Fris in de kou.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Fris in de kou.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 14:17

Haaii bokkers,

Ik heb nu 3 maanden een eigen Tinker merrie van 6. Ze was in Ierland beleerd maar wij besloten terug te gaan naar de basis en rustig beginnen te rijden eerst zonder zadel omdat we geen zadel hadden later met zadel. Het ging allemaal geweldig. Sinds het weer kouder word gaat ze bij het opstappen weg bokken als je er net opzit. Nou zie ik veel dingen dat paarden frisser kunnen worden. Bij mij op stal zijn 3 dingen genoemd: ze moet wennen aan alle veranderingen doe het even rustig aan, ze test jullie uit ga gewoon zo door en ze heeft de kou in haar hoofd rij haar om de dag en geef haar veel beweging. Nu is mijn vraag wat denken jullie? En zou het handig zijn om haar eerst te longeren?

Myrthe :D

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Fris in de kou.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:21

Ligt het zadel goed en past het ook? Al een osteopaat naar laten kijken? Zeker omdat je aangeeft dat ze gaat bokken als je er net op zit..

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Fris in de kou.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:25

Die van mij is ook wat frisser met kouder weer. Maar hoeveel staat je paard buiten, kan die daar der energie kwijt?
Als ze lichamelijk in orde is en het zadel is okay, dan is er niks mis met eventjes longeren als ze fris is.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Fris in de kou.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:43

De meeste tinkers worden in ierland nogal ruw beleerd en houden daar een trauma aan over. Hoe lang was ze in nederland voordat je haar kocht?

Verder is ook de vraag of ze haar energie goed kwijt kan? Hoeveel uur per dag komt ze op de wei en is de wei groot genoeg om te kunnen rennen en spelen met andere paarden?

Wat krijgt ze qua voer?

Ik zou sowieso van te voren even lekker longeren

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Fris in de kou.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:49

Mijne heeft ruimte zat om te bewegen maar doet dat niet altijd, gras eten vindt hij belangrijker dan rennen. :=
Dus kijk eens hoe het gaat als je eerst longeert, is ze daarna rustig dan heb je de oplossing.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Fris in de kou.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:54

Is er iets veranderd aan het stelmanagement? Komen ze bijvoorbeeld minder buiten?
Wanneer is je zadel voor het laatste gecontroleerd?
Zijn er andere dingen anders?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Fris in de kou.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:11

Inderdaad eerst zorgen dat ze buiten het rijden om zo veel mogelijk kan bewegen. Als mijn tinker 12 uur per dag in een stal zou staan dan zou hij ook ontploffen.
Daarnaast zou ik het zadel controleren, en eventueel de rug.
Als het geen lichamelijke klachten zijn, dan even losgooien voor het rijden, even de kans geven om de ergste energie eruit te bokken. Die van mij doet dat ook graag even. Daarna is alles in orde en is ie hartstikke braaf.

myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Re: Fris in de kou.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 17:56

het zadel is speciaal voor haar gemaakt dus dat moet goed zijn. verder blijft ze de hele dag buiten en in de avond en nacht binnen. Ik ga vanavond ff eerst losgooien of longeren en dan rijden kijken hoe dat gaat ik hou jullie op de hoogte

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:55

Een paard moet spieren ontwikkelen om je goed te kunnen dragen en zijn rug geen schade toe te brengen.
Na het zadelmak maken probeer ik een jaar lang de paarden eerst even netjes te longeren voor ik er op stap, ik sla dat heus wel eens een keertje over als het om wat voor reden dan niet uitkomt, maar dat is echt een enkele keer.
Dat hoeft als ze het kennen maar een paar rondjes te zijn, buiging vragen en over de rug laten zakken, andere hand hetzelfde en klaar.
Ik laat ze daarin niet de frissigheid er uit lopen door te rennen en te bokken, daardoor gaan ze juist meer spannen en denken ze dat dat een normaal begin van je training is.

myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Re: Fris in de kou.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 20:53

Na het longeren is het rijden goed gegaan geen gekke bokkensprongen. Helaas ben ik bang dat het over twee weken weer misgaat. Tot die tijd lekker eerst longeren en rustig dingen oppakken.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Fris in de kou.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:52

Heb je les, ik zou dit oppakken met een goede instructeur die mee kan kijken en je daadwerkelijk op het moment zelf kan helpen.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:15

Hoe bokt ze? Is het rodeo of is het meer van 'wiehooo we gaan!'? Is ze voor dat je opstapt al fris?
Mijn bijrijdpaard is nu de temperatuur weer zakt ook een draakje. Laatst aan de lijn meteen weer die staart in de lucht en als een gek gaan rennen. Toen dacht ik ja hoor we gaan de winter weer in. :+ daarbij staan ze nu ook weer op de paddock, waar ze per dag minder lang op staan dan op de wei. Dus fris + minder beweging overdag = heel veel energie kwijt willen wanneer we aan het werk gaan. Vorige winter hielp het super om haar gewoon eerst te longeren, dat ze haar energie kwijt kan. Dan wanneer de grootste druk er af is gewoon lekker relaxed kunnen rijden. Kan er ook opstappen zonder te longeren, maar zo'n bommetje onder mijn kont vind ik niks waardoor ik heel veel spanning op ga bouwen. Resultaat is dat zij dan ook veel meer spanning op gaat bouwen waardoor het heel erg lang duurt voor we beiden kunnen ontspannen. Dus heb liever even 15 minuten longeren dat we een half uur fijn kunnen rijden dan niet longeren en na een half uur pas een keer die ontspanning hebben... overigens mag ze van mij niet ongecontroleerd door de bak racen aan de lijn. Als ze dit doet neem ik haar wel terug want anders gaat ze alleen maar haarzelf opfokken... Dus gewoon eerst rustig instappen en dan pas draven en galopperen wanneer ik het aangeef. Niet eerder. Hoop dat je er wat aan hebt :)

myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 13:34

Calixae schreef:
Hoe bokt ze? Is het rodeo of is het meer van 'wiehooo we gaan!'? Is ze voor dat je opstapt al fris?
Mijn bijrijdpaard is nu de temperatuur weer zakt ook een draakje. Laatst aan de lijn meteen weer die staart in de lucht en als een gek gaan rennen. Toen dacht ik ja hoor we gaan de winter weer in. :+ daarbij staan ze nu ook weer op de paddock, waar ze per dag minder lang op staan dan op de wei. Dus fris + minder beweging overdag = heel veel energie kwijt willen wanneer we aan het werk gaan. Vorige winter hielp het super om haar gewoon eerst te longeren, dat ze haar energie kwijt kan. Dan wanneer de grootste druk er af is gewoon lekker relaxed kunnen rijden. Kan er ook opstappen zonder te longeren, maar zo'n bommetje onder mijn kont vind ik niks waardoor ik heel veel spanning op ga bouwen. Resultaat is dat zij dan ook veel meer spanning op gaat bouwen waardoor het heel erg lang duurt voor we beiden kunnen ontspannen. Dus heb liever even 15 minuten longeren dat we een half uur fijn kunnen rijden dan niet longeren en na een half uur pas een keer die ontspanning hebben... overigens mag ze van mij niet ongecontroleerd door de bak racen aan de lijn. Als ze dit doet neem ik haar wel terug want anders gaat ze alleen maar haarzelf opfokken... Dus gewoon eerst rustig instappen en dan pas draven en galopperen wanneer ik het aangeef. Niet eerder. Hoop dat je er wat aan hebt :)


Dit klinkt precies zoals haar. :9
Vandaag deed ze het super ookal werd ze telkens af geleid. Aan de longeerlijn is het inderdaad nu ook vaak een show met de staart in de lucht. Ik denk dat het wieehoow we gaan bokjes zijn. Toch moeilijk uit te zitten. :D Bedankt!!

myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 13:35

Ineke2 schreef:
Heb je les, ik zou dit oppakken met een goede instructeur die mee kan kijken en je daadwerkelijk op het moment zelf kan helpen.


Ja, ik heb les maar het gebeurt niet elke keer. Dus zei ziet het niet. :(

Zebrastreep

Berichten: 9747
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:51

Vaak heeft het drukker worden in de winter ook te maken met het minder buiten komen , maar nog steeds dezelfde hoeveelheid krachtvoer. Ze moeten hun energie dan kwijt en dat gebeurd dan vaak onder het rijden.

Wat natuurlijk ook kan is dat ze last heeft van haar rug doordat het zadel niet goed ligt. Hier zou ik zeker met doorrijden snel naar laten kijken voordat ze denkt dat ze straks altijd moet bokken. Lijkt mij voor jou ook vervelend natuurlijk!

myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Re: Fris in de kou.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 20:49

Weet iemand ook of dit de hele winter blijft?
Of is het tijdelijk ;)

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Re: Fris in de kou.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:31

In mijn geval helaas de hele winter. Maar zoals ik al noemde bij mij goed op te lossen.