Hoe kan ikzelf strenger/kordater worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15953
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe kan ikzelf strenger/kordater worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:08

Maar 't is niet omdat iedereen iets zegt, dat het ook zo is. Iedereen zei ook dat ik mijn puppie op de rug moest leggen en er vooral geen trekspelletjes mee moest spelen. 'Iedereen' zegt namelijk al rap dat het aan het paard ligt, want dat is veel makkelijker dan de ruiter confronteren, het paard geeft geen weerwoord.

Fincx3
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-08-19

Re: Hoe kan ikzelf strenger/kordater worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 16:14

Ik heb van 4 verschillende instructeurs op stal te horen gekregen dat 'het paard mij uittest en ik strenger moet handelen.'
Sorry hoor maar dan vind ik het best normaal dat ik het niet beter wist dan die 4 instructeurs.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Hoe kan ikzelf strenger/kordater worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:17

Wat fijn dat het nu beter ging :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:19

Een longeer zweep is nooit bedoeld om je paard ermee te raken, laat staan te slaan. Schrik daar echt van als mensen dat adviseren........

Het heeft ook totaal geen nut als je verder niks verandert. Heb zo een paard staan en die heeft steeds hardere knallen gehad. Ze zijn begonnen met 1 klap en hebben daarna alleen maar harder moeten slaan om effect te krijgen.

Je lichaamstaal is allerbelangrijkste en je houding daarbij. Je moet zelf al overtuigd zijn. Maar ook rekening houden met het vermogen van je paard.
Als ik eerst mijn zeer vlotte merrie longeer, moet ik daarna ook wat meer geduld hebben met mijn ene ruin.
Doe dat al nooit meer in die volgorde, want dat vond ik ondanks mijn ervaring met ze toch lastig.

Bokt is nooit de beste plaats om iets echt te leren. Daarvoor moet iemand meerdere keren bij je staan, alles zien wat je doet en a la seconde je kunnen vertellen wat het verschil is van het een of het ander. Dat kan al je schouder zijn, manier van ademhalen, houding van je armen etc.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:40

Fincx3 schreef:
Ik heb de tip van iemand hier gebruikt om in stapjes te werken: eerst wijzen, dan met de stem + wijzen enzoverder. Ik heb mij ook groot gemaakt en op mijn schouders gelet.
Doordat ik dit niet zo deed en vandaag wel ging het paard meteen flink de cirkel op.
De onnodige commentaar over dat ik aan mijzelf moet werken mag dan ook stoppen. Het eerste wat ik doe is eerst naar mezelf kijken en dan het paard, maar als iedereen in mijn omgeving na het helpen zegt dat het aan het paard ligt dan geloofd ik dit.
Maar nu is alles prima opgelost.


*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
"Het paard ging flink de cirkel op", joepie!!

En complimenten over de volgorde: eerst de fout of wat dan ook bij jezelf zoeken +:)+
DE weg naar vooruitgang.

(Een van mijn beestjes gaat prachtig op de achterhand halthouden, ook 'bam' uit galop, als mijn schouder net niet genoeg 'ruimte geeft'. Ipv straffen beloon ik Knollie en de overgang galop - halt, die echt kracht kost is in wezen mooi meegenomen....)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:52

Toch test een paard ons soms wel degelijk uit.

Een paard is liever niet de leider van de groep, ook al bestaat die groep op dat moment uit jou en het paard.
Leider zijn is vermoeiend, je moet overal op letten en met een beetje pech nog je kudde verdedigen ook met alle risico van dien.

Dus een paard geeft het meestal liever uit handen, maar hij wil dan wel zeker weten dat jij dan wel een goede leider bent.

Ben je zeker van jezelf, doe je jezelf niet anders voor?
Heel stoer met een zweep in het midden gaan staan, maar je lichaamshouding laten verraden dat je eigenlijk helemaal niet zo zeker van jezelf bent en jezelf misschien zelfs wat schuldig voelt naar het paard, dat pikken ze op.

Een paard heeft behoefte aan duidelijkheid, stabiliteit en veiligheid.

Dus als jij zoals je schreef eerst een duidelijk klein signaal geeft en je laat door het op te bouwen zien dat je het echt meent, je laat je lichaamshouding spreken en je paard snapt dat je serieus en zeker van je zaak bent +:)+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe kan ikzelf strenger/kordater worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:35

LBL.......Dat is niet uittesten. Dat is zoekende zijn en onzekerheid. Net wat je zegt, ze willen weten waar ze aantoe zijn en zoeken dan wat je wil, wat je verwacht. Dan proberen ze inderdaad iets, maar meer naar jouw houding waar ze zoekende zijn wat de bedoeling is.

Ik heb weleens iemand een zweep uit haar handen getrokken. Was juist een heel onzeker persoon en door het slaan met de zweep werd de spanning alleen maar erger. Wij betrapte haar bij ons paard, die ze verzorgde, dus we kende het paard goed. Met ene zweep ben je niet opeens zekerder of duidelijker. Juist mensen die snel slaan of veel, zijn heel onzeker in hun houding en hulpen.
Ik zie vaak dat het eerder minder helpt, dan tot gewenst resultaat leidt.

