Stress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raza1986
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-10-19

Stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 12:20

Sinds een week hebben wij een pony gekocht, hij is auper lief en kan heel goed ontspannen. Valt niets op aan te merken behalve dat hij een drukke stressvolle tijd achter de rug heeft. Eind 2017 is hij van engeland naar nederland verhuisd en heeft sindsdien op een paar verschillende plekken gestaan. De laatste eigenaar heeft hem maar 3 weken gehad, nu is hij bij ons. Hij laat stress zien doordat hij soms schrikt van nog wel te verklaren dingen, paraplu/garagedeur/sirene. Naar mijn idee heeft dit te maken met de verhuizing dus is het niet gek. Hij word ook belaagd door huidige kuddegenoten. Ik ben via dit forum op zoek naar mensen die vanuit ervaring tips hebben hoe ik hem kan helpen hier doorheen te komen en de rust wrer te vinden, of is het enkel een kwestie van tijd?

Anoniem

Re: Stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:34

Vooral een kwestie van tijd en veel geduld :) Niet te snel willen gaan met hem.
Wel super fijn dat hij nu een plekje bij jullie heeft gevonden <3

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:51

Raza1986 schreef:
Sinds een week hebben wij een pony gekocht, hij is auper lief en kan heel goed ontspannen. Valt niets op aan te merken behalve dat hij een drukke stressvolle tijd achter de rug heeft. Eind 2017 is hij van engeland naar nederland verhuisd en heeft sindsdien op een paar verschillende plekken gestaan. De laatste eigenaar heeft hem maar 3 weken gehad, nu is hij bij ons. Hij laat stress zien doordat hij soms schrikt van nog wel te verklaren dingen, paraplu/garagedeur/sirene. Naar mijn idee heeft dit te maken met de verhuizing dus is het niet gek. Hij word ook belaagd door huidige kuddegenoten. Ik ben via dit forum op zoek naar mensen die vanuit ervaring tips hebben hoe ik hem kan helpen hier doorheen te komen en de rust wrer te vinden, of is het enkel een kwestie van tijd?

Als zijn nieuwe kuddegenoten hem echt aanvallen dan zou ik hem eerst even min of meer apart zetten.Ik vind het beter om een nieuw paard geleidelijk in de kudde te introduceren.Want ik heb al teveel verwondingen gezien door alles maar bij elkaar gooien!Komt hij s'nachts wel op stal?Want soms laten ze een nieuwe niet met rust en kan hij ook niet eten dan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:23

Ik verplaats dit topic naar omgang en paardengedrag.

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:39

Hoi,
Ik kan je hiermee helpen. Dan krijgt hij sneller zijn rust en bouwen jullie meteen een goede vertrouwensband op. Groetjes Sandra

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:23

Ik wil allereerst zeggen dat ik het heel knap van jullie vind dat jullie hem zijn gedrag niet kwalijk nemen maar naar de oorzaak ervan kijken! :)

Ik heb een nieuwe pony (ja we praten over een btje) wel eens twee weken helemaal laten gaan, die was zo gestressed dat ze constant paraat stond om haar lijf met hand en tand te verdedigen. := Het is vanzelf goedgekomen, na die twee weken kreeg ze door dat we geen nare dingen van plan waren en trok ze bij. Het is nu een echte schat.

Je zou eventueel eerst enkele dagen tot weken de pony achter een draadje naast de kudde kunnen houden. Dan verloopt de introductie beter.

Verder gewoon je even aanpassen aan de pony, maar dat doen jullie zo te lezen heel goed.

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Re: Stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:17

Wat fijn dat hij nu bij jullie is! Zo te lezen heeft hij in een korte tijd behoorlijk wat meegemaakt. Ik zou inderdaad zorgen dat hij de komende tijd even met een draadje naast de kudde staat, zodat dat wat rust geeft. Verder zou ik even niet te veel van hem verwachten; gewoon even paard laten zijn. Hij heeft waarschijnlijk even tijd nodig om alles te verwerken. Te veel (onbekende dingen) van hem vragen zorgt er voor dat er meer stress wordt toegevoegd. Een dier (maar ook mensen) reageren heftiger wanneer ze erg gestrest zijn. Dus elkaar leren kennen en even terug naar de basis, dat wat hij al kent en van daar uit uitbouwen :)

Succes!

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:52

Hoe gaat het nu met de pony?