Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe zekerder worden in omgang met paarden?

 
Profiel   

Hai,

Vrij nieuw hier, misschien zijn er wel al 100 onderwerpen hierover, excuses dan!

Mijn dochter is 8 jaar en rijdt nu 2 jaar bij een manege. Het rijden gaat super goed en ze heeft er enorm veel plezier in. Daarentegen is ze wel vrij onzeker met hoeven krabben, opzadelen, het hoofdstel omdoen etc. Omdat ze jong was toen ze begon heb ik altijd veel gedaan, in de tussentijd heeft ook een paar keer een pony op haar voet gestaan en rijdt ze regelmatig op niet al te lieve pony's qua opzadelen... Het is er dus ingeslopen dat ze na 2 jaar eigenlijk alleen een halster om kan doen en de rest doe ik.

Nu zou je zeggen van makkelijk, je helpt haar niet meer maar ze is een beetje angstig. Ze rijdt nu een aantal lessen op de meest makkelijke pony op stal en als deze ook maar één keer met zijn hoofd schud schrikt ze al. Zo gek want met rijden is ze nergens bang voor!

Ik vroeg mij af of er misschien lessen/trainingen zijn die haar wat zekerder kunnen maken in de omgang met paarden, waardoor ze makkelijker zelf dingen op gaat pakken en niet meer van iedere beweging schrikt. Hebben jullie hier ervaring mee toevallig? Tips? Ik zat al te denken om bijvoorbeeld eens een privéles te boeken die gericht is op de omgang met het paard, en Google leverde mij ook al een training via Natural Horsemanship op, maar wellicht hebben jullie betere ideeën. Ik hoor het graag!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 22:28 



 
Profiel   

Allereerst : ze is nog maar 8! Dat is nog jong om je helemaal op je gemak te voelen bij een dier dat vaak groter is dan jij en dat een paar honderd kilo zwaarder is :P ook zijn er veel kinderen die ergens rond deze leeftijd oorzaak en gevolg aan elkaar gaan koppelen, en daardoor wat angstiger worden. Heb je het idee dat ze banger is dan voorheen?

Laat haar, indien mogelijk, lekker om het paard heen 'tutten''. Niet gelijk de druk van het op een juiste manier moeten opzadelen erbij, gewoon lekker knuffelen met een pony of als dat ook nog eng is eerst gewoon aaien. Daarna gewoon poetsen waarbij zij kan aangeven wat ze wel een niet wil. Bijvoorbeeld eerst iemand die de pony vast houdt en na een tijdje dat ze stapsgewijs los met de pony in de stal gaat. Alles voor de lol!!! Forser niks!!

Informeer bij de manege eens of er 'poets-en opzadel lessen ' of iets dergelijks zijn waar ze aan mee kan doen.

Maar bedenk : ze is nog hartstikke jong!!! Veel kinderen van die leeftijd vinden het wat spannend en zadelen niet (geheel) zelf op. Hier eentje die dat pas met een jaar of 10 /11 zelf ging doen. Het gaat om het plezier dat ze er in heeft en niet om wat ze allemaal kan. Dat vertrouwen, dat komt vanzelf, maar alleen zonder druk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 22:39 



 
Profiel   

Hmm daar heb je zeker een punt. Ik vergeet zo vaak dat ze nog maar 8 is, ze komt ouder over en doet niet onder voor haar broer van 10. Ze is natuurlijk wel echt super jong nog. Bij haar in de les zitten ook allemaal oudere kinderen (10/11/12 jaar) die alles zelf doen, en zij lijkt net zo oud, dus dan spiegel ik dat onbewust toch. Alvast één goed inzicht, dankjewel!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 22:54 