Leiderschap is ook een populair woord geworden. Paarden kunnen ook prima samen werken, Je hoeft niet per se 1 grote leider te zijn met paarden als onderdanen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Hoe kan ikzelf strenger/kordater worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:41

Er is zeker een verschil tussen leider zijn en de baas spelen.

Duidelijk zijn naar een paard betekent niet het negeren van wat het paard laat weten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:49

LBLGypsyCobs schreef:
Er is zeker een verschil tussen leider zijn en de baas spelen.

Duidelijk zijn naar een paard betekent niet het negeren van wat het paard laat weten.


Precies. Of samen werken. Ik laat mijn paarden ook zelf denken, initatief nemen etc etc. Zeker in het bos geef ik ze zoveel zelfvertrouwen en ze zijn nooit bang of schrikkerig etc etc. Bij obstakels laat ik ze kijken en los, zodat ze het zelf uitvinden hoe ze erover of erdoor komen.
Dan nemen ze echt niet meteen over.

En zoals ik altijd zeg; Ik vertrouw mijn paarden, maar veel belangrijker; ze vertrouwen mij. Dat betekent ook dat ik dat vertrouwen niet kapot wil maken.

En voor degene die denken dat je ze dan alleen aait. Nee, dat dus niet. Ik ben wel echt heel duidelijk en behoorlijk zwart-wit.

Het andere belangrijke is; Nooit je emoties laten opspelen. Mensen raken veel te snel gefrustreerd en dat is slecht als je met dieren werkt. Als je iets wil, blijf daar dan bij, maar verander niet teveel, wordt niet boos etc etc.

x_Xantos_x
Berichten: 11
Geregistreerd: 13-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:25

Het is best lastig als je voor je idee al super streng bent maar als je eigenlijk nog steeds te voorzichtig bent, misschien kan het helpen om echt te denken in Ik ben de baas en Ik zeg wat er gebeurd.
Daardoor krijg je al veel meer doorzettingsvermogen. Succes!!!

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:16

superpony schreef:
En zoals ik altijd zeg; Ik vertrouw mijn paarden, maar veel belangrijker; ze vertrouwen mij. Dat betekent ook dat ik dat vertrouwen niet kapot wil maken.

En voor degene die denken dat je ze dan alleen aait. Nee, dat dus niet. Ik ben wel echt heel duidelijk en behoorlijk zwart-wit.

Het andere belangrijke is; Nooit je emoties laten opspelen. Mensen raken veel te snel gefrustreerd en dat is slecht als je met dieren werkt. Als je iets wil, blijf daar dan bij, maar verander niet teveel, wordt niet boos etc etc.


_/-\o_

Zo dus. En dat kun je leren door les te nemen van mensen die niet de paarden begeleiden of rijles geven, maar de mens leren hoe je door lichaamstaal, duidelijkheid het paard aangeeft wat je wilt dat hij doet. Geef je zelf de juiste signalen, dan doet het paard wat jij wilt dat hij doet. Niet door te dreigen met zwepen of wat dan ook maar gewoon door de juiste signalen, vertrouwen en duidelijk te zijn of 'zwart-wit' handelen. Kortom; neem les in horsemanship.

freesje
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 00:15

Mijn bijrijdpaard vond het in het begin heel leuk om zich om te draaien en gewoon keihard weg te rennen. Ik heb op een gegeven moment zijn halstertouw onder zijn kin door vast gemaakt en dat gaat nu gelukkig heel goed. Draakjes zijn het af en toe ook he, hahaa. Ik denk dat het slim is om gewoon consequent te zijn. Niet het ene moment iets goedkeuren en het andere moment afkeuren. Dat helpt al heel veel!

Eline_Charly

Berichten: 43
Geregistreerd: 22-09-19
Woonplaats: Haarlem

Re: Hoe kan ikzelf strenger/kordater worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 23:04

Ik zou wel erg oppassen met vaak of constant te corrigeren. Dan treedt gewenning op en moet je steeds harder doorkomen. Probeer eigenlijk zo min mogelijk te corrigeren dus ook niet stem verheffen, en dan mocht het nodig zijn 1 tik met de zweep! Dan behoud dat ook z'n waarde en hoeft het niet vaak te gebeuren, succes!;)

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:16

Hoi,
Als je echt resultaat wilt hebben dan wil ik je aanraden om contact met mij op te nemen.

Dit is uiteraard vrijblijvend, gr Sandra

x_Xantos_x
Berichten: 11
Geregistreerd: 13-09-19

Re: Hoe kan ikzelf strenger/kordater worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:48

Je moet bedenken dat als je hem nu zijn zin dat hij het dan vaker gaat doen en als je niet toegeeft dan weet hij dat hij dat niet meer kan probereb