Paard luistert niet op hulpen, loopt plots naar waar ze wil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Paard luistert niet op hulpen, loopt plots naar waar ze wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 21:49

Ik hoop dat iemand mij snel kan helpen.

Sinds 2 weken doet mijn paard gewoon wat ze wil. In stap is ze te sturen naar waar ik wil, maar vanaf ik in draf ga heb ik niets meer te zeggen...

Wij hebben een open buitenpiste met een weide aan. Rond de piste is een smalle strook met gras (Daarop staan onze springbalken enz) deze strook loopt uit op toch een klein stukje gras voor de poort van de weide die aansluit op de piste, deze poort ligt net in de rechterhoek van de piste.

Wanneer ik op de linkerhand rij en de hoefslag op de rechte lijn volg en dan de hoek wil indraaien loopt ze gewoon rechtdoor het gras op naar de wei (wat niet haar wei is waar ze in staat). Ik krijg op dat moment geen beweging in haar, hoe hard of zacht ik ook trek naar links en mijn rechter been aanduw, ze blijft haar goesting doen. Ik heb geprobeerd om telkens op haar rechterschouder te tikken met de zweep, maar op de zweep reageert ze te fel dus dit is geen optie meer... Maar na enkele keren begint ze al vanop de rechte lijn rechts het gras op te lopen, bijna tegen alle balken aan.

Op de rechterhand doet ze dit niet zo fel, wanneer ik de hoek waar de wei aan grenst voorbij ben gereden, gaat ze ineens sneller en schiet ze naar rechts, ik krijg haar op dat moment ook niet meer naar links... echt vermoeiend. Soms lukt het mij wel dat ze links blijft, maar dit is zelden.
Vandaag was ze op de rechterhand te doen, ze liep mooi haar rondje rond, zonder naar rechts te schieten. Maar vanaf ik haar een volte wil laten maken reageert ze helemaal niet meer. Ze blijft maar gaan en gaan. Er zit nog wel een rem op, maar pas na een paar keer vragen gaat ze naar stap of vertraagt ze.

Ik heb al geprobeerd om op de helft van de piste te rijden, maar dan nog trekt ze plots na enkele rondjes weg. Ik heb andere mensen bij mij in de buurt al bevraagt, ze zeggen dat "ze gewoon moet" maar ik trek soms al serieus door en stuur haar met mijn been en toch luistert ze niet.

Ik weet echt niet wat ik nog meer moet doen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard luistert niet op hulpen, loopt plots naar waar ze wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 21:56

Dat klinkt mij gewoon als lak aan je hebben.
Bij mij kreeg die toch een flinke tik. Welke reactie geeft ze? Als ze dan wegschiet in galop, gewoon laten galopperen tot ze wil stoppen en dan nog 3 rondes door.

En anders de grasstukken even afsluiten en werken aan je gehoorzaamheid.

Verder kan je ook een riempje bevestigen zodat ze haar hoofd niet helemaal omlaag kan krijgen naar het gras. Dan is de lol er ook snel af.

mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 21:59

Poekkie schreef:
Dat klinkt mij gewoon als lak aan je hebben.
Bij mij kreeg die toch een flinke tik. Welke reactie geeft ze? Als ze dan wegschiet in galop, gewoon laten galopperen tot ze wil stoppen en dan nog 3 rondes door.

En anders de grasstukken even afsluiten en werken aan je gehoorzaamheid.

Verder kan je ook een riempje bevestigen zodat ze haar hoofd niet helemaal omlaag kan krijgen naar het gras. Dan is de lol er ook snel af.


Op de zweep reageert ze door te lopen en blijven lopen, in draf alleen maar, maar ik kan haar gewoon in draf niet volgen want ze gaat zo snel.

Het afspannen gaat vrees ik geen zin hebben, ze loopt ze helemaal door vrees ik...

Ze trekt haar hoofd helemaal niet naar het gras dus dat is het probleem niet.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:00

Kun je niet een tussendraad spannen?
Of evt iemand met longeerzweep daar neer zetten en corrigeren als ze rechtdoor gaat?

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:00

Of aan de longeerlijn!

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:02

Dit klinkt alsof je paard gewoon schijt heeft aan jou.
‘Zachte heelmeesters maken stinkende wonden’, oftewel; je zult echt even duidelijker moeten zijn want het klinkt alsof dit gedrag van kwaad tot erger gaat. Harder trekken, meer been en een flinke tik met de zweep erbij. Niet afwachten tot ze gaat lopen stieren, maar pro-actief er meer aan rijden.
De stukken gras afsluiten zou ik niet zo snel doen, dat is puur symptoombestrijding en lost de oorzaak niet op.

mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 22:05

Vanillia schreef:
Dit klinkt alsof je paard gewoon schijt heeft aan jou.
‘Zachte heelmeesters maken stinkende wonden’, oftewel; je zult echt even duidelijker moeten zijn want het klinkt alsof dit gedrag van kwaad tot erger gaat. Harder trekken, meer been en een flinke tik met de zweep erbij. Niet afwachten tot ze gaat lopen stieren, maar pro-actief er meer aan rijden.
De stukken gras afsluiten zou ik niet zo snel doen, dat is puur symptoombestrijding en lost de oorzaak niet op.


Ja ik weet dat het zo moet, en ik probeer dit ook. Ik trek erg naar links en haar hoofd gaat dan effectief naar links maar haar lijf gewoon niet.
Heb jij tips om het nog beter te doen?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:55

Wat ik bedoelde met dat riempje is dat ze haar hoofd niet naar beneden kan doen zodat grazen niet lukt. Ik begrijp je opmerking niet zo goed, als ze haar hoofd niet richting gras beweegt kan ze toch nooit eten?

Maar als ze op reactie van de zweep in draf gaat? Prima.. flinke tik en laat ze maar gaan zo hard als ze kan en langer dan ze wil. Draai af en toe een cirkel om te vertragen, maar laat ze lopen. Zal rap gedaan zijn.

Daarnaast... hoe reageert ze voor de rest? Is ze aan je been? Heb je controle op je buitenteugel? Als je bvb wil draaien, doet ze dit dan direct wanneer jij wil of is het eerst een beetje trekken en rommelen? Daar kan je heel goed aan werken om dit soort problemen te vermijden. Heb je les?

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 23:19

mystar_vb schreef:
Vanillia schreef:
Dit klinkt alsof je paard gewoon schijt heeft aan jou.
‘Zachte heelmeesters maken stinkende wonden’, oftewel; je zult echt even duidelijker moeten zijn want het klinkt alsof dit gedrag van kwaad tot erger gaat. Harder trekken, meer been en een flinke tik met de zweep erbij. Niet afwachten tot ze gaat lopen stieren, maar pro-actief er meer aan rijden.
De stukken gras afsluiten zou ik niet zo snel doen, dat is puur symptoombestrijding en lost de oorzaak niet op.


Ja ik weet dat het zo moet, en ik probeer dit ook. Ik trek erg naar links en haar hoofd gaat dan effectief naar links maar haar lijf gewoon niet.
Heb jij tips om het nog beter te doen?


Begrenzen en been er goed aan?

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 00:31

Heb je wel les? Iemand erbij die je gelijk instructies kan geven wat te doen kan wel eens helpen. Als je al voelt dat je paard niet gelijk reageert op je en lekker gaat doen wat ze wel, mag je gelijk wel een beste tik geven met een strenge stemhulp (kan later ook helpen dat als je paard iets anders wil doen en je alleen al je stemhulp gebruikt, dat die gelijk weet dat die dat niet mag doen). Niet wachten totdat ze al bezig is met van je weglopen, als je ze de kans geeft om na te denken ben je te laat en wordt het stukken moeilijker om in te grijpen. En niet bang zijn dat je paard eens hard gaat of een bok geeft. Als je een tik geeft en je paard gaat hard lopen, geef je meer been zodat je paard ineens toch moet doen wat je zegt, alleen dan is het even omdenken voor jou. Je gaat dan ook pas langzamer wanneer jij dit aangeeft, en niet wanneer je paard zelf langzamer wil lopen. Dan is de lol er vaak al gauw af.

En als je stuurt, NOOIT aan een teugel trekken, buitenhand en buitenbeen is heel belangrijk, anders loopt je paard gewoon over de binnenschouder weg.

Maar ik denk echt dat je hier beter hulp bij kan zoeken die je ter plekke kan helpen, want ik denk niet dat je dit alleen gaat kunnen oplossen, en dat is niet banketstaaf bedoelt, maar het klinkt een beetje alsof je bang bent om in te grijpen en dan kan instructie erbij een goede stok achter de deur zijn en kan je helpen om veilig dit op te lossen.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard luistert niet op hulpen, loopt plots naar waar ze wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 01:58

Mijn rijpony deed dit in het begin ook, alleen dan tegen een hek aan, door alle pionnen en planken hout heen. Spoorde niet, dus ik dacht al; is er wat mis?
Maar nadat ik, zoals al gezegd, heel duidelijk was. En ja, dan geef ik flink been okal been ik daar niet van, én rijd ik met een flinke teugel. Ruim van te voren al aangeven, als ik het op het moment van de bocht nemen deed was het dus al te laat. Veel volte's rijden eromheen, en blijven doorgaan tot het goed gaat. Uiteindelijk begint ze het zat te raken.
Aan de longeerlijn is inderdaad ook een goede. Vanuit daar verder werken?

Nu rijd ik met losse teugel door de bak, dus ik heb iets goed gedaan, :+ Hopelijk werkt het voor jou ook een beetje!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 02:42

Wat zegt je instructeur ervan?
Je zult de buitenkant moeten begrenzen. Dat doe je met je hulpen. Buitenbeen en buitenhand. Een beetje instructeur kan je precies vertellen hoe.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 03:39

Sorry hoor maar als mijn paard denkt er vandoor te piepen gaan we dus even niet buitenhand blablablabla doen. Dan is het gewoon omscheuren aan 1 teugel. Is ie nou helemaal!
Ik zou sowieso een draadje spannen zodat hij het niet meer KAN doen. Want jij bent niet snel en niet handig genoeg om dit te voorkomen en dat betekent nu dat hij iedere keer als hij het probeert, succes ervaart. Dus het probleem wordt al hardnekkiger bij iedere keer dat het gebeurt. Hij weet nu dat het kan dus als jij strenger wordt zal hij er nog een schepje bovenop doen omdat hij weet dat het hem altijd lukt.
Ik zou beginnen met iemand die sneller en handiger is dan jij erop te laten om het patroon te doorbreken en daarna zelf les nemen om sneller en handiger te worden. En dit is typisch geval van hup omscheuren aan 1 teugel want als hij dit in het verkeer doet oid ben je helemaal mooi klaar. Dit is gevaarlijk gedrag en gaat dus alle grenzen te buiten

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 07:24

mystar_vb schreef:
Vanillia schreef:
Dit klinkt alsof je paard gewoon schijt heeft aan jou.
‘Zachte heelmeesters maken stinkende wonden’, oftewel; je zult echt even duidelijker moeten zijn want het klinkt alsof dit gedrag van kwaad tot erger gaat. Harder trekken, meer been en een flinke tik met de zweep erbij. Niet afwachten tot ze gaat lopen stieren, maar pro-actief er meer aan rijden.
De stukken gras afsluiten zou ik niet zo snel doen, dat is puur symptoombestrijding en lost de oorzaak niet op.


Ja ik weet dat het zo moet, en ik probeer dit ook. Ik trek erg naar links en haar hoofd gaat dan effectief naar links maar haar lijf gewoon niet.
Heb jij tips om het nog beter te doen?

Als ik jouw reactie zo lees trek je hard aan de linkerteugel, gaat haar hoofd naar links en rent ze met haar lijf gewoon rechtdoor? Je stuurt op die manier alleen haar hoofd en niet haar schouder, daar zit het probleem. Dus vooral met je rechterteugel en rechterbeen naar binnen sturen, niet op je linkerteugel naar binnen trekken. Ook je zweepje aan de rechterzijde zodat je daarmee een tik op de hals kan geven als het nodig is.

Ik zou dit eerst aan de andere kant van de bak even gaan oefenen. Als je bijv pionnen hebt dan zet je een vierkant van pionnen uit en je probeert een zo haaks mogelijke bocht om elke pion heen te rijden. Dus echt op je buitenteugel en buitenbeen. Twee handen de schouder naar binnensturen en buitenbeen mee drijven.
Succes!

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 07:30

mystar_vb schreef:
Op de zweep reageert ze door te lopen en blijven lopen, in draf alleen maar, maar ik kan haar gewoon in draf niet volgen want ze gaat zo snel.


Hoe ver ben jij qua rijden ts? Als je namelijk onder de indruk raakt van een vlotte draf dan zou ik de tips mbt flink laten doorgalopperen zeker nog even laten.

Nav dat ga ik er vanuit dat je nog behoorlijk een beginner bent (waar niks mis mee is! Iedereen is zo geweest) en je vooral adviseren les te nemen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 07:37

Ik zou eerst naar mezelf kijken, je schrijft, in draf kan ik haar niet volgen, dan zou ik een instructeur zoeken die je bij de basis kan helpen om dat wel te doen.
Want als je haar niet kan volgen, ben je niet in balans en kun je dus geen goede hulpen aan je paard geven.

Werk aan jezelf, aan je balans, aan je zit instructeurs vind je in de hoek centered riding, akademische rijkunst, instrukteurs die de opleiding bij Akasha hebben gevolgd.

Zeker als een paard fel op de zweep reageert, die alleen gebruiken indien nodig.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard luistert niet op hulpen, loopt plots naar waar ze wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 07:42

Ik zou hier maar hulp bij vragen van een instructrice want het klinkt alsof je weinig ervaring hebt.

mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Re: Paard luistert niet op hulpen, loopt plots naar waar ze wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 13:09

Ik heb een instructeur gevonden en krijg volgende dinsdag hier hulp bij.

Bedankt voor de reacties.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Paard luistert niet op hulpen, loopt plots naar waar ze wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:12

Eens met superzodia! Ik dacht zelf meteen aan scheefheid. Doordat je zo je best doen om door die linkse bocht te komen trek je misschien alleen het hoofd teveel naar links. Het zou kunnen dat ze dan teveel op de rechterschouder valt en daar een goed moment van uitbreken ziet omdat ze het niet meer vol houdt ofzo. Mijn vorige paard ging altijd hard lopen als hij teveel op 1 schouder viel en een andere brak op de volte ook uit. Als je ze iets rechter kan houden aan je buiten teugel zal het al beter gaan als dat tenminste het probleem kan zijn. Je kunt het proberen om iets buiten stelling te pakken op de lange zijde er voor en dan de bocht door sturen. Of idd met vierkanten oefenen, recht op rechte stuk en dan op vooral je buiten teugel de bocht door.

mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Re: Paard luistert niet op hulpen, loopt plots naar waar ze wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 12:27

Er is dus een instructeur geweest. Die zei meteen dat het aan een wolfstand ligt die er nog niet doorgekomen is. Maar dit is onderzocht geweest en ze heeft er blijkbaar geen :\ Nu weet ik niet of mijn instructeur verder wil.
Lastig dit... ;(

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Paard luistert niet op hulpen, loopt plots naar waar ze wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:31

Met de zweep voorlangs begrenzen aan de kant waar hij weg wil en een flinke tik als ie toch uitbreekt.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:38

mystar_vb schreef:
Er is dus een instructeur geweest. Die zei meteen dat het aan een wolfstand ligt die er nog niet doorgekomen is. Maar dit is onderzocht geweest en ze heeft er blijkbaar geen : Nu weet ik niet of mijn instructeur verder wil.
Lastig dit... ;(


Door wie is ze onderzocht? Dierenarts? Tandarts? Gebitsverzorger? Met verdoving uit prikje of zonder?

Verder, de ene instructeur is de andere niet. Soms moet je een paar uitproberen voor je iemand vind die goed past

mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 12:41

troi schreef:
mystar_vb schreef:
Er is dus een instructeur geweest. Die zei meteen dat het aan een wolfstand ligt die er nog niet doorgekomen is. Maar dit is onderzocht geweest en ze heeft er blijkbaar geen : Nu weet ik niet of mijn instructeur verder wil.
Lastig dit... ;(


Door wie is ze onderzocht? Dierenarts? Tandarts? Gebitsverzorger? Met verdoving uit prikje of zonder?

Verder, de ene instructeur is de andere niet. Soms moet je een paar uitproberen voor je iemand vind die goed past


Ja eigenlijk is het niet officieel mijn paard ik huur haar per maand dus wou de echte eigenaar zelf kijken en hij zegt dat ze dit niet heeft. Hij moet ook opdraaien voor de kosten... ik weet niet goed wat ik zelf kan doen. Want ik denk wel degelijk dat er iets niet juist is in haar mond want haar hoofd schiet de lucht in als ik met het bit afkom. :(

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:44

mystar_vb schreef:
Vanillia schreef:
Dit klinkt alsof je paard gewoon schijt heeft aan jou.
‘Zachte heelmeesters maken stinkende wonden’, oftewel; je zult echt even duidelijker moeten zijn want het klinkt alsof dit gedrag van kwaad tot erger gaat. Harder trekken, meer been en een flinke tik met de zweep erbij. Niet afwachten tot ze gaat lopen stieren, maar pro-actief er meer aan rijden.
De stukken gras afsluiten zou ik niet zo snel doen, dat is puur symptoombestrijding en lost de oorzaak niet op.


Ja ik weet dat het zo moet, en ik probeer dit ook. Ik trek erg naar links en haar hoofd gaat dan effectief naar links maar haar lijf gewoon niet.
Heb jij tips om het nog beter te doen?

Je buitenteugel (in dit geval rechterteugel) erbij houden!

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:45

mystar_vb schreef:
troi schreef:
[quote="

Door wie is ze onderzocht? Dierenarts? Tandarts? Gebitsverzorger? Met verdoving uit prikje of zonder?

Verder, de ene instructeur is de andere niet. Soms moet je een paar uitproberen voor je iemand vind die goed past


Ja eigenlijk is het niet officieel mijn paard ik huur haar per maand dus wou de echte eigenaar zelf kijken en hij zegt dat ze dit niet heeft. Hij moet ook opdraaien voor de kosten... ik weet niet goed wat ik zelf kan doen. Want ik denk wel degelijk dat er iets niet juist is in haar mond want haar hoofd schiet de lucht in als ik met het bit afkom. :(


Ai das lastig! Het dier is dus niet onderzocht. Het is eigenlijk zo dat een paard/ pony elk jaar naar de tandarts moet. Ik gok zomaar dat dit dier nog nooit is geweest, arm beest! Helemaal als ik lees dat ze echt het bit niet in wil, idd een teken dat daar iets niet pluis is. Je kan overwegen om te sparen en het zelf te betalen. Maar goedkoop is het niet. Reken zo een 150 euro.