laag stro tegen de wanden, om te voorkomen dat zij vast komt te liggen?
24-7 op de weide kan niet, omdat moeder medicatie en bijvoeding nodig heeft.

Alvast dank voor de tips.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Merrieveulen ligt regelmatig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:55

Hmm lastig! Probeer de hoeveelheid stro schuin te laten lopen, meer langs de wanden (of daar een extra laag vlas leggen). En eventueel rubber matten aan de muur ophangen zodat ze zich niet kan bezeren.
Verder is het helaas een lastig probleem.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Merrieveulen ligt regelmatig vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 16:38

Dank Poekkie voor je reactie. Het is idd een lastig probleem.
Ik ben gelukkig veel op stal (paarden staan aan huis) en we hebben in de keuken een monitor met beeld van de merrieboxen, dus ik merk het wel snel/zie het snel als zij vastligt. Maar straks gaan we op vakantie, vijf lange dagen weg van huis, en ik vind het maar niks! We hebben goede oppas, drie paardenvrouwen die hier de boel 'overnemen', maar toch....

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Merrieveulen ligt regelmatig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:48

Hoe lang ligt ze dan vast? Want ik zou ze bv eens laten. Ze kan ook op den duur leren dat er hulp komt zodra ze verkeert ligt, dus waarom moeite doen?
Een veulen moet normaal toch flexibel genoeg zijn om terug te draaien, al moeten ze zoiets wel doorkrijgen natuurlijk.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Merrieveulen ligt regelmatig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:51

Hoe groot is de stal?

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:52

TS ik zou ook even kijken of ze het niet zelf oplost als je niet gaat helpen. Uiteraard wel in de gaten houden via de monitor in de keuken dan

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:06

StalNollie schreef:
Hoe groot is de stal?


Grote van de stal is niet echt van invloed !

Wij hebben 3x3 mtr boxen en ook veel grotere 5x4 mtr en het
is ons in beide boxen wel gebeurt. Zowel met jonge als oudere paarden.

jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:23

Heel vervelend. Wat misschien een beetje kan helpen is een behoorlijke hoeveelheid stro bij de kant op te leggen. Een soort kommetje maken van de box. Ik heb een paard gekend dat het haar hele leven is blijven doen. Bleef op haar dooie gemakje wachten op hulp (maar draaide nooit uit zich zelf weer terug). Ik raakte er niet van in paniek en zij dus ook niet maar stagiaires en een enkele dierenarts soms wel. Die begonnen dan vaak van alles te roepen maar ik deed altijd een halstertouw om het verst weg liggende achterbeen en hoppa, ze stond weer. Volgens mij was ze uit op aandacht 8-) . Bij haar hielp de laag stro rondom tegen de wand wel enigzins maar dat moest dan wel heel dik zijn.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 17:30

tengeltje11 schreef:
Hoe lang ligt ze dan vast? Want ik zou ze bv eens laten. Ze kan ook op den duur leren dat er hulp komt zodra ze verkeert ligt, dus waarom moeite doen?
Een veulen moet normaal toch flexibel genoeg zijn om terug te draaien, al moeten ze zoiets wel doorkrijgen natuurlijk.


Dat weet ik niet precies. Zodra ik het zie draai ik haar om.


StalNollie schreef:
Hoe groot is de stal?

4.30 x 4.30

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Merrieveulen ligt regelmatig vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:44

Dus je hebt nog niet even een klein poosje afgewacht, zou ik een keer doen. Soms lijken ze vast te liggen maar rollen ze net zo eenvoudig de andere kant weer op. Inderdaad, schuine kanten van stro maken is het enigste wat je eigenlijk kunt doen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:00

Ik zou het ook even aanzien. Veulens weten ook dat je komt....
Wij hebben ze ook gehad, ook in grote stallen - dat maakt echt niet uit. Maar meestal blijven ze een tijdje liggen (alsof ze dat lekker vinden :) ) en dan wiebelen ze wat heen en weer, maaien met de benen en draaien zelf weer terug. Er kan ook niet zo heel veel gebeuren, dus je kunt het altijd proberen om een keer niks te doen. Ik zou het rustig 10 minuten aanzien.