Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Huiverig

 
Profiel   

Hoi allen

Wij hebben sinds een aantal weken een eigen pony.
Ze staat op een prive stal. Ze is al aardig gewend aan dr plekje.
Maar nu komt het punt ze is vlot en haastig.
Maar dit vind ik enorm spannend. Ik ben niet bang van haar. Want als ik het samen met een meisje van 13 doe dan poets ik dr doe ik dr hoeven invlechten enz loop de paddock in en dr stal ook zo. . Longeren neem ik zo over enz.
Maar als ik dr vanuit buiten naar de poets stal breng en ik ben daar alleen... dan word ik zo onzeker en de dame voelt dat feilloos aan.,
Ze gaat nog sneller lopen en lijkt wat huiverig. Ze was ook best schrikkerig van alles wat nieuw was/is.,
Wat ik eng vind is denk ik dat ze er van door gaat want ze is ook in rijden mega vlot.
Ze is ouder dan 10 dus geen groen blaadje meer
Kortom als ik met iemand daar ben en die brengt haar van A naar B en ik loop mee en doe alles als ze op de poets plaats staat, geen probleem. Als ze in de bak bezig is dan loop ik er bij, naast of longeer haar.
Ik merk ook echt dat het een probleem is als ik het alleen moet doen.
Want dan wordt ik mega onzeker.
En voel me echt uit mn comfort zone.
Ik heb vroeger altijd alles gedaan met pony’s en paarden. Dus het is geen onbekend terrein.
Iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Ik weet dat ik er doorheen moet. Als ik er heen ga dan denk ik hup hup. En dan loop ik met dr en dan zakt de moed me in de schoenen.
Zo stom van me zelf!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 13:33 



 
Profiel   

Lastig, misschien helpt het als je pony hardop gaat uitleggen wat je gaat doen en tijdens het verplaatsen ook nog het een en ander vertelt wat je daarna van plan bent te doen. Misschien dat dat jezelf wat kracht geeft en afleidt van hetgeen waar jij onzeker van wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 13:45 



 
Profiel   

Taucha schreef
Lastig, misschien helpt het als je pony hardop gaat uitleggen wat je gaat doen en tijdens het verplaatsen ook nog het een en ander vertelt wat je daarna van plan bent te doen. Misschien dat dat jezelf wat kracht geeft en afleidt van hetgeen waar jij onzeker van wordt.


Dank je wel goede tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 13:46 



 
Profiel   

En als jij haar van A naar B brengt als er iemand bij is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 13:48 



 
Profiel   

djuulsie schreef
En als jij haar van A naar B brengt als er iemand bij is?


Dan heb ik het minder maar vind ik het nog steeds spannend. Dan kan ik nog denken hmmm wat als... te stom voor woorden. Want ik doe van alles met dr. Ik ben dus ook niet bang van haar zelf.
Maar omdat ik natuurlijk dat gevoel heb. Reflecteer ik dat naar haar en dat voelt ze natuurlijk goed aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 13:50 



 
Profiel   

Goede tip van Taucha, maar probeer niet te veel uitleggend te worden, maar meer 'Nu gaan we naar stal, hup' ' Hoooo, langzaam'.
Maar ik denk eigenlijk dat je het meeste gaat hebben aan een paar lessen grondwerk, zodat je leert hoe je grenzen aan te geven en iets meer zekerheid uit te stralen. Niet alleen nuttig maar ook leuk om te doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 13:50 



 
Profiel   

RianneH schreef
Goede tip van Taucha, maar probeer niet te veel uitleggend te worden, maar meer 'Nu gaan we naar stal, hup' ' Hoooo, langzaam'.
Maar ik denk eigenlijk dat je het meeste gaat hebben aan een paar lessen grondwerk, zodat je leert hoe je grenzen aan te geven en iets meer zekerheid uit te stralen. Niet alleen nuttig maar ook leuk om te doen!



Dank je wel voor de tip. Daar ga ik zeker werk van maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 13:51 



 
Profiel   

Sammie0102 schreef
djuulsie schreef
En als jij haar van A naar B brengt als er iemand bij is?


Dan heb ik het minder maar vind ik het nog steeds spannend. Dan kan ik nog denken hmmm wat als... te stom voor woorden. Want ik doe van alles met dr. Ik ben dus ook niet bang van haar zelf.
Maar omdat ik natuurlijk dat gevoel heb. Reflecteer ik dat naar haar en dat voelt ze natuurlijk goed aan.

Klopt. Jouw onzekerheid is waarom zij zo alert is. Jouw lichaamshouding verteld haar dat er ergens gevaar is en daar zal ze dan logisch naar gaan zoeken. Jouw tekort aan zelfvertrouwen is de bottleneck voor jullie beiden nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 13:53 



 
Profiel   

Gewoon doen wat je moet doen, het is een pony, geen 1,75 grote wilde hengst. Dat dier voelt je precies aan en krijgt geen steun van je, ze moet zich veilig voelen. Pony is geen groen blad maar jij ook niet dus hup, zorg dat je gewoon gaat genieten ipv jezelf zenuwachtig te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 13:55 



 
Profiel   

bigone schreef
Gewoon doen wat je moet doen, het is een pony, geen 1,75 grote wilde hengst. Dat dier voelt je precies aan en krijgt geen steun van je, ze moet zich veilig voelen. Pony is geen groen blad maar jij ook niet dus hup, zorg dat je gewoon gaat genieten ipv jezelf zenuwachtig te maken.


Ja dat is helemaal ook de bedoeling van het hebben van haar

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 13:59 



 
Profiel   

Dan moet je echt de knop omzetten anders gaat de pony zelf de boel regelen en daar worden eigenaren meestal niet vrolijk van. Want dan kunnen je dochters er straks ook niets mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 14:01 



 
Profiel   

Sammie0102 schreef
Ik merk ook echt dat het een probleem is als ik het alleen moet doen.
Want dan wordt ik mega onzeker.
En voel me echt uit mn comfort zone.
Ik heb vroeger altijd alles gedaan met pony’s en paarden. Dus het is geen onbekend terrein.
Iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Ik weet dat ik er doorheen moet. Als ik er heen ga dan denk ik hup hup. En dan loop ik met dr en dan zakt de moed me in de schoenen.
Zo stom van me zelf!


Welnee, angst is nooit "stom".
Het kan irritant zijn: 'anders doe ik dit gewoon - waarom nu niet...?'

En in wezen is dat een prima vraag ;) : "Gosh, tja, waar zit t m het verschil nou in...?"
Aan de hand van het antwoord op de nuchtere, belangstellende vraag 'gosh, hoe zit t toch?'
kun je antwoorden, mogelijke oplossingen etc gaan zoeken en vinden.
(Ik geloof niet in voortijdig knoppen omzetten - en aan "gewoon" doen wat je moet doen heb je niets want dat doe je vast al.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 14:03 



 
Profiel   

Neem eerst wat begeleiding,lessen of zo. Dan gaan jullie geleidelijk aan elkaar wennen. In het begin is het vaak zo. Als de band eenmaal gegroeid is zal het veel beter gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 14:06 



 
Profiel   

Nog een tip: Bij ponies gaat de liefde vaak door de maag. Als je geregeld wat lekkers voor haar meebrengt gaat ze haar best voor je doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 14:09 



 
Profiel   

Met welk doel is die pony gekocht ?
En heb je 'm een paar keer gereden bij de vorige eigenaar alvorens te kopen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 14:59 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Met welk doel is die pony gekocht ?
En heb je 'm een paar keer gereden bij de vorige eigenaar alvorens te kopen ?


De pony is voor mijn meiden voor recreatief rijden. Ik kan er ook op rijden. Ik heb er op gereden en een van mijn dochters ook ook hebben we haar gepoetst enz voordat we haar kochten

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 15:00 



 
Profiel   

Ik veronderstel dat de pony gewoon braaf is dan in de omgang als hij voor kinderen moet dienen.

Denk dat je gewoon stug moet doorgaan met wat je nu doet en vooral niet teveel gaan nadenken.
Of anders de pony volledig aan je dochters overlaten :D
Niemand kan de angst voor je wegnemen namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 15:09 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Ik veronderstel dat de pony gewoon braaf is dan in de omgang als hij voor kinderen moet dienen.

Denk dat je gewoon stug moet doorgaan met wat je nu doet en vooral niet teveel gaan nadenken.
Of anders de pony volledig aan je dochters overlaten :D
Niemand kan de angst voor je wegnemen namelijk.


Ja ze is braaf, al is ze best vlot... maar ze is altijd bereden door meiden voordat wij haar kregen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 15:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen