Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 17:49

Sunnda schreef:
Al die dingen over angst en stress op buitenrit heeft negen van de tien keer gewoon te maken met een ruiter die niet genoeg inzicht en stabiliteit geeft en 0 voorbereiding.

Je hebt 5% die totaal verkeersmak geboren zijn en 5% die gewoon om diverse redenen beter niet op buitenrit kunnen. De overige 90% kan prima aangeleerd worden, maar dan vraagt dat een goede investering. Net zoals je geen Z proef start zonder de tussenliggende klasses te doen.



Eens! Maar die van mij heeft veel in z’n leven gezien, maar alleen naar buiten is niet z’n hobby.. ondanks de nodige voorbereiding en ervaring. Met een ander wel..

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:00

Hihi ik train mijn paarden 4-5x per week in een bak en doe nog geen 5 minuten hetzelfde. Rondjes sloffen is niet rijden.

Ik rij met m'n paarden eigenlijk nooit buiten. Een is daar voorlopig in ieder geval nog niet geschikt voor. De andere vindt alleen stapritjes door de duinen leuk, maar daarvoor vind ik een uur op de trailer wat te gortig. Als dat paard de trainingen niet meer aan kan ga dat wel doen denk ik, hele dagen thuis staan lijkt mij ook wat saai voor een paard wat jaren gewend is regelmatig op allerlei verschillende locaties te komen. Dat zal dan nog moeten blijken natuurlijk.

Paarden van anderen rij ik alleen buiten als mensen daar expliciet om vragen. Wat eigenlijk nooit voorkomt.

Paarden zijn daarentegen erg vrolijk.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:01

Gizeppie schreef:
puppy1128 schreef:
Gelukkig ja of nee licht er ook een beetje aan. Of ik die van mij gelukkig maak door elke keer maar in de bak te werken, nee. Dat is in elk geval een ding wat zeker is.. Vooral als het langer dan een kwartier is en +/- hetzelfde is.. Meestal staat hij ook echt te kijken van ' ik heb dit rondje al gelopen? Wat moet je nou?' :')

Terwijl met buiten wandelen, fietsen en rijden hij helemaal enthousiast kan worden. Soms iets te. Heb ik meer vlieger dan paard naast mij. :))
Maar heb hier wel verschillende wandel/rijmogelijkheden en vanaf moment 1 eigenlijk al buiten bezig met hem. Aangezien we heel lang geen bak hebben gehad.


HAhaha ik doe nooit een kwartier t zelfde in de bak.. Dan heb je helemaal geen goede training..


Voor mijn paard is een kwartier in een bak rondjes lopen, ongeacht of het figuren zijn, domweg energie eruit rennen, longeren, lange lijnen of noem het maar op.. Is voor hem allemaal hetzelfde rondje. Zelfde palen, zelfde sprieten gras, zelfde bloemetjes, zelfde uitzicht, zelfde.. Je snapt vast wel wat ik bedoel. Enige leuke bakwerk zal kantjes wegwerken van gras zijn. Daar is steeds hetzelfde zien een stuk minder erg.. :+
Maarja ik vind het niet zo erg dat hij liever heeft dat we buiten wandelen, fietsen of rijden. Heb ik hem eigenlijk ook grotendeels voor gekocht. :')

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:03

Geef me een maand en het is een ijverige werker. Rondjes lopen is geen rijden. Punt.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:12

Sporthorsies schreef:
Geef me een maand en het is een ijverige werker. Rondjes lopen is geen rijden. Punt.


En ook ijverige werkers hebben behoefte aan ontspanning.
Anders werkte jij ook wel 24 uur per dag.

yvonnnek
Berichten: 20
Geregistreerd: 06-07-15

Re: Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:22

Bij mijn paard begint de stress al als ik het erf wil verlaten. Dus mijn wordt pas ongelukkig als ik hem mee neem naar buiten. Zo af en toe ga ik wel mee met een stal genootje dan is de stress als stukken minder

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:54

Sunnda schreef:
Sporthorsies schreef:
Geef me een maand en het is een ijverige werker. Rondjes lopen is geen rijden. Punt.


En ook ijverige werkers hebben behoefte aan ontspanning.
Anders werkte jij ook wel 24 uur per dag.

Oei ik moet het eerste paard nog meemaken wat 24 uur per dag moet werken.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:58

yvonnnek schreef:
Bij mijn paard begint de stress al als ik het erf wil verlaten. Dus mijn wordt pas ongelukkig als ik hem mee neem naar buiten. Zo af en toe ga ik wel mee met een stal genootje dan is de stress als stukken minder

Dat is toch logisch, een paard is een kudde dier. Dat hij in zijn eentje in de stress is wil niet zeggen dat hij buitenrijden niet leuk vind.
Maar wel samen zoals de meeste paarden ook liever doen.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:05

Of je nu buiten rijdt of in de bak. Voor een paard is het toch werk. Mijn haflinger vind buiten rijden onwijs spannend. Of ik die nu gelukkig maak met een buitenritje??

Terwijl mijn fjordje er lekker ontspannen van wordt en in de bak juist sneller er onder vandaan rent.
Dus ja die zou ik het dan weer niet willen ontnemen. Maar of dat dan wekelijks zou moeten?

Mijn shetje is weer totaal anders. Die gaat buiten vooral opzoek naar andere paarden. De ene keer is ie ontspannen, de andere keer hyper weer een andere keer angstig.

Tja wordt hij er gelukkig van? Of juist niet? Geen idee


Ik kan me niet voorstellen dat rijden waar dan ook er voor kan zorgen of een paard gelukkig wordt of juist niet. Denk dat het om een totaal plaatje gaat? Goede huisvesting? Passend tuig? Manier van omgaan met je paard? Manier van rijden?

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:48

Een paard kan je vrijwel alles leren. Ook buitenrijden of lekker wandelen. Ik zou de vraag anders stellen: wat mankeert er aan mij, dat ik alleen in de bak op het terrein van de stalling ga rijden?
Ik heb best een opgewonden standje als paard. En een stevig model, maar we gaan wel naar buiten. Alles went, hoe gewoner je het maakt, hoe beter.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:56

Het lijkt me ontieglijk saai zonder buitenritten. Er moet naar mijn idee ook tijd zijn voor ontspanning naast training. Maar ik ben vast bevooroordeeld want ik vind buiten rijden zelf gewoon erg leuk en heb altijd de indruk gehad dat de meeste paarden er zelf ook van genieten.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:05

Ik rij eerlijk gezegd niet zo vaak buiten als ik zou willen. Omgeving is gewoonweg niet geschikt, moeten over de weg waar veel treckers en loonwerkers rijden of over een dijk waar iedereen 80 rijd.

Mijn paard vind bijna alles eng maar vooral hele onverwachte dingen, een bus of vrachtwagen is geen probleem maar een bloembak of een witte streep op de weg kan ze rare sprongen van maken. Dit in combinatie met het drukke verkeer vind ik geen combinatie.
En om nou een trailer plus auto te kopen voor alleen die buitenritten vind ik ook weer zo.

En als ik het er wel op waag dan is ze pas weer rustig als het erf weer in zicht komt, pas dan blaast ze uit en is ze echt kapot, dus denk eerlijk gezegd niet dat ik haar er een enorm plezier mee doe.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:07

ik geloof dat minimaal 1x per week mee naar buiten is goed voor geest en lichaam van paard is. Als je er niet op gaat/kan zitten dan is wandelen een mogelijkheid. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om paarden maar oeverloos rondjes door een bak te laten hobbelen... Ik kan me echter ook voorstellen dat sommige paarden niet zonder gevaar voor eigen leven mee naar buiten te nemen zijn, dan is het een ander verhaal. Maar is dat dan geen aangeleerd gedrag? ik geloof wel dat een paard een 'buitendier' is, geen huisdier die je in een kooitje moet stoppen..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 23:38

Jetta schreef:
Een paard kan je vrijwel alles leren. Ook buitenrijden of lekker wandelen. Ik zou de vraag anders stellen: wat mankeert er aan mij, dat ik alleen in de bak op het terrein van de stalling ga rijden?
Ik heb best een opgewonden standje als paard. En een stevig model, maar we gaan wel naar buiten. Alles went, hoe gewoner je het maakt, hoe beter.


Ik vind inderdaad dat je daar gelijk in hebt. Maar het moet ook veilig zijn. ik heb opzicht een koele kikker, maar toen er een robot grasmaaier onder de bosjes vandaan kwam vond ik dat ook niet zo chill..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 23:40

elnienjo schreef:
Het lijkt me ontieglijk saai zonder buitenritten. Er moet naar mijn idee ook tijd zijn voor ontspanning naast training. Maar ik ben vast bevooroordeeld want ik vind buiten rijden zelf gewoon erg leuk en heb altijd de indruk gehad dat de meeste paarden er zelf ook van genieten.


Ik vind buiten rijden ook heerlijk. Zeker op de stal waar ik eerder stond.. Een prachtig rustiek bos, maar ik merk waar ik nu sta en veel moet opletten, omdat je eigenlijk door het boeren landschap gaat waar ook mensen/trekkers/schapen/koeien zijn dat het voor mijzelf iets minder ontspannen is..

Zebrastreep

Berichten: 9756
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 00:41

Mijn paard vindt naar buiten gaan wel leuker als in de bak , maar in de bak doet ze ook goed haar best. Ik durf niet meer relaxt naar buiten sinds we gevallen zijn. Ze struikelt buiten veel erger omdat ze niet goed op let waar ze haar benen neerzet. Omdat ik zelf spanning heb , wat zij ook voelt ontstaat er bij haar ook spanning. Ze wil ook aardig doorstappen helemaal op de terugweg.

Ik woon vlak naast de hei dus we hebben wel de mogelijkheid. Maar of ze nou ongelukkiger is? Ze staat 24/7 in kuddeverband buiten zowel in de zomer als winter. En dat blijft toch wel het allerleukste! Als ze dat niet had zou ze inderdaad minder gelukkig zijn dan nu.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 00:46

Compleet ongelukkig wil ik niet zeggen
Maar denk wel dat het fijn is als je je paard mentaal was afwisseling kan geven en iets meer avontuur dan de rijbak..

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 06:53

Nou, ik heb al dik 3 weken geen buitenrit gemaakt, en mijn paard is het bakwerk inmiddels meer dan zat.

Als het nou even één dag niet regent. :'(

Vandaag gaan we in ieder geval op cross, dat is een soort luxe buitenrit toch?

evaval
Berichten: 70
Geregistreerd: 25-02-19

Re: Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:04

Het verschilt natuurlijk heel erg per paard, een paard dat zn hele leven al buitenritjes maakt, zal niet heel gelukkig worden van alleen maar in de bak. Ik denk wel dat de afwisseling voor paarden erg fijn is!

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:15

DreamGuide schreef:
Nou, ik heb al dik 3 weken geen buitenrit gemaakt, en mijn paard is het bakwerk inmiddels meer dan zat.

Als het nou even één dag niet regent. :'(

Vandaag gaan we in ieder geval op cross, dat is een soort luxe buitenrit toch?


Dan ga je toch gewoon in de regen naar buiten, of denk ik nou te simpel?

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:38

Ik denk niet dat een paard direct gelukkig of ongelukkig wordt.
Wel denk ik dat buitenrijden voor de meeste paarden bijdraagt aan een goede mentale gezondheid. Als je enigzins regelmatig gaat leren ze omgaan met verschillende situaties. En dan niet alleen verkeer of 'spannende' dingen maar ook bruggetjes, heuveltjes, door water, smalle doorgangen etc.
Ook denk ik dat het goed is voor een paardenlijf om lange stukken rechtuit te kunnen draven en galopperen, vanuit ontspanning lekker voorwaarts.

Een geschikte omgeving voor buitenrijden is hierbij wel fijn. En voor sommige paarden kan een maatje ook heel essentieel zijn :)

Ts, ik weet niet waar je woont maar als je een keer een mooie buitenrit zonder verkeer en drukte wil maken nodig ik je uit om een keer aan te sluiten bij de ritten die ik maak met mn gelderse vriendinnetje!
Laatst bijgewerkt door Bernoe op 13-10-19 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:39

De een rij ik alleen maar buiten, maar daar doe ik dan ook de gehele training. Buigen, bochtjes, zijgangen, overgangen, kan ook prima op een bospad.

De ander ervaart juist veel stress (zowel met als zonder ander paard), uit dit bijna niet, tot het te veel is en rent dan naar huis, omdat daar zijn veilige plek is. Met hem heb ik dus alle verwachtingen van het moeten/willen buitenrijden overboord gegooid. We doen nu wat we samen kunnen en leuk vinden en bouw het naar buiten gaan in heeeeeel kleine stapjes uit. Misschien komt het ooit nog, misschien niet...

Ze staan idd in een groepje, altijd buiten, dus wat dat betreft komen ze niks te kort

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:50

AnnexUdith schreef:
Mijn paard vindt naar buiten gaan wel leuker als in de bak , maar in de bak doet ze ook goed haar best. Ik durf niet meer relaxt naar buiten sinds we gevallen zijn. Ze struikelt buiten veel erger omdat ze niet goed op let waar ze haar benen neerzet. Omdat ik zelf spanning heb , wat zij ook voelt ontstaat er bij haar ook spanning. Ze wil ook aardig doorstappen helemaal op de terugweg.

Ik woon vlak naast de hei dus we hebben wel de mogelijkheid. Maar of ze nou ongelukkiger is? Ze staat 24/7 in kuddeverband buiten zowel in de zomer als winter. En dat blijft toch wel het allerleukste! Als ze dat niet had zou ze inderdaad minder gelukkig zijn dan nu.

Dat is wel echt jammer zeg. Wie weet dat het over een tijdje wel gaat.

Maar wat jij ook aanhaalt; als een paard een wekelijkse buitenrit nodig heeft om gelukkig te zijn, dan zijn er nog wel een aantal andere zaken niet in orde.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:59

Ikzelf zie veel voordelen voor een paard als het gaat om buitenritten.
Maar een paard heeft het niet perse nodig om gelukkig te worden hoor.

Het is meer dat paarden er volgens mij echt op gebouwd zijn om met name hele einden te wandelen. Dat is voor hun fysieke gestel goed. Maar als je wilt, kan je dat ook wandelend langs de weg doen of over het terrein van je stal.

En vrij in een groepje in de wei of paddock helpt natuurlijk ook enorm, hoewel verschilt per paard hoeveel ze nu echt blijven bewegen daar :')

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Is een paard gelukkig zonder buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:02

Ik zou zelf wel heel ongelukkig worden van geen buitenritten :P over het paard weet ik het niet