Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gedrag Engels Volbloed

 
Profiel   

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, iemand die er ervaring mee heeft of veel van af weet. ik heb een aantal vragen namelijk.

Sinds een tijd heeft mijn paard (Engels volbloed merrie 6jr) behoorlijk lastig gedrag en daarmee bedoel ik dat ze sinds kort het steigeren heeft “ uitgevonden “.

Wij kunnen over het algemeen goed samenwerken maar sinds kort heeft ze de neiging om heel snel op de achterbenen te gaan staan (helemaal recht omhoog) en vertoont ze best vervelend en gevaarlijk gedrag. (Zomaar wegschieten ook tijdens ontspanning, bokken en nu dus steigeren)

Ik heb verschillende bitten geprobeerd, nieuwe hoofdstellen aangeschaft en een aangemeten zadel.

Op de dagen dat ik niet rijd zorg ik er eigenlijk altijd voor dat ze even uit stal kan en even lekker rond kan lopen/rennen om haar energie kwijt ze kunnen. Het is nogal een druktemaker.

In het begin was ze erg onzeker en het lijkt wel alsof hoe zekerder ze wordt van zichzelf hoe koppiger ze wordt..

Iemand die mij kan vertellen wat ik misschien fout doe of waardoor haar gedrag zo verandert?

Misschien door bepaalde voeding ? Wat raden jullie aan voor voer ?

Nog een andere vraag;
Ik heb ergens gelezen dat een ev een deken oM MOET in de winter. Is dat zo? En waarom precies ?

Alvast bedankt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:20 



 
Profiel   

Hoeveel komt ze buiten?
Is er recent iets veranderd op stal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:26 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad eerst een kijken naar het stalbeleid. Verder is er eigenlijk heel moeilijk iets over te zeggen zonder jullie samen aan het werk te hebben gezien. Over het algemeen zijn EV’s sensibel en gaan ze voor je door het vuur mits je hun vertrouwen hebt maar daar is gewoon geen zinnig woord over te zeggen zonder echt beeld. Ik zou dus op zoek gaan naar instructie die om weet te gaan met het type paard (dus niet type ‘dwang’ maar type samenwerken) en ervoor zorgen dat je paard alle dagen ruim buiten komt en vrije beweging krijgt inclusief contact met soortgenoten.
Vwb een deken, dat hangt van je paard af. Vaak hebben ze een dun huidje en weinig vacht maar wat dat betreft is het toch een kwestie van kijken naar je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:34 



 
Profiel   

LoveBodin schreef
Hoeveel komt ze buiten?
Is er recent iets veranderd op stal?


Er is niks verandert op stal.. het enige wat wel eens verandert dat er paarden weg gaan en weer bijkomen.
Met buiten bedoel je in de wei staan ? Had haar vaak wel in de paddock maar ook dan is ze gewoon echt wild dus durf haar niet in de wei te zetten met omheining..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:37 



 
Profiel   

Maw het arme beest komt nooit op een ruime wei met andere paarden waar ze lekker haar ei kwijt kan. Dan snap ik wel dat ze uit haar dak gaat ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:38 



 
Profiel   

Hoeveel uur per dag staat ze buiten/vrij bewegen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:39 



 
Profiel   

lizy29 schreef
Maw het arme beest komt nooit op een ruime wei met andere paarden waar ze lekker haar ei kwijt kan. Dan snap ik wel dat ze uit haar dak gaat ja.



Het “arme beest “ heeft het super goed op haar plek waar ze nu is. Ik vroeg om tips en advies, niet om commentaar op wat je leest in een topic. Oh, ze vindt het fijner op haar stal dan bij andere paarden. Vaak genoeg geprobeerd. Hier raakt ze gestresst van. Ze heeft bij andere paarden gestaan en daardoor een beenbreuk opgelopen. (Door het trappen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:44 



 
Profiel   

Spring_ev schreef
Op de dagen dat ik niet rijd zorg ik er eigenlijk altijd voor dat ze even uit stal kan en even lekker rond kan lopen/rennen om haar energie kwijt ze kunnen. Het is nogal een druktemaker.

Dus de dagen dat je rijdt komt ze verder niet uit stal? En als je niet rijdt komt ze 'even' op de paddock? Ja ik begrijp wel dat ze steeds harder gaat protesteren.

Waarom komt dit paard niet gewoon minimaal 8 tot 12 uur buiten, met vrijheid om te bewegen en met andere paarden om te gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:45 



 
Profiel   

Doef schreef
Hoeveel uur per dag staat ze buiten/vrij bewegen?


Dit inderdaad.

Op de wei kunnen ze lekker paard zijn, spelen met vriendjes, kijken naar dingen, beetje eten. Dat hebben ze gewoon nodig. En dan zal je zien dat ze veel rustiger wordt, juist omdat ze lekker haar ding kan doen buiten.

Het wordt kouder, dan worden ze frisser en gaan ze eerder even lekker bewegen. Alsz e dan veel op stal staat, is het logisch dat ze 'uit haar plaat' gaat. En steigeren is daar onderdeel van :). Net zoals 'nep'schrikken en dergelijke.
Dat ga je er niet uithalen door er een deken op te gooien.
Wat voer je trouwens?



Edit: en dat het in de ene groep niet goed igng, wil helemaal niks zeggen. Mijne heeft ook meerdere andere paarden echt in elkaar getimmerd. Maar nu heeft hij een leuke groep, die stabiel is. En zijn er geen problemen meer. En hij was vroeger echt niet lief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:45 



 
Profiel   

GDG schreef
Spring_ev schreef
Op de dagen dat ik niet rijd zorg ik er eigenlijk altijd voor dat ze even uit stal kan en even lekker rond kan lopen/rennen om haar energie kwijt ze kunnen. Het is nogal een druktemaker.

Dus de dagen dat je rijdt komt ze verder niet uit stal? En als je niet rijdt komt ze 'even' op de paddock? Ja ik begrijp wel dat ze steeds harder gaat protesteren.

Waarom komt dit paard niet gewoon minimaal 8 tot 12 uur buiten, met vrijheid om te bewegen en met andere paarden om te gaan?


Dan komt ze ook uit stal en zomers in de paddock, het loslopen wat ze doet is in een hele grote bak. Op de vorige stal stond ze dagen buiten en was ze net zo fel alleen steigerde ze niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:50 



 
Profiel   

Ik heb 3 EV in mijn omgeving(paarden van lesklanten o.a) en ik herken dit gedrag totaal niet.
Het zijn imo paarden die zich dood willen lopen, enorm hun best willen doen, duidelijk leiding nodig hebben en zeker niet 'kwetsbaar' zijn. Wel staan ze iets hoger in het krachtvoer en in het werk, het zijn geen standaard recreatiepaarden.
Ik denk dat je een hoop ellende kunt tackelen door je paard veel meer (vrije) beweging te geven; op de wei (paddock is te klein) of ohz.
Maar dan dus dagelijks km maken, veel naar buiten.
De ev in mijn omgeving lopen dagelijks in een kleine kudde buiten en lopen daarnaast 5 dagen pw ohz, veel lange afstanden en 2 keer per week bakwerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:54 



 
Profiel   

5-6 jaar is idd wel de leeftijd dat ze kracht en evenwicht krijgen en dat ook weten.
Een volbloed kan je zo gek of zo kalm krijgen als je zelf wil en veel hangt af van het stalmanagement en de manier van rijden.

Ze zijn per definitie voorwaarts en dat moet je niet willen remmen maar ombuigen in werkwilligheid.

Volbloeden kunnen, na gewenning, ook gewoon 24/7 buiten, al dan niet met deken.

Maar wat je omschrijft denk ik idd ook dat ze haar ei niet kwijt kan.
Een grote bak of een paddock kunnen ze niet een sprintje trekken of eindeloos rondstruinen. Daarvoor hebben ze weiland nodig.

Moe maken met het rijden gaat ook maar tijdelijk helpen. Zoals al eerder gezegd blijven volbloeden doorlopen, ook als ze moe zijn.
En als ze eenmaal hun conditie op peil hebben, lopen ze ook gewoon door wanneer jij moe bent.

Voor bijna elk paard is wel een geschikt paardenvriendje te vinden, dus dat valt uit te zoeken als ze moeilijk ligt in een grotere groep.

Kijk eens goed naar het voer (minder energetisch voer) en stalbeleid (meer vrije beweging).
Bij het rijden, als fysieke problemen uitgesloten zijn, is het best om ze voorwaarts en geconcentreerd te houden, hebben ze geen tijd voor onnozelheden.

Mijn volbloed staat al 3 jaar 24/7 buiten, meeste winters met een deken en bijgevoerd met krachtvoer. Deze winter staat ze nu nog deken- en krachtvoerloos omdat het nog niet nodig is. Dit zal aangepast worden als het kouder wordt en hooi alleen niet volstaat.
Let ook goed op het soort krachtvoer. Vorige winter stond ze op rijk voer omdat ze moest bijtrekken en de buitenritten waren toen ook sportief te noemen.
Als ze te onnozel deed zette ik haar dressuurmatig goed aan het werk, ook op buitenrit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 22:23 



 
Profiel   

Ja maar hoeveel uur per dag heeft ze bewegingsvrijheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 22:24 



 
Profiel   

Heeft ze niet gewoon pijn in haar rug? en dat ze daarom zoveel verzet toont?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 22:57 



 
Profiel   

Bijzonder. Ik ken meerdere volbloeden en de mijne is ook voor n groot deel engels volbloed in gefokt.

De paarden die ik ken, zijn wakkere, eerlijke paarden.

Tot dat.
- jijzelf onredelijk bent tegenover het paard.
- onduidelijk of inconsequent bent in je handelen en hulpen.
- paard veel te hoog in voer staat tegenover de BEWEGING die hij krijgt, en daar valt vrije beweging ook onder.
- het paard pijn ervaart.

Eigenlijk zoals een ander paard dus.
Wel vind ik dat deze paarden veel fijngevoeliger reageren op je eigen lichaamstaal, en ik vind dat heerlijk!

Ook is het zo dat de paarden die ik ken en die ik heb, minimaal 6-8 per dag buiten komen.
Niet in n paddockje, nee, de één staat met een ander hoog bloederige merrie in een land van 100 meter diep, en maken er regelmatig dankbaar gebruik van.

Mijn eigen bevindt zich helemaal luxe.

Eerst een track van 80 meter lang. Dan een paddock van 60 *60 en dan nog een track van 100 meter lang.

Zomers ook nog n weiland van 100 bij 100.

Ook staat de mijne op n halfje basisbrok met een balancer en elektrolyten met magnesium en lijnzaadolie.

Die van mij staat zonder deken, is gezond en pijnvrij.

Dus je checklist staat hierboven.
En dat zijn mijn tips.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 09:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen