Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

15-jarige ruin vertoont plotseling hengstengedrag!

 
Profiel   

Hoi Bokkers,

Een van de merries loopt al zeker een half jaar samen met mijn 15-jarige ruin in de wei. Ze zijn goede vrienden. Vandaag haal ik de merrie en de ruin uit de box om naar de weide te brengen en de merrie begint te pissen en de ruin begint te brommen en naar haar toe te trekken! Eenmaal in de weide gaat de ruin achter de merrie aan en wil haar echt bestijgen, compleet met erectie en gebrom!

We hebben ze maar weer binnen gezet.

Ik snap er niks van. Ze lopen al heel lang samen en de merrie is vaker hengstig geweest. Er is niks veranderd in de paardenstapel of in de groepen.

Waarom vertoont hij dit gedrag ineens?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 22:30 



 
Profiel   

Komt wel eens vaker voor wanneer en merrie erg hengstig is. Zolang maar voorzichtig doen zou ik gewoon zo laten. Vaak stopt het van zelf ook weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 23:01 



 
Profiel   

Blussem schreef
Komt wel eens vaker voor wanneer en merrie erg hengstig is. Zolang maar voorzichtig doen zou ik gewoon zo laten. Vaak stopt het van zelf ook weer.


Nou, voorzichtig doen zou ik het niet willen noemen. De ruin besteeg de merrie, zij vond het helemaal prima maar daarna begon de ruin weer de merrie achterna te lopen en pogingen te doen erop te springen.
Ik heb ze natuurlijk maar weer op stal gezet voor de veiligheid van de merrie.

Ik snap gewoon niet waar dit plotseling vandaan komt. Ze zijn al zo lang samen en de merrie is al vaker vreselijk hengstig geweest. Hoop idd dat het over gaat, dat gekke hengstengedrag :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 09:42 



 
Profiel   

Is er echt niemand die hier ervaring mee heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 17:43 



 
Profiel   

Nee, maar ik weet wel van een paard die dat opeens ging doen nadat ie een poosje in training had gestaan. Die trainer had ook hengsten op stal en daar hebben ze maar aan opgehangen want iets anders zinnigs kon niemand bedenken.

Maar even spontaan als het opkomt kan het ook weer verdwijnen. Bij de pensionstal waar wij staan, staat ook een ruin die het deed maar die is daar op enig moment ook weer mee opgehouden. Helaas is hij er niet socialer naar de andere ruinen door geworden, dus hij staat apart met een ander paard waar ie wel beleeft tegen is.

Het is op zich ook niet erg dat ze het doen, zolang het qua maat maar bij elkaar past en ze een beetje beleeft met elkaar omgaan. Het stukje hygiëne is dan jouw taak.

Ik had een merrie die zo'n vriendje had. Dat heeft een keer tot een ontsteking van de baarmoeder geleid, maar dat was het enige in de zes jaar dat ze het samen gedaan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 17:54 



 
Profiel   

ikke schreef
Nee, maar ik weet wel van een paard die dat opeens ging doen nadat ie een poosje in training had gestaan. Die trainer had ook hengsten op stal en daar hebben ze maar aan opgehangen want iets anders zinnigs kon niemand bedenken.

Maar even spontaan als het opkomt kan het ook weer verdwijnen. Bij de pensionstal waar wij staan, staat ook een ruin die het deed maar die is daar op enig moment ook weer mee opgehouden. Helaas is hij er niet socialer naar de andere ruinen door geworden, dus hij staat apart met een ander paard waar ie wel beleeft tegen is.

Het is op zich ook niet erg dat ze het doen, zolang het qua maat maar bij elkaar past en ze een beetje beleeft met elkaar omgaan. Het stukje hygiëne is dan jouw taak.

Ik had een merrie die zo'n vriendje had. Dat heeft een keer tot een ontsteking van de baarmoeder geleid, maar dat was het enige in de zes jaar dat ze het samen gedaan hebben.


Dank voor je bericht. De ruin is wel van mij, de merrie waarbij hij in de wei staat niet. Ik wil het risico niet nemen dat er iets gebeurt met die merrie, daarom kan ik ze helaas niet meer bij elkaar zetten nu zij hengstig is. Jammer.
Hopelijk gaat het weer goed als de hengstigheid over is.
Of kan ik dat vergeten? Is het beter om hem nu te koppelen aan een of twee ruinen voordat hij 'asociaal' zou worden? Of is het een kwestie van afwachten en kan je er nu nog niets van zeggen?
Hij brulde gisteren weer zo vreselijk naar haar toen zij langs liep, echt bizar :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 19:40 



 
Profiel   

komt vaker voor hoor.
mijn ruin heeft jarenlang gedekt, en ruin van stalgenootje van me heeft ook de voorkeur voor bepaalde merries.
je kunt een hormoonsupplement overwegen voor zowel merrie als ruin,of ze inderdaad tijdens de hengstigheid even apart houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 20:01 



 
Profiel   

ellepel schreef
komt vaker voor hoor.
mijn ruin heeft jarenlang gedekt, en ruin van stalgenootje van me heeft ook de voorkeur voor bepaalde merries.
je kunt een hormoonsupplement overwegen voor zowel merrie als ruin,of ze inderdaad tijdens de hengstigheid even apart houden.


