Verschil tussen enthousiasme en 'nukkigheid'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Verschil tussen enthousiasme en 'nukkigheid'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 13:42

Hi!

Hoe kun je precies zien wanneer een paard enthousiast is, en wanneer hij 'nukkig' is?

Dit naar aanleiding van een nieuwe oefening zojuist. Ik heb net voor het eerst een draai in draf geoefend aan de longe met mijn merrie. Nog niet volledig in draf, maar het is een goed begin ;) En ze deed het super, maar schudde wel met haar hoofd en maakte wat gekke sprongen. Nu vraag ik me af of dit opwinding is of een beetje nukkigheid. Ik kan me voorstellen dat het laatste het is, omdat het lichamelijk een zware oefening is! Maar als dat zo is, waarom weigert ze niet? Vandaar mijn twijfel.

En vandaar ook mijn vraag! Dus: hoe zien jullie aan je paard of het een sprong van blijdschap is of juist een uiting van ongenoegen?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Verschil tussen enthousiasme en 'nukkigheid'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 14:34

Daar kun je zo zonder uitdrukking op het hoofd en manier van bewegen geen zinnig woord over zeggen.
Maar aangezien 1 rondje draf aan de longe niet onder ingewikkelde oefening valt neem ik aan dat het gewoon wat overmoed was.

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Verschil tussen enthousiasme en 'nukkigheid'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 23:07

Wat ik bedoelde was een 'draai' in draf

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verschil tussen enthousiasme en 'nukkigheid'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 23:10

Een draai in draf aan de longe?? Hoe bedoel je dat?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Verschil tussen enthousiasme en 'nukkigheid'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 23:23

Van hand wisselen gok ik?

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 23:24

Als je bedoelt van hand veranderen door naar binnen te halen en weg te sturen: dan zijn de hoofdzwaai en sprongen mogelijk een uiting van teveel druk die jij op haar legt (met teveel energie van je af sturen).
Wees blij, ze geeft je feedback :-)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 11:33

Het klinkt alsof ze je hulpen niet begreep. Het orenspel en de staart goed in de gaten houden: want daar kun je dingen aan aflezen.

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Verschil tussen enthousiasme en 'nukkigheid'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 12:21

Ik snap het! Na iedere wisseling van hand (juist ja, die omschrijving zocht ik, calippo) beloonde ik haar direct en toen sprongen haar oortjes direct naar voren. Waarschijnlijk nog een kwestie van haar aanleren dat ze de oefening goed uitvoert en dat ze hem ook meer ontspannen kan uitvoeren.