Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Verlatingsangst?

 
Profiel   

Hoi,

Ik rijd een merrie voor iemand en ik start er ook wedstrijden mee.
Echter is ze altijd gigantisch aan het hinniken (hysterisch) naar andere paarden als we ergens zijn.
Tijdens de proef, voor/na. Ook als ik met een stalgenoot ga en ze samen in de trailer heen gaan roept ze tijdens inrijden of proef erg vaak. Het stopt ook niet als er is een paard antwoord of als ik naast degene rijd met wie ik ben (wat dan dus een bekend paard is voor haar).
Ik vraag me af wat dit is. Zelfs als ik klaar ben met rijden en uit draaf en uitstap en ze daarin goed ontspant, gaat ze nog roepen.

In het zomerseizoen is dit gedrag ook een beetje zo op stal.
Ze staat dan 24/7 land in een groep merries waar ze allemaal dikke vrienden mee is.
Als ik dan haar van het land haal en ga rijden is ze niet anders dan normaal en loopt ze fijn, alleen is ze zo gauw afgeleid.
Hoe erg ik haar ook bezighoud met oefeningen of wat dan ook, uit het niets gaat ze dan roepen of als er iemand langs de bak loopt met een paard vanaf het land (ook al “kent” ze dat paard niet) MOET ze perse opkijken en soms ook roepen. Ik kan haar focus niet vasthouden lijkt wel.

Buiten het land seizoen is het 90% minder, alsof ze dan veel relaxder is omdat haar vrienden op stal staan.
Het is overigens niet gekoppeld aan 1 specifiek paard want als een weidegenootje wel in dezelfde bak rijd of op stal is doet ze het ook.

Is dit een vorm van verlatingsangst? En wat kan ik hieraan doen/hoe kan ze leren dat het niet nodig is om te roepen?
Ze hinnikt dus en krijgt dan wel spanning maar thuis krijg ik haar hier wel goed weer uit en blijft ze er niet in hangen. Ze wordt nooit rennerig ervan oid.
Side note; de merrie haar moeder is overleden toen ze 8 weken oud was, merrie is met de fles opgevoed en omringd door veulens en hun moeders. Ook in de opfok geweest.
Het is een heel sociaal paard, kan eigenlijk met bijna elk paard samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 20:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen