Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:03

heb je de hulp van een gedragstherapeut al ingeschakeld?

MarliesV

Berichten: 15209
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:08

Bloed laten trekken en eens hormonaal laten onderzoeken geen idee?

Vind sommig gedrag best vreemd, afwijkende hormonen zou misschien wat verklaren.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:11

De erectie die je omschrijft kan ook concentratie en enthousiasme zijn tijdens de les of grondwerk. Ik zou er persoonlijk niet zoveel aandacht aan schenken, als ie dat doet. Jouw paard doet niets bijzonders qua hormonen. Ik ken er wel meer die last van hun hormonen hebben tijdens de training of in de omgang. Het is geen klophengst neem ik aan? :P

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:14

Klinkt alsof je totaal geen overwicht op je paard hebt en dat hij eens gewoon goed aan het werk moet in plaats van al dat getut.

Heel veel koudbloeden zijn in de zomer mak en braaf omdat het gewoon eigenlijk te warm is voor ze. In de winter komt de ware aard naar boven. Ik lees in ieder geval niks vreemds.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:14

Cinnepin schreef:
Ff voor de duidelijkheid, Ik rijd NOOIT met sporen, dus mij is dit ook niet overkomen, dit is bij anderen gebeurt voor ik hem reed. Vorige ruiters hielden jet hooguit 10 keer rijden uit met hem, ik rijd hem nual 6 jaar. Ik lig echt niet elke week in het ziekenhuis. Ik heb dus in die 6 jaar echt al wel wat bereikt.
En als er over die erectie niet normaal gereageerd kan worden, reageer dan niet.

Goed, ik zal de reactie anders formuleren;

In welke omstandigheden krijgt een mannelijk paard een erectie in normale omstandigheden? Er zijn verschillende types van spanning. Welke type spanning komt er kijken bij een paard dat een erectie krijgt en wat is diens gedachtengoed op dat moment?

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 12:29

brokjes schreef:
heb je de hulp van een gedragstherapeut al ingeschakeld?


Mijn instructrice is ook gedragstherapeut,
Heb nu 2 lessen gehad, maar meerdere tips altijd welkom

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 12:30

Anoniemk2 schreef:
De erectie die je omschrijft kan ook concentratie en enthousiasme zijn tijdens de les of grondwerk. Ik zou er persoonlijk niet zoveel aandacht aan schenken, als ie dat doet. Jouw paard doet niets bijzonders qua hormonen. Ik ken er wel meer die last van hun hormonen hebben tijdens de training of in de omgang. Het is geen klophengst neem ik aan? :P



Nee een echte ruin :P

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 12:32

Ayasha schreef:
Cinnepin schreef:
Ff voor de duidelijkheid, Ik rijd NOOIT met sporen, dus mij is dit ook niet overkomen, dit is bij anderen gebeurt voor ik hem reed. Vorige ruiters hielden jet hooguit 10 keer rijden uit met hem, ik rijd hem nual 6 jaar. Ik lig echt niet elke week in het ziekenhuis. Ik heb dus in die 6 jaar echt al wel wat bereikt.
En als er over die erectie niet normaal gereageerd kan worden, reageer dan niet.

Goed, ik zal de reactie anders formuleren;

In welke omstandigheden krijgt een mannelijk paard een erectie in normale omstandigheden? Er zijn verschillende types van spanning. Welke type spanning komt er kijken bij een paard dat een erectie krijgt en wat is diens gedachtengoed op dat moment?



Ik weet wel zeker dat het niets te maken heeft met sexuele opwinding

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:45

Een paard met spanning om van alles en nog wat heeft ook (júist!) leiding nodig. Ik denk dat je verzand bent in een bepaald patroon met je paard. Je vraagt om tips, die worden volop gegeven, maar doe je er ook iets mee/ben je van plan er iets mee te doen?

Het is voor iedere ruiter/eigenaar van een paard goed om af en toe eens bij jezelf te rade te gaan om te kijken of je je paard wel geeft wat het nodig heeft. Op wat voor vlak dan ook. Niet vanuit het idee dat je het helemaal fout doet, maar om dat er altijd wel iets te verbeteren en bij te leren valt, en dat dit de connectie met je paard alleen maar ten goede zal komen.
En soms zit hem dat in hele kleine, maar daarom niet minder belangrijke dingen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:49

Cinnepin schreef:
Ik weet wel zeker dat het niets te maken heeft met sexuele opwinding

Er zijn geen andere redenen behalve dominantie "kijk hoe groot ik geschapen ben, ik ben duidelijk de betere partner-keuze" (en daarmee in de meeste dierlijke relatie dus ook de betere keuze voor leidinggevende.) en seksuele opwinding voor een erectie. Een erectie bij eender welke andere vorm van spanning maakt kwetsbaar (makkelijk doelwit en eentje dat goed doorbloed is ook nog.) en is onhandig om mee te vluchten óf te vechten.

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 13:00

Ayasha schreef:
Cinnepin schreef:
Ik weet wel zeker dat het niets te maken heeft met sexuele opwinding

Er zijn geen andere redenen behalve dominantie "kijk hoe groot ik geschapen ben, ik ben duidelijk de betere partner-keuze" (en daarmee in de meeste dierlijke relatie dus ook de betere keuze voor leidinggevende.) en seksuele opwinding voor een erectie. Een erectie bij eender welke andere vorm van spanning maakt kwetsbaar (makkelijk doelwit en eentje dat goed doorbloed is ook nog.) en is onhandig om mee te vluchten óf te vechten.



Nou ik denk niet dat dit bij hem aan de hand is, absoluut niet.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:04

Bl8jkbaar doe jij iets waardoor het tonen van een erectie door je ruin positief bevestigd dan wel beloond wordt. En dat hoeft geen letterlijke beloning te zijn.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:10

Ik vind het opmerkelijk dat je elk goed advies in de wind slaat.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:21

Alsof TS daarop uit is? Dieren zijn geen mensen hè (qua denkvermogen) over dat soort dingen :+

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:25

Haha, ik dacht toch echt dat het een typefout was........maar als het dier echt een erectie krijgt zou ik hem, zachtjes, een tik op dat ding geven! Wij hebben hier 1 hengst en 1 ruin ( vorig jaar gecastreerd) en het krijgen van een erectie is toch echt een teken van dominantie; dier ziet jou duidelijk niet als baas. Als onze hengsten een erectie krijgen/ kregen tijdens het werk wordt/ werd dat dus afgestraft. Klinkt misschien rot maar geloof mij maar dat zo'n paard dan in ieder geval niet met jou als ruiter/ begeleider bezig is maar alleen met dat ding daar tussen zijn benen. Afleren dus maar daarbij zorgen dat jij sterker in je schoenen komt te staan en de leider wordt van dit paard; hij neemt je niet zo nauw.

En je weet zeker dat het een ruin is? Klophengsten hebben nl. ook geen ( zichtbare) ballen ;-)

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:43

Rij je wel eens met een uitrijdeken op? Probeer het anders eens. En daarbij, dat het beest frisser is in het najaar is niet heel opmerkelijk. Ken er genoeg (oa mijn merrie) die een tikkende tijdbom was zodra het ietsje kouder was.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:02

Over de erectie, voor zover dat lukt bij een ruin, ik meen gelezen te hebben dat bij bijv connection training het uitgelegd wordt als onzeker. Het is zeer zeker geen seksuele opwinding. Ruinen schachten ook uit bij onzekerheid meen ik. Het schijnt een onbegrepen fenomeen te zijn.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:10

Wat dat betreft is het natuurlijk lood om oud ijzer. Dominatie of onzekerheid; aan de ruiter/begeleider de taak om de leider te zijn zodat het paard weet waar het aan toe is.

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:18

Al eens clickertraining geprobeerd?
En hierbij niet teveel vragen, lekker makkelijk beginnen.
Belonen bij alles dat ie goed doet. Maar dus ook alleen belonen als hij ontspannen is en dus geen erectie heeft.
Meestal is het dan vrij snel over. Ook buiten tijdens je wandelen of rijden blijven clickeren.
Je clickt dus niet zozeer op het kunstje correct uitvoeren, maar emotie clickeren.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:34

Bodiwi schreef:
Wat dat betreft is het natuurlijk lood om oud ijzer. Dominatie of onzekerheid; aan de ruiter/begeleider de taak om de leider te zijn zodat het paard weet waar het aan toe is.


Inderdaad, levert hoe dan ook gevaarlijke situaties op. Dominantie kan ook weer voorkomen uit onzekerheid want iemand moet toch de leider zijn!

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 18:25

Monique1963 schreef:
Over de erectie, voor zover dat lukt bij een ruin, ik meen gelezen te hebben dat bij bijv connection training het uitgelegd wordt als onzeker. Het is zeer zeker geen seksuele opwinding. Ruinen schachten ook uit bij onzekerheid meen ik. Het schijnt een onbegrepen fenomeen te zijn.



inderdaad

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 18:27

Yellowbird schreef:
Al eens clickertraining geprobeerd?
En hierbij niet teveel vragen, lekker makkelijk beginnen.
Belonen bij alles dat ie goed doet. Maar dus ook alleen belonen als hij ontspannen is en dus geen erectie heeft.
Meestal is het dan vrij snel over. Ook buiten tijdens je wandelen of rijden blijven clickeren.
Je clickt dus niet zozeer op het kunstje correct uitvoeren, maar emotie clickeren.



wil ik inderdaad gaan doen

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:17

Cinnepin schreef:
Monique1963 schreef:
Over de erectie, voor zover dat lukt bij een ruin, ik meen gelezen te hebben dat bij bijv connection training het uitgelegd wordt als onzeker. Het is zeer zeker geen seksuele opwinding. Ruinen schachten ook uit bij onzekerheid meen ik. Het schijnt een onbegrepen fenomeen te zijn.



inderdaad


Ach ja, ik kan ook een website maken en zeggen dat een paard een erectie krijgt wanneer die aan zijn overleden moeder denkt.

Cinnepin, zou je even concreet kunnen vertellen wat je wilt? Je zit met een probleem waar je blijkbaar zelf niet uitkomt, maar heel veel tips zet je gewoon aan de kant.

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 20:21

Ik zet geen tips aan de kant, ik spreek wel dingen tegen die jullie aangeven, wat niet aan de hand is....

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 20:23

En willen jullie nu ophouden over het sexuele omtrent zijn geval? Dat is er helemaal niet aan de hand, misschien zijn er mensen die zich even ook ik gedrag van paarden moeten kijken. Nog ff en jullie zeggen nog dat ie me bespringt. Wat een onzin en kinderachtig geneuzel zeg.