Introductie ruin en hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Introductie ruin en hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 12:31

Hallo!

Vanavond is het zover: de introductie van mijn mini shet (ruin, 11j) met zijn nieuwe A pony maatje (hengst, 11j).
Ze worden eerst met de paardentaxi opgehaald en gaan dan samen in de nieuwe weide.
Ik kies er bewust voor om niet eerst een draad ertussen te laten omdat ik weet dat mijn mini shet met zijn voorbeen kapt bij introducties en ik ongelukken wil vermijden.

Ik heb reeds 2 introducties meegemaakt en heb bij deze toxh nog iets meer stress omdat het voor hen beide een nieuwe omgeving is én er een hengstje tussen zit.

Nu vroeg ik me af: wat als het fout loopt? Hoe reageren jullie?
(Positieve) ervaringen van een hengst en ruin samen zijn ook zeer welkom om me wat gerust te stellen.
Mijn ruin is 10 jaar hengst geweest dus dat zit er wel nog een beetje in. Hij kapt met zijn voorbeentje en piept luid bij introducties. Verder is het een sukkeltje die wel uit de weg gaat en af en toe nog eens probeert :)
De nieuwe A pony hengst leek me tijdens een kennismaking heel rustig... eerder lui dan moe... maarja dat is natuurlijk in een bekende omgeving. Hij stond hier samen met een merrie van zijn grootte en heeft deze merrie toen ook mogen dekken.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Introductie ruin en hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:38

Er bij blijven met een lange zweep voor het geval er 1 in een hoek gezet wordt of in de nek gegrepen wordt.

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:40

Mijn hengst en ruin (ex dekhengst) heb ik eerst een nacht naast elkaar op stal laten staan.

Afbeelding
(Dit was de eerste paar minuten, daarna uiteraard stro bijgevoegd in de stal)

De dag erna heb ik ze in een ruime paddock bij elkaar gezet.

Afbeelding

Daarna dagelijks samen buiten en naast elkaar op stal. Met ruim een week stonden ze ook s'nachts samen in de stal van 5x5 en dat is nog steeds zo.
Afbeelding

De mini ruin was erg dominant en mijn hengst is echt een allemansvriend. Inmiddels staan ze een jaar samen en zijn de dikste maatjes.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Introductie ruin en hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:44

Het ligt er aan hoe sociaal beide paarden zijn? Zijn ze gewend om met andere paarden te staan?

Ik zorg dat ik er bij ben met inderdaad een lange zweep voor als het echt mis gaat, maar probeer niet te snel in te grijpen. Er moet wel even rangorde worden gesteld en dat kan er best even heftig aan toe gaan. Er moet natuurlijk geen bloed vloeien en ingrijpen als er één klem wordt gezet in een hoek o.i.d.

Ik blijf er echt wel een paar uur bij en ga gedurende eerste dagen ook steeds kijken. Scheelt ook wel dat ik er bij woon.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:47

Sizzle schreef:
Er bij blijven met een lange zweep voor het geval er 1 in een hoek gezet wordt of in de nek gegrepen wordt.


Ook zorgen dat je minstens 1 ander persoon bij je hebt die (durft) te helpen. Met alleen uit elkaar drijven ben je er nog niet mocht het echt misgaan.

Dan heb je ook hulp nodig om ze echt uit elkaar te krijgen.

Maar, dat is worst case.

Het zijn allebei kleintjes dus de verhoudingen liggen in ieder geval redelijk gelijk. Zoals bij Nessie haar mannen was het wel anders.
(echt heeeerlijke foto’s, die samen in de stal <3)

Ze staan al samen op de taxi en komen samen in een voor hen nieuwe omgeving (toch?). Ik denk dat je daarmee al veel gedonder voorkomt :)
Een nieuwe introduceren in het territorium van de ander is een heel andere situatie.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:17

Citaat:
Ze staan al samen op de taxi en komen samen in een voor hen nieuwe omgeving (toch?). Ik denk dat je daarmee al veel gedonder voorkomt
Een nieuwe introduceren in het territorium van de ander is een heel andere situatie.


Dit is echt een enorm voordeel inderdaad. Grote kans dat ze toch wat steun bij elkaar zoeken....

En sowieso de halsters omlaten bij de kennismaking, zodat je ze ook weer kan pakken als het moet.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Introductie ruin en hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:32

Mijn ruin heeft een winterseizoen samen met een hengst in de paddock gestaan. Dit ging eigenlijk vanaf het begin al heel goed samen. Helaas speelde ze op een gegeven moment wel te ruig met elkaar en daarom hebben we ze uit elkaar gehaald