 
Profiel   

In welke omgeving zit je? Er zijn tegenwoordig steeds meer mensen die kinderen begeleiden in het omgaan met paarden (sommigen idd via de NH route), dit gaat vaak spelenderwijs waardoor ook het zelfvertrouwen van het kind wordt opgebouwd. Mij heeft het grondwerken met een paard heel veel gebracht in de rest van mijn leven, ik ben er een stuk zekerder van geworden.
En verder inderdaad lekker rustig op haar tempo alle stapjes doorlopen, als ze paarden echt leuk vindt komt ze er vanzelf wel ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 23:18 



 
Profiel   

Wij wonen in de omgeving van Arnhem / Nijmegen, maar ben niet te beroerd om een stukje te rijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 06:46 



 
Profiel   

Ik heb geen tips voor je, maar wel herkenbaar.

Mijn dochter is nu bijna 14 en rijd sinds haar 8e.
De eerste 2 haar durfde ze ook niet veel tijdens het zadelen.
Volgens mij zat bij haar het probleem bij het zadelen op stal. Ze was altijd bang dat klem zou komen te zitten en je hebt minder ruimte om snel weg te kunnen.

We zijn nooit bezig geweest om die angst te verminderen, dat is gewoon vanzelf gegaan.
Stapje voor stapje durfde en deed ze steeds meer, tot ze gewoon alles zelf durfde.

8 is dus idd nog zo jong, het komt vanzelf wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 06:57 



 
Profiel   

Mijn oudste dochter rijdt van haar 7, ze wordt volgende maand 12 en zadelt pas sinds een jaar de paarden op die lukken (lees waar ze zelf het zadel hoog genoeg krijgt). Ze durft nog altijd meer erop dan ernaast :D .

Mijn jongste rijdt sinds ze 5 is, ze is nu 7 en zou onder haar pony gaan schuilen omdat er een chiuaua te dichtbij komt :') (ahum letterlijk dus).

De middelste heeft niets met paarden maar is compleet dol op mijn paardje, van de rest gaat ze lopen maar hem knuffelt ze met heel veel enthousiasme.

Ik heb alledrie altijd hun eigen ritme laten volgen en de ene gaat er gemakkelijker mee om dan de andere.

Jouw dochter is nog jong, laat haar knuffelen met een pony die dat ook fijn vindt en kijk van daar verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 10:19 



 
Profiel   

Ik zou ook grondwerkles of les in omgang met paarden aanraden. Ik heb daar ook heel veel aan gehad nadat ik was gevallen en er een paard een aantal keer bij het longeren vandoor schoot. Dankzij die lessen en omgang met brave en ervaren paarden ben ik een stuk zekerder van mezelf geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 10:22 



 
Profiel   

Brumbie schreef
Wij wonen in de omgeving van Arnhem / Nijmegen, maar ben niet te beroerd om een stukje te rijden!


In die omgeving zou ik helaas niks voor je weten, je zou een oproepje kunnen doen in de 'paardvriendelijke instructie gezocht' fb groep kunnen plaatsen of iemand een lieve pony heeft bij wie je dochter wat zelfvertrouwen op zou kunnen doen onder begeleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 10:35 



 
Profiel   

Inderdaad ten eerste haar nog heel jonge leeftijd.

Ten tweede heb ik dit ook wel vaker op maneges gezien, als in: je zadelt de pony op, rijdt een lesje, en ofwel zadel je dan af ofwel geef je de pony door aan de volgende. Waardoor er zeer weinig omgang is met de pony's behalve het rijden dan.

Ze mist denk ik gewoon de ervaring qua omgang. Zou je op die manege een uur lesgeld mogen betalen, en in plaats van de les mee te rijden, gewoon lekker bezig zijn met de pony? Poetsen enzo? Volgens mij is het gewoon een kwestie van "hoe meer omgang ze krijgt, hoe zekerder ze zal worden."

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 07:43 



 
Profiel   

Op een manege is er soms weinig aandacht voor het verzorgen/omgang, meer voor het rijden. Zeker worden door ze door positieve ervaringen, mijn dochters hebben eigen pony's en hebben wel eens op de manege gereden, maar vinden het ook jammer, snel opzadelen, dan de les in, ze missen daar ook een stukje interactie met de pony's bij die ze wel met hun eigen hebben. Misschien idd een les ergens anders er bij pakken of een kleine pony in de buurt die ze af en toe eens mag verzorgen? Spelenderwijs met 8 is alles zo leuk. Wij wonen helaas niet in de buurt, maar hebben een superlieve pony staan die het leuk vind om te tutten, wandelen, spelletjes te doen, hij voetbalt bijv ook met een grote zachte bal. Mijn dochter wil hoefsmid worden, dus hij moet ook rustig zijn voeten heel lang aan haar af staan :o Dat vond ze in het begin ook super spannend. Stiekem vind mijn jongste dochter nu alles er om heen veel leuker dan rijden, in het begin liet ze mij ook alles doen. Misschien is er iemand met zo'n pony in jouw omgeving waarbij ze rustig kan uitvinden wat ze leuk vind en waarbij de pony lief genoeg is. Wat ik wel zie bij mijn dochters, die verder ook niet super zeker zijn, is dat een vaste pony zorgt dat ze beter op hun gemak zijn. Dat is er op een manege natuurlijk niet altijd, iedere keer een ander is ook een beetje kat uit de boom kijken soms hoe die pony is. Een paar keer dezelfde gaat natuurlijk sneller om wat vertrouwen in de pony te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 08:30 



 
Profiel   

Grondwerk les nemen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 09:11 



 
Profiel   

Ik zou in overleg gaan met een instructrice van de manege waar je dochter rijdt en inderdaad vragen of zij hierin (tegen betaling) ook mee kunnen helpen. Daar is uiteindelijk wel het probleem met die ponies. Je bent welkom om met je dochter naar mijn paard te komen, maar dat is een groot paard die heel makkelijk is. Ik weet niet in hoeverre zelfvertrouwen opgebouwd met 1 paard direct ook tot meer zelfvertrouwen bij andere (vervelende) ponies leidt. Ik zie dat met mijn buurmeisje (12) ook. Ze was heel bang geworden op een manege en bij mijn paard leert ze nu dat alles prima is, maar als ze in een nieuwe situatie komt of met een ander paard bezig is, vraagt ze toch elke keer weer: "Kan hij nu gaan schrikken? Wat gaat hij nu doen?".

Omgaan met een andere pony / paard op een andere plek kan zeker helpen, maar uiteindelijk zal ze ook op de manege met die ponies zelfvertrouwen moeten krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 09:23 



 
Profiel   

Bij ons geven ze in de schoolvakanties poets- en opzadellessen. Heel gezellig met een groep samen poetsen en doen, lunchen tussendoor, heel ontspannen.
Bij de lessen loopt er ook altijd een 'stalbaas' rond om de kinderen te helpen, is dat bij jullie ook? Dan zou je ook eens kunnen overleggen met die persoon dat jij zelf wat meer op de achtergrond blijft en die persoon komt helpen? Met een ander dan mama krijg je misschien weer een ander effect.
En een eye-opener voor mezelf van een beginner: 'Ja, maar voor jou is het allemaal heel makkelijk!' Wij doen het al jaren, hebben routine opgebouwd, zien al veel meer aan de lichaamstaal van een paard of pony. Dus bekijk die gekke grote pony met z'n lompe voeten eens door de ogen van je kind. :) (overigens vind ik het rijden zelf echt niet makkelijker geworden nu ik het langer doe, maar er zit wel wat in dat je door de jaren en over de kilometers heen toch dingen automatisch bent gaan doen, waar een ander nog helemaal geen erg in heeft)

Overigens heb ik ook een GVR en merk ik ook dat de leskinderen graag met hem komen knuffelen, terwijl ze de lespony's op stal een stuk spannender vinden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 09:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen