Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:27

Maar als je exact zou weten wat er aan de hand is, dan zou je toch ook zelf met een oplossing kunnen komen? Dus dan is een externe kijk, met dingen waar je zelf nog helemaal niet aan gedacht hebt, toch handig?

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:29

Wat mij opvalt is dat het gedrag afneemt in febr./ mrt en weer de kop op steekt in okt.
Dat valt precies samen met het hooikoorts seizoen.

Mijn oude hengst was in de zomer een zonnetje om te rijden , heel relaxed, eigenlijk te.
In de winter levensgevaarlijk, helemaal kierewiet.
Op zijn 19de zijn we er achter gekomen dat hij een serieus hooikoorts patient is.
Daarom in de zomer zo relaxed ( maar is benauwd, en beroerd ) en in de winter zo happy( nergens last van ) dat hij bokt, springt, rent en nergens meer naar luisterde. Lijkt wel verloren tijd van de zomer in te halen.

Misschien kun je er wat mee....
Succes

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 20:36

Oh daar kan ik zeker wat mee. Hoe kan je dat uitzoeken?

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 20:38

Gini schreef:
Maar als je exact zou weten wat er aan de hand is, dan zou je toch ook zelf met een oplossing kunnen komen? Dus dan is een externe kijk, met dingen waar je zelf nog helemaal niet aan gedacht hebt, toch handig?



Nou dat het met spanning/angst/onzekerheid te maken heeft heb ik al 100 keer gezegd. Maar wat ik hier aan kan doen is de vraag...

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:57

Cinnepin schreef:
Gini schreef:
Maar als je exact zou weten wat er aan de hand is, dan zou je toch ook zelf met een oplossing kunnen komen? Dus dan is een externe kijk, met dingen waar je zelf nog helemaal niet aan gedacht hebt, toch handig?



Nou dat het met spanning/angst/onzekerheid te maken heeft heb ik al 100 keer gezegd. Maar wat ik hier aan kan doen is de vraag...

Heel simpel, kom er achter wat het exact is, dan weet je ook wat te doen.
Spanning kan diverse oorzaken hebben, waaronder angst of onzekerheid, maar wat is het nu echt?

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 21:03

Daar wil ik achter komen ;) en daarom vertel ik dit verhaal, misschien mensen die het herkennen, maar ik laat dit topic maar...er is alleen kinderachtig geneuzel uit voort gekomen. Dat helpt me zeker niet. Puberaal gedrag

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:09

Jammer TS, misschien moet je even de tijd nemen en alle tips op waarde schatten en er objectief naar proberen te kijken. Het lijkt alsof je een ander antwoord verwacht - maar als dat zo is hoef je immers geen vraag te stellen?

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 21:12

nou reacties als sexuele opwinding en blabla hoef ik niet te horen, het idee alleen al makes me sick. En ik ken het paard dusdanig dat ik ook zeker weet dat dat niet aan de hand is...als mensen niet serieus willen mee denken hoeft het voor mij niet

MarliesV

Berichten: 15209
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:15

Huh, hoe komt ineens deze wending in het topic.

TS, ik wil toch nog maals de tip om bloed af te laten nemen geven.
Hormonen kunnen veel problemen geven, gelijk antistoffen ed laten prikken om hooikoorts vast te stellen.

Je kan voor het rijden eens proberen wat hij doet als je hem antihistamine geeft vooraf. Loratadine of ceterizine, is gewoon humaan te koop bij elke drogist of apotheker.
Lastige is alleen dat nu het seizoen daarvoor voorbij is.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:16

Cinnepin schreef:
nou reacties als sexuele opwinding en blabla hoef ik niet te horen, het idee alleen al makes me sick. En ik ken het paard dusdanig dat ik ook zeker weet dat dat niet aan de hand is...als mensen niet serieus willen mee denken hoeft het voor mij niet


Sorry hoor, maar ga je lekker??

Er zijn reacties die te veel op het uitschachten focussen, daar ben ik het mee eens, maar meer dan de helft gaat daar niet over en jij negeert het gewoon en scheldt vervolgens iedereen uit. Dat heeft trouwens niemand tegen jou gedaan, dus er gedraagt zich maar 1 iemand erg onvolwassen.

Kijk eens naar de opmerkingen over hooikoorts, koude, voer, gehoorzaamheid, ... haal daar uit wat bruikbaar is en blijf beleefd, zelfs als je je onbeleefd benaderd voelt. DAT is volwassen zijn.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:16

Cinnepin schreef:
Gini schreef:
Maar als je exact zou weten wat er aan de hand is, dan zou je toch ook zelf met een oplossing kunnen komen? Dus dan is een externe kijk, met dingen waar je zelf nog helemaal niet aan gedacht hebt, toch handig?



Nou dat het met spanning/angst/onzekerheid te maken heeft heb ik al 100 keer gezegd. Maar wat ik hier aan kan doen is de vraag...

Dat is ook al 100 keer gezegd. Wees nou eens een duidelijke leider. Maar nee, dat wil je niet horen. Je wil horen welk zalfje je op z'n hoofd kan smeren om dit gedrag te stoppen

Zoek nou eens de fout bij jou en niet allerlei wilde verhalen over hoe speciaal het paard is.

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 21:20

SinneJ schreef:
Cinnepin schreef:
nou reacties als sexuele opwinding en blabla hoef ik niet te horen, het idee alleen al makes me sick. En ik ken het paard dusdanig dat ik ook zeker weet dat dat niet aan de hand is...als mensen niet serieus willen mee denken hoeft het voor mij niet


Sorry hoor, maar ga je lekker??

Er zijn reacties die te veel op het uitschachten focussen, daar ben ik het mee eens, maar meer dan de helft gaat daar niet over en jij negeert het gewoon en scheldt vervolgens iedereen uit. Dat heeft trouwens niemand tegen jou gedaan, dus er gedraagt zich maar 1 iemand erg onvolwassen.

Kijk eens naar de opmerkingen over hooikoorts, koude, voer, gehoorzaamheid, ... haal daar uit wat bruikbaar is en blijf beleefd, zelfs als je je onbeleefd benaderd voelt. DAT is volwassen zijn.


Kijk eens goed, daar is op gereageerd ;)

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:22

Cinnepin schreef:
maar ik laat dit topic maar...er is alleen kinderachtig geneuzel uit voort gekomen. Dat helpt me zeker niet. Puberaal gedrag


Ik kan prima lezen. Daarbij heb je op evenveel goede tips niet gereageerd.

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 21:25

Ik ga hier verder geen discussie over voeren, uiteraard neem ik mee waar ik wat mee kan ;) en wil de mensen die serieus mee denken dan ook bedanken. Maar door sommige reacties kreeg ik gewoon serieus kotsneigingen...en wil daar helemaal niet aan denken...daarmee is gewoon dit topic klaar voor mij....

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:00

Ik herken dit gedrag wel, bij zowel een haflingermerrie als een kruising halfingermerrie. Haflingers zijn heel gevoelig, maar uiten dat wat minder direct, totdat het teveel wordt en dan ontploffen ze. Ook dat het erger wordt in de herfst. Ik denk dat dat te maken heeft met een combinatie van factoren. De temperatuur is lager en daar voelen haffies zich beter bij, het waait meer, maar ook valt er veel blad, waardoor alles er anders uitziet en meer zichtbaar is, het aantal ritten wordt iets minder omdat het eerder donker is. Ik los dat op door bij meer onrust wat langer naast mijn pony te lopen totdat ik merk dat ze wat relaxter wordt, als ik opstap dan stappen we net zo lang totdat we ook daarin rust voelen en dan pas misschien een drafje, maar alleen een stap verder als dat gaat, dus soms wandelen we alleen. Mijn pony kan geen bakwerk/longeerwerk/grondwerk doen vanwege een blessure, maar anders zou ik zeker eerst even in een veilige omgeving oefeningen doen om spanning en energie kwijt te raken en wat oefen op afspraken die buiten belangrijk zijn.

Hevonen

Berichten: 5629
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:04

Cinnepin schreef:
Als ik les heb, dan is de erectie er al zodra we wat gaan doen. Mijn instructrice is dit ook opgevallen. Het is puur dat hij het moeilijk vindt of spannend. Hij doet enorm zijn best maar is bang dat het vekeerd gaat en op z'n donder krijgt...denk ik. Ook met longeren, als je maar iets met de zweep bij zijn achterhand komt draait hij helemaal weg met de kont..soort paniek reactie. Als we iets doen wat hij wel snapt, trekt de erectie ook weg. Ik weet dat het raar is, maar het is echt zo...Ik hoef hoop ik geen foto te plaatsen he :P


Klinkt als een enorm gestresst paard. Misschien moet je vanaf het begin met grondwerk gaan opbouwen, zodat hij weer vertrouwen krijgt. Vooral belonen, niet straffen.

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:19

Cinnepin schreef:
nou reacties als sexuele opwinding en blabla hoef ik niet te horen, het idee alleen al makes me sick. En ik ken het paard dusdanig dat ik ook zeker weet dat dat niet aan de hand is...als mensen niet serieus willen mee denken hoeft het voor mij niet


Volgens mij gaf ik je net nog een tip maar daar wordt niet op gereageerd.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 23:29

Cinnepin schreef:
Oh daar kan ik zeker wat mee. Hoe kan je dat uitzoeken?


Wellicht verstandiger per PB gezien de teneur van het topic..

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 23:52

MarliesV schreef:
Huh, hoe komt ineens deze wending in het topic.

TS, ik wil toch nog maals de tip om bloed af te laten nemen geven.
Hormonen kunnen veel problemen geven, gelijk antistoffen ed laten prikken om hooikoorts vast te stellen.

Je kan voor het rijden eens proberen wat hij doet als je hem antihistamine geeft vooraf. Loratadine of ceterizine, is gewoon humaan te koop bij elke drogist of apotheker.
Lastige is alleen dat nu het seizoen daarvoor voorbij is.


Zelf te kneuteren lijkt me erg onverstandig. “ Even wat loratadine of ceterizine voor het rijden? Als je de werkzame dosering geeft is rijden zowieso onverstandig! En een paard met serieuze hooikoorts behoort overdag binnen te staan. Niet nog eens inspanning te vragen in een vijandige pollenomgeving.Absoluut niet eerlijk voor het paard. Daarnaast is het hooikoortseizoen tegenwoordig niet meer zo strak omlijnt. De mijne staat ook nu nog op medicatie. Alles afhankelijk van temperatuur, windrichting, locatie etc...

Wil de TS op het hart drukken eerst in overleg te gaan met haar DA alvorens zomaar wat in haar paard te stoppen. Want er is tot nu toe maar één werkzaam middel. Dat andere hier genoemd is nog niet eens uitgebreid getest! Ik ga hier niets uit de doeken doen hoe of wat. Not the place to do!

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 06:36

Heel erg bedankt, sowieso gooi ik er niet zomaar wat in, gezien het mijn paard niet is. Alles in overleg met eigenaar.
Een stuk wandelen alvorens opstappen is een goed idee, vaak als ik er op zit en ik voel dat hij weer een bom wordt, ga ik ook ff naast stappen. Met ernaast lopen kan ik goed aanvoelen hoe hij is alvorens ik opstap.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:10

;)
Welkom in de wereld van de Haflinger :+

Shilas van Eva Roemaat loopt ook vaak ket een erectie tijdens de training. Kijk maar eens op youtube naar videos van Shilas en Nalantha.
Ik denk dat het sowieso een goed idee is, om eens een les te boeken voor jezelf bij Eva. Ze kan je veel vertellen en helpen. Les eerst met Shilas en neem daarna een les met jouw haf bij haar. Dat lijkt mij een goede investering voor jou een jouw relatie met jouw haflinger.

Geloof me, de omgang met een Haflinger is geregeld anders dan met andere paardenrassen. Veel mensen zullen zeggen dat een paard een paard is, maar mijn ervaring is toch echt anders. Het is goed om les te nemen van een haflinger kenner.
Ze zijn niet gemeen of raar, maar gewoon anders.
En waarom hij doet wat hij doet, is aangeleerd gedrag. Hij doet wat hem beloning geeft. Jij geeft hem de ruimte en haflingers vinden zichzelf nu eenmaal heel grappig. Je kan hier op bojt verschillende haflingereigenaren vinden, die dit soort fases ook geregeld door zijn gegaan.
Hahah vraag maar aan @mando hier op bokt. Het zijn de-plak-je-haflinger-achter-het-behang weken.
Ze doen het goed in de sport, maar soms zijn ze een uitdaging. Hoe ben je vandaag je haflinger weer eens te slim af. Ik heb er een boek overgeschreven.

. Door samen met instructeur te werken en gewezen worden op wat jij anders kan doen, dan zie je ook je haflinger veranderen.
Leer samen opnieuw nieuwe afspraken maken.

Mijn hafs zijn ook druk in het najaar en baldadig. Ze voelen zich veel beter in het najaar dan in de zomer.
En ze zijn goed opgevoed en getraind, maar ze blijven haflingers :D geef ze een vinger en ze nemen allebei je armen.

Echt als jij leert hoe je met hem om moet gaan, wanneer je streng moet zijn en wanneer je de teugels kan laten vieren, dan heb je er een topper aan.
Consequent zijn is heel belangrijk.

Ik vind ze geweldig.

Succes. Zoek goede hulp en sta open om te leren en dingen anders te gaan doen. Blijkbaar vind jij de huidige afspraken met je haflinger niet zo leuk en hij wel :+

MarliesV

Berichten: 15209
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:20

Pareltjes schreef:
MarliesV schreef:
Huh, hoe komt ineens deze wending in het topic.

TS, ik wil toch nog maals de tip om bloed af te laten nemen geven.
Hormonen kunnen veel problemen geven, gelijk antistoffen ed laten prikken om hooikoorts vast te stellen.

Je kan voor het rijden eens proberen wat hij doet als je hem antihistamine geeft vooraf. Loratadine of ceterizine, is gewoon humaan te koop bij elke drogist of apotheker.
Lastige is alleen dat nu het seizoen daarvoor voorbij is.


Zelf te kneuteren lijkt me erg onverstandig. “ Even wat loratadine of ceterizine voor het rijden? Als je de werkzame dosering geeft is rijden zowieso onverstandig! En een paard met serieuze hooikoorts behoort overdag binnen te staan. Niet nog eens inspanning te vragen in een vijandige pollenomgeving.Absoluut niet eerlijk voor het paard. Daarnaast is het hooikoortseizoen tegenwoordig niet meer zo strak omlijnt. De mijne staat ook nu nog op medicatie. Alles afhankelijk van temperatuur, windrichting, locatie etc...

Wil de TS op het hart drukken eerst in overleg te gaan met haar DA alvorens zomaar wat in haar paard te stoppen. Want er is tot nu toe maar één werkzaam middel. Dat andere hier genoemd is nog niet eens uitgebreid getest! Ik ga hier niets uit de doeken doen hoe of wat. Not the place to do!


ben het eens dat je niet zomaar vanalles in een paard moet stoppen, eigen of niet.

Maar wat hooikoorts tabletjes om te kijken of er verschil in zit, zie ik geen kwaad in.
In het headshaking topic is hier veel meer over te lezen, ook hoe andere Bokkers dit doen.
Dat hoeft jij niet met mij eens te zijn, gelukkig is er ruimte voor verschillende meningen, TS kan prima zelf nadenken en filteren wat voor haar relevante info is of niet.

Hoe sta je tegenover bloed trekken TS?

Verder heeft Janouk een hele duidelijke post geschreven. Herken hier heel veel van in mijn haflinger.
Je grenzen blijven ze opzoeken en inderdaad in deze tijd van het jaar, veel meer dan in de zomer. Dan is die van mij bij het slome af, terwijl je haar nu bijna bij de oren vast moet houden als je een galopje trekt.
En toch, ze weet dat ze ten alle tijde terug moet komen, laat ik haar een keer toe om zelf het tempo te bepalen, dan heb ik de volgende keer een probleem.
Druk ik elk initiatief gelijk de kop in, kan ik op de pinken rijden en werken met haar.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:00

“MarliesV”

Ben het eens dat je niet zomaar vanalles in een paard moet stoppen, eigen of niet.!

Maar wat hooikoorts tabletjes om te kijken of er verschil in zit, zie ik geen kwaad in.
In het headshaking topic is hier veel meer over te lezen, ook hoe andere Bokkers dit doen.
Dat hoeft jij niet met mij eens te zijn, gelukkig is er ruimte voor verschillende meningen, TS kan prima zelf nadenken en filteren wat voor haar relevante info is of niet. “


Dit is nu precies waar ik problemen mee heb! :

Maar wat hooikoorts tabletjes....zie ik geen kwaad in !


Hoeveel zijn : maar wat hooikoorts tabletten ? Wanneer geef je ze? Wat zijn de bijwerkingen?
Je adviseert maar wat je hebt geen idee van doseringen etc. Ga niet op de plek van de dierenarts zitten.
Je hebt duidelijk geen idee hoe humane hooikoorts medicatie in te zetten bij paarden. Neem jij ook de verantwoording als het mis gaat ?

MarliesV

Berichten: 15209
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard in najaar *gevaarlijk* met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:05

Pareltjes, ik zit niet op de plek van een dierenarts. Vind dat je vreselijk overtrokken reageert, wil je de discussie aan, dan stuur maar een PB. Denk niet dat de TS hier wat aan heeft.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:08

Zou hooikoorts ook niet op andere momenten naar boven komen? En dan meer symptomen geven tijdens het seizoen?
Ik vind de sprong: paard is frisser in het najaar > geef hem hooikoorts tabletten, ook wel een gekke sprong moet ik zeggen.