Onrust in kudde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Onrust in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 22:43

Mijn merrie staat inmiddels ruim drie jaar in een “gemengde” kudde van twee merries en twee ruinen. Dit is van begin af aan hartstikke goed gegaan, geen onvertogen woord gevallen. Ook niet bij vertrek of komst van (nieuwe) paarden. Het is een fijne, rustige groep die zeeën van ruimte heeft.

Enkele maanden geleden is er bij een nieuwe merrie, een merrieveulen geboren. Ook dit is van begin af aan goed gegaan. Het veulen is door de hele kudde geaccepteerd en zoekt alle paarden op, ook mijn merrie.

Tot vandaag (of misschien gisteren). Er is ongetwijfeld iets voorgevallen, maar één van de ruinen laat mijn merrie niet meer met rust. Vandaag heeft hij de doorgang van de weide naar de paddock, waar het voer lag, geblokkeerd. Hij is altijd de eerste die staat te eten, nu liet hij de merrie met veulen en de andere ruin eten, terwijl mijn merrie nog in de wei stond en er niet door kon. Als ik het goed begrijp jaagt hij haar ook behoorlijk op, wat niet heel handig is aangezien zij met prepensioen is vanwege beenblessures.

Mijn merrie staat nu apart van de groep, maar de ruin blijft langs de draad hangen.

Mijn voornaamste vraag is eigenlijk: gaat dit nog goedkomen? Heeft meneer gewoon even de bokkepruik op en kalmeert hij vanzelf? Zou de dynamiek weer veranderen als het veulen gespeend wordt? Of kan mijn merrie het schudden?

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 23:04

Herkenbaar. De kudde waar mijn pony in staat bestaat uit een hengst, ruin (mijn pony), twee merries en een hengst veulen van april. Het ging ook na de geboorte van het veulen super goed tot twee maanden geleden en ik bij de wei aan kwam en de hengst achter mijn ruin aan zag rennen/jagen.
Ruin mocht niet meer in de kudde staan, maar er buiten en werd flink op zijn plek gezet door de hengst. De eerste dag direct de rust weer opgezocht met de kudde, de heren weer even op weg geholpen de rust te vinden, maar ook direct hulp ingeschakeld om te zien waar het gedrag vandaan kwam zodat ik ze vanuit die informatie en met de hulp kon helpen de rust te vinden.
Uiteindelijk bleek al snel dat mijn pony flink aan het puberen was, de grenzen van de hengst negeerde en de hengst er echt even flink aan de bak moest om hem te laten zien wie ook alweer de baas is en op welke rang mijn pony staat.
Tegelijkertijd zag ik ook dat de hengst zijn frustraties weer moeilijk kwijt kon en moest hem ook daarin even begeleiden om de rust in zichzelf weer te vinden en was mijn pony bang geworden voor het contact en moest weer even zien dat contact niet eng hoeft te zijn. Dit is inmiddels weer helemaal goed gekomen.
Ze staan met zijn allen 24/7 buiten en hebben alle tijd gekregen om de rust weer te vinden. Naast dat de heren weer even uit moesten zoeken wie waar stond was er ook (achteraf gezien) onrust tussen de twee merries.
De leidende merrie is een plekje terug in rang gegaan en haar plek is over genomen door de andere merrie. Hier kwam ik laatst pas achter toen de rust weer echt terug gekeerd was.
We zijn nu ruim 2 maand verder en de rust is weer volledig terug. Iedereen accepteert elkaar weer. Er word geknuffeld, gespeeld, gegraast en gerust. De rangen zijn weer bepaald. Iedereen kent zijn plek.

Zoals je ziet, het kan zeker goed komen. Zeker als het een stabiele kudde is.

Via PB stuur ik even een foto van hoe ze er vandaag bij staan :) .

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Onrust in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 08:14

Maar hoe oud is jouw ruin? “Mijn” groep zit in de leeftijd van 12 tot 24 (+ veulen). Ik zeg niet dat het uitgesloten is, maar het lijkt mij vrij oud voor puberaal gedrag. Verder is er in de omgang tussen zowel de ruin en de merrie met de rest van de kudde, en met de stalhouder, niets veranderd. Alleen tussen de ruin en de merrie.

Ze staat nu in elk geval nog steeds apart, werd meteen onrustig toen de draad open gezet werd en ze is misschien kreupel. Of ochtendstijfheid. Vandaag maar even aankijken en duimen dat ze niet kreupel is. :(

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Onrust in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 08:18

Niet te veel achter zoeken, jij gaat toch ook wel eens niet zo lekker met een collega door 1 deur wat over een paar dagen weer opgelost is? ;)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Onrust in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 08:22

Behalve dat mijn merrie weggehouden wordt bij het voer, en opgejaagd wordt door de ruin waardoor ze nu (misschien) kreupel is. Als ik mijn collega even niet zo gezellig vind, ga ik aan de andere kant van kantoor zitten.

Als het daadwerkelijk een kwestie is van ‘even niet zo leuk vinden’, prima. Dat is ook wat ik vraag, ik heb het namelijk echt nog nooit meegemaakt dat er ineens zo’n omslag is tussen een groep die al jaren samen staat.

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 08:33

Mijn pony is op dit moment 5.5. Waar puber gedrag heel duidelijk aanwezig was.
Echter zijn de twee dames 8 en rond 10 jaar oud. Dat de dames van rang wisselde was ook een reden voor onrust in de kudde.

Kan goed zijn dat de ruin en jouw merrie een keer ruzie hebben gehad en dat nu even uitgezocht/opgelost moet worden. Belangrijkste is. Geef het de tijd en geef ze de kans het uit te zoeken. Dan komt het echt goed :) . Hier heeft het twee maanden geduurd voor de rust weer terug was.
Kan ruzie zijn, kan ook rangorde opnieuw zoeken zijn.

Mocht je het willen kan ik via pb nog een naam doorgeven waarvan ik zeker weet dat zij je hier in kan helpen. Zij heeft meer ervaring in kuddegedrag dan ik en kan waarschijnlijk beter zien van wat er is gebeurd/aan de hand is en waar het gedrag vandaan komt :) . Heeft mij toen ook heel goed geholpen.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 08:38

het klinkt een beetje alsof de ruin de merrie met veulen wil claimen.
is de merrie misschien hengstig dat hij er op reageert?
kan wat rangorde zijn,zou het inderdaad even de tijd geven :j
anderzijds zeg je dat zij kreupel is.
hoeft dan niet door hem te komen, maar ook weer een reden dat hij haar er niet bij wil hebben.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Onrust in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 10:35

Tot en met gisteren liep ze nog goed voor wat ik begreep. Vanochtend liep ze in elk geval even kreupel, misschien ochtendstijfheid, misschien kreupel. Dat ga ik vanavond wel horen verwacht ik...

Dat ze kreupel is door de ruin is een wat groot woord. Meer door het opjagen en daardoor overbelasting. Ze heeft in principe geen pijn, maar ze moet wel op haar eigen tempo en tijd kunnen lopen zeg maar. Ze stuitert nu ook af en toe door de wei, maar dan doet ze het zelf en overbelast ze haar benen niet. Dat ze galoppeert etc kan volgens de dierenarts geen kwaad zolang het op haar initiatief is. En klopt, dit is inderdaad een risico van een paard in een groep hebben lopen. Daarom ben ik ook zo blij dat het altijd een hele rustige groep geweest is.

Of ze hengstig is weet ik niet, dat is bij haar nooit echt duidelijk zichtbaar/merkbaar geweest. Dat zou best kunnen, zal het vanavond eens vragen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:42

Kan het een klophengst zijn?
en als ze dan hengstig is......

hier had ik dat ook maar het dier bleek iets onder de leden te hebben waardoor hij letterlijk gestoord werd. dus tja de kudde is er nog behalve dat dier!

