Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard bijt eigen dekens kapot

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Ik ben opzoek naar de ultieme tip om mijn vernielzuchtige ruin te stoppen.
Hij bijt zijn eigen dekens kapot: hij slaagt er telkens in de borstsluitingen kapot te trekken ( de naden lossen - niet de ijzeren sloten)… Ze herstellen is bijna onmogelijk omdat de naden nooit zo sterkt zijn als de eerste keer.

Geen idee waarom hij dit doet, de dekens passen goed, hij staat op de weide met een maatje, hooi ad lib en een bal om mee te spelen.... Maar hij blijft dit gedrag vertonen.

Iets op smeren heeft tot nu toe weinig effect en is weinig praktisch...
Dekens van eskadron of bucas heb ik al geprobeerd.

Iemand de gouden tip of een heel degelijk deken ?

Alvast bedankt!

Groetjes Prutser2011
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 11:25 



 
Profiel   

Er zijn dekens met een gesloten voorkant op de markt. Misschien is dat wat.
Bijt hij trouwens wel eens in zijn borst als hij geen deken op heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 11:37 



 
Profiel   

Western dekens hebben ooit een dichte voorkant zonder sluitingen dus. Mijn ruin deed voorheen aan automutilatie en beet in zn borst en per ongeluk zn dekens kapot. Dat was meteen opgelost. (De automutilatie natuurlijk niet)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 11:39 



 
Profiel   

Weet je zeker dat je dekens een fijne pasvorm hebben voor je paard? De meeste merken dekens liggen bagger en trekken dus dan snap ik het wel dat ze die liever niet op willen hebben..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 11:40 



 
Profiel   

En anti bijt erop smeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 11:43 



 
Profiel   

Je hebt dekens die aan de voorkant geen sluitingen hebben, zoals deze: https://www.loesdau.de/horse-friends-th ... 54583.html

Die doe je dan over het hoofd van het paard aan. Lijkt me superhandig voor jouw paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 11:44 



 
Profiel   

Bij ons op stal doen ze dan een dekenklep aan het halster. Zo kunnen ze nog wel eten etc maar niet meer aan de dekens bijten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 11:45 



 
Profiel   

_Zsazsa_ schreef
Western dekens hebben ooit een dichte voorkant zonder sluitingen dus. Mijn ruin deed voorheen aan automutilatie en beet in zn borst en per ongeluk zn dekens kapot. Dat was meteen opgelost. (De automutilatie natuurlijk niet)

Jee, dat is naar. Mijn ruintje deed dit ook en die bleek ontstekingen in de hals te hebben.
Wij waren iig blij dat we hem met dit gedrag door de dierenkliniek hebben laten onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 11:45 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor de reacties! :)
Ik ben blij dat er nog tips zijn waar ik niet aan gedacht had!

Het paard bijt anders niet naar zijn borst. Aangezien er al verschillende dekens met verschillende pasvormen etc gepasseerd zijn, lijkt dit mij niet de oorzaak...

Het is een paard dat graag overal aan knabbelt/trekt: plakkers van zijn springschoenen doet hij regelmatig open, jassen, touwen losmaken... hoe uitdagender hoe liever :P
Zijn tandjes worden dan ook regelmatig gecontroleerd, maar hier was er ook geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 12:18 



 
Profiel   

kijk toch even of een gaatje losser fijner zit.
heb namelijk wel eens gezien dat paarden aan de voorsluiting gingen pulken als het te strak zat.
kijk dus of gaatje losser beter gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 12:21 



 
Profiel   

Dicht naaien of deken eraf

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 12:29 



 
Profiel   

Ons paard trekt ook dekens kapot. Voornamelijk uit verveling (management aangepast en nu gaat het goed).

Als de deken echt moet dan dichtnaaien aan de voorkant. Evt zonder deken ook mogelijk, dan gewoon af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 12:33 



 
Profiel   

Mijn merrie schuurde de sluitingen er altijd af. Zonder deken niet dit gedrag dus was echt de deken waarop ze het deed. Heb de sluitingen toen hij weer eens kapot was laten verwijderen en de deken dicht laten naaien. Moet m nu over het hoofd aandoen. Ze schuurt nog wel langs de wand maar hij gaat nu niet meer kapot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 12:41 



 
Profiel   

Yontheke schreef
Bij ons op stal doen ze dan een dekenklep aan het halster. Zo kunnen ze nog wel eten etc maar niet meer aan de dekens bijten.


Vreselijk.

Als je paard die dekens niet fijn vind moet je ze aflaten. Wintervacht laten groeien en deels scheren.
Dan maar iets minder mooi voor het oog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 12:43 



 
Profiel   

Een stal genootje heeft een deken waarvan de sluiting van het deken rechtboven bij de schouder zit kan zo het merk niet zeggen maar misschien is dat de oplossing voor je? dit is er ook een https://www.agradi.nl/horka-winter-deken-zwart.htm


Laatst bijgewerkt door JameyDL op 20-11-19 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 12:47 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Als je paard die dekens niet fijn vind moet je ze aflaten. Wintervacht laten groeien en deels scheren.
Dan maar iets minder mooi voor het oog.

Helemaal mee eens hoor!

Mijn allereerste actie zou ook zijn, kijken of het zonder deken lukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 12:48 



 
Profiel   

Kan het niet zijn dat het paard te dik in de dekens staat? Misschien probeerd hij de deken uit te doen omdat hij het gewoon te warm heeft? Heb een paard gekend die dat dus echt deed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 21:33 



 
Profiel   

mischien kan je paard niet tegen de stof ? allergie reactie ?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-20 12:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen