Corrigeren jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:17

Benzz schreef:
Ayasha schreef:
In de kudde leren ze vooral wijken voor sterker en sneller... gues what, wij zijn op geen van beide gebieden partij voor ze. Hier staat eentje die dominant was in de gemengde kudde waarin ze op groeide... Die heeft dus niet leren verliezen. :+ Dat is ook een risico van die raad. Dus kwam het alsnog op ons om haar te leren dat mensen geen paarden zijn.


Dat prutsmuts ook altijd met die gemengde kuddes, ik heb ze altijd gewoon in de opfok lopen met hun leeftijdsgenoten en krijg al 30 jaar super fijne paarden terug.

Mijn excuses dat ik je dusdanig erger dat je dergelijke woorden moet gebruiken.

Ieder zijn of haar voorkeuren. Ik had toevallig een fijne gemende kudde. _O- Dan ga ik een dominante tut niet bij leeftijdsgenoten zetten als ze oudere paarden al weet te domineren. Lijkt me geen hele domme redenering. Maar zoals iemand voor me al zei;
Omgang mer paarden is anders dan omgang met mensen.

Jessix

Berichten: 16454
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:20

sanne83 schreef:
Heb je hem ooit geleerd hoe hij moet naast lopen?

Meestal is het probleem dat het paard gewoon soort van uit gewoonte braaf meeloopt, maar het is nooit echt aangeleerd geweest. Zodra er dan iets gebeurt, paard wordt opgewonden of schrikt, kom je erachter dat hij nog helemaal niet goed kan meelopen. In deze situatie is hij waarschijnlijk meer met de kudde bezig dan met jou, dat is iets wat je moet aanleren. Dat is heel logisch dat hij dan niet naar jou luistert.

In plaats van nu naar harde correctie te zoeken voor iets wat hij waarschijnlijk nog niet echt begrijpt, kijk hoe je je paard dit fatsoenlijk kan aanleren.

Hier sluit ik me bij aan. Veel mensen leren het paard niet correct wijken voor druk. Ook op een halster moet een paard leren nageven. Op druk pasje naar voren, naar achteren, opzij. Nek links en rechts kunnen buigen aan het halster maakt een rem. Hoofd naar beneden brengen op druk. Allemaal grondwerk en eigenlijk stap 1.

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:49

Ik lees hier bezig in het koppie houden??

Mijn god.. het veulen abc is meer dan genoeg voor zijn koppie.
Laat dat beestje verder zsm met rust en laat de kudde zijn werk doen voordat het te laat is.
Hij hoeft verders niks te leren en moet verder niks. Hij moet paard zijn en geeft hier duidelijk aan dat hij het niet kwijt kan.
Ben het volledig eens met superpony.

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Corrigeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:23

Eens met bovenstaand.
Geeoon zijn ding laten doen.
Ik heb die van mij toen die jong was met bloed zweet en tranen proberen te leren dat hij moest wijken voor druk. Hij kon het nog niet toen die 4 was. Inmiddels gaat het prima in de bak. Maar hij komt graag in je ruimte, dat heb ik er nooit uitgekregen. Niet met correcties niet met grenzen stellen, niet met beloning, niet met natural horsemanship. Gewoon plaat voor zn kop. Maar een paard is ene paard en heeft gewoon zn eigen nukken en dingen. Ik heb daar wel respect voor, zolang het niet gevaarlijk is.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:37

MiniMouse schreef:
Ik lees hier bezig in het koppie houden??.


Als je naar mijn tekst refereert; Op het moment dat je met een jong paard bezig bent (want hoe rustig aan je het ook doet, soms zal het moeten, al is het maar voor de hoefsmid) kan je beter focus weghalen van hetgeen dat paard mee bezig is op het moment dat het mis dreigt te gaan, dan het laten gebeuren en het paard 'jong' laten zijn.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Corrigeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:51

Gewoon veulen 1e 5 mnd goed opvoeden, mijn hengten in de kudde had ik zomers nooit door handen, kwam af en toe wortel brengen. En 1x hoefsmid. Ik doe er nooit wat mee in zomerweide met alleen maar pubetpaarden. Maar als ik ze moet hebben halster om en touw en gewoon mer nemen nooit probleem. Omdat ze de opvoeding al gehad hebben.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:54

superpony schreef:
Hutcheron, echt, geloof me, wij hebben alles wel gezien en meegemaakt, wees maar niet bang.

Als jij een jong paard op stal wil hebben en aan anderen over laat, heb je inderdaad een probleem.

Een zin als; zij mijn paard niet aan konden alleen al.........Niemand kan een paard aan. Je moet weten hoe je met ze moet werken.

En ja, wij hebben allerlei paarden, met verleden, zonder, zelf gefokt etc.

Vanuit mijn werk met paarden heb ik onwijs veel ellende gezien. En zolang mensen reageren zoals jij nu doet, blijven die problemen echt bestaan. En daar verdienen anderen dan weer aan :)

De mensen zijn het probleem. Die paarden zijn prima als mensen zouden weten hoe je met paarden moet omgaan.

Maar goed, succes. Wat ik hier lees, is echt niet meer van deze tijd. We weten en kunnen beter.


Helemaal eens.
Al die extremen: óf paard in de opfok en nooit wat mee doen óf paard niet in kudde en als een soort speel-veulen alleen maar vertroetelen :?

Elk paard hoort in een kudde met andere paarden, liefst met minimaal één leeftijdgenootje. Of dat nou in de opfok is of niet. Daarnaast kan je prima je veulen/jaarling of drie-jarige dingen aanleren of uitleggen, ze zijn niet achterlijk. Hou het kort, hou het positief en bouw de moeilijkheidsgraad langzaam op.

Probleem is meestal dat mensen geen idee hebben hoe ze een paard iets moeten aanleren, het verkeerd gaat en het paard per ongeluk dingen leert die hij helemaal niet had moeten leren (wegrennen, bokken, je omver sleuren etc.). Dit is helaas exact hetzelfde als dit bij een drie-jarige gebeurt.

Hoe fijn is het als je jaarling gewoon kan meelopen, voetjes optillen, snapt dat hij óók naar jou kan luisteren als de kudde gek doet of naar de wei gaat of dat hij ook juist een klein stukjes zonder andere paarden kan lopen. Als je dat allemaal positief en leuk maakt, dan heb je daar voor altijd wat aan. Je kan er ook pas mee beginnen als het paard drie is, ook prima.

Als je nu de tijd en/of kunde niet hebt of de situatie er niet naar is om dingen aan te leren, kan je het inderdaad beter niet doen. Dat is beter dan nu allerlei negatieve dingen aanleren en dat later allemaal weer moeten afleren.

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:03

Xyris schreef:
MiniMouse schreef:
Ik lees hier bezig in het koppie houden??.


Als je naar mijn tekst refereert; Op het moment dat je met een jong paard bezig bent (want hoe rustig aan je het ook doet, soms zal het moeten, al is het maar voor de hoefsmid) kan je beter focus weghalen van hetgeen dat paard mee bezig is op het moment dat het mis dreigt te gaan, dan het laten gebeuren en het paard 'jong' laten zijn.


Klopt hoor.
Maar we hebben het hier over veel meer dan een hoefsmid. En dat gaat allemaal niet in dat koppie nog. Bij deze zeker niet dat geeft hij duidelijk aan.

BigOne
Berichten: 38338
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Corrigeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:12

Kudde van gelijke leeftijden is leuk tot jij diegene bent die de baas van die kudde in bezit heeft. Dan heb je wel wat uit te leggen aan je paard. Namelijk dat jij de baas bent en soms kun je dat beter meteen duidelijk maken, zo zacht als kan en zo hard als nodig is. Worden ze echt niet slechter van en is het meteen duidelijk en dat heeft voor mij al veertig jaar gewerkt . En geen neurotische mens bange beesten aan overgehouden maar ze gingen wel altijd netjes aan de kant en dat is maar goed ook want als mens win je het nooit op kracht .

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:03

Een paard in de opfok of kudde zetten heeft als doel om ze sociaal te maken en ze te leren hoe ze zich als paard moeten gedragen. Over het algemeen gaat het het vaakst mis doordat de mens op de verkeerd manier inschaart, er te weinig ruimte is etc. etc. Het is vooral fijn als je paard leert wat acceptabel normaal gedrag is en leert om géén bully te zijn. Meestal ontstaat dat door angst en onzekerheid.

De plaatsing van een paard in de kudde is al niet lineair (als in: er is niet één baas of een pikorde) en die eventuele rangorde die er al is, gaat totaal niet één op één over naar mensen. Paarden weten namelijk dat jij een mens bent en geen paard. Jij zal altijd, als mens, moeten laten weten wat mensen van een paard verwachten.

De meeste problemen bij paarden komen door niet snappen, angst, spanning, te snel gaan en onbenul van de trainer. Paarden die hoog in rang staan in de kudde zijn vaak de makkelijkste paarden om mee te werken, dominantie naar mensen is echt een enorm overschat probleem.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Corrigeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:35


BigOne
Berichten: 38338
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:17

sanne83 schreef:
Een paard in de opfok of kudde zetten heeft als doel om ze sociaal te maken en ze te leren hoe ze zich als paard moeten gedragen. Over het algemeen gaat het het vaakst mis doordat de mens op de verkeerd manier inschaart, er te weinig ruimte is etc. etc. Het is vooral fijn als je paard leert wat acceptabel normaal gedrag is en leert om géén bully te zijn. Meestal ontstaat dat door angst en onzekerheid.

De plaatsing van een paard in de kudde is al niet lineair (als in: er is niet één baas of een pikorde) en die eventuele rangorde die er al is, gaat totaal niet één op één over naar mensen. Paarden weten namelijk dat jij een mens bent en geen paard. Jij zal altijd, als mens, moeten laten weten wat mensen van een paard verwachten.

De meeste problemen bij paarden komen door niet snappen, angst, spanning, te snel gaan en onbenul van de trainer. Paarden die hoog in rang staan in de kudde zijn vaak de makkelijkste paarden om mee te werken, dominantie naar mensen is echt een enorm overschat probleem.

Je hebt zonder meer gelijk en de mens moet leren zich als paard te gedragen en wel zo dat het paard zich veilig bij de baas voelt. En in het begin zal daar bij sommige paarden echt wel eens een brul of een dreigende schop naar achteren aan te pas komen wanneer ze over je heen willen maar in het algemeen zal een paard die een goede jeugd in de kudde heeft gehad dit heel snel snappen.

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:22

bigone schreef:
Kudde van gelijke leeftijden is leuk tot jij diegene bent die de baas van die kudde in bezit heeft. Dan heb je wel wat uit te leggen aan je paard. Namelijk dat jij de baas bent en soms kun je dat beter meteen duidelijk maken, zo zacht als kan en zo hard als nodig is. Worden ze echt niet slechter van en is het meteen duidelijk en dat heeft voor mij al veertig jaar gewerkt . En geen neurotische mens bange beesten aan overgehouden maar ze gingen wel altijd netjes aan de kant en dat is maar goed ook want als mens win je het nooit op kracht .



Tja en zo een heb ik dus hals over kop uit de opfok moeten halen omdat de opfokeigenaar dus niet met hem kon. Hij was teveel hengst volgens haar en moest zo snel mogelijk gecastreerd worden en ga zo maar door. Om het verhaal kort te maken ik kan er alles mee maar zo snel zij er bij kwam werd hij gek. En waar ga je dan midden in het seizoen met een 2 jarige hengst heen. Gelukkig wist de hengstenhouder waar mijn merrie staat een plekje waar ik terecht kon en deze mensen hebben gelukkig niets geen problemen met hem. En ook zeker niet met dat hij zich ouder gedraagt dan hij is.

Beestje kon alles voor hij die kant op ging met 7 maand. En zeker netjes opgevoed. Maarja toen ze zijn samen gevoedgd met de 3 jarige was hij zo weer de baas. Oftewel een goede opfok is ook een kunst.

BigOne
Berichten: 38338
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Corrigeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:49

Klopt maar ze zijn er wel.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 00:03

-O-
wat een gegeneraliseer weer....
gemengde kuddes zijn allemaal niks...
opfok is alleen maar zaligmakend, zet je kleuter in de kleuterklas, wat een lol....

als er bij 1 paard iets niet goed gaat, is dat altijd zo....

Wat een `wijsheid` :+

Benzz
Berichten: 2904
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 00:17

Rakkie123 schreef:
-O-
wat een gegeneraliseer weer....
gemengde kuddes zijn allemaal niks...
opfok is alleen maar zaligmakend, zet je kleuter in de kleuterklas, wat een lol....

als er bij 1 paard iets niet goed gaat, is dat altijd zo....

Wat een `wijsheid` :+

In je eigen bericht zit ook bar weinig wijsheid. Kleuters is een benaming voor mensen niet voor dieren. En het bijbehorende gedrag van kleuters is ook niet te vergelijken met paarden.

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Corrigeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:13

Volgens mij heeft TS een hengst van 1,5 jaar en wil ze een beetje controle.
Dat lijkt me geen overbodige luxe. Ik ben ook een voorstander van 'functionele opvoeding' en dus is het wel belangrijk dat ze een beetje te hanteren zijn, bv. als de smid komt.
Ik zou het proberen met korte sessies van max. 10 minuten, event. met hengstenketting. Zo gauw hij weer bij de les is: wegzetten en niks meer aan doen. Niet vaker en niet langer dan nodig.
Natuurlijk heeft het invloed hoe de TS het verder doet, maar in dit geval is het wel belangrijk dat het gedrag wordt gecorrigeerd. Er afblijven is nl. geen optie meer....

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:06

Benzz schreef:
Rakkie123 schreef:
-O-
wat een gegeneraliseer weer....
gemengde kuddes zijn allemaal niks...
opfok is alleen maar zaligmakend, zet je kleuter in de kleuterklas, wat een lol....

als er bij 1 paard iets niet goed gaat, is dat altijd zo....

Wat een `wijsheid` :+

In je eigen bericht zit ook bar weinig wijsheid. Kleuters is een benaming voor mensen niet voor dieren. En het bijbehorende gedrag van kleuters is ook niet te vergelijken met paarden.


Maar wel de concentratie en wat het kwijt kan in het koppie is vergelijkbaar. En dat vergeten mensen nog wel eens.

PommeH

Berichten: 236
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 15:11

Beste Allemaal,

Hij kent zijn veulen ABC en tot voor kort liep hij braaf mee.
We halen hem echt niet elke dag uit de kudde maar zo nu en dan om een stukje te lopen of als de hoefsmid komt.

Bedankt allemaal voor jullie input er zitten zeker bruikbare tips bij waar we verder mee kunnen.

Ik begrijp dat de meningen verdeeld zijn mbt opfok enzovoort.
Ben zelf niet van de opfok omdat we hier een goed gemengde kudde hebben waarin hij het verder prima doet.

Nogmaals bedankt allemaal !