Hengst bij ruin: problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Hengst bij ruin: problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 22:07

Hallo, hier ben ik weer!

Mijn mini shet ruintje staat eindelijk samen op de nieuwe weide met zijn nieuwe maatje, een A pony hengstje.

Ik besef dat het nog heeeeel pril is en dat ze nog moeten wennen, maar hoor graag jullie ervaringen en advies zodat ik vannacht toch een oogje dicht kan doen :)

2 probleempjes:
- het hengstje roept echt heel luid, doet bijna pijn aan de oren :p hij roept heel de buurt bijeen & ik wil echt geen ruzie met onze toekomstige nieuwe buren. Ik vind het hartstikke lastig wetende dat zij nu misschien klagen over mijn pony’s die er komen staan, wat eigenlijk een leuke ervaring zou moeten zijn voor de buurt. Hoe lang duurt dit gemiddeld? Ik bel sowieso de buren van de weide morgen eens op om te vragen hoe de nacht was.

- het hengstje “dekt” mijn ruintje. Echt tot tegen de staart, gaat ook ruiken aan zijn geslachtsdeel en druppelt zelfs. Mijn ruintje laat zich vrij makkelijk doen (war hij normaal niet doet), maar wanneer hij zich wat steviger verzet (stampt ook niet hard genoeg), lijkt het de hengst zelfs nog “meer zin” te doen krijgen. Het rare is: zodra hij ermee stopt wandelt mijn ruintje er gewoon achter... dat ik denk “blijf er toxh van weg dan”. Helemaal niet om hem te domineren denk ik aangezien hij zich vervolgens weer gewoon laat doen.
Wat denken jullie? Zou dit toch nog dominantie kunenn zijn? Hoelang zou dit gemiddeld duren?
Castreren zal weinig helpen vrees ik aangezien ze beide al 11 jaar zijn.

Ik besef dat de duur van dit gedrag erg individueel is, maar ik hoor heel graag ervaringen van jullie. Ik lees namelijk nergens iets over een hengst die een ruin dekt (enkel over ruinen die merries dekken) of over een hengst die niet met een ruin kan, lijkt overal net goed te gaan?. Zou het toch kunnen zijn dat hij het onderscheid niet kan maken? Wat als hij dan toch effectief raak zou dekken? dit zou mijn ruintje toch kunnen schaden? Of zou het zover niet komen?

Graag vriendelijk blijven, ik ga soWieso al weinig slapen omdat ik me schuldig voel tov de buren :)

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Hengst bij ruin: problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 22:42

Mijn hengst springt ook rustig op ruinen. En beetje verzet lijkt ook hem idd meer op te winden. Denk dat het probleem van een ruin daarin ook is dat hij niet "serieus" genoeg is. Mijn hengst heeft de discussie ook wel eens met een merrie gehad die niet wilde en hij is toen behoorlijk in elkaar getrapt. Wanneer ze wel zou willen zou ze ws eerst beetje testen. Wat de ruin nu min of meer doet. Kennis maken zou ik langzaaam opbouwen. Een nieuw paard is voor een hengst veel interessanter dan een bekende. Bij de mijne heeft het echt tijd nodig. Maar als het eenmaal ik is dan is het ook klaar.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hengst bij ruin: problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:04

Dat brullen dat doen hengsten nou eenmaal, al zou de een meer vocaal zijn dan de andere. Ik heb er vier staan dus mijn buren hebben wel eens gevraagd wat voor een dieren ik houd. ;)

Je kan weinig anders doen nu dan het gewoon nog even de tijd geven. Helemaal omdat je aangeeft dat je ruin het allemaal niet zo spannend vind. Wel goed in de gaten houden natuurlijk. Hopelijk realiseert je hengst dat hij er verder toch niet zoveel mee kan en stopt hij er vanzelf mee.

Als de situatie agressief wordt dan moet je ze uiteraard scheiden.

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 12:17

Deze ochtend waren ze mekaar al aan het groomen, zal met de tijd wel goedkomen hoop ik.
Het hengstje roept vooral wanneer ik weg ga uit de weide merk ik nu

BarbaraNova

Berichten: 4203
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:20

Waarom zou je er niet gewoon een stroomdraadje tussen doen? Het risico dat je hengst straks wel je ruintje echt aanvalt of beschadigd is best groot.
Mijn hengsten gillen niet, waarom zou hij zo staan te roepen dan? omdat hij aan de ruin loopt te snuffen en dekken en daardoor zich opwind of naar paarden in de buurt?
De verwondingen die hengsten aan kunnen brengen bij andere paarden/ruinen kunnen echt heel heftig zijn dus ik zet ze zeker niet samen maar liever naast elkaar met stroom er op. T risico zou ik niet nemen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hengst bij ruin: problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:22

Ik neem het risico wel, want ze hebben dan een heel leuk sociaal leven samen. :)

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 12:31

Jessix schreef:
Ik neem het risico wel, want ze hebben dan een heel leuk sociaal leven samen. :)


Dit dus!... dit beestje heeft al onnoemelijk veel eigenaren gehad om gewoon maar 1x te dekken. Dan vind ik het net fijn dit ponytje als gezelschap te houden zodat ook hij een vaste plaats en een vaste maatje krijgt. Het is niet omdat hij hengst is dat hij geen sociaal leven mag hebben, niet mag groomen, en heel zijn leven alleen maar moet bestaan uit dekken, toch?
Castreren kan eventueel altijd nog als ik merk dat het klikt tussen de pony’s en ik merk dat hij teveel last heeft van zijn hormonen, aangezien gedrag zelf toch nog maar nauwelijks zal veranderen met castratie gezien zijn leeftijd.. dus daarvoor moet ik het al niet doen.
Ik lees enkel maar positieve verhalen over hengstjes met ruinen. Vandaar dat ik het “risico” ook genomen heb.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hengst bij ruin: problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:35

Ik heb al 20 jaar hengsten en altijd samen. Succesvol dus. :) Mijn eerste combinatie was inderdaad met mijn eerste paard en dat was een ruin. Nu dus hengst - hengst combinaties.

Ik zou niet weten waarom ze niet een keer mogen brullen. Uiteraard wordt er fanatiek gespeeld, veel gerent, maar ook staan ze samen in een stal, eten samen een plukje hooi en zijn ze gewoon heel happy omdat ze mogen zijn wat ze zijn.

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:41

Ik had hier een volwassen Quarter hengst in training gehad die al heel lang alleen gestaan had. Die heb ik samen met mijn shetlandruintje laten lopen, die mepte wel goed van zich af, en bleek zelfs de baas over de quarter :') :') later mocht de hengst mijn Quarter merrie dekken, en die hebben lekker met z'n allen een hele periode in de wei gelopen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:43

crazycactus schreef:
Ik had hier een volwassen Quarter hengst in training gehad die al heel lang alleen gestaan had. Die heb ik samen met mijn shetlandruintje laten lopen, die mepte wel goed van zich af, en bleek zelfs de baas over de quarter :') :') later mocht de hengst mijn Quarter merrie dekken, en die hebben lekker met z'n allen een hele periode in de wei gelopen.

Vergis je ook niet in de kleine rakkers! Hier zijn ze ook veel meer hengst dan mijn grote paarden. :') Net als kleine hondjes...

Paardenfann4
Berichten: 1341
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Hengst bij ruin: problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:56

Ik had ze zelf ook niet direct bij elkaar in gedaan. Eerst wennen met een draad er tussen en als dat goed gaat dan kan de draad er tussen uit. Leuk een sociaal leven, maar het kan ook heel anders uitpakken als je pech hebt.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hengst bij ruin: problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:52

Draad er tussen maakt niets uit bij hengsten. Ze zien elkaar dan enkel maar als concurrent en zullen alsnog rangorde bepalen zodra je ze samen zet. Er gebeuren zo vaak ongelukken met een hengst die losbreekt en dan direct de buurman pakt waar hij al jaren naast staat.

Daarbij heeft het ingeval van TS ook goed uitgepakt. Ze stonden vanmorgen te kroelen.

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Re: Hengst bij ruin: problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 14:12

Over vechten maak ik me geen zorgen. Het is een rustige hengst en een rustig ruintje. Al wil dit natuurlijk niet zeggen dat ik niet meer op mijn hoede ben, het blijven dieren. Ze stonden idd vanmorgen al te kroelen met elkaar, iets wat vijanden niet snel zullen doen. De introductie verliep ook rustig, buiten wat vocaal piepen en voorbeentje kappen gebeurde er niet veel.
Het was/is dus enkel het dekken waarover ik meer info wou. Als dit zo blijft zou mijn ruintje hier mss schade van aan zijn rug of achterwerk kunnen krijgen en dat wil ik absoluut niet. Als het enkel rangorde bepalen is dan wil ik het wel even aankijken, maar als hij dit zou blijven doen omdat hij het onderscheid merrie/ruin niet zou kunnen maken, dan zou het moeilijker zijn naar beide hun welzijn natuurlijk

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Re: Hengst bij ruin: problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 18:28

Laatste update voor zij die nog geïnteresseerd zijn:
Ik heb hem niet meer zien dekken & ze staan gewoon in elkaars buurt zonder enig probleem. Ik ben bij de buurvrouw eens gaan aanbellen om te vragen of ze niet teveel overlast heeft en zij wist mij te vertellen dat ze enkel hinniken als ik er ben (toekom en wegga). Gelukkig zijn ze dan ook stil (kan sporadisch eens een keertje natuurlijk) als ik er niet ben.
Verder heeft de buurvrouw mijn hengstje ookal plat op zijn zij zien liggen slapen... dus helemaal goed

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hengst bij ruin: problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:39

Fijn om te lezen!

BarbaraNova

Berichten: 4203
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:59

Jessix schreef:
Ik neem het risico wel, want ze hebben dan een heel leuk sociaal leven samen. :)


Ja dat risico heb ik ook een keer genomen met vreselijke gevolgen dus ik ben daar erg van genezen.
Er is rust hier met draadje er tussen, zonder is het een gevecht serieus op leven en dood.
Terwijl de hengst geen problemen heeft met paarden op de trailer, met rijden enz.
Dus hier nooit meer. Ik heb daar nog nachtmerries van.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Hengst bij ruin: problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:23

Met dat dekken zou ik heel voorzichtig zijn.
Ik heb een ruin moeten laten inslapen nadat een hengst hem heeft gedekt. Van de kringspier was niks meer over kan ik je zeggen.
En dit was dan nog in een stabiele kudde.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:05

barbaras schreef:
Jessix schreef:
Ik neem het risico wel, want ze hebben dan een heel leuk sociaal leven samen. :)


Ja dat risico heb ik ook een keer genomen met vreselijke gevolgen dus ik ben daar erg van genezen.
Er is rust hier met draadje er tussen, zonder is het een gevecht serieus op leven en dood.
Terwijl de hengst geen problemen heeft met paarden op de trailer, met rijden enz.
Dus hier nooit meer. Ik heb daar nog nachtmerries van.


Ja dat kan... als het niet gaat, dan moet je het ook zeker niet doen.
Ik heb, zoals ik al schreef, al 20 jaar alleen maar goede ervaringen met verschillende combinaties. Dus hier altijd samen. :)