Wandelen met paard aan de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Wandelen met paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 18:37

Hey allemaal,

Ik zou morgen graag eens met een redelijk jong paard (6j) dat nog niet alleen opstap geweest is gaan wandelen aan de hand.

Deze week heb ik dit ookal gedaan maar met een ander paard erbij en dan ging dit prima. Wanneer ik met haar alleen op wandel ga is ze aan de hand al erg schrikachtig maar ze loopt wel min of meer mee met mij.

Heeft er iemand tips hoe ik dit best verder aanpak?

Doe ik haar bit in en bevestig ik het touw aan het bit doormiddel van een tussenstuk? Of doe ik helemaal geen bit in?
Neem ik een zweepje mee voor als ze niet meer vooruit wil?
Tot hoever ga ik en hoelang?

(Best wel veel vragen :') )

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:43

Er is maar 1 ding belangrijk en dat is dat het paard het als positieve ervaring ziet.
Hoe ver, hoe lang etc is dus niet te beantwoorden. Met sommige paarden kun je het beste beginnen door slechts 200 meter van huis wat te grazen en andere moeten juist eerst de spanning eruitlopen.

Optoming: iets wat veilig is maar geen angst/pijn veroorzaakt. Ook weer per paard anders.
Ik heb meestal een longeerlijn en een ketting. Ketting is enkel voor geval van nood. Echter zijn andere paarden beter aan een touwhalstertje.
Met een hoofdstel kunnen ze niet eten als je dat zou willen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 26-08-19 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wandelen met paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:44

Ik zou er op gaan zitten, dan heb je veel meer controle. En 6 jaar is toch niet jong meer?

_Tarzan

Berichten: 11173
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wandelen met paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:46

Ik wandel buiten altijd met bit, ookal is mijne doodbraaf, als ze schrikken heb je toch iets te vertellen.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:53

Ga zo ver, of dichtbij, als dat het paard nog comfortabel ermee is. Voorkom erg gespannen situaties. Belangrijk is wel dat je paard goed heeft leren meelopen aan de hand.
Dat je er niet als een vlaggetje achteraan hangt, ze stopt als jij stopt en gewoon een bocht neemt als jij dat wilt.

Edit, ik wandel altijd gewoon met een halster

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:58

Als ik ga wandelen altijd hoofdstel met bit en zweepje mee tegen de vliegen en dazen
Stevig doorstappen en paard loopt braaf schuin achter naast mij ad rechterkant vd weg. Wij hebben halster onder het hoofdstel zodat we bit kunnen uitdoen Als er gegraasd mag worden.
Ga vooral lekker genieten.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-08-19 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 19:00

elnienjo schreef:
Ik zou er op gaan zitten, dan heb je veel meer controle. En 6 jaar is toch niet jong meer?


Ze is nog niet lang onder het zadel, we hebben momenteel nog minder controle als we er op zitten.

Anoniem

Re: Wandelen met paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 19:18

Ik zou een bit aandoen en een zweepje erbij zodat je haar optimaal kan begeleiden. En snoepjes om onderweg te belonen! :)

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Wandelen met paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 19:25

Kaptoom gebruiken, ring op de neus en een lange lijn. Stukje wandelen, belonen, brokje, even laten grazen. Niet te vergaan, en voordat het paard onrustig wordt of ongemak aangeeft, belonen, omdraaien en terugkeren. Morgen stukje verder wandelen. Maak het leuk, zorg voor ontspanning, laat het paard nieuwsgierig zijn, doe wat grondwerk elders, geef een kriebelbeurt. Elke positieve ervaring maakt de volgende keer makkelijker.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 19:40

Lindsey_99 schreef:
Kaptoom gebruiken, ring op de neus en een lange lijn. Stukje wandelen, belonen, brokje, even laten grazen. Niet te vergaan, en voordat het paard onrustig wordt of ongemak aangeeft, belonen, omdraaien en terugkeren. Morgen stukje verder wandelen. Maak het leuk, zorg voor ontspanning, laat het paard nieuwsgierig zijn, doe wat grondwerk elders, geef een kriebelbeurt. Elke positieve ervaring maakt de volgende keer makkelijker.


Precies dit. Doe het rustig aan en bouw het op! Bij wijze van is 10 meter al zat zeker bij een paard wat wat schrikkerig is. Ook de kaptoom is een super tip dan heb je wat meer te zeggen zonder een negatieve prikkel te geven.

En absoluut niet er op gaan zitten. Een paard voelt zich veel veiliger als je voorop in het zicht loopt. Het wandelen is juist ter voorbereiding op het buitenrijden!

mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 20:11

Wispeltuur schreef:
Lindsey_99 schreef:
Kaptoom gebruiken, ring op de neus en een lange lijn. Stukje wandelen, belonen, brokje, even laten grazen. Niet te vergaan, en voordat het paard onrustig wordt of ongemak aangeeft, belonen, omdraaien en terugkeren. Morgen stukje verder wandelen. Maak het leuk, zorg voor ontspanning, laat het paard nieuwsgierig zijn, doe wat grondwerk elders, geef een kriebelbeurt. Elke positieve ervaring maakt de volgende keer makkelijker.


Precies dit. Doe het rustig aan en bouw het op! Bij wijze van is 10 meter al zat zeker bij een paard wat wat schrikkerig is. Ook de kaptoom is een super tip dan heb je wat meer te zeggen zonder een negatieve prikkel te geven.

En absoluut niet er op gaan zitten. Een paard voelt zich veel veiliger als je voorop in het zicht loopt. Het wandelen is juist ter voorbereiding op het buitenrijden!


Bedankt ga ik zeker proberen!
Maar als ze al angstig is wanneer ik het terrein verlaat door iets dat aan de kant sta, moet ik dan ook meteen terugkeren of moet het eerder een angst zijn dat ze weg wandelt van de vertrouwde omgeving ?

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 20:14

Ik wandel met mijn jonge paard buiten met een Monty Roberts halster. Fijn dat ik, als het nodig is, wat meer te vertellen heb dan met een gewoon halster. Voordeel ten opzichte van een hoofdstel vind ik dat ik haar tussendoor wel wat kan laten grazen. Dat leek haar soms wel te helpen om wat rustiger te worden.
Verder gebruik ik longeerlijn (ander lang touw kan ook), maar bij schrikreacties is het fijn om iets meer ruimte te hebben.
De eerste keren had ik handschoenen aan. Schrikreacties kunnen voor lekijke blaren zorgen.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wandelen met paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 20:34

In iedergeval nooit omkeren nadat je iets engs gezien hebt, dat is het recept voor staken. Eerlijk gezegd weet ik niet zeker na jouw vragen of het wel een goed idee is om dit in je eentje te gaan doen. Kun je niet iemand meenemen (zonder paard) die wat meer ervaring heeft?

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:58

mystar_vb schreef:
Bedankt ga ik zeker proberen!
Maar als ze al angstig is wanneer ik het terrein verlaat door iets dat aan de kant sta, moet ik dan ook meteen terugkeren of moet het eerder een angst zijn dat ze weg wandelt van de vertrouwde omgeving ?


Het is de kunst te anticiperen. Niet zelf bij voorbaat zenuwachtig worden zodra je een kliko aan de kant van de weg ziet staan of liggen, of een patatbakje, whatever. Maar wel opletten wat er staat of ligt. Loopt je paard er gewoon voorbij, prima, niet reageren, of een aai, en verder.

Als zij iets 'engs' ziet en inhoudt, laat haar onderzoeken, moedig haar aan met 'ga maar kijken!' en laat haar op eigen initiatief kijken en snuffelen. Houdt je eigen energie heel laag, zo laag mogelijk. Ga desnoods een liedje zingen. Ik clicker en heb aan de hand aangeleerd dat 'ga maar kijken' onderzoeken is, en bij een 'touch' met de neus; een click en koekje erin. Mijn paard kent onderweg het 'ga maar kijken' heel goed, snuffelt, onderzoekt en na een 'braaf' krijgt hij een koekje. Zo maak je dappere paarden die niet wegsprinten bij een petfles in de berm, of vuilniszak.

De lange lijn (4 meter lijn of korte longeerlijn) aan de ring op de neus van de kaptoom geeft je ruimte (misschien handig de eerste keren handschoenen aan te doen) en zorgt dat het paard bij evt. schrik om je heen gaat cirkelen omdat je het hoofd naar je toe haalt.
Wat je te allen tijde wilt voorkomen is dat ze zich losrukken en ervandoor gaan. Lukt dat een aantal keren, dan is dat losrukken heel erg lastig af te leren. Maar eigenlijk is de grens van het dier dan al te ver overschreden. ;)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Wandelen met paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 00:01

Waarom niet eerst goed mak maken buiten door wel gewoon altijd met een ander paard te gaan? Paarden zijn kuddedieren en voelen zich samen veel veiliger.
Je kunt hem evt ook als handpaard meenemen terwijl je zelf op een ander paard zit

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Wandelen met paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 00:33

Als je altijd met een ander paard gaat, dan wordt het alleen op pad gaan wel lastiger. Sommige paarden willen dan niet meer alleen rijden of weggaan en blokkeren. Het samen gaan, en tussendoor ook alleen meenemen is niet onverstandig.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 01:45

Lindsey_99 schreef:
Als je altijd met een ander paard gaat, dan wordt het alleen op pad gaan wel lastiger. Sommige paarden willen dan niet meer alleen rijden of weggaan en blokkeren. Het samen gaan, en tussendoor ook alleen meenemen is niet onverstandig.

Ja alleen ik begreep dat ze 1x met een ander paard is gegaan en nu gelijk alleen wil. Je kan ook te snel gaan?

mystar_vb
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-19

Re: Wandelen met paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 07:17

Voor ze bij mij was is ze wel vaak buiten geweest, zowel met een ander paard als alleen.
Bij mij zijn we nog maar enkele keren even van het terrein afgeweest, helemaal niet ver.

LonnekeXXX

Berichten: 73
Geregistreerd: 28-08-19

Re: Wandelen met paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 10:47

Mijn shetlander is nu 2 en we gaan haar als ze is uitgegroeid beleren voor de kar. Omdat we haar dus gaan beleren voor de kar moet ze het verkeer enzo ook kennen dus we zijn eergister voor het eerst met haar wezen wandelen en ze deed het echt super braaf en schrok nergens van terwijl het wel haar eerste keer was. Je zegt dat ze nogal schrikachtig is dus misschien kun je dan nog 1 iemand meenemen. Zweepje meenemen zou ik niet doen maar snoepjes meenemen wel zodat als je langs iets loopt en ze vind het spannend en ze doet het goed dat je haar kan belonen. Want het moet wel een prettige ervaring zijn voor haar. Hoever en hoelang ligt aan jezelf en aan je paard. Je moet gewoon doen wat je denkt dat goed is.