Al 46 jaar heb ik paarden, zowel merries als ruinen en ik heb het nog nooit meegemaakt of zelfs maar gehoord :-).
Hormoonsupplement geven is wel het laatste wat ik zou doen met mijn ruin. Nee, dan koppel ik hem aan een of twee andere ruinen en mag de merrie haar ding doen in haar eigen weide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 20:07 



 

Vorige pony van ons deed het ook, maar alleen met één bepaalde merrie. Andere merries in de kudde reageerde hij niet op hoe hengstig ze ook waren. Toen deze merrie verhuisde is het ook nooit meer gebeurd. Uit elkaar halen lijkt me de enige optie als je echt niet meer wilt dat dit gebeurd.


Edit; ook deze twee stonden al lang (zeker een jaar, wellicht langer) bij elkaar voor dit gebeurde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 20:40 



 
Profiel   

Nicky1963 schreef
ikke schreef
Nee, maar ik weet wel van een paard die dat opeens ging doen nadat ie een poosje in training had gestaan. Die trainer had ook hengsten op stal en daar hebben ze maar aan opgehangen want iets anders zinnigs kon niemand bedenken.

Maar even spontaan als het opkomt kan het ook weer verdwijnen. Bij de pensionstal waar wij staan, staat ook een ruin die het deed maar die is daar op enig moment ook weer mee opgehouden. Helaas is hij er niet socialer naar de andere ruinen door geworden, dus hij staat apart met een ander paard waar ie wel beleeft tegen is.

Het is op zich ook niet erg dat ze het doen, zolang het qua maat maar bij elkaar past en ze een beetje beleeft met elkaar omgaan. Het stukje hygiëne is dan jouw taak.

Ik had een merrie die zo'n vriendje had. Dat heeft een keer tot een ontsteking van de baarmoeder geleid, maar dat was het enige in de zes jaar dat ze het samen gedaan hebben.


Dank voor je bericht. De ruin is wel van mij, de merrie waarbij hij in de wei staat niet. Ik wil het risico niet nemen dat er iets gebeurt met die merrie, daarom kan ik ze helaas niet meer bij elkaar zetten nu zij hengstig is. Jammer.
Hopelijk gaat het weer goed als de hengstigheid over is.
Of kan ik dat vergeten? Is het beter om hem nu te koppelen aan een of twee ruinen voordat hij 'asociaal' zou worden? Of is het een kwestie van afwachten en kan je er nu nog niets van zeggen?
Hij brulde gisteren weer zo vreselijk naar haar toen zij langs liep, echt bizar :oo

Wat vind de eigenaar van de merrie? Op Bokt wordt er nogal vaak paniekerig over gedaan maar in de praktijk valt dat vaak nog wel mee.

Anders is scheiden meestal de simpelste oplossing.
Supplementen geven niet zoveel garantie dat het echt opgelost wordt. Dan moet je toch naar hormonen grijpen en daar mag je terecht je bedenkingen bij hebben.

Zeer waarschijnlijk dat het probleem over is als de hengstigheid over is. Dat is over het algemeen wel mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 20:44 



 
Profiel   

Mijn ruin van 10 jaar deed dit ook heel soms. Op een andere stal, nieuwe groep, was een merrie super hengstig en daar is hij toen ook op gesprongen. Hele stal in paniek dat ie apart moest bla bla. Hij heeft het miss 3x gedaan, daarna gebeurde het gewoon niet meer. Hij is wel altijd vriendjes gebleven met die merrie die hij gedekt had, maar is er nooit meer opgesprongen. Er stond soms in dezelfde wei (op een ander tijdstip dan...) soms ook een dekhengst, misschien dat ze elkaar ruiken en opjutten ofzo dat er ineens hengstengedrag uit een ruin komt. Mijn ruin is wel laat gecastreerd, met 3 jaar pas (maar had nooit gedekt nog). Nu op een andere stal doet hij het niet meer en had het voordat het gebeurde ook nog nooit gedaan terwijl hij al wel eens in verschillende groepen paarden had gestaan, ook met andere merries.

Ik zou ze even apart houden in de hengstigheid van de merrie, maar daarna zou ik gewoon weer proberen. Kan zijn dat ie er niet meer op gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 20:49 



 
Profiel   

Hier hebben we al vaak dekkende ruinen gehad, meer niet dan wel. Het vreemde is: als zo'n ruin verhuist of verkocht wordt, doet ie t niet meer. Geen idee waaraan dit ligt, vaak aan de hevigheid van de hengstigheid van de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 22:00 



 
Profiel   

Mijn ene ruin dekte ook. Toen we nog in pension stonden meldde ik het wel, want ik wilde ook geen gedoe met merrie eigenaren. Het is bij hem opgehouden toen ie een jaar of 8 was denk ik.

Onze merrie van 26 is een ander verhaal.....Die biedt zich echt aan. Die ruin, de shet ruin en haar zoon loopt ze niet meer achteraan. Ze doet hooguit wat extreem lief, maar die 3 reageren niet meer.

Toen kwam eind April onze 10jr ruin en was ze smoor en smoor verliefd. Hij ook op haar, dus reageerde wel. Heb ze wel even apart gehad, maar dan was ze daarna gelijk weer extreem hengstig. Ze biedt zich echt aan en het duurt weken.

Uit elkaar halen werkt bij ons niet. Hij moet ook "gewoon"worden. Helaas is hij al even ergens anders gestald, om andere redenen, maar straks komen ze weer samen en dan heeft het echt tijd nodig. Als dat niet zo is, geef ik haar eerst monnikspeper. Dat is niet zo heftig en geeft dan rust, want zij is het probleem.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 01:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen