Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Even uit elkaar halen of niet doen?

 
Profiel   

Esterke schreef
Antibiotica wordt gegeven bij ernstige gevallen, nu weet ik niet of die van mij ernstig is of niet...heb het nog nooit eerder gehad of gezien en in geval dat wassen niet lukt omdat het behoorlijk pijnlijk is.
Die van mij bleef behoorlijk rustig maar heeft bij de DA toch een paar keer getrapt toen hij de korsten eraf deed, hij zei ook gelijk ja dit doet pijn he kerel.
En omdat t pijn doet en hij nog jong is en nog nooit gewassen (wist dus niet of wassen ging lukken) heeft hij voor alle zekerheid antibiotica gegeven.
Ik kan er daktarin op smeren, flamigel, ISO betadine gel of dermiel (zit honing in dus weet niet of dat ideaal is) had er nu ISO betadine gel op gedaan omdat ik dat mee had.
Zou ik er vanaf morgen iets anders op smeren dan?

Daktarin is tegen schimmel.Dit is toch een bacterie?Dan zou ik dat er niet op doen. Overigens vind ik het vreemd dat korsten verwijderd zouden moeten worden,dat is toch het natuurlijke afdekverband van het lichaam wat er na genezing vanzelf afvalt? Maar ik ben geen veearts, ik probeer alleen mee te denken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 09:50 



 
Profiel   

Ja ik zou de korsten ook laten zitten hebben maar volgens de DA was het beter deze eraf te halen...zit etter onder de korsten en als deze eraf zijn kun je het beter ontsmetten en kan de lucht eraan.[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 10:20 



 
Profiel   

Mijn pony heeft dit vorig jaar ook gehad, ik heb dit met betadine shampoo ingesmeerd en na een paar dagen was alles weg en nooit meer terug gekomen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 10:38 



 
Profiel   

Ik behandel dit bij mijn ruin met betadine scrub en Daktarin (op aanraden van de dap). Werkt als een trein. Ziet er inderdaad uit als ringworm (een schimmel) en niet een beet van een ander paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 10:44 



 
Profiel   

Molfre schreef
Ik behandel dit bij mijn ruin met betadine scrub en Daktarin (op aanraden van de dap). Werkt als een trein. Ziet er inderdaad uit als ringworm (een schimmel) en niet een beet van een ander paard.

Ja ringworm is een schimmel en moet je dus met een antischimmelmiddel behandelen. Daktarin is dat,al is er volgens mij nog een verschil in diverse schimmels. Maar rainrot komt toch door een bacterie? Als een DA dan Daktarin aanraadt,dan kan dat misschien zijn omdat er ook nog een schimmel bij betrokken zou zijn?Echt wel een verschil,ook omdat schimmels besmettelijk kunnen zijn,ook voor de mens. Betadine zou volgens mij tegen bacterien zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 11:40 



 
Profiel   

Hij heeft daktarin niet aangeraden. Hij zei zalf op smeren ge moet maar eens zien of ge nog thuis hebt liggen.
Heb hier gewoon een opsomming gemaakt van wat ik thuis heb liggen.
Dus de daktarin is niet door de DA aangeraden. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 11:45 



 
Profiel   

Esterke schreef
Hij heeft daktarin niet aangeraden. Hij zei zalf op smeren ge moet maar eens zien of ge nog thuis hebt liggen.
Heb hier gewoon een opsomming gemaakt van wat ik thuis heb liggen.
Dus de daktarin is niet door de DA aangeraden. :o

Dan zou ik dat ook niet gebruiken. De DA bedoelde waarschijnlijk een neutrale verzachtende zalf. Uierzalf, nivea, of zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 14:54 



 
Profiel   

DA zei iets van zalf om ervoor te zorgen dat de vliegen er niet zo in kunnen.
Denk dus niet dat het echt heel veel uitmaakt welke je gebruikt. Zolang het maar op wondjes kan en de dermiel die ik heb liggen heb ik bewust niet gekozen om te gebruiken omdat er honing in zit en dan ben ik bang dat het juist vliegen aantrekt. Zolang het wat open is gebruik ik dus ISO betadine crème. Als ze toe zijn zou ik eerder voor de dermiel gaan of zinkzalf zodat het wat soepeler blijft. Zodat de korstjes mss wat minder kriebelen en de kans op schuren omdat t kriebelt wat kleiner is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 15:28 



 
Profiel   

Maar een schimmel gaat niet vanzelf weg... Ik vind dit een heel vaag advies van je dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 10:00 



 
Profiel   

Mijn paarden staan 7x 24 uur buiten en als het tijden aan een stuk veel regent en dan met name ook nog in de winterperiode→ weerstand wordt dan toch wat lager, zie je ook die plekjes. Ik heb er nog nooit een dierenarts bijgehaald :o , maar altijd behandeld als rainrot. Ik haal zeer precies alle korstjes eraf maak het wondje schoon (zit namelijk altijd wat pus onder) en spuit dan wat acederm huidspray erop. Soms zijn het inderdaad wat grotere plekken zoals hier op de foto en ik dacht gelijk→ rainrot :)*
Bij mij zie je gelijk al de andere dag de verbetering en genezing. Als wondje droog is doe ik er niets meer aan, als het nog vocht afgeeft doe ik er nog een keer de acederm op.
Succes ermee.
Je kunt ook want extra vitaminen bij geven. Doe ik ook meestal, want ik zie rainrot als verlaging van de weerstand en geef mijn paarden dan wat extra ondersteuning. Meestal is het na twee weken over. Het paard wassen heb ik nog nooit gedaan. Zeker in de winter hebben ze hun huidvet te hard nodig om zich warm te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 10:45 



 
Profiel   

Molfre schreef
Maar een schimmel gaat niet vanzelf weg... Ik vind dit een heel vaag advies van je dierenarts.


Rainrot is geen schimmel.
Rainrot is bacterie.
Rainrot moet je dus niet als een schimmel behandelen.

Ik vind het handelen van de dierenarts volkomen logisch en dat van de TS ook.
Goed bezig en het is vast snel weer over!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 10:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen