Op hol slaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irissg
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-10-19

Op hol slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 17:00

Vandaag ging ik langs een paard waar ik al een paar x was geweest hij staat in een grote weide en hij is een 10 jarige hengst die wordt gebruikt voor de kar. Ik probeerde met hem te spelen door te rennen en dan draaft hij achter me aan maar daarna deed ik het weer en toen opeens gallopeerde hij ervandoor door de hele weide zo'n minuut lang ondertussen gokte hij ook en kwam 1 x richting mij toe en toen steigerde hij op zo'n 10 meter afstand. Ik weet dus niet of dit speel gedrag was of juist een ander soort gevaarlijk gedrag? Uiteindelijk was ik rustige uit de weide gelopen en toen kwam hij eraan galopperen en stopte der daarna ook mee en ging hij gewoon bij de ingang van de weide bij me staan. Daarom hoop ik ook dat het speel gedrag was dus dat ik me geen zorgen hoef te maken :)

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Op hol slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:04

Heb je toestemming van de eigenaar om in de wei te komen?
Zou dit maar niet meer doen zeker niet bij een hengst. Klinkt als spelen maar als hij je zat is slaat hij je de wei uit denk.

Irissg
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 17:05

poown schreef:
Heb je toestemming van de eigenaar om in de wei te komen?
Zou dit maar niet meer doen zeker niet bij een hengst. Klinkt als spelen maar als hij je zat is slaat hij je de wei uit denk.

Ja ik heb toestemming ik speelde ook eerder met hem en toen was er niks aan de hand

Irissg
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Op hol slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 17:06

Ik weet nu ook dat wat ik deed geen slim idee was, maar ik hoop dat het paard mij nog wel vertrouwd of nog mag

Anoniem

Re: Op hol slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:16

Geheel onverstandig om dat te doen. En gevaarlijk. Hij zal maar een keer een trap na geven. En denk dat de eigenaar er ook niet heel blij mee is.

Irissg
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 17:18

Marije_1997 schreef:
Geheel onverstandig om dat te doen. En gevaarlijk. Hij zal maar een keer een trap na geven. En denk dat de eigenaar er ook niet heel blij mee is.

Nee klopt dat weet ik nu ook wel ik zal het niet meer doen het voelde als spelen maar je weet maar nooit ik hoop alleen dat als ik er weer kom hij niet weer zo gaat doen uit zichzelf

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:20

Wat jij spelen vindt is voor een paard een bloedserieuze manier om de rangorde te bepalen. De volger is de degene die het meeste beweegt, de leider degene die het minste beweegt. Dat rond sjezen is vaak frustratie van het paard die de (voor hem dubbelzinnige) signalen van de mens niet begrijpt. Als je een leuke band op wilt bouwen is het vaak nuttig (en leuk!) om een grondwerkles te volgen bij een gediplomeerde lesgever. Dan leer je gelijk de goede signalen afgeven en echt communiceren met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:31

Irissg schreef:
Marije_1997 schreef:
Geheel onverstandig om dat te doen. En gevaarlijk. Hij zal maar een keer een trap na geven. En denk dat de eigenaar er ook niet heel blij mee is.

Nee klopt dat weet ik nu ook wel ik zal het niet meer doen het voelde als spelen maar je weet maar nooit ik hoop alleen dat als ik er weer kom hij niet weer zo gaat doen uit zichzelf


Hengsten zijn van zichzelf al vrij dominant. En als je met ze gaat spelen, dan is dat voor hun echt geen spelen. Zou het dan ook never nooit meer doen. Voor een paard is het meer bepalen van wie de baas is. En dat ga je verliezen. Je kunt beter gewoon wat met hem knuffelen kroelen en aaien. Want ik neem niet aan dat je hem mag verzorgen, als je alleen maar in het weiland komt.