Wat te doen bij vuurwerk angst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Wat te doen bij vuurwerk angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 10:27

Wij staan met de jaarwisseling altijd in de stal..het vuurwerk wordt dichtbij afgeschoten en na wat slechte ervaringen is het er niet beter op geworden.
Ik wil ze eigenlijk nog wat geven om rustig te blijven, wie heeft er tips!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Wat te doen bij vuurwerk angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:47

Je kan Bach resque proberen . Volgens mij heb je die ook in paarden variant .

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 18:49

Absolem schreef:
Je kan Bach resque proberen . Volgens mij heb je die ook in paarden variant .


Ben ook benieuwd hoe goed dat werkt, dus hebben mensen ervaringen, hoor ik dat graag!
Ook van andere middelen, heb ook wel eens gehoord over iets wat je op de neusvleugels kon smeren?

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:27

Wij gebruiken simicur tranqicur, hierbij blijven ze alert maar haalt wel de scherpe randen er vanaf.
Maar kunnen ze dus gewoon eten zonder te verslikken of heel suf zijn.
Moet je wel begin december uiterlijk 2 weken van te voren mee beginnen voor t beste effect.
Hier is het voor de honden, vriendin gebruikt hem bij haar paarden en merkt ook dat ze rustiger blijven.

Blabla00
Berichten: 50
Geregistreerd: 02-09-19

Re: Wat te doen bij vuurwerk angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:49

Bach resque heb ik ook meer over gehoord! Het blijft natuurlijk altijd spannend die avond/nacht.

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Wat te doen bij vuurwerk angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 12:15

Bedankt voor de tips alvast!
Heb mijn vraag inmiddels ook op Facebook gesteld en daar gaat het wat sneller met de reacties. :D

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wat te doen bij vuurwerk angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:49

Ik ga dit jaar proberen met druppels. Vanaf begin december phytonix strezz en dan vanaf half december puur nervo erbij. En ik heb de chill pill van ECOstyle besteld om te proberen.

Eerder dat spul voor in de neus geprobeerd maar niet veel succes mee gehad.

anca

Berichten: 1779
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:51

Kun je de reacties hier ook plaatsen? Of linkje naar je facebook zodat ik mee kan lezen ;)

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:58

Ik heb de cd van Martin Gaus met oa vuurwerkgeluiden.

Blijft staan dat dieren ook bang kunnen zijn van de geur of van lichtflitsen. En dat het om 12 uur gewoon niet leuk meer is zo hard.

De cd gebruik ik om met name jonge dieren te wennen aan het (zachte!) geluid van voetzoekers, gillende keukenmeiden etc etc.

Wat niet altijd kan: wij doen ze in de binnenbak. Veel takken om te knabbelen, hooinetten - om 12 uur ruimte om te galopperen |( en daarna gelegenheid om te krauwen.

De gewone rescue van Bach werkt goed op paarden.
Dit jaar heb ik phytonics strezz van Eric Laarakker in de kast staan, dus geef ik dat.

Oornetje met watten wordt subiet door Knollie van het hoofd gewerkt....

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 15:48

Tancreda4 schreef:
Ik ga dit jaar proberen met druppels. Vanaf begin december phytonix strezz en dan vanaf half december puur nervo erbij. En ik heb de chill pill van ECOstyle besteld om te proberen.

Eerder dat spul voor in de neus geprobeerd maar niet veel succes mee gehad.

Ja dat vroeg ik me dus al af, of dat spul in de neus werkte.. maar voor jouwe iig niet dus..
anca schreef:
Kun je de reacties hier ook plaatsen? Of linkje naar je facebook zodat ik mee kan lezen ;)


Ik heb de vraag gesteld op de groep van 'knappe arabische volbloeden' dus dat kun je zo opzoeken! :j

Janneke2 schreef:
Ik heb de cd van Martin Gaus met oa vuurwerkgeluiden.

Blijft staan dat dieren ook bang kunnen zijn van de geur of van lichtflitsen. En dat het om 12 uur gewoon niet leuk meer is zo hard.

De cd gebruik ik om met name jonge dieren te wennen aan het (zachte!) geluid van voetzoekers, gillende keukenmeiden etc etc.

Wat niet altijd kan: wij doen ze in de binnenbak. Veel takken om te knabbelen, hooinetten - om 12 uur ruimte om te galopperen |( en daarna gelegenheid om te krauwen.

De gewone rescue van Bach werkt goed op paarden.
Dit jaar heb ik phytonics strezz van Eric Laarakker in de kast staan, dus geef ik dat.

Oornetje met watten wordt subiet door Knollie van het hoofd gewerkt....


Ik heb ze aan huis en helaas geen binnenbak! :D
Ze lopen bij mij normaal los en kunnen in de paddock maar de buren schieten het zelfs bij ons in de tuin dus dan vliegen de vuurpijlen om hun oren..
Daarom heb ik ze onder dak want het is dichterbij dan pakweg twintig meter, anders waren ze ook niet zo bang, als het wat verder weg is, is het geen probleem.
Misschien evengoed toch eens proberen die herrie, we hebben een flinke geluidsinstallatie naast de stal dus veel moeite is het niet.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Wat te doen bij vuurwerk angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:45

Hier staan ze buiten. Nu staan ze altijd buiten met inloopstal, dus dat scheelt misschien wel.
Toevallig waren ze een paar dagen terug al flink aan het knallen toen ik aan het voeren was. Mijn ruin staat dan in stal opgesloten, de dames staan los. Die vlogen direct naar buiten, mijn ruin stond zich helemaal op te winden. Toen ze eenmaal buiten stond, werd er weer geknald, en stonden ze alle 3 gewoon rustig aan hun hooitjes. Hier is buiten echt de beste oplossing voor de meeste rust

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 18:12

Maartje_M schreef:
Hier staan ze buiten. Nu staan ze altijd buiten met inloopstal, dus dat scheelt misschien wel.
Toevallig waren ze een paar dagen terug al flink aan het knallen toen ik aan het voeren was. Mijn ruin staat dan in stal opgesloten, de dames staan los. Die vlogen direct naar buiten, mijn ruin stond zich helemaal op te winden. Toen ze eenmaal buiten stond, werd er weer geknald, en stonden ze alle 3 gewoon rustig aan hun hooitjes. Hier is buiten echt de beste oplossing voor de meeste rust

Maar bij jou vliegen de vuurpijlen waarschijnlijk niet door de paddock.
Hier lopen ze ook altijd los en ze schrikken niet zo van geknal, alleen als het helemaal los gaat op dichte afstand.
Eerder konden ze ook los blijven maar dat gaat nu niet meer.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Wat te doen bij vuurwerk angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 19:04

Nee dat is waar, dat maakt het wel een heel ander verhaal ja -O-

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 00:41

Maartje_M schreef:
Nee dat is waar, dat maakt het wel een heel ander verhaal ja -O-

Ja anders was het niet zo'n probleem..als het op net wat meer afstand is zijn ze ook niet zo bang, dat maakt echt nog veel verschil.
Gelukkig staan ze in de stal met groot afdak ervoor wel redelijk veilig.
Vorig jaar stond mijn dochter buiten voor de stal en die moest opzij springen voor het vuurwerk wat op haar afkwam.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wat te doen bij vuurwerk angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 03:00

Kun je niet om tafel gaan met de mensen die het vuurwerk afsteken? Die mensen uitleggen wat dit voor effect heeft op de dieren?

Misschien besluiten ze wel om minder / anders / geen vuurwerk af te steken.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Wat te doen bij vuurwerk angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 07:54

Kan je je paarden niet een nachtje op een manege in de buurt zetten in een binnenstal ? Als je de buren niet kan overhalen het vuurwerk een eindje verder af te steken

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat te doen bij vuurwerk angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:21

De mijne zijn niet bang maar ik deed ze met oud en nieuw altijd een nachtje uit logeren.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:42

KimD schreef:
Kun je niet om tafel gaan met de mensen die het vuurwerk afsteken? Die mensen uitleggen wat dit voor effect heeft op de dieren?

Misschien besluiten ze wel om minder / anders / geen vuurwerk af te steken.


Hier zat ik dus ook aan te denken. Misschien kan je aan hun vragen of ze een beetje rekening kunnen houden met jullie paarden tijdens het vuurwerk afsteken. Of ze evt het vuurwerk de andere kant op kunnen afsteken ;)

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 16:01

Pindabear schreef:
KimD schreef:
Kun je niet om tafel gaan met de mensen die het vuurwerk afsteken? Die mensen uitleggen wat dit voor effect heeft op de dieren?

Misschien besluiten ze wel om minder / anders / geen vuurwerk af te steken.


Hier zat ik dus ook aan te denken. Misschien kan je aan hun vragen of ze een beetje rekening kunnen houden met jullie paarden tijdens het vuurwerk afsteken. Of ze evt het vuurwerk de andere kant op kunnen afsteken ;)

Dit hebben we al vaker gedaan en we gaan het weer proberen maar dat heeft tot nu toe niet zoveel opgeleverd helaas.
Maar dat zou inderdaad het makkelijkst zijn.

De paarden verhuizen levert ook veel stress op, waarschijnlijk nog meer dan dat uur vuurwerk, mijn ene pony maakt zich snel druk in vreemde situaties en die wil ik juist rustig houden dus daar schiet hij niet zoveel mee op.

TessaDGK

Berichten: 5
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:33

Je kan ook altijd even overleggen met de dierenarts! Elk jaar zijn er veel onderzoeken naar dit onderwerp. Zit zelf niet goed in deze stof, maar een beetje paardenarts is natuurlijk een stuk beter op de hoogte. Zo kan je dan misschien wat beter onderscheid maken tussen alle beschikbare middelen

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:35

Tancreda4 schreef:
Ik ga dit jaar proberen met druppels. Vanaf begin december phytonix strezz en dan vanaf half december puur nervo erbij. En ik heb de chill pill van ECOstyle besteld om te proberen.

Eerder dat spul voor in de neus geprobeerd maar niet veel succes mee gehad.


Nou even een update. Maand voorafgaand de phytonic druppels, daarna aanvullen met puur druppels. En 10 dagen voorafgaand chillpill. Verder een week van te voren op stal en toen lag ze ook.

Maar het heeft geen verschil gemaakt op vorig jaar. Compleet over de zeik weer helaas

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 20:47

Tancreda4 schreef:
Tancreda4 schreef:
Ik ga dit jaar proberen met druppels. Vanaf begin december phytonix strezz en dan vanaf half december puur nervo erbij. En ik heb de chill pill van ECOstyle besteld om te proberen.

Eerder dat spul voor in de neus geprobeerd maar niet veel succes mee gehad.


Nou even een update. Maand voorafgaand de phytonic druppels, daarna aanvullen met puur druppels. En 10 dagen voorafgaand chillpill. Verder een week van te voren op stal en toen lag ze ook.

Maar het heeft geen verschil gemaakt op vorig jaar. Compleet over de zeik weer helaas

Oh wat rot! -O-
Zelf heb ik de bach rescue gedaan, eerder op de dag de shet al gegeven, want die werd erg onrustig al van de knallen.
En een half uur voor middernacht alle dieren gegeven, de shet ook nog een keer.
Ze waren er hier wel rustiger door.
De arab reageerde het beste, hij vond het allemaal wel gezellig zo samen op stal en was niet angstig, vorig jaar was hij wel bang.
De shet was duidelijk rustiger, wel nog bang maar toch de edge eraf.
De mini was vorig jaar ongeveer hetzelfde, en de andere dieren (geiten, konijnen) waren ook wel bang maar niet heel heftig.
Dus voor ons is het wel goed uitgepakt.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:09

Voor volgend jaar geen idee wat ik kan en ga doen. Behalve dr stal beter inpakken ivm het trappen...

Het is zo sneu...

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Wat te doen bij vuurwerk angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 23:15

Ja het is echt sneu.. :(
Heb je ook oordoppen geprobeerd, icm een oornetje, maakt het misschien toch minder impact.
Hou je haar ook vast?
Bij ons helpt dat altijd het beste, als ze bij je staan aan het halster en niet rond kunnen rennen.