Paard bang voor verkeer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Paard bang voor verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 20:36

Hallo,
Mijn paard heeft als 2-jarige een ‘ongeluk’ gehad.
Ik liep met mijn paard een rondje over de weg toen wij na een half uur wandelen eindelijk op de oprit van stal aankwamen reed er een bus langs. Ik gaf het sein om te stoppen, bus stopte netjes. Toen wij passeerde reed de bus ineens door vol tegen het achterbeen van mijn paard aan.
Ik geloof dat hij hier zo van geschrokken is dat hij het terrein niet meer afdurfte.

Nu zijn we verhuisd van stal, aan een drukke weg. Zodra er een auto passeert begint hij te draaien, weg willen rennen niet oplettend etc.
Er zit een ruim fietspad naast de weg, alleen durf ik de weg nog niet op. Wij willen wel erg graag op buitenrit helaas moet ik dan wat wegen passeren.
Wie heeft de oplossing om te zorgen dat mijn paard weer rustig de weg op kan?
Wij wonen in omg west-brabant/tholen, dus als iemand een goede hulp kent, graag!

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard bang voor verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:53

Insluiten in een (bekende) kudde en zo op pad gaan. Als dat goed gaat steeds een beetje meer een plekje aan de buitenkant van de kudde pakken en eens proberen voorop te rijden. Dat werkt vaak erg goed!

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 20:55

troi schreef:
Insluiten in een (bekende) kudde en zo op pad gaan. Als dat goed gaat steeds een beetje meer een plekje aan de buitenkant van de kudde pakken en eens proberen voorop te rijden. Dat werkt vaak erg goed!


Hij piept er zo tussenuit helaas, hebben we geprobeerd maar zodra hij echt die paniek heeft rent hij door alles en iedereen heen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard bang voor verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:57

Is een stilstaande auto ook eng?

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 21:06

LBLGypsyCobs schreef:
Is een stilstaande auto ook eng?

Hij gaat er liever met een boogje omheen maar is niet heel erg eng

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard bang voor verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:45

Dan daarmee beginnen, geparkeerde auto en een bak voer mee.

Gezellig op laten peuzelen bij de auto.

Als dat goed gaat, dan stilstaande auto met draaiende motor.
Nog maar even niet starten waar ie bij is, dat is weer voor later.

En weer later de auto rustig laten rijden.

Auto's zijn cool en niet eng, dat moet de boodschap zijn.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 23:49

LBLGypsyCobs schreef:
Dan daarmee beginnen, geparkeerde auto en een bak voer mee.

Gezellig op laten peuzelen bij de auto.

Als dat goed gaat, dan stilstaande auto met draaiende motor.
Nog maar even niet starten waar ie bij is, dat is weer voor later.

En weer later de auto rustig laten rijden.

Auto's zijn cool en niet eng, dat moet de boodschap zijn.


Met voerbeloning vind ik hem juist onoplettend en vervelend worden wat op de weg niet handig is. Hij loopt wel gwn langs geparkeerde auto’s en auto’s die op het terrein rijden zijn niet eng maar op de weg is gewoon 5 trappen te hoog voor hem

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:54

Dit is topic nm zoveel , in het topic veulen van lijkt het of je veel verstand en kennis van rijden hebt gezien je opmerking over de kapot gereden vijfjarigen . En nu een bang paard, hoeven van achterbenen kun je niet uitkrabben?? Beetje tegenstrijdig allemaal. Maar in dit geval, gewoon met meerdere paarden op pad gaan en desnoods een goede ruiter er op die niet bang word.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:05

Lookout28 schreef:
troi schreef:
Insluiten in een (bekende) kudde en zo op pad gaan. Als dat goed gaat steeds een beetje meer een plekje aan de buitenkant van de kudde pakken en eens proberen voorop te rijden. Dat werkt vaak erg goed!


Hij piept er zo tussenuit helaas, hebben we geprobeerd maar zodra hij echt die paniek heeft rent hij door alles en iedereen heen.

Zet er een goede ruiter op die eerst in de bak wat afspraken maakt een aantal keren dat HO toch echt stoppen is.
Daarna met die ruiter in een groepje een paar x naar buiten en dan is het probleem weg hoor, tenzij jij als ruiter er daarna weer een ding van maakt door je angst. Daarom is het zaak dat ook jij met jezelf aan de slag gaat om niet bij voorbaat al van het ergste uit te gaan. Iets dat heus moeilijk is maar wel noodzakelijk in dit geval.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 00:18

bigone schreef:
Dit is topic nm zoveel , in het topic veulen van lijkt het of je veel verstand en kennis van rijden hebt gezien je opmerking over de kapot gereden vijfjarigen . En nu een bang paard, hoeven van achterbenen kun je niet uitkrabben?? Beetje tegenstrijdig allemaal. Maar in dit geval, gewoon met meerdere paarden op pad gaan en desnoods een goede ruiter er op die niet bang word.


As i said hij heeft een ongeluk gehad, anderen kunnen er niet op want dat vind hij eng. Ik ben echt niet bang voor hem, met zn achterbenen is gewoon een verhaal die ik niet direct openbaar kan gooien want er zit nog een verhaal omheen. Hij is bang voor verkeer omdat hij een ongeluk heeft gehad, ik kan het niet alleen oplossen. Wij hebben al enorm veel geprobeerd alleen vind hij het gewoon echt eng.

Ineke2 schreef:
Lookout28 schreef:

Hij piept er zo tussenuit helaas, hebben we geprobeerd maar zodra hij echt die paniek heeft rent hij door alles en iedereen heen.

Zet er een goede ruiter op die eerst in de bak wat afspraken maakt een aantal keren dat HO toch echt stoppen is.
Daarna met die ruiter in een groepje een paar x naar buiten en dan is het probleem weg hoor, tenzij jij als ruiter er daarna weer een ding van maakt door je angst. Daarom is het zaak dat ook jij met jezelf aan de slag gaat om niet bij voorbaat al van het ergste uit te gaan. Iets dat heus moeilijk is maar wel noodzakelijk in dit geval.


Bij andere ruiters is hij echt geen leuk paard, hij vertoont zich echt anders en is dat gewoon erg gestresst. HO kent hij, ho = stop houd hij ook netjes aan. Ik heb al enorm veel geprobeerd, wij gaan van de week vanuit het bos, stuk de weg over en zo terug het bos in, maar de weg van stal naar een wandelbos is gewoon een erg drukke weg waar ze hard rijden. Niemand gaat vanuit de stal ook op pad omdat daar al meerdere ongelukken zijn voortgekomen. Met een bekende kudde is dus ook niet mogelijk omdat niemand van stal die weg over wilt.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 11-11-19 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard bang voor verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:27

Ik zou het er niet op wagen. Onbetrouwbaar in het verkeer is vragen om ongelukken.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:37

Er zijn meer ruiters die denken dat hun paard alleen door hun gereden kan worden, soms is dat zo maar vaak zijn dat de paarden die met hun eigen ruiter een loopje kunnen nemen. Een goede ruiter is niet zo snel onder de indruk dus waarom niet proberen en ja, die hoeven kan vervelend zijn en de oorzaak kan dat ongeluk zijn maar hij word toch ook bekapt neem ik aan, ik denk persoonlijk dat je veel begeleiding moet gaan zoeken want hij is je duidelijk de baas.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 00:45

senna21 schreef:
Ik zou het er niet op wagen. Onbetrouwbaar in het verkeer is vragen om ongelukken.


Nee klopt maar ik wil hem graag meenemen op buitenrit, niet dat we lang een weg over moeten maar het zou fijn zijn als hij gewoon mee kan. Wij gaan van de week een bos in waar we en klein stuk over de weg moeten misschien dat hij langzaamaan zo went? Dat is toch een 30km weg, de weg waar ik aan sta is een 50km weg maar wordt gauw harder gereden.

bigone schreef:
Er zijn meer ruiters die denken dat hun paard alleen door hun gereden kan worden, soms is dat zo maar vaak zijn dat de paarden die met hun eigen ruiter een loopje kunnen nemen. Een goede ruiter is niet zo snel onder de indruk dus waarom niet proberen en ja, die hoeven kan vervelend zijn en de oorzaak kan dat ongeluk zijn maar hij word toch ook bekapt neem ik aan, ik denk persoonlijk dat je veel begeleiding moet gaan zoeken want hij is je duidelijk de baas.


Neehoor ik weet zeker dat hij bij anderen vervelend is, 2x al ervaren dat hij flink aan de ren gaat met een ander. 1 vrouw die zelf meerdere jonge paarden heeft kon hem niet lekker rijden en ging hij elke kant op, mijn instructrice rijd zelf niet meer anders was dat erg fijn geweest. Dat ongeluk is niet de reden waardoor hij zn hoeven niet op kan tillen, hij heeft op een brute wijze zijn hoeven leren optillen (dmv een touw en zn voet omhoog te tillen) ik denk dat hij daarom zijn been direct de lucht in schiet en naar achter mept. Daarnaast neem ik verschillende lessen met hem.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 11-11-19 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard bang voor verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 06:44

Dan zou ik alleen met een trailer naar het bos gaan. Ongelukken zit niemand op te wachten.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard bang voor verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:51

Ik ben bang dat jij hem hiet kan aanleren dat langsrijdend verkeer veilig is.
Jij bent deel van het probleem., Helaas. Niet gemeen bedoeld, maar ook jij reageert op langskomend verkeer. Je hartslag gaat omhoog, ademhaling wordt sneller, je zet je schrap, alle signalen voor je paard dat er iets engs aan komt.

Hoe op te lossen? Doorbreek de cirkel. Zet je paard een maand op een trainingsstal, laat een trainer je paard een maand rijden zonder dat jij er bij bent en laat hem je paard met een ervaren ander paard door het verkeer trainen. Pas als je paard het met deze trainer goed doet, kan jij er bij komen. Je zal zien dat er dan een terugval komt, omdat het paard ook weer moet leren vertrouwen op jouw begeleiding.

Ondertussen kan jij zelf met een ervaren paard ervaring langs de weg op doen, terwijl jij leer te ontspannen langs de weg

Santos_05

Berichten: 3072
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:55

Ineke2 schreef:
Dan zou ik alleen met een trailer naar het bos gaan. Ongelukken zit niemand op te wachten.


Inderdaad. Trailer naar het bos en eerst Kms maken.

Als je het zelf spannend vindt en het paard ook gaat het niet werken.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:30

janouk schreef:
Ik ben bang dat jij hem hiet kan aanleren dat langsrijdend verkeer veilig is.
Jij bent deel van het probleem., Helaas. Niet gemeen bedoeld, maar ook jij reageert op langskomend verkeer. Je hartslag gaat omhoog, ademhaling wordt sneller, je zet je schrap, alle signalen voor je paard dat er iets engs aan komt.

Hoe op te lossen? Doorbreek de cirkel. Zet je paard een maand op een trainingsstal, laat een trainer je paard een maand rijden zonder dat jij er bij bent en laat hem je paard met een ervaren ander paard door het verkeer trainen. Pas als je paard het met deze trainer goed doet, kan jij er bij komen. Je zal zien dat er dan een terugval komt, omdat het paard ook weer moet leren vertrouwen op jouw begeleiding.

Ondertussen kan jij zelf met een ervaren paard ervaring langs de weg op doen, terwijl jij leer te ontspannen langs de weg


Ik denk inderdaad ook dat dit je enige oplossing is. Dan zie jij ook dat hij anders kan en dan krijg je ook meer vertrouwen in hem. Het probleem is altijd aan 2 kanten met een angstig paard. Als hij jou vertrouwd maakt de situatie als het goed is niet veel meer uit.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard bang voor verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:49

Als je paard nog zo onbevestigd is dat hij er zomaar vandoor schiet onder een onbekende ruiter in de rijbak dan is je basis niet op orde. En met een onbevestigd paard naar buiten gaan is levensgevaarlijk! Maw nog even goed met hem aan de slag, zodat de regels onder het zadel echt duidelijk worden voor hem en dan pas het gevaar gaan opzoeken!

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 08:52

troi schreef:
Als je paard nog zo onbevestigd is dat hij er zomaar vandoor schiet onder een onbekende ruiter in de rijbak dan is je basis niet op orde. En met een onbevestigd paard naar buiten gaan is levensgevaarlijk! Maw nog even goed met hem aan de slag, zodat de regels onder het zadel echt duidelijk worden voor hem en dan pas het gevaar gaan opzoeken!


Als ik er op rij heb ik geen last van wegschieten of gekkigheden. Regels in de bak zijn duidelijk en die houd hij netjes aan.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 08:53

Ineke2 schreef:
Dan zou ik alleen met een trailer naar het bos gaan. Ongelukken zit niemand op te wachten.


Ja klopt, ik denk dat dat een goed plan is. De wegen die we moeten passeren in het bos zijn ook erg rustig dus dat moet geen probleem zijn.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 08:55

janouk schreef:
Ik ben bang dat jij hem hiet kan aanleren dat langsrijdend verkeer veilig is.
Jij bent deel van het probleem., Helaas. Niet gemeen bedoeld, maar ook jij reageert op langskomend verkeer. Je hartslag gaat omhoog, ademhaling wordt sneller, je zet je schrap, alle signalen voor je paard dat er iets engs aan komt.

Hoe op te lossen? Doorbreek de cirkel. Zet je paard een maand op een trainingsstal, laat een trainer je paard een maand rijden zonder dat jij er bij bent en laat hem je paard met een ervaren ander paard door het verkeer trainen. Pas als je paard het met deze trainer goed doet, kan jij er bij komen. Je zal zien dat er dan een terugval komt, omdat het paard ook weer moet leren vertrouwen op jouw begeleiding.

Ondertussen kan jij zelf met een ervaren paard ervaring langs de weg op doen, terwijl jij leer te ontspannen langs de weg


Ik denk niet dat ik hem weg laat brengen... ik rij regelmatig buiten dus het is niet dat ik verkeer zelf eng vind anders zou ik niet over de weg gaan.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 08:56

Santos_05 schreef:
Ineke2 schreef:
Dan zou ik alleen met een trailer naar het bos gaan. Ongelukken zit niemand op te wachten.


Inderdaad. Trailer naar het bos en eerst Kms maken.

Als je het zelf spannend vindt en het paard ook gaat het niet werken.


Klopt, ik ga met de trailer op pad. Iemand van stal gaat mee met haar paard die al vaker de weg op is geweest. We moeten dan een klein stuk over de weg maar die weg is zelf erg rustig dat is geen probleem,
Ik sta aan een 50km/h weg waar ze vaak toch harder rijden, daar moet ik eerst 10 min over heen voordat ik in het bos zit

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard bang voor verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:58

Eerst op de grond, dan op t paard.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 08:59

maralyn schreef:
Eerst op de grond, dan op t paard.


Ben ik aan het oefenen, inderdaad.
Hij kan in ieder geval aan de lange lijn langs een stil staande auto en langzaam rijdend verkeer.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Paard bang voor verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:07

Auto in de bak ? Iemand rond laten rijden als je aan het longeren bent.