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:07

Het zou ook kunnen dat door het veulen de verhoudingen in de groep weer even op scherp staan. In het begin is het veulen erg jong en doet alles wat de moeder doet. Na een aantal maanden wordt het al zelfstandiger en door de rest van de groep als ‘zelfstandig persoon’ gezien. Daardoor kunnen rangordes best veranderen.
Mijn pony was als veulen van 5 maanden al hartstikke dominant en stond binnen korte tijd ergens boven de oudere paarden in de rangorde. Dit kan ook weer effect hebben op andere paarden in de groep.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:25

Sylvia schreef:
Behalve dat mijn merrie weggehouden wordt bij het voer, en opgejaagd wordt door de ruin waardoor ze nu (misschien) kreupel is. Als ik mijn collega even niet zo gezellig vind, ga ik aan de andere kant van kantoor zitten.

Als het daadwerkelijk een kwestie is van ‘even niet zo leuk vinden’, prima. Dat is ook wat ik vraag, ik heb het namelijk echt nog nooit meegemaakt dat er ineens zo’n omslag is tussen een groep die al jaren samen staat.

Het kan zijn dat je merrie wat meer onder de leden heeft dan enkel versleten benen. Zo'n dier trekt dan roofdieren aan en wordt daarom uit de kudde gezet. Kan zijn dat dit al langer sluimerde, maar dat het met zowel komst veulen als weersomslag nu te duidelijk is om te negeren. Laat dus DA komen en eens goed naar je merrie kijken.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:30

xYaartje schreef:
Herkenbaar. De kudde waar mijn pony in staat bestaat uit een hengst, ruin (mijn pony), twee merries en een hengst veulen van april. Het ging ook na de geboorte van het veulen super goed tot twee maanden geleden en ik bij de wei aan kwam en de hengst achter mijn ruin aan zag rennen/jagen.
Ruin mocht niet meer in de kudde staan, maar er buiten en werd flink op zijn plek gezet door de hengst. De eerste dag direct de rust weer opgezocht met de kudde, de heren weer even op weg geholpen de rust te vinden, maar ook direct hulp ingeschakeld om te zien waar het gedrag vandaan kwam zodat ik ze vanuit die informatie en met de hulp kon helpen de rust te vinden.
Uiteindelijk bleek al snel dat mijn pony flink aan het puberen was, de grenzen van de hengst negeerde en de hengst er echt even flink aan de bak moest om hem te laten zien wie ook alweer de baas is en op welke rang mijn pony staat.
Tegelijkertijd zag ik ook dat de hengst zijn frustraties weer moeilijk kwijt kon en moest hem ook daarin even begeleiden om de rust in zichzelf weer te vinden en was mijn pony bang geworden voor het contact en moest weer even zien dat contact niet eng hoeft te zijn. Dit is inmiddels weer helemaal goed gekomen.
Ze staan met zijn allen 24/7 buiten en hebben alle tijd gekregen om de rust weer te vinden. Naast dat de heren weer even uit moesten zoeken wie waar stond was er ook (achteraf gezien) onrust tussen de twee merries.
De leidende merrie is een plekje terug in rang gegaan en haar plek is over genomen door de andere merrie. Hier kwam ik laatst pas achter toen de rust weer echt terug gekeerd was.
We zijn nu ruim 2 maand verder en de rust is weer volledig terug. Iedereen accepteert elkaar weer. Er word geknuffeld, gespeeld, gegraast en gerust. De rangen zijn weer bepaald. Iedereen kent zijn plek.

Zoals je ziet, het kan zeker goed komen. Zeker als het een stabiele kudde is.

Via PB stuur ik even een foto van hoe ze er vandaag bij staan :) .


Hengst de ruin en de merries staan echt bij elkaar in de groep als in 1 wei? dit is echt wachten tot dit mis gaat. Of het moet echt een hele onderdanige ruin zijn maar die is nog jong begrijp ik?
Als die wat ouder wordt gaat dat zeker gedonder op leveren. Een hengst accepteert eigenlijk zelden andere hengsten/ruinen bij zijn merries in de buurt. Snap eerlijk gezegd echt niet dat mensen voor zo situatie kiezen.