Problemen met uit de wei halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paaaaaard123
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-12-19

Problemen met uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 13:14

Hoii,
zoals de titel al zegt heb ik een probleem met uit de wei halen van mijn verzorgpaard. Ze is 6 jaar en ik verzorg haar pas half jaar.

Wanneer ik haar uit de wei wil halen en ik naar haar toe loop, draait ze dr kont naar mij of doet haar oren in dr nek en wil bijten.

Mijn instructeur zei dat ik haar moest wegjagen als ze zo doet en haar naar mij moet laten komen. Ik jaag haar dan ook weg en Ik beloon haar als ze gewenst gedrag vertoond. Vervolgens wil ik haar dan uitnodigen om naar mij toe te komen maar ze blijft dan staan. Als ik naar haar toe wil lopen rent ze vaak weer weg. Zoals je snapt schiet dit dus niet echt op en ga ik vaak weg omdat ik haar niet kan vangen.

Haar eigenaar lokt haar met lekkere dingen maar dit lukt mij ook niet altijd en heb niet het idee dat het probleem daardoor minder wordt.
Buiten de wei is het echt een super braaf paard en kan ik er alles mee doen dus dan is er geen probleem.

Heeft er misschien iemand ervaring of tips voor dit probleem?
Heel erg bedankt alvast! _/-\o_

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Problemen met uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:16

Mijn paard deed ongeveer het zelfde.
Wegjagen doe je goed, alleen dat je er naar toe loopt als ze blijft staan moet je niet doen.

Als ze niet wil komen, opnieuw wegjagen. Tot ze uit zichzelf komt

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:19

Mijn man heeft hetzelfde probleem met zijn paard, zijn oplossing is om mij zijn paard te laten vangen :+
Eenmaal het halster om is er geen enkel probleem meer.

Windbloem
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-12-19

Re: Problemen met uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 08:46

Ze neemt een loopje met je en heeft geen respect. Hoe je dat op kan lossen is met loswerken. Dus ‘longeren’ zonder longeerlijn. Los. Vraag of je instucteur je daarbij helpt.

Blabla00
Berichten: 50
Geregistreerd: 02-09-19

Re: Problemen met uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 01:12

Ik zou idd ook je instructeur erbij vragen om samen te werken eraan door middel van grondwerk. Kijk naar jouw lichaamstaal en hoe ze erop reageert.

Toulouze
Berichten: 194
Geregistreerd: 05-09-19

Re: Problemen met uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:13

En hoe is het met je grondwerk in de bak?

Eleeke

Berichten: 2030
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:09

Windbloem schreef:
Ze neemt een loopje met je en heeft geen respect. Hoe je dat op kan lossen is met loswerken. Dus ‘longeren’ zonder longeerlijn. Los. Vraag of je instucteur je daarbij helpt.

?????

Paarden doen niet aan loopjes nemen.

Dit paard heeft dus geen zin in wat je van plan bent te gaan doen. Die staat liever met zijn vrienden in de wei. Wat heel natuurlijk gedrag is.
Dat is een wat simpele uitleg. Het kan verlatingsangst zijn ( niet weg willen bij de groep ) , maar de aanpak blijft dan hetzelfde

Om dit te veranderen dien je ervoor te zorgen dat ze het zo "leuk" vindt met jou dat ze niet meer weg rent.

Dat kost tijd , veel tijd, en veel geduld.
beginnen met haar in de wei kan aaien + appeltje/worteltje en dan weer weg.
Als dat goed gaat. poetsen in de wei, een keertje het hek uit wandelen en weer terug de wei in.
En zo met extreem kleine stapjes verder.

Daarnaast een ritme dat ze altijd lekker eten krijgt zodra ze uit de wei is, zodat ze de connectie legt tussen jou en eten.

Alle begrip als je daar het geduld niet voor hebt. Maar als je als doel hebt dat ze vrijwillig met je mee gaat, moet je haar een reden geven om mee te willen.