Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard luistert niet op hulpen, loopt plots naar waar ze wil

 
Profiel   

Met een paard gaan vechten zal je niet winnen, paard is fysiek veel sterker dan jij en ze leert dat nu elke keer weer.
Gebruik de beweging en buiging die zij kiest door er een oefening van te maken die wel jouw kant op gaat. Wil ze naar rechts? Ok, dan maak je er een volte van en rij je door, als ze meer werk wil kan dat en als ze inbreng wil, dan doe je daar wat mee door het om te vormen naar iets wat jij er van maakt ipv nee te blijven zeggen, want het is duidelijk dat dat niet werkt.

Er kan inderdaad iets mis zijn in haar mond, ze kan ook precies doorhebben hoe ze voor jouw zo min mogelijk hoeft te doen. Heeft de eigenaar deze problemen dus ook?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 12:06 



 
Profiel   

tamary schreef
Met een paard gaan vechten zal je niet winnen, paard is fysiek veel sterker dan jij en ze leert dat nu elke keer weer.
Gebruik de beweging en buiging die zij kiest door er een oefening van te maken die wel jouw kant op gaat. Wil ze naar rechts? Ok, dan maak je er een volte van en rij je door, als ze meer werk wil kan dat en als ze inbreng wil, dan doe je daar wat mee door het om te vormen naar iets wat jij er van maakt ipv nee te blijven zeggen, want het is duidelijk dat dat niet werkt.

Er kan inderdaad iets mis zijn in haar mond, ze kan ook precies doorhebben hoe ze voor jouw zo min mogelijk hoeft te doen. Heeft de eigenaar deze problemen dus ook?


De eigenaar rijdt zelf niet met het paard. Ik heb wel op andere momenten zoals met longeren door dat ze bij mij minder wil doen. Zelfs vertrekken op de volte wil ze niet, soms tik ik haar dan aan op de zweep en daar reageert ze niet op. Na lang aandringen en mijn stem te verheffen lukt dit soms.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 12:12 



 
Profiel   

mystar_vb schreef
De eigenaar rijdt zelf niet met het paard. Ik heb wel op andere momenten zoals met longeren door dat ze bij mij minder wil doen. Zelfs vertrekken op de volte wil ze niet, soms tik ik haar dan aan op de zweep en daar reageert ze niet op. Na lang aandringen en mijn stem te verheffen lukt dit soms.


Aantikken werkt vooral als het paard weet dat er een strengere hulp volgt. Altijd opbouwen en pas stoppen als de hulp werkt, anders leer je je paard de hulp te negeren. Bij longeren kan dat zijn: stemhulp- zweep wiebel - zweep zacht tikken - beste lel geven. En tussen elke stap 3 seconden tijd geven om te reageren. Als je altijd deze volgorde gebruikt heb je in no-time een dier dat prima op stem te longeren is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 12:19 



 
Profiel   

troi schreef
mystar_vb schreef
De eigenaar rijdt zelf niet met het paard. Ik heb wel op andere momenten zoals met longeren door dat ze bij mij minder wil doen. Zelfs vertrekken op de volte wil ze niet, soms tik ik haar dan aan op de zweep en daar reageert ze niet op. Na lang aandringen en mijn stem te verheffen lukt dit soms.


Aantikken werkt vooral als het paard weet dat er een strengere hulp volgt. Altijd opbouwen en pas stoppen als de hulp werkt, anders leer je je paard de hulp te negeren. Bij longeren kan dat zijn: stemhulp- zweep wiebel - zweep zacht tikken - beste lel geven. En tussen elke stap 3 seconden tijd geven om te reageren. Als je altijd deze volgorde gebruikt heb je in no-time een dier dat prima op stem te longeren is.


Bedankt dit ga ik zeker proberen! Eens ik ze aan het longeren ben reageert ze super op mijn stem. Het is alleen het vertrekken naar de volte waarbij ze niet wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 13:13 



 
Profiel   

Klinkt als mijn ruin voordat we les hadden.

Meneer heeft een behoorlijke ondernek en is letterlijk onbestuurbaar als hij dat nekkie aanspant. Zo ben ik er tijdens een bosrit keihard vanaf geknalt omdat meneer alleen maar harder en harder wilde galopperen. Dat was het probleem niet.. Alleen stond er ineens een paardenvleesetend bankje rechts in de bosjes en toen vloog hij naar links en ik donderde er rechts langs neer.

Toen heb ik gezegd dit moet anders want ik kan zo niet fatsoenlijk rijden.
Nu werken we als basis tijdens het lessen en trainingen echt naar ontspanning toe. Hij moet leren dat ontspannen lopen echt heel prettig is voor hem en dat hij dan lekker kan lopen en mij als ruiter ook fijn mee kan laten bewegen. Ik merk nu ook echt verschil. Als hij mooi ontspannen loopt kan ik hem met mijn zit terug naar de stap brengen. Als hij gespannen zijn nek erop heeft staan kan ik zitten (nouja stuiteren) wat ik wil, ophoudingen maken wat ik wil, hoooo zeggen wat ik wil maar dan doen we helemaal niks behalve dwars door mn teugels en hulpen heen knallen.

Dus de tip: basis ligt in ontspanning. Want vanuit daar kun je veel makkelijker zitten, schakelen en terug rijden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 14:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen